Welke watertesten bij veel testen?


Avana

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
176
Leeftijd
60
Mijn motto is; meten is weten... mijn vader was timmerman :)

Toen ik begon in januari heb ik de Colombo testlab Professional koffer aangeschaft. Dat was toen voor mijn aquarium van 240 liter. Niet lang daarna heb ik er nog 1 gekocht van 125 liter en 3 van 18+ liter (allen op marktplaats). Ik test vaak het water (en registreer in spreadsheet) vooral als er iets verandert is en op sommige vlakken is mijn testkit van colombo daardoor al op. Ik heb daarom al een No2 en een Ph-test van Salifert aangeschaft maar nu begint de rest ook op te raken. Wat kan ik nu het beste doen? Nieuwe colombo kopen of diverse testen die je het meest (moet) gebruikt los kopen? En welke testen zouden dat dan zijn? Ik gebruik bijvoorbeeld flora grow carbo van colombo voor mijn grote bak (blij mee!), maar ik test bijvoorbeeld niet op Fe want dat zit niet in de colombo kit. Ik probeer te kijken naar planten icm licht, voeding en de grow carbo, maar wil dat ook wel in een test kunnen zien. Graag advies want ik zie door de bomen het bos niet meer.
 
Je zou je als eerste af kunnen vragen waarom je test, wat je eigenlijk wil weten en wat doe je met de gegevens? Je weet zelf dan het beste wat je nodig hebt.

Als je bijvoorbeeld elke week No2 (nitriet) aan het meten bent en die altijd op 0 blijft staan dan kun je die net zo goed niet meer meten. Nh3/4 en No2 heb je mijn inziens alleen bij een opstart nodig en daarna niet meer. Tenzij je vermoed dat er iets aan de hand is.
No3 kan handig zijn indien je aan het bemesten bent met plantenvoeding maar ook daar, als je eenmaal de juiste bemesting hebt gevonden is regelmatig testen m.i. overbodig.

Waarschijnlijk is niet iedereen het met mij eens maar in een eenmaal goed opgestart aquarium meet ik zelf bijna nooit meer.

Het meten van metalen en andere zaken heb ik weinig ervaring mee. Persoonlijk denk ik dat je beter kunt kijken naar de ontwikkeling van je planten en daarmee bepalen wat nodig is. Dan is wellicht een digitale TDS meter een betere investering zodat je oppervlakkig kunt zien hoeveel opgeloste mineralen er nog in het water zitten. Dit laatste stukje kan ik overigens mis hebben hoor want zelf doe ik dit puur op gevoel. Ik gebruik zelf gemaakte tenso mix voor micro voeding en wat kaliumfosfaat en kaliumnitraat als macro voeding, waar nodig.
 
@gpatton kan je meer over vertellen. hij weet precies welke PPM
 
Ik doe het precies ook zo. Meet weleens de nitraat en fosfaat waarden. Maar dan heel zelden....
 
Het vele meten lijkt mij ook niet zo nuttig. Mijn ogen waren altijd gericht op mijn plantenbestand die mij exact vetelden als er al is mis was. Daardoor kon ik heel lang met mijn Colombo testkoffer doen. Als er al gebruikt gemaakt werd van de test vloeistof dan was dat vooral voor nitraat en fosfaat level metingen. Oh, en ook Fe metingen werden wel eens gebruikt. Een tester die trouwens niet in de Colombo koffer zat, ik gebruikte daarvoor een Sera Fe tester vloeistof.
 
Ik doe het precies ook zo. Meet weleens de nitraat en fosfaat waarden. Maar dan heel zelden....
Ik meet ook zelden en af en toe als steekproef. Toch vindt ik het handig om een koffer in huis te hebben met ook de nh3/4 en de no2 want je weet maar nooit en voor de prijs van een Colombokoffer hoef je het niet te laten denk ik.
 
Ik meet ook zelden en af en toe als steekproef. Toch vindt ik het handig om een koffer in huis te hebben met ook de nh3/4 en de no2 want je weet maar nooit en voor de prijs van een Colombokoffer hoef je het niet te laten denk ik.

Daar heb je een punt... Maar goed, meestal is er al meer aan de hand als men überhaupt NH3/4 of NO2 meet toch?
 
Ja dat klopt maar goed het is wel handig om in bepaalde gevallen die waarden te kunnen meten. Bijvoorbeeld na filterproblemen en je filter te lang heeft uitgestaan of als je een keer de bodem hebt vervangen.
Als je telkens een losse test moet kopen als die nodig is dan ben je vaak ook duurder uit dan de 35 euro voor de koffer.
 
ik zit nog in de opstartfase. Heb bijvoorbeeld mijn grote aquarium helemaal behalve bodem, leeggemaakt en opnieuw ingericht. Moest dit daarna nog een keer doen omdat ik vissen moest vangen om in quarantaine te doen. Mijn kleine aquariums met garnalen zijn m.i. gevoelig voor nitriet of NH3. Ze staan nog niet lang dus ik hou ze goed in de gaten. Mijn Kh hou ik ook in de gaten net als fosfaat. Se heb ik nog niet getest. Ik snap dat een goed draaiend en gerijpt aquarium niet veel testen nodig heeft, maar daar ben ik nog niet. En daarbuiten, 5 aquaria testen hakt erin mbt Colombo koffertje. Kost 35 euro… vind de een geen hoge kosten maar nogmaals ik ben in de opstartfase dus heb erg veel geld uitgegeven sinds eind januari. Vandaar mijn vraag. Welke testen moet ik sowieso kunnen doen en welke kan ik skippen? Dan concentreer ik me op die specifieke testen. Misschien was ik niet duidelijk genoeg, nu wel? 😅
 
Vraag me eigenlijk af he, ik heb ook een testkoffer, maar als die vloeistoffen eenmaal open zijn, en je gebruikt ze zelden, hoe lang is het dan houdbaar, en dus bruikbaar?
 
Vraag me eigenlijk af he, ik heb ook een testkoffer, maar als die vloeistoffen eenmaal open zijn, en je gebruikt ze zelden, hoe lang is het dan houdbaar, en dus bruikbaar?
Niemand die dat weet, maar de Gh-test en Kh-test reageren het sterkst op zuurstof waardoor ze na opening beperkt houdbaar zijn
 

Terug
Bovenaan