Welke plantenvoeding?


R

Rakjetakje

Guest
Hoi allemaal!

Ik ben onlangs begonnen met de aquariahobby en vind het helemaal geweldig. Echter loop ik wel tegen een aantal zaken aan, onder anderen plantengroei.

Ik heb een 25 liter aquarium met Braziliaanse klimop, cabomba en penningkruid. Ik wil er nog een nieuwe lamp in want deze geeft heel zwak geel licht. De planten doen het ook alle drie niet zo goed. De klimop krijgt gaatjes, de cabomba wordt geel en het penningkruid groeit wel maar met hele kleine blaadjes. De temperatuur is 26 graden.
Ik heb ook een 54 liter die ik wat voller wil beplanten maar met niet te moeilijke planten. Hierin is de temperatuur 23 graden. Teststrips krijg ik over een maandje pas voor mijn verjaardag, dus ik weet geen exacte waarden.

Ik zou mijn planten graag een beetje willen helpen, maar je wordt op internet helemaal doodgegooid met allerlei producten die allemaal perfect zijn... Dus ik zie door de bomen het bos niet meer, hoewel ik denk dat ik op zoek ben naar iets als easy profito. Wat zijn jullie ervaringen met welke producten?

Alvast bedankt voor jullie hulp :D
 
Ik gebruik kno3 en kh2po4 in poedervorm van aquariumbemesting.nl met daarnaast de kant en klare csm+ plant van aquariumbemesting.
Daarnaast heb ik bio co2 met het omgekeerde bakje principe.

Ik doseer nu middels de ei-methode (Estimative Index). In het kort komt dat er op neer dat je ruim voldoende voedingsstoffen in je aquarium stopt voor een goede plantengroei, en daarmee algen minimaal kans geeft. Hierbij moet je 1x in de week ongeveer 50% van je water verversen. Op de site van aquariumbemesting.nl kan je bij uitleg wel een schema maken voor ei-bemesting.

Hier op het forum is een hele berg informatie te vinden over EI, mocht het je wat lijken, dan zou ik daar eens rondneuzen (bijvoorbeeld door op het linkje in de footer van jessicapilon te klikken ;) ).
 
Amarantha zei:
Ik gebruik kno3 en k2po4 in poedervorm van aquariumbemesting.nl met daarnaast de kant en klare csm+ plant van aquariumbemesting.
Daarnaast heb ik bio co2 met het omgekeerde bakje principe.

Ik doseer nu middels de ei-methode (Estimative Index). In het kort komt dat er op neer dat je ruim voldoende voedingsstoffen in je aquarium stop voor een goede plantengroei, en daarmee algen minimaal kans geeft. Hierbij moet je 1x in de week ongeveer 50% van je water verversen. Op de site van aquariumbemesting.nl kan je bij uitleg wel een schema maken voor ei-bemesting.

Hier op het forum is een hele berg informatie te vinden over EI, mocht het je wat lijken, dan zou ik daar eens rondneuzen (bijvoorbeeld door op het linkje in de footer van jessicapilon te klikken ;) ).

:thumbs:
 
hij moet sponsor worden van dit forum!

Ik koop ze ook daar!

Zie je door de bomen het bos niet meer? er staat ook een rekenprogramma bij.
Ik maak zelf de poeders aan met water wat ik bij het tankstation koop demiwater.
Weegschaaltje bij de blokker voor 4,95.
Dat estimative doe ik aanhouden, want ik ga geen 41,06 afwegen, is meestal of 41 of 42.....

Moet lukken toch?
 
Ik had het forum al flink doorgespit over EI, maar dacht dat het heel ingewikkeld en duur was en zag er daarom vanaf. Maar ik heb het uitgerekend en ik kom verrassend goedkoop uit voor een half jaar (met poeder zelf mengen).
Echter vraag ik me af of ik niet ga over-doseren. Bijvoorbeeld 1 van mijn vissen eet alleen de grote stukken diepvriesvoer, de kleine vezeltjes blijven altijd over. Hierdoor wordt mijn water natuurlijk vuil en zal uiteindelijk het nitraat stijgen (toch?). En dan ga ik vervolgens alsnog nitraat toevoegen. Dat lijkt onlogisch. Of is die 50% waterwissel per week voldoende om die overdosis op te vangen?

