Welke vloeistof voor dropchecker?


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
457
Locatie
Gelderland
Volgens mij gebruiken veel mensen de 20 mg vloeistof voor de dropchecker, waaronder ikzelf (Aqua Rebel). In welke situatie zou je overstappen naar 30 mg? Kan me zo voorstellen bij veel licht en veeleisende planten. Of ligt dat anders?
 
EI heeft niets met een dropchecker te maken
Dat ding meet alleen het CO2 gehalte.
Natuurlijk als je meer licht en meer CO2 toepast dat mogelijk je planten ook meer extra meststoffen nodig hebben. Daar pas je dan de EI op aan.
 
Als je de gewone EI volgt dan hoef je normaal met meer licht dat niet aan te passen want je vult al aan met 20/2 en dan is er nog de voeding die achterblijft in de resterende hoeveelheid water. Ik kan me niet voorstellen dat de bak meer zal verbruiken dan deze hoeveelheden.
 
 
Als je de gewone EI volgt dan hoef je normaal met meer licht dat niet aan te passen want je vult al aan met 20/2 en dan is er nog de voeding die achterblijft in de resterende hoeveelheid water. Ik kan me niet voorstellen dat de bak meer zal verbruiken dan deze hoeveelheden.
Ik weet niet of we elkaar begrijpen. Ik bedoel dat als je EI toepast dat je zorgt voor een soort van overschot aan voeding. Als je dan een dropchecker van 30 mg erin hangt dan zorg je ook voor een overvloed aan CO2 als je relatief weinig licht hebt, mijn inziens. Maar bij EI houd je dan toch vast aan die die 20 mg en dus relatief laag CO2 gehalte?
 
Nou ja met de EI hoef je niet veel licht te gebruiken en dus ook niet altijd hoog in de co2 te zitten. Ik zit/zat met de EI ook maar op gemiddeld licht en geen overvloed aan co2.
Het is voor mij ook een stukje gemak en zekerheid dat je geen tekorten krijgt.
De 20/2 betreft nitraat en fosfaat voor wat je dus toevoegt.
 
Je kan met de EI vele kanten op en ze zijn er ook die 1/4 verversen en de helft dan weer toevoegen. Belangrijkste is van de EI dat je geen tekorten krijgt.
 
Ik weet niet of we elkaar begrijpen. Ik bedoel dat als je EI toepast dat je zorgt voor een soort van overschot aan voeding. Als je dan een dropchecker van 30 mg erin hangt dan zorg je ook voor een overvloed aan CO2 als je relatief weinig licht hebt, mijn inziens. Maar bij EI houd je dan toch vast aan die die 20 mg en dus relatief laag CO2 gehalte?
Checkervloeistof van 20 mg gebruik je bij een matig sterke verlichting en de daarbij passende planten. 30 mg gebruik je bij een sterke verlichting met de daarbij behorende planten. Bij een sterke verlichting stijgt de vraag naar CO2 en voeding, en bij een zwakkere verlichting gebeurt het tegenovergestelde. Bij 30 mg, met een sterke verlichting, kan het nodig zijn om te controleren of er geen voedings tekorten ontstaan.
 
Bij de meeste vloeistoffen staat het er volgens mij niet eens op. Ik heb die van Colombo en die schijnt 20mg te zijn.
Aqua Rebel verkoopt als weinige volgens mij 2 soorten.
 
Bij de meeste vloeistoffen staat het er volgens mij niet eens op. Ik heb die van Colombo en die schijnt 20mg te zijn.
Aqua Rebel verkoopt als weinige volgens mij 2 soorten.
Ik heb ook de dropchecker van Colombo gekocht. Daar bleek dus ook vloeistof bij te zitten kwam ik achter… Anyway, die heeft een groen bereik van 15-25 mg staat op de verpakking.
 

Terug
Bovenaan