Welke voeding voor een 180l bak met gemakkelijke planten?


T

Tommie1

Guest
Bak gaat gestart worden begin oktober, en ik wil niet meteen met de meest moeilijke planten beginnen.
Hoornblad, mos, belgisch groen, Valisneria ... zou er moeten inkomen, en een drijfplantje (als het maar geen eendekroos is).

Ik ga garnalen houden , en wat kleine vissen en misschien ook een paar goerami's.

Ik heb al wat gelezen over EI, en het klinkt allemaal goed, maar ik heb als Belg wat problemen met een wekelijkse verversing van 50%.
Ik kan geen 7-8 emmers water een nachtje laten beluchten om de chloor er uit te krijgen, dan wordt iedereen gek in huis.
Bovendien zou ik graag maar één keer per week doseren, en niet dagelijks.
CO2 komt er ook, maar via een reactor op bicarbonaat.

Misschien een hele domme vraag, maar als ik EI doseer aan 50%, en dan minder water wissel, krijg ik dan aanvaardbare groei, of gaat het dan helemaal mis?
 
Of je allemaal gaat zoals je wenst zullen je planten je vanzelf duidelijk maken. Door middel van groei bij voorbeeld. Verder zal de toekomst duidelijk maken of je in dit geval alg problemen, een gevolg van zekere tekorten, gaat ondervinden. Eigenlijk zou ik willen zeggen dat het houden van een levende have gaat betekenen dat je een bepaalde verplichting hebt t.o.v. hen. Er zal zeker een mate van onderhoud nodig zijn, je zal je dit, liefst vooraf, moeten realiseren. Je vraag beantwoorden zoals je die stelt is gewoon niet mogelijk.
 
Als je de EI volgt dan zou je de helft aan voeding kunnen doseren en dus de helft verversen. Ik verwacht dat dit qua nitraat en fosfaat voldoende is maar dat zal de praktijk uitwijzen.
 
Misschien een hele domme vraag, maar als ik EI doseer aan 50%, en dan minder water wissel, krijg ik dan aanvaardbare groei, of gaat het dan helemaal mis?
Dat gaat helemaal mis omdat de nitraat en fosfaat waarden torenhoog gaan oplopen.
 
Zoals bovenstaande medeleden met veel meer kennis, in andere woorden, eigenlijk al aangeven. Dit soort vragen kunnen alleen met verwachtingen beantwoordt worden... Niemand kan er concreet iets over zeggen. Misschien moet je jezelf afvragen of je eigenlijk wel aan een aquarium wilt of kunt beginnen. Ik bedoel dit echt positief; je moet je realiseren dat er een bepaald minimum aan nodige activiteiten aan vast zit. En, zo'n minimum betekend ook een minimum aan resultaat. Wanneer je dit beseft en er naar handelt kan je aan je aquarium heel veel plezier beleven!
 
Laatst bewerkt:
Zoals bovenstaande medeleden met veel meer kennis, in andere woorden, eigenlijk al aangeven. Dit soort vragen kunnen alleen met te verwachten zaken beantwoordt worden... Niemand kan er concreet iets over zeggen.

Vroeger had ik een glazen bol Ben maar die heb ik spijtig genoeg laten vallen ;)
 
Het beste is dan natuurlijk om een testsetje aan te schaffen, 50% EI dosering en vervolgens een waterwissel van 25% gegarandeerd niet dat de waardes dan altijd binnen de perken blijven, je reset de bak niet volledig dus ophoping zal toch plaats kunnen vinden.
het zal niet snel uit de hand gaan lopen maar wellicht met een tiental weken wel, iedere maand een keer meten is wel aan te raden.
 
Het beste is dan natuurlijk om een testsetje aan te schaffen, 50% EI dosering en vervolgens een waterwissel van 25% gegarandeerd niet dat de waardes dan altijd binnen de perken blijven, je reset de bak niet volledig dus ophoping zal toch plaats kunnen vinden.
het zal niet snel uit de hand gaan lopen maar wellicht met een tiental weken wel, iedere maand een keer meten is wel aan te raden.

Ik mis denk ik iets want normaal ververs je ook maar de helft van het water. Zonder verbruik zou met een toevoeging van 20/2 het nooit boven de 40/4 kunnen komen als je de helft ververst en dan even los gezien van wat de bak aanmaakt en wat er in het water uit de kraan zit. Als je de helft toevoegt van de dosering en ook de helft (25%) ververst dan zal het toch ook nooit hoger kunnen uitpakken dan 40/4?
 