En er is ook nog een methode/ manier waarbij je minder hoeft te verversen? (gewoon uit interesse)
 
De verschijnselen uit mijn kleine aquarium duiden hoogst waarschijnlijk op fosfaat en CO2 tekort. Dus dat moet ik sowieso hebben.
 
Kijk een bij de handtekening van Jessicapilon over de EI methode, misschien is dat wat voor je :!
 
Het is juist erg goedkoop en makkelijk. Ik koop de poeders en weeg af zoals op het zakje staat.
Oftewel 4 gram fosfaat en 83gram nitraat op ieder 500ml water.
Dan moet je op 100 liter water 20ml nitraat en 40ml fosfaat toevoegen om de wekelijkse toevoeging van 20mg en 2mg te verkrijgen.

@Rakketakje
Ik zou het proberen en even testen hoe hoog het gaat worden zodat je anders de dosering wat kan aanpassen. Zonder rekening te houden met wat je bak zelf produceert kun je bij de EI met een toevoeging van 20/2 theoretisch nooit boven de 40/4 uitkomen en dat kan prima hoor.
Misschien kun je al voordat je met de EI start bepalen hoeveel nitraat je in de bak hebt gedurende de week en daar dan de dosering op aanpassen.
 
Ik heb de spullen van easy life eens vergeleken met de poeders van aquariumbemesting.nl en ik ga me voorlopig eerst eens goed inlezen in EI. Ik ben er in ieder geval al achter dat het niet zo ingewikkeld en duur is als ik dacht :D
Ook ga ik zelf op de korte termijn maar eens op zoek naar goede teststrips/ druppels zodat ik vast kan gaan meten en weten. Er staan nog genoeg andere dingen op mijn verlanglijstje :rolleyes:
 
Het is echt niet zo moeilijk zoals je zelf al aangeeft maar goed inlezen kan nooit geen kwaad natuurlijk.
 
Rakjetakje zei:
En er is ook nog een methode/ manier waarbij je minder hoeft te verversen? (gewoon uit interesse)

Als het gaat om je kleine bakje, zou ik niet allerlei poeders bestellen via internet.
Je kunt veel beter gebruik maken van producten die speciaal voor nano aquarium zijn gemaakt..
 
In de regel heb je met normale verlichting boven nano bakjes niet snel extra voeding nodig.
Ik heb hier diverse staan maar voeg alleen plantenvoeding toe. Dat is eigenlijk bij een 60cm niet veel anders maar goed daar zou je kunnen overwegen om een bemestingsmethode toe te passen.
Ik weet ook niet voor welke bak het is en ging uit van de 60cm.

Mede door het beperkte licht is de groei van de planten minder dan in veel grote bakken en produceert je bak zelf voldoende voedingsstoffen.

Tom en Jurgen,
Welke produkten doelen jullie op voor de nano dan??
 
Gewoon de producten die je in een lfs vindt
De benodigde hoeveelheden zijn zooo klein dat online bestellen gewoon geen zin heeft.
Dennerle heeft bv een nano lijn.
Maar in principe mag het ook gewoon de klasieke voedingslijnen zijn. Al moet je dan wel opletten met de dosis, want je hebt heel snel teveel gedoseerd.

Tip: 1 druppel = 0.05ml. ;)
 
Ja ok, op die manier. Ik begrijp het. Ik gebruik ook van die kleine flesjes die speciaal voor de garnalen zijn van Dennerle en die heb je ook met producten voor de planten.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor de gewone klassieke flesjes zoals bv Profito want die kleine flesjes zijn in verhouding erg duur.

