Welke pomp voor de villa van onze vissen?


B

BigY

Guest
We hebben twee goudvissen jaren geleden aangeschaft en deze hebben sinds gisteren een nieuw huis gekregen. Een bak van 70L haha. Oftewel, ze hebben een villa gekregen.

Maar nu zitten we met het probleem dat deze niet zo makkelijk schoon te maken is als de vorige bak. Die konden we gewoon even verplaatsen en schoonmaken. Dus we zijn op zoek naar een goede reinigende pomp voor erin, maar wij zijn zulke grote leken voor wat betreft aquariums dat we graag de volgende vraag willen stellen.

Wat is een goede pomp voor een bak van 60x30x40cm? En zijn er additieven om erin te doen welke de bak redelijk schoon houden?

Ons dank is groot.
 
voor een bak van 60x30x40cm?
Welk filter je ook neemt, je bak blijft te klein.
En zijn er additieven om erin te doen welke de bak redelijk schoon houden?
Veel meer water en veel verversen zeker 2x per week de helft of liever meer.
Lees je vast even in ,

P.s.,
Even een foto van de hele bak en de bewoners zou zeker ook helpen om een goed beeld te verkrijgen.
 
70 liter is nog steeds erg klein voor twee goudvissen, ze hebben nl. 50 liter per vis nodig. Ik heb zelf een 200 l. bak met 3 Sluierstaarten en een Ancistrus. Mijn Ancistrus is 3 jaar oud en 13 cm, mijn jongste Sluierstaart, een Oranda, is ruim 8 maanden en 15 cm, mijn Ryukin mix Sluierstaart van 11 maanden is 18 cm en mijn gewone Sluierstaart is bijna 2 jaar oud is 23 cm inclusief staart.

Als je wilt dat ze alsnog mooi uitgroeien heb je toch een bak van minimaal een meter breed nodig. En schoonmaken? Dat doe ik al jaren niet meer met emmertjes, veel te zwaar voor mijn gewrichten. Ik doe het als volgt:


Verder heb ik nog wat info voor je over hoe je je water optimaal houdt.

 
Allereerst mijn dank voor uw antwoorden. Ten tweede schrik ik er wel een beetje van dat hun villa dus eigenlijk nog maar een krottenpand blijkt te zijn. We dachten ze juist geholpen te hebben met hun nieuwe bak :( ik wist helemaal niet dat ze zo’n grote afdeling nodig hadden per vis. We hebben ze ooit gekocht voor de kinders. Eigenlijk best zielig.

Maar we hebben helaas niet de ruimte om een meter bak neer te zetten voor ze en ze zijn al een jaar of zeven oud haha.

Maar bedankt, ik ga me even inlezen.
 
We dachten ze juist geholpen te hebben met hun nieuwe bak
In ieder geval heb je al een stap gemaakt en je 2e stap was om hier informatie te vragen, dus voor nu goed bezig, lekker inlezen en vragen dan worden je vissen nog blijer en je kinderen dus ook :thumbs:
 
Zo groot word jouw vis als je hem goed huisvest (Lees: groot genoeg)
goudvismannetje.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: BigY
In ieder geval goed dat je een grotere bak hebt nu! Het is misschien geen villa, maar het is gelukkig ook geen toilet. :ROFLMAO: Wat een vissenkom wel zou zijn.

Je zegt dat ze al 7 jaar zijn. Dan zullen ze zo goed als uitgegroeid zijn, en is "uitgroeimogelijkheid" niet zozeer een issue.

Hoe lang zijn ze in centimeters? En zijn het normale goudvissen (enkele staart, korte vinnen), siergoudvissen (dubbele staart, vaak langere vinnen en een bolle buik) of iets er tussenin?

Dat heeft namelijk wel invloed op de keuzes die je kunt maken. :) Sowieso doe je het al die jaren niet heel verkeerd, want slecht verzorgde goudvissen worden vaak helaas hooguit een paar jaar oud.

Een filter dat ik je kan aanraden voor deze bak is een JBL E402. Deze serie filters wordt veel gebruikt op dit forum. Goede verhouding prijs/kwaliteit, zeker als je hem koopt op de site van de link. (Niet als reclame bedoeld, ze zijn nou eenmaal goedkoop daar.)
 

Terug
Bovenaan