Ik volg ook de Ei, maar wel naar eigen inzicht. Elke week ververs ik 25% van het water en voeg dan het nodige plantenvoeding toe, maar nooit zoveel als de EI voorschrijft, want dan krijg ik een ophoping van plantenvoeding.
Het betekend ook dat je eens wat vaker moet meten en de planten in de gaten houden, zodat ze geen tekorten hebben.
Doordat ik regelmatig meet valt het me op dat bij nitraat/fosfaat geen regelmaat zit in verbruik. De ene keer voeg ik dan ook vaker en meer toe dan een andere keer.
Ik meet gemiddeld eens in de drie weken.
Neem aan dat 180 liter bruto is dan, 150 liter netto, is ongeveer 3.5 emmer
Zou dat goed gaan goerami's met garnalen?
 
Ik volg ook de Ei, maar wel naar eigen inzicht. Elke week ververs ik 25% van het water en voeg dan het nodige plantenvoeding toe, maar nooit zoveel als de EI voorschrijft, want dan krijg ik een ophoping van plantenvoeding.
Het betekend ook dat je eens wat vaker moet meten en de planten in de gaten houden, zodat ze geen tekorten hebben.
Doordat ik regelmatig meet valt het me op dat bij nitraat/fosfaat geen regelmaat zit in verbruik. De ene keer voeg ik dan ook vaker en meer toe dan een andere keer.
Ik meet gemiddeld eens in de drie weken.
Neem aan dat 180 liter bruto is dan, 150 liter netto, is ongeveer 3.5 emmer
Zou dat goed gaan goerami's met garnalen?
Dank U om je ervaring te delen!

Het gaat om de aquatlantis 100, de bak zou 240l zijn, gevuld tot ca 180l. Met aftrek van zand en hout zal 150-160 wel in de buurt zitten.
 
Dat gaat helemaal mis omdat de nitraat en fosfaat waarden torenhoog gaan oplopen.

Heb je dat zelf ervaren, of is er ergens een verhaal van iemand die da heeft kunnen meten?

Ik ben van plan dit te proberen, zeker als ik lees dat er nog zijn die het doen.
Plan is om dan maandelijks water te testen. Ik heb meer angst voor nitraat dan fosfaat gezien fosfaat altijd laag gedoseerd is.
 
Als je de helft toevoegt van de dosering en ook de helft (25%) ververst dan zal het toch ook nooit hoger kunnen uitpakken dan 40/4?
Omdat je maar 1/4 ververst heb je wel de kans dat het op gaat lopen, het zal niet snel de spuitgaten uitlopen, maar helemaal zeker kan je er niet van zijn, en als de bak zelf ook nog redelijk wat aanmaakt kan het op den duur toch steeds een beetje oplopen.

Ik heb wel eens met wat cijfertjes lopen spelen om te zien wat er gebeurd, er wordt niet voor niets een 50% wissel voorgeschreven.
Zelf zou ik er dan toch voor kiezen om zo nu en dan te meten met maar een 25% waterwissel
 
Laatst bewerkt:
Heb je dat zelf ervaren, of is er ergens een verhaal van iemand die da heeft kunnen meten?
Logisch nagedacht, je stopt er het dubbele in van wat je er uit haalt. Tenzij je een volle plantenbak hebt met stevig de groei er in zul je niet snel 10 Mg nitraat per week gebruiken. Dit gaat ook op voor fosfaat.
Bak produceert ook nog eens PO4 en NO3

Als mijn gedachtengangen niet kloppen hoop ik dat iemand het uitlegt.
 
Logisch nagedacht, je stopt er het dubbele in van wat je er uit haalt. Tenzij je een volle plantenbak hebt met stevig de groei er in zul je niet snel 10 Mg nitraat per week gebruiken. Dit gaat ook op voor fosfaat.
Bak produceert ook nog eens PO4 en NO3

Als mijn gedachtengangen niet kloppen hoop ik dat iemand het uitlegt.
De bedoeling is inderdaad om er goed wat planten in te steken.
Via het snoeisel van de planten verdwijnt er ook materiaal.

Ik begrijp je zin:je stopt er het dubbele in... niet echt. Ik wil juist maar de helft van de normale EI doseren.

