Welke plantenvoeding


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemorgen,

Ik heb mijn algenplaag zo goed als verslagen nadat ik co2 ben gaan toevoegen, gestopt ben met liquid carbon en de plantenvoeding gaan toevoegen die bij de co2 set zat (jbl).

Nou wil ik zodra die planten voeding op is over op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke (1x per week/1 fles).

Qua licht zit er een helialux lamp in met onderstaand schema

Screenshot_20220605-090032_Chrome.jpg



Qua bodem heb ik zand waar initial sticks inzitten van tera.

Qua plant bestand staan er best veel planten in maar eigenlijk geen lastige planten in mijn ogen.

Hygrophila siamensis
Vallisneria spiralis
Echinodorus amazonicus
Echinodorus magdalenensis
Amazone kikkerbeet
Watersla
Ludwigia sp red

De co2 die ik toevoeg is 108 bellen per minuut (350L) bak.
Verder zijn mijn waterwaardes
Temp 24°C
Ph 7.0
NO2 0
NO3 15
GH 10
KH 10

Po4 heb ik nog geen test voor, maar ik zie ook nog geen tekenen van te kort. Ik voer 2-3x per dag en heb een zwaar vissen bestand (denk ik) dus ik gok dat die nog wel goed is. Staat nog wel op mijn lijstje om te gaan kopen.

Vis bestand is
6x maanvis (+/- 10cm)
3x diamant gourami
2x ramirezi
25-30x neon tetra
10x corydora panda
3x ancistrus red (4cm)
1x Ancistrus bruin (10cm)
6x neritina slakken
10x Maleisiëse toren slak
20x neocaradinia garnaal

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Wie kan mij advies geven over een betaalbare, gebruiksvriendelijke plantenvoeding die aansluit bij mijn aquarium?
Ja ik weet alle bakken zijn anders en het zal dus uitproberen worden, maar ik denk dat ik met jullie kennis en ervaring in ieder geval al in de goede richting kan komen.
 
Het goedkoopste is om met poeders te werken van aquariumbemsting. nl en zelf een stockoplossing te maken en zo kun je ook zonodig goed bijsturen.
 
Het goedkoopste is om met poeders te werken van aquariumbemsting. nl en zelf een stockoplossing te maken en zo kun je ook zonodig goed bijsturen.
Even snel gekeken en dat ziet er wel uit als een oplossing.
Toevallig ook een voorstel voor een goede basis aan toe te voegen poeders of gewoon via hun calculator?
 
Het ligt eraan hoeveel je wil verhogen natuurlijk. Ik los 83 gram kalumnitraat op en 8 gram kaliumfosfaat (dubbele hoeveelheid) en dan moet je van beide 20 ml geven om met 20/2 mg te verhogen.
Beide heb ik in petflesjes van 500 ml en dan in de koelkast. Voor de sporen kun je kijken welke ze momenteel op voorraad hebben.
 
Het ligt eraan hoeveel je wil verhogen natuurlijk. Ik los 83 gram kalumnitraat op en 8 gram kaliumfosfaat (dubbele hoeveelheid) en dan moet je van beide 20 ml geven om met 20/2 mg te verhogen.
Beide heb ik in petflesjes van 500 ml en dan in de koelkast. Voor de sporen kun je kijken welke ze momenteel op voorraad hebben.
Waarom in de koelkast John?
 
Tja dat is me ooit verteld Bert en misschien heeft het te maken dat in de koelkast bacterien zich minder snel vermenigvuldigen dan wanneer het onderin het aanrecht staat bij 23 graden.
Bijkomend voordeel is dat ik het altijd zo kan pakken.
 
Goedemorgen,

Ik heb mijn algenplaag zo goed als verslagen nadat ik co2 ben gaan toevoegen, gestopt ben met liquid carbon en de plantenvoeding gaan toevoegen die bij de co2 set zat (jbl).

Nou wil ik zodra die planten voeding op is over op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke (1x per week/1 fles).

