welke vissen in een aquarium van 60 liter


A

anoniem99

Guest
hallo!

ik heb een aquarium van 60liter (hoogt:63cm - breedte:42cm - diepte:28cm) maar ik weet niet zo goed welke vissen hier in kunnen.
Dit zijn de vissen die ik nu al in gedachten heb, maar ik weet niet of deze bij elkaar kunnen en hoeveel er dan van elke soort in kunnen. Graag had ik ook geweten of deze soorten moeilijk te verzorgen zijn.

- guppy
- neontetra
- maanvis of discusvis (zou ik heel graag hebben maar ik denk dat mijn aquarium te klein is voor de discusvis)

andere suggesties zijn zeker welkom, het liefste heb ik vissen in opvallende kleuren

bedankt!
 
Ook voor maanvissen is je bak veul te klein helaas. Worden 40 cm hoog en 30 cm lang. Neontetra kan wel, guppies zou ik niet aan beginnen: Fokken als konijnen en je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt...
Corydoras panda zou een leuke bodemvis zijn, die goed matcht met neontetra qua temperatuur (rond 22 graden) en in de bovenlaag de honinggourami (trichogaster chuna). Deze laatste verlangen flink wat drijfplanten,

op de latijnse namen is best wat te vinden op internet via sites als aquavisie.nl , hobbykwekers.nl en seriouslyfish.com , die over het algemeen veel goede info geven over leefomstandigheden in het wild en aquaria, temperatuur, ph, hardheid van het water en nog veel meer handige info. Over bakmaten is aquavisie wel redelijk qua nederlandse norm, seriously fish geeft bakmaten die wij als te klein beschouwen...
 
hallo!

Je hebt het goed gedacht, je aquarium is te klein voor discusvissen. En ook voor maanvissen trouwens.
Een tip alvast voor het geval dat: geloof never nooit een winkelier die zegt dat ze klein blijven. We zien het wel eens voorbijkomen op het forum, maar dat is simpelweg niet juist, klinkklare onzin. Klein blijvende maanvissen en discussen bestaan niet.

Neontetra's passen absoluut goed in 60 cm.
Guppy's zullen je wel aanspreken vanwege de felle kleuren en lange vinnen. Ze kweken wel nogal snel dus dan moet je weten wat je met alle nakomelingen doet.
Alternatieven voor guppy's: Betta man, koppeltje Trichogaster chuna 'gold'/'goud' (wordt nog vaak verkocht als Colisa chuna 'gold'/'goud').
Op de bodem heb je dan nog ruimte. Leuk is dan een klein groepje Corydoras panda. Stuk of 6-7.

Hopelijk heb je wel een zandbodem, dan is voor de meeste bodemvissen een stuk prettiger dan grind of van die 'steentjes' die je ook wel eens in de winkel ziet.


EDIT
NB: bovenstaande ideeen zijn gebaseerd op een aquarium van ca. 60 breed, 30 diep en 35-40 hoog. Zie beneden opmerking Ton
 
Heb je een foto van de bak voor het idee daarbij?
Het zijn wel erg vreemde maten moet ik zeggen.
 
TonHageraats zei:
Heb je een foto van de bak voor het idee daarbij?
Het zijn wel erg vreemde maten moet ik zeggen.
Scherp Ton.
- zijn er soms afmetingen verwisseld?
- zijn dit binnen- of buitenmaten?
 
Zoals wij het hier meestal zeggen is de bak 42*28*63 cm. dus een 70 liter buitenmaat zonder inrichting.
Breede voorglas X zijruit X waterhoogte.
 
Die bak is alleen geschikt voor garnalen... En eventueel ��n Betta man.
 
Oke een 42 cm aquarium dus.. Wel een mooie vorm!

En dan kom je opeens in een andere vissen categorie uit.
Dus geen tetra's of chuna's.

Qua corydoras kom je nu bij de Habrosus of Pygmeus.

Als je aan vissen denkt moet je nu meer naar de Rasboras gaan kijken.

Kijk maar eens hier aquavisie zoeken op aquarium maat
 
Hier kunnen qua aantal net zoveel vissen in als een rekord 70 hoor...
Het watervolume is het belangrijkste voor de hoeveelheid.
De grootte moet nu wel rekening mee gehouden worden omdat de lengte korter is.
 
na nog wat opzoekingswerk (naar nano visjes) ben ik bij deze vissen uitgekomen

- galaxy danio
- kajal dario
- rode wagtail platy
- gertrude's regenboogvis
- dwerggoerami

wat denken jullie hiervan?
 
Platy en dwerggoerami zijn te groot.
Dwergknorgoerami moet wel kunnen.
Zoals al gezegd: Corydoras pygmaeus, hastatus en harbrosus kunnen,
Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) en boraras/rasbora soorten zijn ook leuke visjes voor in de middenlaag als school(tje). Nannostomus margarinatus voor de bovenlaag kan ook. Kijk vooral nog even verder voor je iets koopt. Zo kan je jouw ultieme bestand uitzoeken.
 
hillegina zei:
Hier kunnen qua aantal net zoveel vissen in als een rekord 70 hoor...
Het watervolume is het belangrijkste voor de hoeveelheid.
De grootte moet nu wel rekening mee gehouden worden omdat de lengte korter is.

