Welke verhouding nitraat en fosfaat?


DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
78
Leeftijd
26
Hallo,

In mijn bak heb ik veel makkelijke planten: cryptocorynes, anubias echinodorus en limnophila sessiliflora en salvinia natans. Ik wil er misschien nog vallisneria in doen. Het gaat om een 240liter bak met waar ik achter ben gekomen zwakke verlichting en een flora base pro bodem.

Nu heb ik al van alles geprobeerd om een juiste verhouding te krijgen tussen nitraat en fosfaat (al is het nog steeds niet duidelijk voor mij wat die is. De 1 zegt 20:1 de ander 15:1,5.)

Ik heb tot mijn beschikking nu: all in one en fosfaat poeder vermengd met water. De all in one dosering 10ml op 100l is niet genoeg. Nitraat en fosfaat blijven laag. Toen ben ik 15ml per dag en extra fosfaat (omdat die weer laag was in verhouding met nitraat) gaan toevoegen, resultaat: 5 nitraat en 1 fosfaat. Sorry voor het warrige verhaal.. het is een hele reis geweest en ik weet ook niet alle stappen meer.

Vraag is: wat is voor mijn low tech bakje (ook geen co2) met makkelijke planten een goede verhouding? 15 of 20 nitraat lijkt mij erg hoog. En hoe kom ik daar? Ik blijf prutsen heb ik het idee en het begint vermoeiend te worden..
 

Bijlagen

  • 20231005_124831.jpg
    20231005_124831.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 42
Een nitraat tussen de 1 en 2 is prima, mij is geadviseerd om een verhouding tussen 1.5 fosfaat en 20 nitraat te hanteren. Te veel fosfaat in verhouding met nitraat kan algengroei bevorderen. Dit is in geval van onbalans en met 2 : 20 zit je ook prima als ik advies op het forum begrijp. Een fosfaat hoger dan 2 is niet perse nodig is mij uitgelegd op youtube. Ik heb liever mn fosfaat op 2 en nitraat op 30 ipv 3 fosfaat. Meer geeft namelijk geen aanvulling, belangrijkste is dat er genoeg is en dat is er met 2 zoals ik begrepen heb. Het is ook totaal afhankelijk van je planten bestand denk ik. Als je tussen 1 en 2 in zit kan er nooit veel mis zijn in iedergeval.

Daarnaast werkt een leandose ook het beste bij startende aquaria en bij makkelijke planten is meer ook niet nodig. Ik kan me niet voorstellen dat je hoger dan 2 nodig zal hebben. Dus als je nitraat tussen de 20 en 30 zit, zou ik fosfaat tussen de 1.5 en 2 een mooi aantal vinden.
En bij nitraat tussen de 10 en 20 zou ik fosfaat tussen 1 en 1.5 een mooi balans vinden.
 
Een nitraat tussen de 1 en 2 is prima, mij is geadviseerd om een verhouding tussen 1.5 fosfaat en 20 nitraat te hanteren. Te veel fosfaat in verhouding met nitraat kan algengroei bevorderen. Dit is in geval van onbalans en met 2 : 20 zit je ook prima als ik advies op het forum begrijp. Een fosfaat hoger dan 2 is niet perse nodig is mij uitgelegd op youtube. Ik heb liever mn fosfaat op 2 en nitraat op 30 ipv 3 fosfaat. Meer geeft namelijk geen aanvulling, belangrijkste is dat er genoeg is en dat is er met 2 zoals ik begrepen heb. Het is ook totaal afhankelijk van je planten bestand denk ik. Als je tussen 1 en 2 in zit kan er nooit veel mis zijn in iedergeval.

