Welke van de 3?


G

GewoonJoey

Guest
Ben dus begonnen aan mijn visbestand, onderste laag is klaar en boven komt een koppeltje goeramis.

Nu is de middenlaag nog niet zeker.
Had 3 verschillende maar toch dezelfde vissen gevonden.
Het gaat om de:
Trigonostigma Hengeli
Trigonostigma Espei
Trigonostigma Heteromorpha

Mijn voorkeur zelf gaat uit naar de Espei en daarna naar de Hengeli.
Maar wat doen deze 3 kwa gedrag?
En welke kleuren nou het mooist.
Graag had ik weer wat ervaringen en meningen zodat ik vanaf daar mijn keuze kan maken.
 
Welke van de 3?

Classica Eco 60
Superfish Aqua 30
Rio 180 Azi�
 
Die Rio uiteraard.
Word het de kegelvlek komen er natuurlijk wat minder in i.v.m. de grootte.

Hoop dat er wat mensen die hun mening hebben over gedrag van een schooltje van +- 15-20 stuks.
En wanneer komt hun kleur het mooist uit?
 
Wij hebben een Rio180 met 14x Hengeli er in. Als je zorgt voor een beetje vrije zwemruimte, gaan ze lk als een schooltje heen en weer. Onze ervaring is wel, dat ze op een plaats blijven hangen als ze vinden, dat hun zwemweg geblokkeerd is.
 
Pla zei:
Wij hebben een Rio180 met 14x Hengeli er in. Als je zorgt voor een beetje vrije zwemruimte, gaan ze lk als een schooltje heen en weer. Onze ervaring is wel, dat ze op een plaats blijven hangen als ze vinden, dat hun zwemweg geblokkeerd is.

Hoe bedoel je blijven hangen? Zwemmen ze gewoon rechtdoor tot ze geblokkeerd worden en niet verder?
Ik bedoel dus zeg maar of ze sit gedrag heel erg vertonen.
En de kleur, hoe word deze bij jou?
 
Welke de mooiste kleuren heeft is erg persoonlijk, denk ik.

Alle Trigonostigma soorten kleuren het best bij gedempt licht.
Mijn 15 T. espei zijn knaloranje onder die omstandigheden.
 
Ging ooit voor een groepje hengeli's naar de LFS.. zag een bakkie verderop de espei's en kwam met een groep espei's thuis.. vond ze simpelweg een stuk mooier. Ze hebben wat meer oranje kleur, en inderdaad.. bij gedempt licht komen de kleuren er het mooist uit. Het feit dat ze zelf ook gedempt licht wensen komt dan ook mooi uit.
Ik heb er 12 in een 60x30x30 en zie ze niet echt scholen.. hooguit bij elkaar 'groepen', maar dat zal met de omvang van het aquarium te maken hebben.. er is vrij veel sociale interactie tussen de individu'tjes.. soms een beetje fenijn, soms een paringsdansje en alles wat ertussen zit. Qua gedrag zeer zeker geen saaie visjes, maar aan de andere kant ook niet druk.

Zo hier en daar lees ik dat de hengeli er een handje van heeft om te springen.. heb ze zelf niet dus weet het niet uit eigen ervaring.
Van espei'tjes is geen springgedrag bekend (bij mijn weten).
 
Kleuren is denk ik ook wel wat je zelf mooi vind ja, wat dat betreft zou ik gaan voor de Hengeli of Espei.
Denk ook dat de Heteromorpha afvalt omdat deze gewoon minder mooi gekleurd is en kwa vorm vind ik hem ook wat minder.

Maar dan gaat het me puur nog over het gedrag.
Ze hoeven niet door de bak te vliegen maar het is natuurlijk ook weer niks dat ze niks doen.

Wil gewoon wat vissen die een beetje relaxen.
Ze moeten dus gewoon een beetje op hun gemakje door de bak doen en het zou natuurlijk mooi zijn als ze een beetje in de buurt blijven van elkaar.
Dat ze in verschillende groepjes rond doen is ook goed.