De nanolijn heeft vaak megaprijzen ;)
 
De problemen doen zich eigenlijk voor in de 25 liter en als ik de kenmerken van tekorten zag op de website van aquariumbemesting leek dat vooral voort te komen uit CO2 en fosfaat tekort. Ik kan helaas niet zien hoeveel wat de lamp is, maar ik vermoed niet zoveel aangezien het een geel licht afgeeft. In de 60 cm is de groei erg gestaag, hoewel het penningkruid het daar wel goed doet.
Zou ik ook al een heel eind kunnen komen met gewoon kleibolletjes?
En ik had inderdaad al gekeken voor iets als ProFito, maar moet ik dan niet alsnog met allerlei andere middeltjes toevoegen om de dingen toe te voegen die ProFito niet bevat? Zoals bijvoorbeeld fosfaat geloof ik uit m'n hoofd.
 
Fosfaat zit niet in kleibollen maar wat zijn je waarden dan van dat bakje??
Het verbruik zal ook erg laag zijn dus een hele hoge dosis heb je ook niet nodig.
In mijn nano bakjes zit alleen het fosfaat wat in het leidingwater zit.
 
ik weet niet wat mijn waarden zijn want ik heb nog geen teststrips. Dit ga ik volgende week eerst halen.
 
Met de kleinste eenheid profito, 125 ml.Of 250 ml. kan jij een jaar mee doen.

Doe 1 ml(pipetje ) opzuigen, in een glaasje, vul met water aan, en verdeel het over je 2 bakjes.
 
Dat klinkt wel een stuk aangenamer dan de hele EI methode toepassen wanneer dat bij mijn aantal liters niet nodig is. Maar dan krijg ik geen last van andere tekorten?
 
Normaal moet je 10ml doseren op 100liter dacht ik. Ik geef hier dus 2,5ml op een nanonakje. Niet bij de garnalen.
 
Zo doe ik het ook, doe gelijk een halve liter water, dan de hoeveelheid profito erin, en geef elke bak een beetje.
Gaat prima.
 
jessicapilon zei:
Normaal moet je 10ml doseren op 100liter dacht ik. Ik geef hier dus 2,5ml op een nanonakje. Niet bij de garnalen.


op een nanonakje? Om de winter zeker, jaja. :D :thumbs:
 
De precieze hoeveelheid zal ook wel op de verpakking staan neem ik aan. Maar dat klinkt wel prima en erg makkelijk, alleen ProFito
 
Ja,voor een NanoNakje is dat makkelijk.

En wat op de verpakking staat ,hou ik niet aan, Hun zeggen 10 ml op 100 l. ik doe minder. ik doe 1 ml.
 
ProFito � Nederlands - Easy Life

ProFito Easy-Life ProFito is een extra complete, universele plantenvoeding geschikt voor alle waterplanten in aquaria. De samenstelling van ProFito zorgt er ...
www.easylife.nl/nl/zoetwater/profito


Men kan ook dagelijks 1/7 deel van de dosering toevoegen.
 
Ja ik heb ook geen echte plantenbakken dus dan zou ik kunnen beginnen met 1 ml en als dat niet helpt kan ik natuurlijk altijd meer geven.

Maar thanks! Dan ben ik eruit en wordt hrt toch ProFito
 
Ik heb gisteren Tetra Plantenmin gehaald (nergens in de buurt voor een schappelijke prijs ProFito te halen).
Hopelijk gaat het snel beter met mijn plantjes, want de braziliaanse klimop in mijn nano valt helemaal weg en ook de cabomba in datzelfde bakje verloor vorige week spontaan zijn toppen... Dus ben benieuwd!
 
Profito kan je beter online bestellen. Ook mijn ervaring dat de LFS hier extreem hoge prijzen voor vraagt, en dan houdt het op een gegeven moment wel op met het willen ondersteunen van de lokale middenstand. Ik haal ze altijd hier: Zooplus.
 

Terug
Bovenaan