Daarnaast werkt een leandose ook het beste bij startende aquaria en bij makkelijke planten is meer ook niet nodig. Ik kan me niet voorstellen dat je hoger dan 2 nodig zal hebben. Dus als je nitraat tussen de 20 en 30 zit, zou ik fosfaat tussen de 1.5 en 2 een mooi aantal vinden.
En bij nitraat tussen de 10 en 20 zou ik fosfaat tussen 1 en 1.5 een mooi balans vinden.
Bedankt voor je reactie. Mijn bak draait sinds maart. Had last van alg en disbalans (ook door verkeerde moeilijk planten) nu hoop ik het met deze makkelijke planten goed te doen. Zoals ik zei zit ik op 5 nitraat en 1 fosfaat. Hoe krijg ik mijn nitraat omhoog? Ook met een poeder als extra aanvulling op de a-i-o? Van de a-i-o gebruik ik trouwens 15ml per dag wat mijn nitraat maar op 5 brengt, wat ik raar vind. Wat is lean dosing? Ik geef nu dagelijks voeding wanneer het licht aan gaat en dit 6 dagen per week. Op de dag van waterwissel niet.
 
Bedankt voor je reactie. Mijn bak draait sinds maart. Had last van alg en disbalans (ook door verkeerde moeilijk planten) nu hoop ik het met deze makkelijke planten goed te doen. Zoals ik zei zit ik op 5 nitraat en 1 fosfaat. Hoe krijg ik mijn nitraat omhoog? Ook met een poeder als extra aanvulling op de a-i-o? Van de a-i-o gebruik ik trouwens 15ml per dag wat mijn nitraat maar op 5 brengt, wat ik raar vind. Wat is lean dosing? Ik geef nu dagelijks voeding wanneer het licht aan gaat en dit 6 dagen per week. Op de dag van waterwissel niet.
Waterwissel is trouwens 50% 1 keer in de week
 
Een nitraat tussen de 1 en 2 is prima
Dat is bar weinig en ik zou zeggen minimaal 10 en dan een po4 van 1. Vaar raad men een verhouding aan van 10:1 maar dat hangt ook van de plant af maar het is te gebruiken als leiddraad.
Zelf zit ik zo op 20 en 2 mg nitraat en fosfaat.
 
Waterwissel is trouwens 50% 1 keer in de week
Volg je niet de EI? In dat geval kun je met een wissel van 50% prima 20 mg nitraat en 2 mg fosfaat wekelijks toevoegen en dan heb je nooit hier een tekort aan.
Als je geen co2 gebruikt kun je bv 10 en 1 mg wekelijks toevoegen. Ik zou voortaan alleen met poeders gaan werken want dat is goedkoper en je kan makkelijker bijsturen.
 
Dat is bar weinig en ik zou zeggen minimaal 10 en dan een po4 van 1. Vaar raad men een verhouding aan van 10:1 maar dat hangt ook van de plant af maar het is te gebruiken als leiddraad.
Zelf zit ik zo op 20 en 2 mg nitraat en fosfaat.
Ik denk dat hij 1 of 2 fosfaat bedoelde 🙊 maar ik denk dat voor mij 10 op 1 prima is gezien het plantenbestand.
Volg je niet de EI? In dat geval kun je met een wissel van 50% prima 20 mg nitraat en 2 mg fosfaat wekelijks toevoegen en dan heb je nooit hier een tekort aan.
Als je geen co2 gebruikt kun je bv 10 en 1 mg wekelijks toevoegen. Ik zou voortaan alleen met poeders gaan werken want dat is goedkoper en je kan makkelijker bijsturen.
Niet meer omdat ik de 10ml op 100 l volgde want dat paste het beste qua uitleg bij mijn bak. Maar de waardes bleven extreem laag. Po4 niet eens meetbaar, gewoon niks.

Als ik met poeder ga werken, dan moet ik ook poeders kopen voor de sporen elementen etcetera. (Al het overige wat in de a-i-o- zitten) kopen denk ik of niet?

Hoeveel mg op hoeveel liter water wordt dat dan? De 20mg nitraat en 2 mg fosfaat of in mijn geval 10 op 1
 
Je kan naast de poeders voor nitraat en fosfaat prima vloeibare plantenvoeding gebruiken hoor en het aanmaken van een stockoplossing is echt kinderwerk en in 5 min klaar.
Ik maak ook de stockoplossing zelf en dan moet je op elke 100 liter water 20 ml nitraat geven en 40 ml fosfaat om met 20 en 2 mg te verhogen.
Mocht je dit willen doen dan mag je me altijd een pb sturen en dan stuur ik je de berekening wel toe.
 
