Welke vissen kiezen?


Chella83

Well-known member
Lid geworden
23 juli 2020
Berichten
55
Leeftijd
41
Goedemiddag,

Sinds
Een aantal weken heb ik nieuw aquarium van 90x60x40. 165 liter na aftrek van planten, bodem etc

Het water is stabiel en momenteel is het bevolkt door 4 platies (deze verhuizen binnen een week), 3 corydorassen en een paar garnalen.
Voorheen zaten hier ook 5 guppen en 5 baby zwaarddragers bij maar die zijn verhuisd.

Ik zou graag een klein aantal grotere mooi gekleurde vissen erin willen ipv een grote groep kleine visjes.

Op 22 juli ga ik naar Verduijn en probeer alvast wat vissen te vinden die aan mijn wens voldoen. Tevens komen er dan nog vijf dezelfde corydorassen bij, deze zijn besteld.

Ik Google me suf maar kom er niet uit.

Hebben jullie tips/advies?

Alvast dank!
 
Je zou naar diverse soorten gourami ‘s of dwerg cichliden kunnen kijken. Hoewel die laatste soort wel wat ervaring vereist.
 
Gourami’s zijn inderdaad heel mooi. Ik heb een open aquarium, is dat een probleem? Wel veel drijfplanten. Kan ik dan een harem houden?
 
De groep Cory s zou ik in elk geval vergroten tot bv 8.
De R Espei is een leuk gekleurd visje dat mooi schoolt.
 
Ja ik heb er vijf bijbesteld 😊
Als ik twee gourami toe voeg en 15 espei kan dat dan?
 
Gourami’s zijn inderdaad heel mooi. Ik heb een open aquarium, is dat een probleem? Wel veel drijfplanten. Kan ik dan een harem houden?
Ja een open aquarium kan een probleem zijn zoals mij altijd werd verteld. De lucht boven water zou dezelfde temperatuur moeten zijn als de temperatuur van het water. Wat ook zou gelden voor andere vissen met een labyrint orgaan. Ik neem aan dat je in de koudere maanden je huis niet verwarmt tot minimaal 22-23 graden, 24/7?
 
De temperatuur in m’n aquarium is 24 graden oplopend tot 25 graden.
In de wintermaanden gaat de kachel snachts naar 18 en als ik thuis ben naar 22 inderdaad

Dus in dat geval dan beter geen labyrint vissen om kwelling te voorkomen.

Mijn platies zijn vandaag verhuisd dus heb momenteel alleen nog m’n Cory’s en garnalen.

Wil een relatief rustige bak creëren qua vissen en sta open voor allerlei suggesties
 
Dus in dat geval dan beter geen labyrint vissen om kwelling te voorkomen.
Je zou eens in een apart topic kunnen vragen of dit werkelijk zo is. Ik kan me voorstellen dat dit in de natuur ook niet het geval is, met name ‘s nachts.
Gourami’s zijn wel mooie statige vissen wat mij betreft.
 
Ik had mijn oog laten vallen op de trichogaster lalia blauw, prachtige vissen
Zal hierover in een nieuw topic info vragen.

En dan wil ik er sowieso een grote school kleine vissen bij, rustige vissen

 
Ik denk dat de Diamantgourami rustiger is en in elk geval vriendelijker.
 
Die is inderdaad ook wel heel mooi 🙂
Lees echter bij de kweker dat hij in een aquarium kan vanaf 80 cm en bij aquainfo vanaf 120 cm
 
De dwerggourami is helaas bijna altijd behept met het Iridovirus, een reden om er vanaf te zien.

De diamantgourami had ik zelf in 120 cm, 2 mannen en 3 vrouwen. Ik ben me er van bewust dat 120 cm beter is maar ook in 120 cm moet je zichtlijnen breken. Dan kan de vrouw ook “ontsnappen“ aan de man. Dat ze als 2-3 te houden zijn in 120 geeft wel aan dat ze erg zachtaardig zijn. De vissen waren ook mooi op kleur.
Als jij een rustige bak weet te creëren, rustige medebewoners, de temperatuur op 23 zet, veel beplanting waarbij ook drijvers (of Valisneria )die een dak vormen op het wateroppervlak) dan zou ik daar wel 1 koppel in durven te zetten.Zorg dan wel dat je niet een al te sterke stroming hebt in de bak, maar dat hebben alle gouramies nodig om zich prettig te voelen.
Dan heb je als blikvanger wat grotere maar rustige vissen.

23 graden omdat bij 24-25 graden deze vissen in paar stemming komen, alhoewel dat bij mij ‘s zomers nooit tot problemen heeft geleid.
Meningen zullen over deze vissen in 90 cm uiteenlopen. Groter is natuurlijk altijd beter. Ik zou zelf 100cm als minimum aanhouden maar het lijkt me ook dat het niet valt of staat met 10 cm.
 
De dwerggourami is helaas bijna altijd behept met het Iridovirus, een reden om er vanaf te zien.
Helemaal mee eens en ik zou er dan ook niet aan beginnen en de Honinggourami is dan een betere keus bijvoorbeeld.
 
Ik zie af van de gourami, zeker omdat de Cory’s die ik heb het zeer prettig vinden vanaf 25 graden
 
Wat heb je voor Corydoras?
 
Leucomelas
 

Terug
Bovenaan