Qua licht zit er een helialux lamp in met onderstaand schema

Bekijk bijlage 344518


Qua bodem heb ik zand waar initial sticks inzitten van tera.

Qua plant bestand staan er best veel planten in maar eigenlijk geen lastige planten in mijn ogen.

Hygrophila siamensis
Vallisneria spiralis
Echinodorus amazonicus
Echinodorus magdalenensis
Amazone kikkerbeet
Watersla
Ludwigia sp red

De co2 die ik toevoeg is 108 bellen per minuut (350L) bak.
Verder zijn mijn waterwaardes
Temp 24°C
Ph 7.0
NO2 0
NO3 15
GH 10
KH 10

Po4 heb ik nog geen test voor, maar ik zie ook nog geen tekenen van te kort. Ik voer 2-3x per dag en heb een zwaar vissen bestand (denk ik) dus ik gok dat die nog wel goed is. Staat nog wel op mijn lijstje om te gaan kopen.

Vis bestand is
6x maanvis (+/- 10cm)
3x diamant gourami
2x ramirezi
25-30x neon tetra
10x corydora panda
3x ancistrus red (4cm)
1x Ancistrus bruin (10cm)
6x neritina slakken
10x Maleisiëse toren slak
20x neocaradinia garnaal

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Wie kan mij advies geven over een betaalbare, gebruiksvriendelijke plantenvoeding die aansluit bij mijn aquarium?
Ja ik weet alle bakken zijn anders en het zal dus uitproberen worden, maar ik denk dat ik met jullie kennis en ervaring in ieder geval al in de goede richting kan komen.
Je CO2 niveau zit zo rond de 27 mg/ltr. Waarbij ik denk dat een level van 23 mg/ltr. prima zou zijn. Over het algemeen wordt ook 25 mg/ltr. als bovengrens gehanteerd.
 
Tja dat is me ooit verteld Bert en misschien heeft het te maken dat in de koelkast bacterien zich minder snel vermenigvuldigen dan wanneer het onderin het aanrecht staat bij 23 graden.
Bijkomend voordeel is dat ik het altijd zo kan pakken.
Ah vandaar, en over die koelkast, staat zeker naast het bier?...:ROFLMAO:

Maar zonder gekheid ik ga binnenkort ook eens proberen met de mix van poeders.
 
Dit word vanuit de site geadviseerd, is dit voldoende als basis, dat ik niet als nog iets extra's moet gaan toevoegen voor nu ?
Screenshot_20220605-110203_Chrome.jpg
Screenshot_20220605-110139_Chrome.jpg
dit word
Screenshot_20220605-110136_Chrome.jpg
 
Ik heb nog nooit kaliumsulfaat toegevoegd maar alleen de kaliumnitraat en kaliumfosfaat. Wat het nut van de sulfaat is weet ik niet.
Die flesjes zijn duur en je kan goedkoper een petflesje kopen en doseren met een maatbekertje of spuit. Maar goed dat is aan jouw natuurlijk.
 
En zouden jullie gezien me slakken en garnalen die der in zitten dan gaan voor calciumnitraat of voor kaliumnitraat ?
 
Normaliter zit er in kraanwater voldoende voor de slakken en garnalen. Planten hebben kalium nodig dus vandaar de keus voor kaliumnitraat.
 
Normaliter zit er in kraanwater voldoende voor de slakken en garnalen. Planten hebben kalium nodig dus vandaar de keus voor kaliumnitraat.
Top, dan hou ik het op kalium
 
Je CO2 niveau zit zo rond de 27 mg/ltr. Waarbij ik denk dat een level van 23 mg/ltr. prima zou zijn. Over het algemeen wordt ook 25 mg/ltr. als bovengrens gehanteerd.
Oude meting van toen de co2 nog niet stabiel was (2weken geleden) net gemeten, ph 7.0 kh 8 dus mooi op niveau
 

Terug
Bovenaan