En dat springen mogen ze gerust doen, verder dan onderkant kap komen ze toch niet.

Ga volgende week kijken en dan vraag ik ook even in de winkel wat hun ervan denken en wat hun over het gedrag te vertellen hebben.
 
Jammer dat de Heteromorpha gelijk afgedaan wordt als minder mooi gekleurd, heb je ze behalve in de winkel wel eens bij iemand gezien? Ik heb ze zelf zitten en ik ben zeer tevreden over de kleur die ze hebben. Toen ik ze kocht waren er een paar bij waarvan de kegel nog niet mooi was, maar die zijn ondertussen mooi donkerzwart geworden. Het licht gekleurde deel glimt ook de bak uit, vaak met een beetje paarsige gloed.
 
Christine86 zei:
Jammer dat de Heteromorpha gelijk afgedaan wordt als minder mooi gekleurd, heb je ze behalve in de winkel wel eens bij iemand gezien? Ik heb ze zelf zitten en ik ben zeer tevreden over de kleur die ze hebben. Toen ik ze kocht waren er een paar bij waarvan de kegel nog niet mooi was, maar die zijn ondertussen mooi donkerzwart geworden. Het licht gekleurde deel glimt ook de bak uit, vaak met een beetje paarsige gloed.

Kwa kleur zijn ze misschien wel mooi, maar het is niet de kleur die ik zoek.
Ze worden niet zo oranje als de Hengeli en Espei.
Grijs vind ik ook niet echt een kleur, dit ook omdat de onderlaag al zwart, wit. en grijs is.
Bij "kleur" denk ik ook meer aan blauw, geel rood etc.

Maar je hebt ze zitten? Hoe is hun gedrag ? Beetje actief?
 
Joey,

Als ze de ruimte hebben bij ons, zwemmen ze als schooltje leuk heen en weer. Op sommige momenten of als hun weg geblokkeerd is blijven ze op een bepaalde plaats een beetje rond tuffen. Dus houden we wat ruimte open.
Qua kleur vind ik ze wel mooi. Niet helemaal oranje, maar de mooie mix van zilvergrijs met oranje en dan die bekende zwarte tekening er in.
 
Kwa gedrag zal er dan weinig verschil in zitten denk ik tussen de 3?
Dan word het dus kiezen op kleur.
Heb in de onderste laag ook al geen kleur (zwart, wit en grijs en een klein puntje rood/oranje van de Garra Flavatra) dus de,k dat de Heteromorphas afvallen.
Ik vind sowieso het meer kleur mooier bij de Espei en Hengeli.
Ook speelt de grootte nu een beetje mee, heb dan liever wat meer kleinere visjes.
Zie dus liever 25 Espei/Hengeli's als 15 Heteromorpha.
 
Ik denk inderdaad dat kleur en grootte de belangrijkste verschillen zijn.

~ Ivo
 
Wat is nou het voornaamste verschil kwa kleur tussen de Espei en de Hengeli?
Espei is geloof ik wat meer oranje/rood van kleur toch?
 
kellemes zei:
In deze thread staan wat foto'tjes die het verschil aangeven..
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=830874

Kijk dat is een duidelijk verschil!
Als ik het zo zie zou ik voor de Espei gaan i.v.m. het meer oranje.
Maar op zich heeft de Hengeli ook wel iets moois.

Ik hoop eerlijk gezegd dat ze als ik ga kijken ze alleen de Hengeli of de Espei hebben zodat ik geen keuze hoef te maken.
 
Ze zijn allemaal prachtig..
Ik heb nu Espei's maar misschien dat ik voor een volgend bakkie Hengeli's neem ;)

Uiteindelijk maakt het niet zo erg veel uit met welke je thuis komt.. als je maar weet welke soort het is, de handel haalt het nogal eens door elkaar namelijk.
 
Ik ken nu in ieder geval de verschillen heel goed.
Maar de LFS waar ik ze haal weet dit me wel heel goed te vertellen!
Dus ga er niet van uit dat ik met andere thuis kom, maar kan natuurlijk altijd gebeuren..
 

Terug
Bovenaan