Welke plantenvoeding


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
Hallo,
Ik heb onlangs mijn aquarium opgestart en daar gaan uiteraard planten in. Niet zo weinig ook want ik laat me inspireren door de 'Dutch scape' bakken...
Ik ga wat expirimenteten welke planten ik kan gebruiken en welke niet...
Ik ga geen CO2 gebruiken (in ieder geval de komende tijd niet) in verband met de daaraan gebonden kosten.
Ik ga wel easy carbo gebruiken als vervanger voor C02.
Daarnaast heb ik een voedingsbodem (ik weet dat dat omstreden is in verband met bodemrot ed. Ik heb het toch gedaan, hij ligt er in, we doen het er mee.

Nu vraag ik me af, welke andere planten voedingstoffen zijn aan te raden te gebruiken? Ik heb wat op de site van easylife rond zitten snuffelen, maar ik kan er eerlijk gezegd niet echt chocola van maken.
Ik las wat over root sticks, die leken me wel wat toevoegen, maar in sommige vloeibare mest zit ook ijzer. Al vraag ik me wel af in hoeverre dat toegevoegde waarde heeft in verhouding tot die sticks.
Nouja, het word alweer een heel verhaal... wat bevelen jullie aan? Of gebruiken jullie? Ik hoor het graag!
 
Ik ga wel easy carbo gebruiken als vervanger voor C02.

Dat is veel duurder als CO2, dus ik niet begrijp niet..... Uiteraard over een langere periode, zoals bijv 1, 3 of 5 jaar

Nu vraag ik me af, welke andere planten voedingstoffen zijn aan te raden te gebruiken?

Makro en Micro (aquarium bemesting.nl)
 
Dat is veel duurder als CO2, dus ik niet begrijp niet..... Uiteraard over een langere periode, zoals bijv 1, 3 of 5 jaar



Makro en Micro (aquarium bemesting.nl)
Dat weet ik, ik wil het op langer termijn ook wel met CO2 gaan doen, maar nu heb ik daar geen geld voor
 
Dat is veel duurder als CO2, dus ik niet begrijp niet..... Uiteraard over een langere periode, zoals bijv 1, 3 of 5 jaar
of probeer bio-co2 met een kilo suiker en pakje droge gist voorzie je je aquarium van co2 dit ging bij me maar voor enkele maanden zijn maar nu 10 jaar verder gebruik ik dit nog steeds .

ps
Dit kun je combineren met easy carbo
 
of probeer bio-co2 met een kilo suiker en pakje droge gist voorzie je je aquarium van co2 dit ging bij me maar voor enkele maanden zijn maar nu 10 jaar verder gebruik ik dit nog steeds .

ps
Dit kun je combineren met easy carbo
Werkt dat echt?
Doen planten als tuberculatum het daar ook op?
 
Werkt dat echt?
Doen planten als tuberculatum het daar ook op?
Ja hoor, beetje knutselwerk met het maken van het omgekeerd bakje en wekelijk suiker/gistmengsel verversen maar verder moet het weinig tot niet onderdoen voor co2-drukflessen met toeters en bellen
 
Bio CO2 heb ik ook jaren lang gebruikt. Heel erg veel plezier aan beleefd en ik vond het een lange tijd erg leuk om telkens weer te maken. Nu moet ik wel zeggen dat ik het na wat jaren toch wel saai begon te vinden om het telkens te maken en was ik financieel ook in de gelegenheid om een mooie CO2-set aan te schaffen.

Er zijn op internet leuke bio CO2 recepten te vinden! Ik las inderdaad ook een tijdje geleden iets over citroenzuur o.i.d. hier op het forum.

Ik gebruikte altijd een lege cola fles, een luchtslangetje en zo'n bruissteentje.
 
Bio CO2 heb ik ook jaren lang gebruikt. Heel erg veel plezier aan beleefd en ik vond het een lange tijd erg leuk om telkens weer te maken. Nu moet ik wel zeggen dat ik het na wat jaren toch wel saai begon te vinden om het telkens te maken en was ik financieel ook in de gelegenheid om een mooie CO2-set aan te schaffen.

