Welke slakken zijn dit?


P

Paula Bean

Guest
Sinds kort heb ik enige slakken van de dierenwinkel gekregen en in mijn onderwaterplantenbak gedaan. Volgens mij hebben ze het naar hun zin! Ze kruipen heen en weer en eten allerlei troep op.

Ik kan twee soorten slakken onderscheiden: met spitse huisjes, en met ovale huisjes. Ik ben benieuwd hoe deze slakken heten.

Deze slakkensoort heeft spitse huisjes, met strepen, en een enigzins vierkante voet die alleen aan het begin van het slakkenhuis zit, en een slurfje waarmee hij/zij voedsel graast:

8SQTCiXHH2gnRmFpifpolvJBvq2Uuv4Z.jpeg


De andere slakkensoort heeft een ovaal huisje, en een slijmvoet die langer is dan z'n slakkenhuisje:

8SQTCiXHH2gnRmFpifpolvJBvq2Uuv4Z.jpeg


Wie kent deze slakkentypen? Is er ook ergens een pagina waarmee je een slakkensoort kunt determineren?
 
De tweede lijkt mij een poelslakje heb ik hier ook de eerste het torenslakje misschien?
 
idd de eerste is een torenslakje of wel puntslak deze slakjes graven zich veel in in de bodem en bij een zandbodem is dit zeer gunstig zij houden je bodem luchtig en voorkomen juist bodemrot
de 2de slak is een poelslak deze worden vaak als slakkenplaag gezien

ook zie ik punt als op je ramen dat vinden ze ook erg lekker dus goede voeding voor ze
 
Een toren/punt slak en een poel slak. Veel dank!

De bodem is fijn grind, en de puntslakken zitten inderdaad daarin te woelen. Alle slakken kruipen ook door de waterplanten. Volgens mij eten ze de verslijmde bladeren. Ik heb ze (nog) niet aan jonge blaadjes zien knabbelen ;-)
 
klopt dat eten ze ook op als je er teveel ziet gewoon uitvangen deze slakken houden je bak "gezond"
 
Kan je een foto sturen van de zij kant zou wat makkelijker zijn om ze dan te herkennen.
 

Terug
Bovenaan