Wat ik niet snap aan EI i s dat je met 50% waterwissel een reset doet. Een echte reset krijgt je pas met 100% waterwissel, maar denk dat de vissen dat niet zo leuk vinden.
Als je concentratie van PO dan bv 3 keer te hoog is blijft het 1,5 na die zogenaamde reset, en je vult daarna terug aan.
 
Wat ik niet snap aan EI i s dat je met 50% waterwissel een reset doet. Een echte reset krijgt je pas met 100% waterwissel,
Je moet het anders zien, als je 20/2 doseert kan het in theorie nooit meer dan 40/4 worden

Stel je hebt 20/2 en je ververst de helft, dan hou je 10/1 over, daar voeg je weer 20/2 aan toe en kom je dus op 30/3, dit blijft zo oplopen totdat je op de 40/4 zit, kom je daarboven dan haal je er meer uit dan dat je later weer toevoegt.
 
Dank voor de link! Top!
Heb het eens gesimuleerd.

200ppm toevoegen eens per week en 50% waterwissel per week. Komen we na 50 dagen uit bij ca 400.
Doe ik 100ppm, en 25% waterwissel, dan eindig ik rond de 350,

En dit is gesteld dat de planten niks openemen.


Op basis hiervan zou er niet veel verschil mogen zijn.
 
Doe ik 100ppm, en 25% waterwissel, dan eindig ik rond de 350,
De 100 moet dan 10ppm voorstellen, maar hier loop je dus ook het gevaar dat er tekorten optreden.
Stel je start met 20ppm No3, je bak verbruikt 12ppm, daarna ververs je nog eens 25%, dan hou je nog maar 9ppm over, daar voeg je weer 10ppm aan toe en kom je dus op 19 uit.
Ga je zo een aantal weken door dan kom je op den duur onder de 12ppm, en dan heb je een tekort.
 
De 100 moet dan 10ppm voorstellen, maar hier loop je dus ook het gevaar dat er tekorten optreden.
Stel je start met 20ppm No3, je bak verbruikt 12ppm, daarna ververs je nog eens 25%, dan hou je nog maar 9ppm over, daar voeg je weer 10ppm aan toe en kom je dus op 19 uit.
Ga je zo een aantal weken door dan kom je op den duur onder de 12ppm, en dan heb je een tekort.
Dat kan, maar dan groeit het maar wat trager....
 
Misschien een domme vraag van mij....
Als de moeilijkste plant die je erin gaat houden belgisch groen wordt kun je toch net zo goed geen plantenvoeding toevoegen? Groeit allemaal prima zonder extra voeding...
 
Bak gaat gestart worden begin oktober, en ik wil niet meteen met de meest moeilijke planten beginnen.
Hoornblad, mos, belgisch groen, Valisneria ... zou er moeten inkomen, en een drijfplantje (als het maar geen eendekroos is).

Ik ga garnalen houden , en wat kleine vissen en misschien ook een paar goerami's.

Ik heb al wat gelezen over EI, en het klinkt allemaal goed, maar ik heb als Belg wat problemen met een wekelijkse verversing van 50%.
Ik kan geen 7-8 emmers water een nachtje laten beluchten om de chloor er uit te krijgen, dan wordt iedereen gek in huis.
Bovendien zou ik graag maar één keer per week doseren, en niet dagelijks.
CO2 komt er ook, maar via een reactor op bicarbonaat.

Misschien een hele domme vraag, maar als ik EI doseer aan 50%, en dan minder water wissel, krijg ik dan aanvaardbare groei, of gaat het dan helemaal mis?

Waarom ga je het zo ingewikkeld maken met EI-methode als je makkelijke planten gaat gebruiken die dit niet nodig hebben ?
Als je drijfplanten wilt kan je het mosselplantje of eikenblad varentje nemen niet veel eisend en groeid als kool onder normale belichting.
Als bemesting is vloeibare plantenvoeding uit een flesje al voldoende met aanvulling van fosfo en kalium uit een flesje zal je aqaurium gewoon goed draaien, nitraat moet je niet zo druk om maken zolang je rond 10-30 zit zal het allemaal oke zijn met fosfaat op 1mg.
3emmers op netto 150liter is al voldoende per week, mits je een hoge bezetting aan vis gaat houden maar met wat goeramies en garnalen en wat kleine vis zal je eeen middelmatige bezetting krijgen die niet veel organische druk oplevert tenzij je ze veel levend voer en diepvries voer gaat aanbieden dan is het wel je fosfaat en nitraat in de gaten houden die hoger kan gaan uitpakken na een week.