Er zijn op internet leuke bio CO2 recepten te vinden! Ik las inderdaad ook een tijdje geleden iets over citroenzuur o.i.d. hier op het forum.

Ik gebruikte altijd een lege cola fles, een luchtslangetje en zo'n bruissteentje.
Wat was uw systeem uwe hoogheid? Welke dingen gebruikte u?
 
Ik gebruikte zelf dus een lege cola fles met in de dop een slangetje naar het aquarium. In de cola fles deed ik dan gelatine met veel suiker, dit liet ik opstijven en voegde dan water, gist en een schepje suiker toe. Dop er op en na een paar uur begon het proces.
Het recept kun je (tegenwoordig) vinden bij @AquaInfo. Ik haalde het recept vroeger altijd van Hobbykwekers.nl maar die is offline zag ik.
Hier is het recept: https://www.aquainfo.nl/bio-co2-recept/
Ik gebruikte zelf altijd het Diesel recept maar dan zonder Pokon. :daisy:
 
Om een constante te krijg in co2 blijf ik bij enkel suiker/gist wekelijks 1 van de 2 flessen vervangen en laat het maar knallen door het omgekeerd bakje verdwijnt het teveel aan co2 aan het oppervlak
 
Als ik hierna kijk: https://www.aquainfo.nl/bio-co2-recept/
Zie ik dat de fles er laag staat.Kan het niet gebeuren als de fles geen co2 meer maakt.Dat het het aquarium water terug loopt naar de flessen?
Hoe maak je de aansluiting van de slang 100% dicht op de dop?

Mvg ronald
 
Ik boorde het gat altijd net iets kleiner dan de dikte van de slang @Ronaldp . Daarna ging ik er met kit langs maar ik heb ook wel eens een lijmpistool gebruikt of Bison lijm. Het meeste werkte prima maar dan moest ik niet te veel met de slang bewegen zodat er kieren ontstonden. Dus of je iets aan dit antwoord hebt is een beetje de vraag. :juggle:
 
En jij had je fles ook altijd lager staan dan je aquarium?

Mvg ronald
 
Boortje nemen met een 1mm kleinere diameter en boormachine links laten draaien ipv rechts zodat deze boor door het stopsel smelt .
dan heb je een breed glad gat :D
Snij je silicone luchtdarm schuin af en trek deze met een bektang door je stopsel dit is bij me al altijd voldoende geweest naar afdichting toe
 
maar als je dan dat middeltje hebt gemaakt, allemaal leuk en aardig. maar hoe krijg je dat dan in vredesnaam van de fles in je aquarium?
zie ik nou wat over het hoofd?:S
 
Ok maar CO2 is maar 1 deel van de fotosynthese. Wat voor planten voeding gebruiken jullie ? Micro/Macro ?

zie ik nou wat over het hoofd?:S
Kwestie van overdruk in de fles lijkt mij als er een gas wordt geproduceerd.
 
dus zonder installatie en enkel easylife profito gebruiken is niet goed dan?
welke produkten zijn dan wel goed zonder co2 installatie?
 
Ok maar CO2 is maar 1 deel van de fotosynthese. Wat voor planten voeding gebruiken jullie ? Micro/Macro ?

Kwestie van overdruk in de fles lijkt mij als er een gas wordt geproduceerd.
Maar hoe krijg je het dan in het aquarium? Gewoon via een slangetje naar de diffusor?
 
Maar hoe krijg je het dan in het aquarium? Gewoon via een slangetje naar de diffusor?

Dat kan via een stuk co2-slang, net als bij een co2 - installatie die met drukflessen werkt.

Wii gebruiken zelf zelden een diffuser met keramiek voor onze bio-co2 omdat dat hier minder goed werkt. Wij voeren het vanaf de fles in de meeste gevallen naar een soort omgekeerd bakje, we voeren het naar de spraybar of we passen een combinatie daarvan toe.

Wij gebruiken voor de productie geen colafles, maar flessen van jbl, speciaal voor de aanmaak van bio-co2. Hier zit ook al een kant en klare aansluiting voor de co2-slang op.

