Welke visje is dit?


F

Floris123

Guest
Hoi allen, HELP ME OUT.

Enoge tijd geleden bij verduin deze vissen gekocht uit de knakenbak.
Echter weet ik niet welke vissen het zijn. Het zijn chicliden maar dan...
Vermoedde amerikaans maar kan dit nergens op staven.
Ik heb er 4 maar ze groeien harden dan me pouwoog!

Wat voor mutanten zijn dit? :)

wVwr1-IeeNhDROZLE2l4IKZ60dfCX08x.jpeg


wVwr1-IeeNhDROZLE2l4IKZ60dfCX08x.jpeg


wVwr1-IeeNhDROZLE2l4IKZ60dfCX08x.jpeg





Heel erg veel dank alvast!
 
Alweer? Klere ipad, ik zie ze goed.
Oke, kan iemand wellicht toch, welliswaar ondersteboven, kijken?
 
Vissen kopen die in een knakenbak zitten en waarvan je niet eens weet wat het is...
Apart verhaal ;)
 
Ik weet het dus niet, ze zijn leuk, maar worden rap groter, zou er graag iets meer over willen lezen. Als iemand het sluitende antwoord weet, graag.

Mbt verduijn, had natuurlijk al gekeken.

Gr


Floris
 
Eens met AadMec, volgens mij Cryptoheros sajica.

Maar ook met John (Seabait) .....
Op zich niks mis met een "knakenbak", maar daaruit een vis kopen waarvan je niks weet vind ik niet heel slim.
Het is sowieso altijd beter je eerst over een vis in te kezen.

In dit geval heb je een redelijk territoriale Midden-Amerikaanse cichlide gekocht, die subtropisch is, een dikke 20 centimeter lang wordt en daarom een bak van een kleine twee meter nodig heeft. Past dit in jouw aquarium, bij de omstandigheden daarin en bij de andere bewoners?
 
Subtropisch? 2-meterbak?

Begrijp me niet verkeerd, ervaring met de soort heb ik niet, maar de doorgaans toch zeer wel ge�nformeerde NVC, vermeldt heel iets anders:
Vrij eenvoudig paarsgewijs te houden in aquaria vanaf 120 cm. Soms schuw. Levendige bakgenoten zoals levendbarenden of Astynaxen kunnen de vissen over hun schuwheid heen helpen. In de paartijd slaan ze vaak door naar relatief agressief. Beplanting is mogelijk, graven doen de vissen alleen als er klein grut op komst is. Water middelhard (15 dGH) en neutraal (PH 7). met een temp. van om en nabij de 27 C. In de natuur zijn waarden tussen de 25 en 30 C gemeten. Samenhouden met andere M-Amerikaanse cichliden is goed mogelijk behalve met andere Cryptoherossen want dat leidt geheid tot hybriden.
http://nvcweb.nl/visbeschrijvingen/midd ... ssing-1974

Reden genoeg om toch eens verder te vragen... ;)

~ Ivo
 
Dat is geen sajica..... :S
Lijkt mij een melanurus, maar het zou zomaar een hybride kunnen zijn van melanurus met nog iets anders.... ;)

Enjoy, niet bepaald een vis voor een gezellige bak ;)
 
Je hebt al een gezelschapsbak met pauwogen? :O
Dat is eigenlijk al niet verstandig en dan voeg je daar ook nog eens vissen aan toe waar je eigenlijk nauwelijks iets van weet.
In het belang van de vissen zal ik als ik jou was toch echt een keuze gaan maken welke richting je op wil gaan.
Als je pauwogen straks aardig aan de maat zijn hebben de andere vissen geen leven meer( voor de tijd die ze overleven met pauwogen)
 
Goed nieuws en slecht niews.
Dat wil zeggen net hoe je het bekijkt.
Ik heb ons visje gevonden.
Het betreft: Heros (Cichlasoma) festae
Dus dank want jullie hebben me wel de goede kant op gestuurt.

Wat knakenenbk en gokken, ik heb op wimpelaalrjes en botias na alleen maar chicliden. Dit in een bak van 200x85x50 dus ruimte hebbben ze wel.
Echter blijkt dus nu dat ik sowieso 5 vissen heb welke de potentie hebben om 40 cm te worden....
Maar goed we gaan het zien.

