Werkdruk niet stabiel


LalaLaraSophie

Well-known member
Lid geworden
22 oktober 2019
Berichten
2,646
Locatie
Amersfoort
Hi,

Onlangs een (tweedehands) co2-set gekocht via marktplaats, na enige tijd was de fles leeg, dus deze laten bijvullen. In de tussentijd ook een andere diffusor (beter geschikt voor mijn nanotank) erop gezet en een naaldventiel. Hele set bestaat nu dus uit fles, drukregelaar, naaldventiel, elektromagnetische klep, terugslagklep, bubbelteller en diffusor (in die volgorde aangesloten). Sinds het bijvullen van de fles echter, merk ik dus dat de werkdruk niet gelijk wil blijven. Ene moment staat ie op 0,75 bar, dan weer op 1,25 bar met natuurlijk als gevolgt dat de co2 in mijn bak ook niet stabiel wil worden. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Ik zou het zelf gaan zoeken in de drukregelaar, elektro klep of terugslagklep maar het is vreemd dat dit pas na het bijvullen optreedt. Flesdruk blijft wel gelijk op ongeveer 50-52 bar.
 
0,75 bar zal net de ondergrens zijn waarop je ontspanner werkt, en dan schommelt het wat.
Waarom hou je het niet op 1.5 of 2 Bar, en dan regel je de druppels per minuut met het naaldventiel.
 
Mijn drukregelaar zit al in 't rode gebied vanaf 1,25 bar. Gewenste druk zou daarom ergens rond de 1 bar zijn, maar los daarvan, een stabiele werkdruk is belangrijker, niet?
 
Bizaar....
Als ik naar standaard drukregelaars kijk, dan heb je 2 manometers.
Eéntje met de flesdruk, en die staat hoog (makkelijk 100-150 Bar bij een volle fles). Als die onder de 25 zakt, dan weet je dat je fles bijna leeg is.
En dan heb je de lage druk na de drukregelaar, en die gaat tot ca 4 bar.

Zet de druk eens op 2 Bar, en regel dan bv 40 bellen per minuut. Dan zal de druk wel stabiel blijven, en dan heb je een stabiele aanvoer.
 
Het kan ook goed zijn om eens goed te bezien of je niet ergens lichte lekkage hebt. Doe dit met wat schuim. Bekijk het goed, dus niet te snel als akkoord bezien. Welk merk is je drukregelaar eigenlijk. Is het er een met twee drukmeters?
 
Het kan ook goed zijn om eens goed te bezien of je niet ergens lichte lekkage hebt. Doe dit met wat schuim. Bekijk het goed, dus niet te snel als akkoord bezien.

Ik gebruikte destijds van dat gaslekzoeker spul maar dat werkte voor geen meter en liep er net zo snel af als gewoon water.
 
Dankjulliewel voor jullie reacties allemaal;

Drukregelaar is van het merk hydor en heeft inderdaad twee manometers, gaat qua werkdruk tot slechts 1,5 bar en dan zit ie op de max - maar op een 500gr fles met een 30 liter nano tank zou 1 bar toch genoeg moeten zijn? Kan er maar 1 (pixelig) plaatje van vinden; https://www.koidream.com/aquarium/co2-toebehoren/hydor-co2-speed-regulator-p16827-152680.html
Stel dat ik 'm wel op 1,25 bar wil afregelen; wil ie alsnog schommelen tussen de 0,75 tot 1,5 bar.

Heb inderdaad met zeepsop getest op lekkage, nog niets kunnen vinden.. Kan nog wel een keer proberen natuurlijk.
Nu het elektromagnetisch ventiel dichtstaat, blijft de werkdruk overigens wel stabiel.
 
Lijkt op een Dennerle regelaar. Volgens mij kan je met een inbussleuteltje via het gaatje bovenop de zilverkleurige kegel de werkdruk veranderen/verlagen.
 
Draai die gerust tot 1.5 Bar. Het debiet regel je met het naaldventiel, niet met de druk.
Natuurlijk wil je geen 50 bar op je naaldventiel, maar of het 1 of 2 bar is is niet zo spannend.
Als je iets hoger gaat, dan gaat je reduceerventiel veel stabieler werken.
 
Is van hydor, Peter. De inbus aan de achterkant haalt de (over?)druk eraf als ik 'm opendraai. Ik zie meteen een ietsjes lagere flesdruk als ik dat doe. Vreemd genoeg is de werkdruk daardoor ook iets opgelopen.
Zal zo wel even aankijken wat ie doet als de tijdklok inschakelt om 1300 uur. Anders zet ik 'm inderdaad wel iets hoger, Tommie. :)
 
Blondie heeft even verder dan haar neus lang is gekeken; zitten inderdaad nog meer inbusschroefjes op. Een grote aan de achterkant om druk te laten ontsnappen, eentje om die zilveren kegel mee vast te zetten en inderdaad eentje op 't kopje ervan die de werkdruk af lijkt te stellen. Staat nu op plusminus 1 bar, ik kijk het even aan. Dank voor jullie input!
 