IMG_20200227_120850.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat kan via een stuk co2-slang, net als bij een co2 - installatie die met drukflessen werkt.

Wii gebruiken zelf zelden een diffuser met keramiek voor onze bio-co2 omdat dat hier minder goed werkt. Wij voeren het vanaf de fles in de meeste gevallen naar een soort omgekeerd bakje, we voeren het naar de spraybar of we passen een combinatie daarvan toe.

Wij gebruiken voor de productie geen colafles, maar flessen van jbl, speciaal voor de aanmaak van bio-co2. Hier zit ook al een kant en klare aansluiting voor de co2-slang op.

Bekijk bijlage 290472
Heb je een foto album vab je bakje? Ziet er goed uit :D
 
Heb je een foto album vab je bakje? Ziet er goed uit :D

Ow, dit is een 10ltr bakje, alleen voor het laten groeien van een paar plantjes. Ik had de foto er alleen bijgedaan voor de fles en het stukje slang :)

Als het goed is zie je in mijn handtekening 2 links van onze bakken. We hebben alles op bio-co2.
 
Ow, dit is een 10ltr bakje, alleen voor het laten groeien van een paar plantjes. Ik had de foto er alleen bijgedaan voor de fles en het stukje slang :)

Als het goed is zie je in mijn handtekening 2 links van onze bakken. We hebben alles op bio-co2.
Ik zie niks, kan ook je profiel niet bekijken
 
Dat is veel duurder als CO2, dus ik niet begrijp niet..... Uiteraard over een langere periode, zoals bijv 1, 3 of 5 jaar



Makro en Micro (aquarium bemesting.nl)


Zo duur is easy carbo niet.
Op een bak van 200ltr ben je zo'n 1,5 ltr per jaar kwijt. Dat is minder dan 5ltr in 3 jaar. 5ltr is 50 euro incl. Verzendkosten.

Ik ga niet in op het nut en onnut van easy carbo. Het gaat me alleen om je bewering dat easy carbo veel duurder is dan gewone co2.

Zelfs los van aanschafkosten van een installatie red je het toedienen van co2 in een 200ltr bak niet voor minder dan 50 euro in 3 jaar.
 
Voor zover ik kan zien, kan je tot 2 ml per 50 liter per dag doseren, en je komt heel snel en makkelijk aan deze 2 ml per dag. Daarmee kom je afgerond op 3 liter per jaar uit.

5 liter kost 50 euro, dus 3 liter is 30 euro per jaar.

CO2 set tweedehands koop je voor 100 euro ongeveer. 2 liter vulling kost 10 euro
Met 1 fles van 2 liter op 200 liter doe je ongeveer een half jaar, dus heb je

100 euro aanschaf
20 euro co2 per jaar

na 3 jaar 100+20+20+20= 160 euro

easy carbo 30+30+30= 90 euro

Echter als je je CO2 set verkoopt levert dit weer geld op en als je over een langere periode kijkt, komt het dus toch naar je toe.

Maar goed, ieder zijn idee en beeld hierin.
 
hoi berk

Dit is hoe ik het doe op een 500a600l aquarium

15828174930153342917517203001796.jpg

Jij hebt met 2 van die flessen genoeg

15828181355084710231512555201054.jpg

Omgekeerd bakje

15828187593685132882294650954994.jpg

Reserve dopjes

15828191002123625117328311292612.jpg

Suiker 150gr gist 3gr
 
Laatst bewerkt:
Ik las wat over root sticks, die leken me wel wat toevoegen, maar in sommige vloeibare mest zit ook ijzer.
Root sticks zijn voor planten die voeding uit de bodem halen zoals crypto's. Maar die heb je niet nodig omdat je al een voedings boden hebt.
Mogelijk als die uitgewerkt isl

Zelf gebruik ik profito in combinatie met kaliumnitraat en kalium fosfaat.
de laatste koop je bijvoorbeeld bij aquariumbemesting.
 
Hoe zorg je ervoor dat de temperatuur binnen die 22 en 28 graden blijft? Dat ligt namelijk boven de kamertemperatuur hiero...
 

Terug
Bovenaan