Heel erg veel dank allen, zonder jullie was ik er niet uitgekomen. Top!
 
Is natuurlijk niet enkel het formaat van een soort wat belangrijk is maar zoals eerder aangegeven ook het gedrag van bepaalde vissen wat een hele belangrijke rol speelt.
Alsnog goed dat je kennis vergaart natuurlijk,succes!
 
Misschien niet helemaal een geschikte vraag voor in dit topic, daarvoor alvast mijn excuses, maar wat is verder het precieze visbestand in de bak?
 
Een pouwoog (een overleden)
Twee: gorami, papagaai, 6 malawi, 4 botia, 4 uhhh weet ff naam niet meer, 2 maanvissen (gaat verbazend goed samen, maar waren ook de eerste), 2 zebra-alen, een wimpelaal (amdere ontsnapt in de nacht en bleek niet zo goed tegen katten te kunnen....)

Uhh oja en een andere bak met iets van 300 vuur garnalen en worden er per minuut meer. ( en twee blauwe waaierhandgarnalen)
 
Floris123 zei:
Goed nieuws en slecht niews.
Dat wil zeggen net hoe je het bekijkt.
Ik heb ons visje gevonden.
Het betreft: Heros (Cichlasoma) festae
Dus dank want jullie hebben me wel de goede kant op gestuurt.

Het is geen festae... :S Zie mijn eerdere post en ga eens googlen op die naam.

Verder is je bestand een rommel, welk dringend dient te worden opgeruimd...
Dit is vragen om ellende namelijk..
 
Even wat vergelijkingsmateriaal ;) Maar ik zou graaagg nog wat beter fotomateriaal voorbij zien komen.

Jouw vis,
S61AAOjFwl5G0ONUn8lbkPk9t_icMJVC.jpeg


Een juveniele melanurus eerder ook bekend onder synspila,
p1050831.jpg


festae,
Cichlasoma_festae_pl_lg.jpg


sajica,
a9sq.jpg
 
Daar was ik al een beetje bang voor. Ik moet Meksjoef wel gelijk geven dat het vragen om problemen is. Het zijn bijna allemaal vissen die qua gedrag niet de makkelijkste zijn. Het zijn dus ook geen vissen die je zomaar in een bak kan plaatsen omdat ze lekker goedkoop zijn en er wel leuk uitzien.
Waaraan is je pauwoog trouwens overleden?
 
Hoe heb je dat bestand in hemelsnaam bij elkaar kunnen zoeken ? Heb je je eigenlijk wel eens verdiept in het houden en verzorgen van vissen ?? Ik waag het te betwijfelen, hier komt alleen maar ellende van. Ik zou eerst maar eens beginnen om je bestand een beetje te fatsoeneren. En misschien een goede raad : Voor je iets koopt, lees er dan eens goed over. Die vis loopt niet weg. Aan impulsinkopen gaat deze mooie hobby kapot :(

En misschien hoef je dan ook geen hulp te roepen
 
Beste allen, even vooropstellend, ik besef me dat het een variatie van verschillende vissen is in onze bak. Echter nergens hebben jullie gezien dat ik heb beschreven dat er problemen zijn.
Ik was en ben gewoon nieuwsgierig wat voor vis dit was, ondanks mijn vermoedde.
Wij wilden een actieve en levendige bak, zodoende onze keus voor chicliden. Dit is ook wat er bij ons in de bak zit. Op de aalsoorten na.

Ja we weten dat ze een ieder een eigen territorium willen hebben, maar de ene is meer dominant hier in dan de ander.
Maar goed, dank voor jullie input.

@meksjoef, ik ga eens kijken en anders zal ik een betere foto proberen te maken voor je.


Gr


Floris
 
Beste Floris, we willen je juist behoeden voor problemen die zich vroeg of laat zullen voordoen door de samenstelling van vissen in jouw bak.
Zelfs in een bak met de afmetingen zoals jouw bak zal het vrijwel zeker fout gaan. Wij kunnen alleen maar advies geven in het belang van de vissen, maar als jij een andere keuze maakt zullen wij dat gewoon moeten accepteren. Het is jouw bak en jouw vissen.
 
