Weten jullie welke planten lang goed blijven? ( Ik bedoel welke niet snel dood gaan )


In een axolbak… ja, dat vraagt wat kennis en liefde met die dikke stampers 😂 ook omdat het water koud is, waar niet alle planten tegen kunnen. Heb inmiddels weer goed groeiende planten in m’n bak staan; crypto, javavaren, anubias, vallisnera, waterpest… dat werk.
 
Dat ligt eraan hoe goed je ze in de basisbehoefte voorziet. En dat zijn primair licht en voeding. Secundair zijn dat temperatuur, minerale samenstelling van je water, stroming, bodemopbouw, verzorging etc.
Cryptocoryne, Echinodorus en Microsorum behoren toch wel tot de sterkste planten

De meeste planten die wij gebruiken zijn helofyten, ookwel moerasplanten genoemd. Dit zijn in de regel geen vaste planten die in de lengte der dagen kunnen blijven groeien.
Een aantal soorten zijn 1 jarige planten, maar de grootste groep zijn meerjarige planten. Die gaan gemiddeld een aantal jaar mee. De planten kunnen wel langer meegaan als ze bovenwater kunnen groeien. Maar dat gebeurt niet zoveel in onze bakken.
We kunnen de levensverwachting de deze planten wel goed verlengen dmv snoeien. En hoe lang zo'n plant in je bak kan overleven is afhankelijk van het soort.
 
Ze noemen makkelijke planten ook wel eens lowtech planten. Omdat deze weinig co2 behoefde hebben en daarom ook makkelijker zonder tekorten komen te zitten. Ook heeft een lagere temperatuur een minder grote invloed dan op planten die wel met co2 bemest worden omdat een hogere temperatuur de groei beïnvloed. Er zijn vrij veel low tech planten die het heel mooi doen. Ik vind mij mij op 18 graden het sterrenkruid ook heel mooi staan bijvoorbeeld. Of rotola. Ik ben nu rode planten aan het uit proberen.
 
Gheghe. Dat zal het zijn.
Waterpest is onkruid als de rest het allemaal mooi doet 😄 beetje zelfde als hoornblad en alg misschien. Ik zag mn waterpest ook wel wortels maken naar veel en sterk was het niet. Hij ging liever met wortels het water door dan de bodem in ook ik kreeg het verpest in het zuiden!
Misschien is het een makkelijke plant als je bevuilde aquariums hebt. Of het moeten de waterwaardes zijn. Die kunnen nooit echt fout geweest zijn lijkt me maargoed die plant doet zn eigen ding. Hij kent zn que om te vertrekken blijkbaar 😜

Disappear Homer Simpson GIF
 
Je hebt ook diverse soorten en dan de koud en warmwater variant. De koude variant doet het niet in onze gewone bakken.
 
Uit mijn ervaring zijn javavaren en anubias de meest diehard plannen die je kan hebben. Anubias is wel een algenmagnet.
 
Vaak als die teveel licht krijgt want dan wil hij hard groeien maar omdat het een trage groeier is kan hij niet genoeg voeding opnemen om het blad te beschermen voor zover ik weet.
Ik combineer het met pothos plant en geen algen meer. Geen idee hoe we het in Nederland noemen.
1000030500.jpg
 
Uit mijn ervaring zijn javavaren en anubias de meest diehard plannen die je kan hebben. Anubias is wel een algenmagnet.
Geregeld met de 30 seconden methode behandelen : dompelen in verdunde javeloplossing - na een 30 seconden dompelen goed spoelen in zuiver water en je bent weer voor een maandje algenvrij. Dit is natuurlijk enkel praktisch toepasbaar indien je de annubias op een stukje kienhout hebt staan dat je gemakkelijk eruit kan nemen. Ik doe dit zowel voor de javavaren als de anubias. De algen zijn er niet onmiddellijk vanaf maar na een weekje is er geen spoor meer te zien van de algen.
 

Terug
Bovenaan