Welke pomp/filter raden jullie aan voor een 50L bak?


E

essiw

Guest
Hallo allemaal,

Sommige kennen mij misschien nog van vorige topics waarbij het niet zo goed ging met men bak. Ondertussen gaat het zonder problemen, en zorg ik dat ik de NO3 en PO4 waardes in balans hou.

Echter merkte ik laatst op dat mijn filter/pomp niet meer doorstroomde, ik deze uitknijpen in aquariumwater en hij deed het weer wat beter.
Ik heb toen voor de zekerheid het motorsysteem schoongemaakt, dat zat onder de derrie.
Na 2 weken was precies hetzelfde geval, ik kijken wat er aan de hand was, maar kon het niet vinden, het filter was niet bepaald te vies te noemen (niet vreemd aangezien ik het twee weken geleden al had uitgeknepen).

Nu merkte ik de laatste paar dagen op dat de pomp het hele filter omhoog zuigt (er zit een groen blokje in). Afgezien van dat dit er raar uit ziet, lijkt me dit ook niet goed. In combinatie met dat de zuigkracht erg slecht is (zelfs als ik het filter er uit haal is het niet zoals zou horen).

Uit mijn voorgaande topics bleek al dat dit filter geen goede is. Maar ik dacht toen, dat zo lang hij het doet, ik het kan blijven gebruiken. Blijkbaar is nu de tijd gekomen om een nieuw filter/pomp te kopen. De pomp is pas 9maanden in gebruik. Hier is een link naar het soort pomp dat ik heb: http://www.amazon.co.uk/Superfish-Aqua- ... B003ZGC22K

Ik weet echter niet zoveel van pompen en vroeg me af wat jullie voor (betaalbare) pomp zouden kunnen aanraden voor een aquarium van 50L.

Alvast bedankt.
 
Als het filter de inhoud omhoog zuigt,moet je er eerst wat grof schuim in doen,op de witte watten.
Dan blijft hij doorzuigen.
Er zijn nu filters met Ceramiek en en spons.
 
Het filter dat ik heb, heeft geen witte watten, heeft alleen een schuimblok (ik neem aan dat jij dat bedoelt met grof schuim). Dat is juist het vreemde.
 
Welke heb je nu dan?Essi?
 
Ja,dat zijn ondingen.
als het vol raakt,de spons,filtert hij slecht.
Ik weet wel,dat hij open gemaakt kan worden.
3/4 bodem afzagen.
Er zijn nu betere filters.
 
Oke :) Maar wat voor filter raad je aan? Zolang ik een goed redelijk betaalbaar filter heb ben ik tevreden, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. En of ik een binnen of buitenfilter moet hebben (wat de voor en nadelen zijn).
 
Eheim Pickup 45 (2006), binnenfilter 20 euro .
Eheim Pickup 160 (2010), binnenfilter 25 euro.

Aquaplantsonline, voor al uw aquariumplanten en toebehoren


AquaplantsonLine, uw specials op het gebied van zoet en zout water aquaria.
www.aquaplantsonline.nl/ -
Deze Filters,blijft gedeelte in de bak. Je tilt de cassette omhoog(pickup.) maak hem schoon,en schuif hem er weer op.
 
Oh dat valt harstikke mee met de prijs. Ik zie daar ook van die schuimblokken in zitten? Kan ik die gewoon in mijn aquarium stoppen zonder er iets aan te doen? of moet ik er nog iets bij doen (omdat je het over witte watten had in het begin). Die 45 lijkt mij goed voor mijn (kleine) aquarium, de andere staat dat ie vanaf 60 liter is, en dat is mijn aquarium niet.
 
Ik heb zelf kleine binnenfilters,ook met watten,en daar een laagje grof schuim.
Anders wordt de watten naar binnen gezogen.
 
Dus als ik het goed begrijp kan ik de eheim 45 kopen en moet ik dan witte watten bij stoppen.

Dan een paar vraagjes.
Zijn deze witte watten goed? http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ductID=399
Moet ik een stuk uit het grove filter van de eheim 45 knippen om de witte watten er in te doen?
Moeten de witte watten aan de bovenkant of aan de onderkant? Want logisch gezien zou ik zeggen aan de bovenkant, zodat het na het grove filter het vuil wegvangt, maar gaat het dan niet in het motorsysteem zitten?
 
Daar mag geen watten in,alleen een spons.

Als de spons vol is,gaat hij minder water geven,dan uitknijpen in halve emmer water,en terug.
 
Oke, dus dan hoef ik er verder niks bij te doen. Top, dan vandaag maar eens bestellen. Heel erg bedankt :)

Nog een klein vraagje wat me te binnenschiet, is het handig om de oude pomp voor 3 weken nog er bij te laten draaien? Zodat de bacteriecultuur de tijd heeft om in het nieuwe filter te gaan zitten?
 
Dat is zeker verstandig :thumbs:
 
Die zou ik er gewoon bij houden.
1 schoonmaken,ander draait.

Dan na een week,doe je 2 schoonmakn,1 laten zitten.
zit jij altijd goed.
 
Bedankt beide voor het antwoord.

Ik snap dat beiden er in houden veiliger is, maar ik denk niet dat de oude het nog lang gaat doen, aangezien het nu het hele filtermateriaal naar boven zuigt en de doorstroom erg slecht is. En het neemt natuurlijk heel veel ruimte in, in al zo'n klein bakje, dus nog minder water voor de vissen. Maar ik zal het er eerst wel een aantal weken in laten hangen :)
 
Dan is de spons in dat filter verzadigt.

Koop daar een nieuwe spons voor.

Breek dan de oude open. Maak de spons schoon,en terug erin.
 
Oke, dat verklaart deels waarom hij zo doet. (hij heeft nogsteeds minder capaciteit als in het begin als je de spons er uit haalt, maar dat lost het in ieder geval gedeeltelijk op). Ik ga er zeker naar kijken. Nogmaals bedankt :)

Ik snap trouwens niet waarom ze de kool er in laten in het filmpje :p
 
Kool haalt er ook stof uit.
Zou hem eens goed schoon maken.Dat hij bij de rotor ook vuil is,en de uitstroom.
Ik laat ze wel een uur in een emmer schoondraaien, Zonder het filterstuk.
 
Jamaar kool in je aquarium is niet handig, behalve als je een vergiftiging hebt of medicijnen er uit wilt filteren.

Maar bedankt voor de tip, ik laat het filter eerst nog 3-6 weken meedraaien in het aquarium en maak het dan eens grondig schoon en koop eventueel een nieuw schuimblok.
 

Terug
Bovenaan