Heb het ook over de grote van de vissen en niet over de hoeveelheden.

@TS: mooi om te zien dat je ook enthousiast word van de nano visjes. Suc6 met kiezen !
 
Vissen willen graag minimaal 60cm lengte ipv 60cm hoog. Eigenlijk is dit gewoon een onding wat ik zo snel mogelijk weer van de hand zou doen.
 
hallo!

ik zou graag in mijn aquarium van 42cm garnalen zetten maar ik weet niet welke soort geschikt is, mijn aquarium heeft namelijk stenen die het vuil 'opnemen' (het water filteren)

en bij welke soort kleine vissen (voor in een nanoaquarium) kunnen deze?

bedankt!
 
Wat voor een soort stenen heb je? Ben ik best benieuwd naar.
Heb je al ervaring met garnalen? Zoniet zou ik lekker voor een kleurtje uit de familie Neocaridina gaan. Deze kweken snel en je zult er zo meer plezier aan beleven. Ze zijn er in verschillende kleuren. Bijvoorbeeld de ''citroengarnaal'' en de ''vuurgarnaal''. Deze komen het meeste voor. Qua visjes ben je vrij beperkt, maar het zou misschien toch moeten kunnen.
Kijk eens naar:

-boraras brigittae
-Pseudepiplatys annulatus
 
Pseudepiplatys overigens alleen als je een dekruit of kap op je aquarium hebt zitten. Anders loop je kans dat ze gaan springen :D
 
hillegina zei:
Hier kunnen qua aantal net zoveel vissen in als een rekord 70 hoor...
Het watervolume is het belangrijkste voor de hoeveelheid.
De grootte moet nu wel rekening mee gehouden worden omdat de lengte korter is.

Uhhhhh...hoe kom je daar nou bij. Vissen zwemmen horizontaal en niet verticaal heen en weer ;)
 
Vissen en garnalen zie ik niet direct graag bij elkaar, omdat er toch ook maar eens de kans bestaat de vissen de garnalen op eten.

Ik vindt ook een garnalenbakje alleen heel mooi (maar dat is dan natuurlijk weer eigen smaak).
 
Elke normale garnaal past in die bak maar je moet wel kijken of de waterwaarden geschikt zijn.
Zelf houdt ik de garnalen ook niet met vissen samen.
 
Er ligt een laagje keramiek in met daar een laagje marmeren stenen op, het vuil kan tussen de marmeren stenen gaan naar het laagje keramiek (wat ook de bedoeling is) maar de garnalen niet :)
 
Als ik enkel vissen van 2 tot maximum 3 cm neem zoals de galaxy danio, is dit dan wel aangeraden of nog steeds niet? Ik zou namelijk niet willen dat er iets gebeurt met de garnalen
 
peterdenhaag53 zei:
Uhhhhh...hoe kom je daar nou bij. Vissen zwemmen horizontaal en niet verticaal heen en weer ;)

Ik heb het over hoeveelheden en lengte... dus vissen welke in een 40cm aquarium passen. Heb zelf een aqua65 staan en daar passen toch echt wel behoorlijk wat vissen in, als je maar rekening houd met de zwemlengte.
 
Jammer van die bodem denk ik. Je vuil zal ertussen zakken en dit zal zich ophopen. Kijk volgende keer eens naar filterzand ;) Is beter dan grind(over het algemeen) en het vuil blijft er op liggen.

Celestichthys margaritatus zou misschien wel kunnen, ik heb echter geen ervaring met deze visjes! Het blijven danio's dus af en toe een jong garnaaltje zul je misschien wel missen, maar de kolonie zul je niet uitroeien. Voor een combinatie vis/garnaal het liefst een neocardina soortje, deze kweken sneller en stellen ook weinig eisen. Kijk eens rond wat je leuk vind!
 
Ik had het over de vergelijking tussen de breedte:42cm en een rekord 700 met een breedte van 61 cm.
 
Dat is een biorb aquarium toch? Zou ik niet doen in combinatie met gourami'/betta's. Dat filter achtig ding produceert namelijk een behoorlijke oppervlakte stroming waar je deze schuimnesten bouwers echt geen plezier mee doet.
 
die biorb dingen zijn over het algemeen niet zo populair onder de meeste hier.

komt door de rare vormen die ze hebben, of ze zijn heel hoog met weinig horizontale zwemruimte (zoals die van jou) of ze zijn bol vormig wat al helemaal niet meer kan anno 2016.
toch worden ze nog wel aardig verkocht door hun design uitstraling.

de galaxy danio zou nog wel kunnen neem ik aan. misschien met wat leuke garnalen erbij?
 
Het is inderdaad een biorb, denk je dat een vis zoals de galaxy danio hier wel in zou passen?
 
Ik denk dat ik voor de galaxy danio ga gaan, dankjewel iedereen!
 
anoniem99 zei:
Ik denk dat ik voor de galaxy danio ga gaan, dankjewel iedereen!
De ervaring leert dat Juist deze vis heel erg schuw wordt in deze kleine bakjes.
 

Terug
Bovenaan