Werkdruk loopt op?


Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Berichten
57
Leeftijd
33
Avond,

Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is even in het aquarium staren.
Zo ook gister avond.
Tot mijn verbazing zag ik een aantal vissen heel raar door het aquarium schieten en de garnalen vlogen de bak door.
Alle vissen bijna “heigend” op de bodem tussen de planten.
Wat blijkt; mijn co2 werkdruk stond ineens op 2,5bar bijna en dus was de co2 in eens een stuk hoger dan normaal.
Dit is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurd en was ik er weer op tijd bij.
Maar vind het super vervelend dat dit gebeurd, en ben bang dat ik nog eens vissen ga verliezen hierdoor.

Is het normaal dat de werkdruk op loopt naar mate mijn co2 fles leeg raakt?
Want het gebeurd steeds als de flesdruk rond of onder de 25bar staat?
En ik heb dus het idee dat de werkdruk dan steeds wat op loopt.

Moet ik vaker mijn werkdruk gaan checken of is het tijd voor een nieuwe drukregelaar?
 
Alle (niet dual stage) regulators hebben hier last van.

Nieuwe kopen heeft weinig zin.

Je kunt je geld ook steken in een pH controller. Die zorgt ervoor dat de co2 niet te hoog of te laag wordt.
Ook al schiet de druk omhoog, dat gaat de co2 alsnog uit, door de pH controller.
 
In dat geval zal ik eens gaan speuren op internet, naar wat voordeliger is.
Al klinkt een ph-controller ook wel als een leuke extra “gadget” om toe te voegen.
Bedankt beide.
 
Milhauwkee is niet zo heel duur.
 
Alle (niet dual stage) regulators hebben hier last van.

Nieuwe kopen heeft weinig zin.

Je kunt je geld ook steken in een pH controller. Die zorgt ervoor dat de co2 niet te hoog of te laag wordt.
Ook al schiet de druk omhoog, dat gaat de co2 alsnog uit, door de pH controller.

Ik zat er zo nog eens over te denken.
Maar gaan mijn planten dan geen last krijgen van schommelingen in de co2? En dus meer kans op algen?

Stel de werkdruk verhoogt omdat de flesdruk weer onder de 25bar duik, en pompt hij dus vrij snel veel co2 in de bak.
Dan zal de ph controller snel weer uit slaan.
Gaat hij dan niet staan “jo-jo-en”
Waardoor het co2 gehalte dus schommelt.
Want die regulator zal dat blijven doen.
Of zie ik dit verkeerd?

Anders vind ik die milwaukee best een leuk betaalbaar ding om te testen.
 
Alle (niet dual stage) regulators hebben hier last van

Ik heb er nu 3 in gebruik gehad en dit nog nooit echt opgemerkt aan de checker of de bewoners. Het zal denk ik ook aan het aantal bellen liggen wat je hebt ingesteld.
Anders snap ik niet waarom ik nooit opeens veel co2 heb opgemerkt.
 
Ik zat er zo nog eens over te denken.
Maar gaan mijn planten dan geen last krijgen van schommelingen in de co2? En dus meer kans op algen?

Stel de werkdruk verhoogt omdat de flesdruk weer onder de 25bar duik, en pompt hij dus vrij snel veel co2 in de bak.
Dan zal de ph controller snel weer uit slaan.
Gaat hij dan niet staan “jo-jo-en”
Waardoor het co2 gehalte dus schommelt.
Want die regulator zal dat blijven doen.
Of zie ik dit verkeerd?

Anders vind ik die milwaukee best een leuk betaalbaar ding om te testen.
at zie je verkeerd, door een ph controller zal je ph het zelfde blijven of heel licht schommelen 0,1 ongeveer en hierdoor zal je co2 waarde ook na genoeg het zelfde blijven zonder ph controller is de kans op schommelingen veel groter omdat je s avonds de co2 uitzet. en hierdoor de co2 gaat dalen. Je weet dat je co2 inrelatie staat met de ph van je water?
 
Wat Jan zegt klopt en de schommelingen s morgens kun je deels voorkomen door de co2 zo n 1,5 uur voor het licht te laten starten .
Dat als je dus zonder controller werkt.
 