Ik denk dat hij 1 of 2 fosfaat bedoelde 🙊
Ja klopt haha ik denk al ik doe iets fout maar ik kon niet terug vinden wat 😂

Ik zou gewoon minder waterwisselen... uiteindelijk zet vissenpoep en organisch afval zichzelf ook om in nitraat en fosfaat.
Als ne planten niet aan hun basisbehoeften komen dan gaan ze lekken met algen tot gevolg.
 
En aangezien het om een lowtech bakje gaat zou ik überhaupt niet bemesten maar proberen de bodem te optimaliseren en juist het water kolom schoon te houden(van te veel meest stoffen). Ei methode is vaak voor moeilijkere planten handig omdat die sneller lijden aan tekorten. Als je nu gaat bemesten dan is je lamp weer te zwak misschien, dan neem je een sterkere lamp en dan moet daar weer co2 bij. Ik weet wel hoe dat werkt 😂

Maar de nitraat en fosfaat is allebij erg laag die zou ik allebij verhogen. Een fosfaat op 1 is altijd wel aan te raden geloof ik. Lager kan weer andere problemen veroorzaken die naast de verhouding ook nog kunnen onstaan. Dan is er in de basis gewoon al te weinig fosfaat.
 
Ei methode is vaak voor moeilijkere planten handig omdat die sneller lijden aan tekorten
Dat is niet correct en dan heb je je niet goed ingelezen bij de EI. Dat kan in principe bij iedere bak en dat staat los van de vraag of dat nodig is natuurlijk. Dit zijn de richtlijnen voor de EI:

Uitgangswaarden:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
  • Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week
 
Dat is niet correct en dan heb je je niet goed ingelezen bij de EI. Dat kan in principe bij iedere bak en dat staat los van de vraag of dat nodig is natuurlijk. Dit zijn de richtlijnen voor de EI:

Uitgangswaarden:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
  • Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week
Ja je hebt gelijk. Het heet niet voorniets de estimated index 😂 maar ei methode kan ook leandose zijn? Of is het dan geen ei methode meer?

Ik zit zelf nu ongeveer op 0.3 watt per liter - 10 - 20 nitraat. Wat dat betreft werk ik met meer bemesting - lichtverhouding dan ze met de ei aanraden dan 😂
 
flora base pro is een aquasoil (wel een hele slechte, maar toch). Het heeft pH verlagende eigenschappen en bestaat hoofdzakelijk uit klei en heeft daarom dus CEC eigenschappen. Het kan bepaalde voedingsstoffen opslaan en afgeven.
Alle nitraat en fosfaat wat je toevoegt word opgeslagen in de soil. Dus alles wat je extra gaat toevoegen zal je niet gaan meten met je testsetje.
Zou dus gewoon de meststoffen gaan gebruiken van Colombo en geen AIOwat gebaseerd is op de EI, en zeker niet met poeders in je veronderstelde verhoudingen. Want de verhouding 10:1 is helemaal niet van toepassing op een (nieuwe) soil.
 
Maar hoe zit dat dan met planten die geen bodemvoeding hebben zoals bijv. Een anubias? Als de bodem alles voeding opzuigt, waar moeten deze planten zich dan mee voeden?

maar ei methode kan ook leandose zijn? Of is het dan geen ei methode meer?
Lean dose betekent eigenlijk: zo min mogelijk. De EI methode gaat juist uit vanuit dat je beter teveel dan te weinig kunt hebben. Als je bijvoorbeeld streeft naar 30 NO3 dan voeg je elke week 30 NO3 toe. Dan komt dan bovenop wat er nog over was na de waterwissel. Je weet dus niet precies wat je uiteindelijk krijgt. Vandaar estimated (geschat) Maar wel dat het genoeg zal zijn.
 
