welke ziekten komen voor bij brakwatervissen?


L

lisa bostijn

Guest
hallo iedereen ik wee niet of ik dit mag plaatsen, maar ik zit op een tuinbouwsschool en moet een groepstaak maken. Mijn vrienden doen zout en zoetwater en ik heb brakwater gekregen. ik heb al proberen opzoeken welke ziekten er zijn, maar steeds kom ik op zoetwater en zoutwatervissen uit. In het engels vind ik wel het een en ander, maar mijn engels is niet zo goed.
Is hier iemand die me wil helpen of me enkele ziekten kan geven bij naam die voorkomen bij brakwatervissen?
jullie zouden me echt goed helpen, ik word namelijk over 2 dagen ook geopereerd en dan ga ik enkele dagen ook niet actief zijn.
ps ik ben nieuw hier dus als ik niet direct antwoord dan kan het zijn dat ik niet weet hoe ;)
 
Fijne opdracht en dan denk ik dat jij het moeilijkste krijg. Ik denk dat er weinig aquariumhouders zijn met brakwater.

Helaas kan ik je niet concreet een antwoord geven om specifieke ziektens van brakwatervissen op te noemen. Eerlijk gezegt zou ik niet eens een soort kunnen opnoemen. Vele ziektens hebben te maken met omgevings/leef omstandigheden van vissen. Er zal tevens een verschil wezen waar de vissen leven in de natuur of in aquarium. Jagers of prooidieren zal ook uitmaken. een prooidier zal wel sneller verwond kunnen raken waardoor ze verzwakken en wellicht vatbaarder zijn voor het een en ander.

Brak water heeft zout en is voor bepaalde parasieten en wormen geen fijne leefomgeving dus zal dit denk ik in mindere mate het geval zijn. Maar geen idee bij welk zoutgehalte.

Globaal gezien kan een vis al bij geboorte iets hebben. Misvorming of delen die niet goed ontwikkelen. Veel ziektens die ontstaan hebben te maken met bacterieen, wormen, parasieten, schimmels, infecties.

Brakwatervissen in de natuur zouden in aanraking kunnen komen met externe gifstoffen neem ik aan. Schepen die olie lozen, landbouwgifstoffen etc. Vergiftigingsverschijnsels?

Pin me nergens op vast maar wellicht helpt het je verder om meer specifieke informatie te verzamelen.

Succes in je verdere zoektocht
 
Misschien zoeken op de instantie die verantwoordelijk is voor het onderhoud/schoon maken van brakwater. Geen flauw idee hoe dit heet misschien weet jij dit zelf van school maar net zoiets als staatbosbeheer en boswachters maar dan voor water en dan wellicht even checken waar brakwaterdelen zijn. Ik denk in de buurt van afsluitdijk etc. Ik noem maar wat hoor maar in Nederland zoveel regels dus moet iets zijn wat daar verantwoordelijk voor is :!

wellicht dat iemand van het forum dit weet zodat je gericht mailtje naar de brakwater boswachter kan sturen. Dan heb je meteen een 10 te pakken...........
 
Ik heb idd het moeilijkste gekregen. Ik was afwezig toen ze de taak kregen. Mijn vrienden kozen voor ziekten terwijl we ook voor voeding of anatomie of huisvesting hadden kunnen kiezen en zij hadden me brakwater gegeven. Hier was ik natuurlijk ook niet blij mee maarja. Zij hebben al verschillende ziektes gevonden en ik maar 1.
Zou idd handig zijn moest ik met zulke mensen in contact komen. Zelf kan ik wel niet nr die mensen gaan maar sturen zou handig zijn. Eind van deze vakantie moet ik de taak al indienen dus nadert wel snel
 
Aan onbekende heb je dus meer.:D Zo te zien ga je het hier helemaal mee maken staan zelfs vissoorten bij. Ik wist niet eens dat een paling brakwater vis was. Dacht dat deze liggen te loeren bij het riool. Vissen eten en aan een haakje is niet mijn ding.

Succes met je opdracht
 
Saprolegnia en Achlya komen vaker voor bij brakwatervissen. Maar het zijn niet echt ziektes maar schimmels dacht ik. volgens mij komen de meeste zoetwaterziektes ook gewoon voor bij brakwatervissen alleen komt het gewoon een stuk minder vaak voor/bijna nooit.
 
Bedankt iedereen.
@ robru ik ga dat thuis eens bekijken bedankt.
Nekro schimmels enzo mag allemaal. Amles oorten becteriën tot virussen en schimmels mogen. Ik ga die 2 ook zeker eens bekijken.
 
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, maar waarvoor moet je al die ziektes weten? Zijn er namelijk heel wat;)
 
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, maar waarvoor moet je al die ziektes weten? Zijn er namelijk heel wat;)

Staat in bovenste bericht. Volgens mij ligt ze nu in ziekenhuis en antwoord wellicht niet meer.
 
Beste is een taak die we moeten maken. Ik zit op een tuinbouwschool en 1 van mijn lessen is aquaterra en dit word een spreekopdracht. En klopt ik lig nu in het ziekenhuis. Af en toe kruip ik nog eens achter mijn gsm scherm maar meestal wil ik rusten
 

Terug
Bovenaan