Belgies groen is weinig eisend kwa water maar houd wel van kalium en ijzer en wat fosfaat in het water wil hij lekker goed groeien dat geld ook voor het mosselplantje en hoornblad omdat het snellgroeiers zijn.
Meten per week is weten wat je bak gaat verbruiken maar ik zou lekker de Ei-methode links laten leggen bij makkelijke planten en de week dosering in 3x verdelen per week van vloeibare plantenvoeding toedienen zo loop je de minste kans op terkorten omdat een week dosering niet voor een week kan opgeslagen worden door de planten.
Voeg wel een ijzerhoudende meststof appart toe en niet te tegelijk met fosfaat dit gaat binden en wordt ijzer onbruikbaar voor planten, kalium kan je meegeven uit een flesjes samen met plantenvoeding met ijzer dat is geen probleem maar wacht wel een dag met fosfaat toe dienen als dat nodig is.
Daarna gewoon blijven monitoren hoeveel nitraat voor de waterwissel en na de waterwissel alsmede fosfaat meten om indien nodig aanvullem met de waterwissel als dit wat te laag is geworden dan kan het allemaal niet fout gaan met te korten. en heus het komt bij makelijke planten niet neer op 10mg verschil of wat te hoog nitraat boven de 20, mijn nitraat hangt voor de waterwissel al rond 30 en na de water wissel is hij 20 en deze loop soms na veel diepvries of levend voer soms wel eens op tot 50 en fosfaat zit dan op 2mg..
Planten knallen dan hier echt bak uit in de groei dus niet te krap kijken en te moeilijk doen.
Vloeibare voeding volstaat dus de ei-methode is echt het je lastig maken met afmeten van poeders in de juiste hoeveelheid ,zelf kieper in mijn Rio 180 (netto 150literwater) per week 3x 13ml profito in de bak en 2x 5ml kalium extra en fosfo vul is alleen aan als hij te laag wordt omder de 1 en alles groeid de pan uit en heb geen tekorten. elke week 3emmers water wissel en dat gaat prima, 1x in de maand oe ik wel eens 50% wissel als ik merk dat mijn nitraat boven de 50 gaat komen of fosfaat boven de 3 uitstijgt.
 
Bedankt edje, daar heb ik wat aan!

Heb je ook een tip welke producten ik dan best gebruik?
 
Het gaat om de aquatlantis 100, de bak zou 240l zijn, gevuld tot ca 180l. Met aftrek van zand en hout zal 150-160 wel in de buurt zitten.

Klopt deze berekening wel. Lijkt me beetje vreemd een aquarium die 240 liter zou zijn uit eindelijk terecht zou komen op nette 150-160 liter. 80-90 liter verschil dat is nogal wat.

8 emmers beluchten is ook inderdaad wel erg veel maar zou misschien een idee wezen om een speciekuip (litertje 0f 90) met luchtpomp ergens kwijt te kunnen. 1 Grote steen erin scheelt veel qua geluid en misschien kun je dit in de schuur ofzo zetten. Soms is het nodig met spoed een grote verversing te moeten doen en dan heb je tenminste wat achter de hand.
 
De aquatlantis Fusion 100 wordt verkocht als een 180l bak, ik heb 30kg Hornbach zand, en er komen nog een paar stenen in.
30kg zand zal een kleine 20l zijn netto volume zijn. Daarom dat ik schrijf 150-160l.

Zijn er hier nog Belgen aan boord? Doen jullie iets om de chloor weg te krijgen uit kraanwater?
 
Qua chloor uit water halen helpt beluchten het beste, gewoon je ververswater in een vat doen en daar een bruissteen met luchtpomp inhangen (de bruiststeen he niet de pomp :D ) en dan een half uurtje beluchten en de chloor is weg
 
Misschien is filter over kool of zeoliet ook een optie? Een filtertje zal denk minder geluid maken als een luchtpomp. Wel nadeel dat je af en toe weer schoon materiaal moet halen omdat als dit is verzadigd niets meer doet. Ook weten wanneer het verzadigd is zal een dingetje wezen. Zijn nog wel meer Belgen op forum misschien dat die nog reageren.
 
Is verwijderen/neutraliseren van chloor niet juist waar waterverbeteraar in uitblinkt? Wij gebruiken dat altijd na het reinigen van onze diffusers.
 
