Welke vissoorten kunnen samen met Platys


D

Dtje

Guest
Goedenavond allemaal


Ik wil graag bij de Platy die ik nu heb 9 stuks graag een wat grote vis toevoegen. Heeft iemand een suggestie welke soort ik er bij kan houden ? Graag wil ik er wel rekening mee houden dat ik in de toekomst een schooltje garnalen wil houden. Dus het moet niet zo zijn dat de nieuwe aanwinst van garnalen houdt. Mijn aquarium is 200liter met de afmetingen 65x65x65x65.



Wie heeft er een leuk idee welke vis hier bij kan ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor garnalen wil je gaan houden? Als je kleine garnalen wilt gaan houden kan je geen grote vissen erbij doen anders is het voer.
 
Dan is een platy al groot genoeg die eet ook de jonkies al op tenzij ze goed kunnen schuilen. Met vuurgarnalen of citroengarnalen zou ik persoonlijk geen vissen groter dan een platy doen. Je ziet ook wel eens discus vissen met garnalen maar dan hebben ze door de hele bak schuilplekken gemaakt.
 
Oke maar als ik dan geen garnalen neem wat kan er bij mijn Platys
het beste ?
 
Vissen uit het zelfde biotoop ivm watersamenstelling , kijk anders op aquarium side van Veldhuizen dan kan je naar tropische vissen gaan en dan naar Zuid-Amerika. Daar zie je heel veel vissen en wat de eisen zijn.
 
Ja daar heb ik al opgekeken maar daar haal ik nog niet uit of ze dan bij mekaar kunnen. Daarom ben ik begonnen met Platys (omdat deze makkelijk zijn om mee te beginnen)

Ben er nog niet zo bekend mee. Vandaar dat ik het hier vraag ben nog een newbie
 
Groepsvissen kunnen goed bij platy`s of zwaardragers guppen ramirezi`s geen vissen waarbij de bek groter zijn als een platy. Wat in de bek past eet hij op.
 
Oké dankje wel voor je tips
ik heb wel 1 gezien dieren mooi vindt deze valt onder de naam cichliden en is geel erg mooi.
Maar deze gaan dus niet samen met mijn Platys. Nu weet ik wel onder welke categorieën ik kan kijken.
 
De ramirezi zijn prachtig ik denk dat ik me daar eens in ga verdiepen .

Bedankt alvast voor je tips
 
graag gedaan ramirezi`s zijn ook schitterend vooral de wildkleur maar dat is mijn persoonlijke smaak.
 
Ik was vergeten erbij te vermelden dat ze bij de apistogramma groep behoren en die hebben ook andere mooie varianten
 
Dit zijn onderlaagvissen je platy`s zwemmen overal vooral onder en midden misschien een bijlzalm soort voor bovenin is wel een mooie combinatie.
 
Je kan qua garnalen natuurlijk wel een schooltje japonica's/amano's houden. Kweekt wel niet verder maar leeft dan ook aanzienlijk langer dan dwerggarnalen (kan 4-6 jaar worden en zelfs ouder). Zijn bovendien een van de beste algeneters die ook echt algen eten.
 
Vissen uit het zelfde biotoop ivm watersamenstelling , kijk anders op aquarium side van Veldhuizen dan kan je naar tropische vissen gaan en dan naar Zuid-Amerika. Daar zie je heel veel vissen en wat de eisen zijn.
Géén Zuid-Amerika dus, want platys komen uit Midden-Amerika: Mexico, Nicaragua, Guatemala, Belize.
Dus zoek je naar vissen die goed tegen (middel)hard, neutraal water kunnen.
En dan kom je juist niet uit bij ramirezi en Apistogramma's en ook niet bij bijlzalmen.
 
Ivo was me voor. Ik had dezelfde gedachten toen ik de postings van Vonk las.
 
Hallo na wat googelen trek ik de zelfde conclusie dat deze vissen niet geschikt zijn voor mijn tank deze hebben een wat zuurder water nodig. Welke andere vissen kunnen bij Platys het liefst wat grotere.
 
Kan er bij Platys ook een Florida kreeft bij ? Na googelen schrijf de ene website van wel en een andere weer van niet ? Iemand ervaring mee ?
 
kreeften.. er zijn mensen met goede ervaringen en mensen met zeer slechte ervaringen.

lees regalmatig dat ze in de vinnen van vissen knippen, en dat gaan dan over CPO´s.

floridakreeft knipt zo een hele platy doormidden denk ik zo.....
 
Kreeften zijn volgens mij inderdaad meer materiaal voor een speciaalbak volgens mij. Nu heb ik er geen evaring mee, maar ik zou ook bang zijn dat ze mijn platy's grijpen.
Overigens denk ik dat met 9 platys zelfs een 200 liter bak snel vol zit, maar dat even terzijde.
Wat wel zou kunnen is een wat kleinere scholenvis. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een schooltje neon tetra's of een groepje rouwtetra's. Een Corydoras soortje voor op de bodem zou daar ook prima bijpassen.
 
Ik heb dus sinds 2 dagen een nieuwe uitbreiding.

Ik heb nu 9 Platys 2 dwerggoerami's en 2 poecillia velifera bij elkaar ( nu moet ik wel toegeven dat ik deze niet zelf gekocht heb maar cadeau heb gekregen ) moet wel zeggen dat de vissen goed met elkaar gaan maar nu las ik dat de poecillia velifera me toch wel een beetje zorgen geven omdat ik las dat deze vis zout nodig heeft en erg groot wordt. Moet ik deze vissen apart zetten in een ander aquarium ?

Tevens is er in de winkel verteld dat deze vissen prima samen konden maar na wat research twijfel ik enorm zijn mijn zorgen terecht ? Terug brengen na de winkel heeft geen zin aangezien ze ver uit Duitsland komen.
 

Terug
Bovenaan