Het gaat niet alleen over onderlinge problemen, maar als ik bv lees dat je Maanvissen houdt samen met Malawicichliden dan schrik ik behoorlijk. Je doet hierbij minimaal 1 soort veel en veel te kort. Maanvissen horen gehouden te worden in water met een lage Gh en lage Ph, terwijl malawicichliden gehouden moeten worden in water met een zeer hoge Gh en Ph. Ik denk hierbij dus vooral aan dierenwelzijn, en niet alleen om territoria en agressie.
 
Hij heeft in elk geval een zeer mooie Trichogaster trichopterus. :)
 
Botia zei:
Hij heeft in elk geval een zeer mooie Trichogaster trichopterus. :)
Nog wel...

Want:
Floris123 zei:
Beste allen, even vooropstellend, ik besef me dat het een variatie van verschillende vissen is in onze bak. Echter nergens hebben jullie gezien dat ik heb beschreven dat er problemen zijn.
Nee, dat hebben we je inderdaad niet zien schrijven, maar dit is dan ook een voorspelling van onze kant en wel een voorspelling met maar weinig 'glazenbolgehalte', maar vooral zeer re�le angsten omdat je niet de eerste zou zijn waar straks door toedoen van ��n vis(soort) een heel bestand wordt gesloopt, letterlijk gesloopt.

Of, zoals door iemand anders verwoord:
Floris zei:
Beste Floris, we willen je juist behoeden voor problemen die zich vroeg of laat zullen voordoen door de samenstelling van vissen in jouw bak.

~ Ivo
 
meksjoef zei:
En? Al gelukt met de foto?

Sorry vent, ben verpleegkundige en momenteel erg druk. Nu al laat en wil een goede foto maken. Komt, ik zal je een bericht sturen als ik deze heb. Ik waardeer je betrokkenheid erg! Komt, komt. Nu plat, vandaag 14 uur gewerkt. Morgen om 6:30 weer op, weer een drukke dag.

Groetjes,


Floris
 
hierbij, zoals beloofd, nieuwe fotos.

dank alvast voor de moeite allen!


x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg

x_DLHBTHqFtbHssenDN4Qf6l5hw8YEaU.jpeg
 
Heeft iets weg van een Thorichthys-soort, maar vraag me niet welke. Zou ook net zo goed een kruising kunnen zijn
 
Thorichthys? Heb je ooit volwassen Thorichthys gezien... ? Thorichthys hebben een hele andere bouw en kopprofiel. Ik blijf bij melanurus maar blijf ze raar vinden en maak er een hybride melanurus van.
 
Wat is precies een knakenbak?
 
Ik weet het niet zeker want ken die zaak niet maar heb een idee dat het een bak is waar ze afdankertjes van klanten in verzamelen.
Een knaak was vroeger een 2.5 gulden stuk dus denk dat ze die vissen dan weer verkopen voor 2.5 euro aan klanten die enkel naar de goedkope prijs en grootst mogelijke vis kijken zonder zich vooraf verder te verdiepen in de behoefte en verzorging van deze vissen ;)

Maar kan het verkeerd hebben natuurlijk...
 
Ik vind knakenbakken persoonlijk altijd erg leuk. Daar zitten vaak grotere vissen in (oudere) in plaats van mini jonkies, alleen staat er niks bij dus je moet wel zelf weten wat je koopt. Ik heb bv de meeste van mijn malawi mbuna uit zulke bakken, omdat ik er toch niet mee fok is het niet erg als daar herkomst onbekend tot zelfs kruisingen bij zitten.
 
Okey, klinkt leuk! Jammer dat wij dat niet hebben hier. Is er toevallig een winkel in OV die dat heeft? Lijkt me leuk om te zien.
 
Hmmmm volgens mij heb ik vissen uit 'grabbelbakken' weg bij de pets place in Veenendaal, bij Veldhuis (Enschede) en bij Aquadeco (Rijssen).
 

Terug
Bovenaan