EI staat voor verwacht gebruik en als je zoveel toedient dat je aan de verwachting van verbruik voldoet en dus wat meer doseert da zou je dat ook Estimative kunnen noemen denk ik.
Zoals Ronald zegt is het geschat en je moet wat meer voeding in de bak hebben dan dat geschatte om tekorten te voorkomen.
 
@DemiEllina
Ik denk dat je met een low tech bak ook mag zeggen dat meten is weten. Als je na een waterwissel en voor een waterwissel het water test dan kun je met de verhouding 10:1 nitraat en fosfaat al controleren wat je bak, je planten verbruiken.

Het zijn richtlijnen. 100% hoeft dat niet altijd te kloppen maar je hebt een paar handvatten.
 
Maar hoe zit dat dan met planten die geen bodemvoeding hebben zoals bijv. Een anubias? Als de bodem alles voeding opzuigt, waar moeten deze planten zich dan mee voeden?
Dat gaat in de praktijk prima. Een lean dose wil niet zeggen dat er een tekort aan voeding is in de waterkolom.
Er is genoeg aanwezig om planten gezond te houden, ze groeien alleen langzamer.
Daarbij zijn bijna alle epyfyten (dat is trouwens een totaal verkeerde benaming) die we gebruiken langzame groeiers
 
Nou is het dacht ik ook niet zo dat alles door de bodem wordt opgenomen want anorganische nitraat zoals die wij toevoegen wordt niet aangetrokken als ik het goed heb en ook fosfaat niet maar de fosfaat kan wel binden aan het ijzer.
Volgens mij worden alleen organische stoffen opgenomen door een bodem . Ik neem aan dat men dan een soil bedoelt.
 
Alle nitraat en fosfaat wat je toevoegt word opgeslagen in de soil
Ik lees je post nu pas Corne maar klopt dat wel want de nitraat die wij toevoegen uit een stockoplossing is anorganisch en volgens mij neemt zo n bodem dat dan niet op maar enkel de organische stikstof.

Edit: ik lees op je site bij aquasoil namelijk ook dit

fosfaat en nitraat zijn beide anionen en daar heeft de CEC-waarde van de bodem dus geen directe invloed op.
 
Goed dat je het opmerkt, want ik maak hier idd een fout. :sorry:

De klei in de soil is negatief geladen en gaan dus positief geladen ionen aantrekken zoals kalium, magnesium, calcium, ammonium.
Deze geadsorbeerde voedingsstoffen vormen een reserve die beschikbaar is voor de plant. Negatief geladen zijn nitraat en fosfaat en worden dus niet door de soil opgenomen.

Zal voortaan een beetje minder snel een antwoord tikken :giggle:
 
Daarbij zijn bijna alle epyfyten (dat is trouwens een totaal verkeerde benaming) die we gebruiken langzame groeiers
Hoe bedoel je? En hoe zit het dan met ijzer? Dat is ook positief geladen. Of voorkomt de chelator dat ze door de bodem opgenomen worden?
 
Hoe bedoel je? En hoe zit het dan met ijzer? Dat is ook positief geladen. Of voorkomt de chelator dat ze door de bodem opgenomen worden?
Zijn ze niet positief geladen omdat ze verbonden zijn met 2 H+ en 1 O-? (H2O)
 
Hoe bedoel je? En hoe zit het dan met ijzer? Dat is ook positief geladen. Of voorkomt de chelator dat ze door de bodem opgenomen worden?
Ik ben geen chemicus maar de bodem bevat vaak ijzer en dat bindt dan wel weer aan het fosfaat als ik het goed heb die we toevoegen.
 