Blondie heeft even verder dan haar neus lang is gekeken; zitten inderdaad nog meer inbusschroefjes op. Een grote aan de achterkant om druk te laten ontsnappen, eentje om die zilveren kegel mee vast te zetten en inderdaad eentje op 't kopje ervan die de werkdruk af lijkt te stellen. Staat nu op plusminus 1 bar, ik kijk het even aan. Dank voor jullie input!
Fijn dat je dit doorkreeg. Hij lijkt namelijk sprekend op de regelaar van Dennerle en die werkt ook zo.
 
Toch nog even een klein vervolg: De oorzaak van de instabiele werkdruk bleek uiteindelijk roest op de aansluiting van het elektromagnetisch ventiel, waardoor ie lekte nog vóór het ventiel z'n werk kon doen. Nu ander probleem: het vervangend ventiel laat ook co2 door als ie uit hoort te staan. Dat getest met de stekker ook volledig uit de tijdklok/stekkerdoos en nog steeds lek, dus die teruggebracht en eenzelfde exemplaar terug gekregen, maar met dezelfde symptomen (nog niet getest met stekker eruit deze). Iemand ervaring daarmee? Is dat elektromagnetisch ventiel van Colombo (voorbeeldlink).
 
Een magneet ventiel werkt met een plunjer (een taps toelopend staafje met aan het einde een afsluitend ringetje) dat een een ronde opening ligt. Om deze opening zit een electromagnetisch spoeltje dat het staafje uit de opening trekt wanneer er spanning op staat. Er ontstaat dan wat ruimte in het gangetje waar plunjer ligt, er kan zodoende CO2 passeren. Zodra er geen spanning op het spoeltje staat wordt de plunjer door een veertje terug getrokken in haar holletje, populair gezegd. E.e.a. houdt dan de CO2 tegen. Sommige magneetventielen worden behoorlijk heet waardoor het materiaal van de plunjer kan uitzetten en in de opening blijft steken. Ik heb dat zelf eens gehad. Afschuren met heel fijn schuurpapier verhielp dit wel. Vervuiling in het ventiel, zeldzaam voorkomend, zou ook zoiets kunnen veroorzaken. Maar zelf heb ik dat laatste nog nooit gezien. Verder moet er aan gedacht worden dat er op sommige magneetventielen een pijl staat; dat is de looprichting van het CO2 gas. Zo'n magneetventiel heeft een in- en uitgang dus en moet juist aangesloten worden!
 
Is gloednieuw ventiel, Benvo. Vervuiling of uitzetting door hitte kan dan niet, me dunkt. Looprichting uiteraard goed om aangesloten. :)
 
Is gloednieuw ventiel, Benvo. Vervuiling of uitzetting door hitte kan dan niet, me dunkt. Looprichting uiteraard goed om aangesloten. :)

Iets kan natuurlijk gewoon stuk zijn. Spoeltje bijvoorbeeld. Juiste spanning? Er zijn er voor 230 Volt maar ook van 12 en 24 Volt. Wanneer het ding niet afsluit zijn er niet zo heel veel mogelijkheden. Het zijn feitelijk eenvoudige dingen. Vooral omdat je meldt dat een tweede exemplaar hetzelfde euvel vertoont?
 
Spanning kan; maar gezien er gewoon een Europese stekker voor 230v aan zit; zou enige omvorming in het apparaat zelf moeten plaatsvinden. Bovendien, geen spanning = geen doorlaten van co2. Ook zonder stekker erin, loopt er co2 doorheen.
Is inderdaad het 2e exemplaar. Bol.com en andere verkopers van hetzelfde ventiel hebben vergelijkbare/dezelfde reviews. Denk dat 't gewoon slechte makelij is.
 
Aks er meerdere reviews zijn met dit euvel dan lijkt het mij duidelijk en dan zou ik gaan voor een ander merk.
 
Inderdaad, laat dit magneetventiel voor wat het is. Overigens zou ik de producent Colombo op de hoogte stellen van dit herhaalde euvel. Vaak laten dit soort bedrijven de producten door anderen elders maken. (China?) Benieuwd hoe ze reageren!
 
Vandaag nieuw ventiel via aquaplantsonline besteld, die zit er nu aan. Mijn Colombo ventiel teruggebracht, winkelier geloofde het in eerste instantie niet (gelukkig had ik een filmpje). Heeft ie de fabrikant/leverancier gebeld, is inderdaad een slechte batch gemaakt, maar omdat er geen serienummers op staan, hebben ze geen idee welke het precies zijn. Advies aan deze winkel (Zoo&Zo) was om ze gewoon te blijven ruilen tot ze weer bij de goede batch zijn.
 
Nou dan ben je daar dus duidelijk de dupe van geworden Lara en maar hopen dat alles nu naar behoren zal werken.
 

Terug
Bovenaan