In dat geval zal ik eens gaan speuren op internet, naar wat voordeliger is.
Al klinkt een ph-controller ook wel als een leuke extra “gadget” om toe te voegen.
Bedankt beide.
Dit is een goede kwaliteit controller met een prima electrode!
 
Dat de ph gerelateerd is aan de co2 wist ik. En heb zon hand meter uit china laten komen om het af en toe te meten als ik de waterwaardes check.
Volgens de co2 tabel zat ik altijd aan de hoge kant tegen “geel” aan.
Dus wellicht dat ik toch iets moet minderen en dat er dan speling is voor de werkdruk om iets op te lopen.

Maar als ik dit zo lees, vind ik zon ph controller wel een stuk veiliger voor mijn vissen.

Heb ooit toen ik begon met co2 super veel last gehad van baardalg en dat wil ik dus echt nooit meer zien. Rot algen om vanaf te komen. En daardoor dus ooit de hele bak opnieuw moeten inrichting. Dus ben wat voorzichtig geworden met co2 schommeligen / te weinig co2.
Want dat gevecht wil ik echt niet nog een keer haha

Ik ga Sinterklaas eens een berichtje sturen, misschien wilt hij er vanavond nog eentje voor mij bestellen of langs brengen.
 
Ooh leuk prijsje ook!
Heb je die zelf toevallig gebruikt?
Ja, de electrodes gaan ook jaren mee! Op dit moment werk ik met een eigenbouw aquariumcomputer, zie hieronder, waar ik alles al heb ingebouwd maar de controller hou ik in reserve.
IMG_20190929_122527.jpg
IMG_20190929_122534.jpg
 
Even terzijde maar gebruik je een dropchecker? Ik zou dat wel doen want de tabel is niet altijd even betrouwbaar en je hebt ahw een controle of er al dan niet iets loos is.
 
Even terzijde maar gebruik je een dropchecker? Ik zou dat wel doen want de tabel is niet altijd even betrouwbaar en je hebt ahw een controle of er al dan niet iets loos is.

Ja die is aanwezig, staat nu meer limegroen maar voorheen was hij einde van de middag meer geel dan groen.
Dus als goed is zit ik nu aan de veilige kant, mocht de werkdruk toch weer omhoog kruipen.

Twijfel echt om die controller te bestellen op aliexpress. Enige is alleen dat ik waarschijnlijk een tijdje moet wachten tot het hier is. Scheelt wel de helft in aanschaf vergeleken met die milwaukee.
 
Heb eentje hier voor je liggen, alleen nieuwe PH electrode kopen.
is uitvoering met zowel PH controler alsook geleidbaarheid.
Prijs....30 euro excl verzendkosten
 
Heb eentje hier voor je liggen, alleen nieuwe PH electrode kopen.
is uitvoering met zowel PH controler alsook geleidbaarheid.
Prijs....30 euro excl verzendkosten

Die van aliexpress of de milwakee?
 
In feite heb je twee soorten, hervulbare of niet hervulbare.
In de prijsklasse tot 30 euro vind je vaak niet hervulbare die men nog wel eens met een nachtje KCL kunt "regeneren" maar dan hoort het op.
De hervulbare is een ander verhaal, hier kan de referentievloeistof weer worden toegevoegd en dat verlengd de levensduur behoorlijk....5 jaar makkelijk

Voor onze toepassing wordt vaak de vloeistof in gelvorm toegepast, waardoor de uitvloeiing zeer gering is, maar ook de verdunning (door continue contact met het aquariumwater) is hierdoor geringer, waardoor de levensduur verlengd wordt. Nauwkeuriger wordt die niet hierdoor.

De meeste ph electrodes die in een LFS worden aangeboden zijn standaard electrodes, alleen met een extra toeslag aan euros.
Zo is de dennerle electrode gewoon een standaard ding, word verkocht voor 80 euro en zal een inkoop hebben van 20 euro.

De chinese electrodes zijn ook goed, slecht worden ze omdat de bewaarvloeistof op het tipje ( KCL buffer) lek is geraakt.
Eenmaal uitgedroogd kan je die weggooien.
 

Terug
Bovenaan