Hoe bedoel je?
Epifyt is feitelijk een verkeerde benaming.
De definities van epifyt die we in veel woordenboeken of encyclopedieën zien, zijn onjuist. Epifyten zijn planten die op andere levende planten leven.
Algen kunnen epifytisch zijn voor waterplanten. Epifyten zijn niet altijd parasitair. Als het een plant is die in snel stromend water leeft, is het een rheophyte, en als het op rotsen leeft is het een lithofyt.
Een plant die leeft op dood hout is een saprofyt. Het is niet het plantensoort wat bepaald of het bv een epifyt is, maar juist de ondergrond waarop de plant groeit.
En hoe zit het dan met ijzer? Dat is ook positief geladen. Of voorkomt de chelator dat ze door de bodem opgenomen worden?
Ja, ijzer is postief geladen en word dus ook deels 'opgelagen' in de soil door de CEC eigenschappen.
Daar hebben chelaten niets zoveel mee te doen. Als het ijzer vrij komt uit het chelaat word het door de plant opgenomen, een gedeelte zal gebonden worden aan de soil en een gedeelte zal als microresidu neerslaan.
Je moet eens voor de grap na een jaar met een magneet boven de soil gaan...
 
Epifyt is feitelijk een verkeerde benaming.
De definities van epifyt die we in veel woordenboeken of encyclopedieën zien, zijn onjuist. Epifyten zijn planten die op andere levende planten leven.
Algen kunnen epifytisch zijn voor waterplanten. Epifyten zijn niet altijd parasitair. Als het een plant is die in snel stromend water leeft, is het een rheophyte, en als het op rotsen leeft is het een lithofyt.
Een plant die leeft op dood hout is een saprofyt. Het is niet het plantensoort wat bepaald of het bv een epifyt is, maar juist de ondergrond waarop de plant groeit.
Ah, juist ja. Vind je het heel erg als ik ze (de plantjes die op hout en steen groeien) toch epifyt noem? Want die andere namen ga ik zo niet onthouden :engel::sorry:
 
Epifyt is feitelijk een verkeerde benaming.
De definities van epifyt die we in veel woordenboeken of encyclopedieën zien, zijn onjuist. Epifyten zijn planten die op andere levende planten leven.
Algen kunnen epifytisch zijn voor waterplanten. Epifyten zijn niet altijd parasitair. Als het een plant is die in snel stromend water leeft, is het een rheophyte, en als het op rotsen leeft is het een lithofyt.
Een plant die leeft op dood hout is een saprofyt. Het is niet het plantensoort wat bepaald of het bv een epifyt is, maar juist de ondergrond waarop de plant groeit.
Dat interessant zeg! Eigenlijk zien wij het begrip "epifyt" als "plant die niet in een bodem groeit", terwijl de wetenschappers juist apart elke variant benoemen. Dus waarschijnlijk hebben ze voor planten die is substraat groeien ook een ...fyt naam.

Als het ijzer vrij komt uit het chelaat word het door de plant opgenomen,
Interessant. Ik dacht eigenlijk dat planten in staat zijn om zelf het ijzer aan het chelaat te onttrekken.

Je moet eens voor de grap na een jaar met een magneet boven de soil gaan...
Dat zou een troep geven! Poef!
Maar, nee. Ik verwacht eigenlijk dat ijzer ionen niet magnetiseerbaar zijn. Dat zal wel alleen werken als het in een kristal rooster zit.
 
Zover ik weet kunnen planten het chelaat helemaal opnemen en zowel het ijzer en het chelaat verwerken
Planten kunnen het chelaat laten binnendringen, het ijzer eruit halen en het chelaat terug afstoten
Chelaten kunnen neerslaan en onder invloed van licht worden afgebroken zodat de kern kort beschikbaar beschikbaar word.
En chelaten kunnen door de bodem worden opgenomen zodat wortels, door het aanmaken van organische zuren, de kern kunne opnemen. Maar dat gebeurt alleen in zuurstofloze bodems.

De details van de werking weet ik niet, ik ben geen expert op dat vlak
 
Chelaten kunnen neerslaan en onder invloed van licht worden afgebroken zodat de kern kort beschikbaar beschikbaar word.
Ik dacht dat juist de ph van invloed is op het chelaat want ik heb wel overzichtjes gezien waar staat uitgelegd bij welke ph een chelaat goed in stand blijft.
In onderstaande link zie je dat rechtsboven benoemd:

 

Terug
Bovenaan