Welke zandbodem


V

viny boy

Guest
Goedenavond forummers,

Met de aankoop van ons nieuw aquarium (Ferplast cayman 110 professional) zijn we op zoek naar een geschikte bodem. Omdat we graag dwergcichliden en corydora's willen houden en redelijk wat planten gaat onze voorkeur uit naar een zandbodem, meer bepaald filterzand/loirezand in een lichtbruine kleur? Zie deze link http://www.antwerpscichlidencenter.be/c ... bodem.html

Omdat we er een plantenbak van willen maken steken we misschien best wat kleibolletjes bij de wortels of toch beter een andere bodem nemen ?

Wat me wel nog doet twijfelen is dat het aquarium, kast en achterwand allemaal zwart is en of dan een redelijk lichte bodem nou juist een mooi contrast geeft of erg zou gaan storen :stom:

Groeten
 
Een mooie bodem is te koop bij de Hornbach. Dat is Aquasand met een korrel van 0,4-0,9mm.
ook erg geschikt voor de Cory s. Het is niet echt goedkoop maar wel goed en in diverse kleuren te koop.
 
Ok, toevallig passeer ik morgen bij het Antwerps cichliden center dus zou natuurlijk wel handig zijn als ik het daar meteen kon meenemen. Maar filterend is toch filterzand of niet ? Alleen denk ik dat ze daar geen zwart filterend hebben moest dit bestaan.
 
Filterzand is zand met een afgeronde korrel.. klontert niet zo snel, is niet scherp.
Wordt schijnbaar vaak gebruikt bij het filteren van zwembadwater.. vandaar de naam.
 
Ja en doordat de korrels allemaal ongeveer dezelfde grootte hebben zou het niet dichtslibben en dus ook voor een betere plantengroei zorgen ?

Groeien planten nou evengoed in een bodem van (filter)zand als in een klassieke grindbodem ?
 
viny boy zei:
Ja en doordat de korrels allemaal ongeveer dezelfde grootte hebben zou het niet dichtslibben en dus ook voor een betere plantengroei zorgen ?

Groeien planten nou evengoed in een bodem van (filter)zand als in een klassieke grindbodem ?

Weet ik niet.. ik zie in ieder geval plantenbakken met zowel grind als ook zand, dus veel zal het niet uitmaken.
Maar misschien dat anderen daar meer over kunnen zeggen.
 
Ja in mijn 60 cm zit gewoon grind met voedingsbodem en daar groeien de planten erg goed. Ik twijfel wel om een zandstraatje voor de corydora's te maken maar dat gaat zich dan weer mengen vrees ik, bovendien is het misschien wel beter om een volledige zandbodem te nemen voor de dwergcichliden.

Heb wel eens gehoord van hornbach maar weet niet of ze in Belgi� leveren tegen betaalbare verzendkosten.
 
viny boy zei:
(...), bovendien is het misschien wel beter om een volledige zandbodem te nemen voor de dwergcichliden.
Dat is het z��r zeker!
 
Ik heb zand bij de grondels maar heb bij dat fijne zand het idee dat je minder goede bacterieculttur in je bodem krijgt.
Of ligt dat aan mij :S.
 
Ok, zal straks ook eens kijken in het Antwerps cichliden center of ze daar zwart filterzand hebben, anders probeer ik het te bestellen via internet.
Jbl sansibar black zal hij wrs wel hebben maar dat slibt dicht ?
 

Terug
Bovenaan