Bedankt edje, daar heb ik wat aan!

Heb je ook een tip welke producten ik dan best gebruik?

De doorsnee bemesting is easy-life profito of van columbo, wil je wat betere plantenvoeding dan is Dennerile wel een betere omdat deze wat meer geconcentreerd is maar stukje duurder..
Met name Dennerile greenscaper lijn zijn zeer goed maar wel duur, dus ik zou het bij easy-life profito , fosfo, kalium houden en en eventueel ijzer tabs E15 van dennerile bij de wortels drukken of voedingscapsules compleet dan kan het gewoon niet mis gaan met makkelijke planten.
 
Misschien kan Ts. ook eens het volgende overdenken:
Schaf een druppeltest set aan. De sets van Colombo en Wesdijk zijn in principe gelijk en redelijk geprijsd. Op het totaal van een Aquarium aanschaf is dit te overzien. Bij een "eenvoudige te houden" plantenkeuze kan er dan gewoon gestart worden zonder al te ingewikkelde theorieën. Zou er dan na verloop van tijd iets niet naar wens verlopen kan er simpelweg door meting een eventueel tekort opgemerkt en verholpen worden.

 
Je moet het anders zien, als je 20/2 doseert kan het in theorie nooit meer dan 40/4 worden

Stel je hebt 20/2 en je ververst de helft, dan hou je 10/1 over, daar voeg je weer 20/2 aan toe en kom je dus op 30/3, dit blijft zo oplopen totdat je op de 40/4 zit, kom je daarboven dan haal je er meer uit dan dat je later weer toevoegt.

Klopt als een bus en als je zover ik weet er maar 10/1 aan toevoegt en 25% ververst dan zou het zover ik weet ook niet boven die 40/4 uit kunnen komen. Maar goed ik heb dat nooit nagerekend.
 
Klopt als een bus en als je zover ik weet er maar 10/1 aan toevoegt en 25% ververst dan zou het zover ik weet ook niet boven die 40/4 uit kunnen komen. Maar goed ik heb dat nooit nagerekend.
Ik heb het met die tool nagerekend, en wat je ziet is dat je er trager geraakt, maar net iets lager uit komt (30-35).
Wat je wel ziet is dat de schommelingen kleiner zijn door de kleinere waterwissel.
 
Uitgaande van de maximale hoeveelheid die je door de EI kan krijgen bij geen of amper verbruik maakt het dus niet veel uit of je de gewone EI hanteerd of die waarbij je de helft toevoegt en ververst. Het scheelt je dus enkel in de hoeveelheid water die je moet verversen.
 
Als je de helft gaat doseren en maar 25% gaat verversen, dan verlies je een stuk controle. Bij gewone EI kunnen de waarden maximaal verdubbelen bij een wekelijkse verversing van 50% (en geen opname door de planten). Bij halve dosering en 25% verversing kunnen de waterwaarden (No3 en Po4) maximaal verviervoudigen (bij geen opname door planten). Het wordt dus onvoorspelbaarder en kan meer uit de hand lopen. Je hebt minder controle over je bak en hebt meer risico op tekorten (algen!) en juist (te) hoge concentraties.
Rekening houdend met de (het risico op) maximale NO3 concentratie die je nog zou kunnen accepteren in je bak, moet je met slechts 25% verversen dus erg laag gaan zitten in je NO3 dosering, waardoor de kans op een tekort groter wordt.

Met andere woorden, Afwijken van de 50% EI betekent dat je ook de voordelen van de EI methode niet meer hebt.
Er wordt hier gezegd we hebben geen glazen bol en niemand kan zeggen wat er gaat gebeuren, maar het mooie van de EI methode is nu juist dat dit wel kan en daarom is het zo'n goede methode. Je hebt gegarandeerd de juiste concentratie voedingstoffen in je water, zonder tekorten of overschot.

@Tommie1 Kun je meer vertellen over je bicarbonaat reactor trouwens? Ik heb die ook serieus overwogen te bouwen, maar vond het toch wat bewerkelijk om grote hoeveelheden chemicalien in huis te halen (dan werd het wat goedkoper) en ben dus toch gegaan voor 10kg CO2 flessen van de drankenhandel. Mijn conclusie was dat zo'n bicarbonaatreactor toch tamelijk inefficient zou zijn en voor een groot aquarium te veel gedoe.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan