Welke plantenvoeding/vloeibare co2?


S

Susanne

Guest
Ik zit te twijfelen over welke plantenvoeding/vloeibare co2 ik het beste kan nemen.

Ik heb op dit moment garnalen, corydoas panda, ruby tetra's en helena slakken. Hier komen mogelijk nog bijlzalmen bij.

Ik heb in het verleden de HS aqua flora carbo shrimp gebruikt, maar nu begrijp ik dat ook de gewone variant van HS met garnalen gebruikt kan worden. Wel wordt aangeraden om de halve dosis gebruiken zolang er niet echte problemen zijn.

Ook bij de vloeibare CO2 wordt de halve dosis aangeraden omdat sommige planten de hele dosis niet trekken. Tenzij er algenproblemen zijn, dan weer de hele dosis, liever een paar plantjes dood dan een bak vol algen.

Welk(e) middel(en) van welk merk zouden jullie kiezen? Ik hoop voor vanavond reacties te hebben, want dan wil ik het aanschaffen op de verenigingsavond omdat het daar goedkoper schijnt te zijn dan in de winkel.

Edit: bij de aquariumvereniging raden ze de Easylife easy carbo en Easylife profito aan. Maar als ik het goed begrijp heb je met de HS aqua floracarbo shrimp geen co2 meer nodig? Dan is dat natuurlijk veel voordeliger omdat je dan maar 1 middel nodig hebt en dat lijkt me sowieso beter dan 2 middelen.
 
Zelf zou ik geen risico nemen en de oude weer gaan gebruiken. Co2 is wat anders dan Carbo. carbo is een vervanger kun je zeggen. Easy carbo is verder prima en hoeveel je nodig hebt hangt mede af van je belichting en je plantenbestand.
Of je co2 nodig hebt hangt ook van de bak af want ik gebruik bij de nano bakjes en de 60cm bakken ook geen co2.
 
Klopt het dat er in Easylife profito ijzer zit en dat je deze daarom niet kunt gebruiken met garnalen? Las ik hier op het forum in het topic van iemand anders.

Ik heb een 1 meter bak h� en op de aquariumvereniging wordt co2 wel echt aangeraden en de vloeibare is een stuk makkelijker dan de niet vloeibare. Ik heb nu best aardig wat planten en ze schijnen zichtbaar mooier te worden van co2. Ook zou het helpen tegen algen en die zie ik toch wel wat op de planten.
 
Ligt er ook erg aan welke garnalen. Vuurgarnalen of mini japonica's kunnen v��l meer hebben.
Zonder erbij vermeld om welke soort garnalen het gaat kun je uitspraken zoals je die hebt gelezen simpelweg niet doen.
 
Daarom geef ik 1 ML profito per bak.
Is genoeg, ook bij garnalen.

En dan roepen ze, Je doet het niet goed !!!

Ja? zal best, maar het gaat prima zo.
 
In deze bak heb ik vuurgarnalen, zou het dan wel kunnen? Is het dan echt veilig? En bij welke garnalen niet? En als ik er in de toekomst toch een andere garnalensoort in mijn grote bak wil hebben is het dan voldoende om te stoppen met de profito of moet ik dan meer doen om de gegeven profito uit het water te krijgen?
 
Ben ik in beeld? Waar heb ik het over?
Ik vertel dat ik het ook bij vuurgarnalen doet.

En ,er uit halen??? waarom?
Wordt door de planten verbruikt.

Bij andere garnalen weet ik niet.
 
Voordat je meteen zo bot doet kan je misschien eerst even nadenken Bertus. Blijkbaar was ik al begonnen met typen voordat jij je berichtje had geplaatst en heb ik jouw bericht dus niet gelezen.

Dan is het nog niet duidelijk, want eens in de hoeveel tijd geef je die 1 ml en hoe groot zijn jouw bakken?
 
Susanne zei:
In deze bak heb ik vuurgarnalen, zou het dan wel kunnen? Is het dan echt veilig? En bij welke garnalen niet? En als ik er in de toekomst toch een andere garnalensoort in mijn grote bak wil hebben is het dan voldoende om te stoppen met de profito of moet ik dan meer doen om de gegeven profito uit het water te krijgen?
Tsjah wat heet echt veilig. Als je weet waaruit Easycarbo bestaat kun je het al snel als niet 100% veilig beschouwen. Maar een hele populatie vuurtjes uitroeien/voorkomen dat zich een populatie kan opbouwen zal niet zo snel.

Andere soorten als Crystals bv is men toch al gauw zeer voorzichtig mee. Daar gaat vaak niet eens normale plantenvoeding bij, laat staan Easycarbo.
 
Bij crystals zou ik het dan inderdaad sowieso niet doen, dan inderdaad eerder bij vuurtjes. Maar de easycarbo kan ik sowieso nemen, dus die ga ik dan vanavond halen. De profito zal ik dan nog even over nadenken, kan dan ook de speciale garnalen variant van HS kopen en dan weet ik zeker dat het geen kwaad kan.

Maar is bij de HS floracarbo extra co2 (de easycarbo) nog wel nodig dan? Dacht te lezen dat er al c02 in de floracarbo zit.
 
Er zit inderdaad (volgens de fabrikant) een koolstofbron in Floracarbo. Dat is geen echte CO2, maar iets waarmee planten in hun C-behoefte moeten kunnen voorzien.
 
Dus het is wel raadzaam om naast de floracarbo (HS) nog de easycarbo (easylife) te gebruiken?
 
Nee geen 2 soorten carbo gebruiken dan. Het is zo dat Vuurtjes veel sterker zijn. Ik las kortgeleden dat de giftige werking van bv ijzer op garnalen meer afhangt van de ph dan van de hoeveelheid. Een grotere hoeveelheid kan dus minder schadelijk zijn dan een kleine hoeveelheid, afhankelijk van de ph.
 
Btw, ik heb bij de Chuna s in een 60cm ook Sakura s lopen en daar geef ik wel de normale plantenvoeding zonder schadelijke gevolgen. Dus je zou het bij de Vuurtjes kunnen toevoegen echter garanderen kan ik niks in deze ;)
 
Zit er in de floracarbo genoeg co2 of kan ik dan toch beter de easycarbo en de profito los geven?

Ik weet trouwens niet of ik gewone vuurtjes of sakura's heb, degene van wie ik ze overgenomen heb had het over vuurtjes, maar er zitten wel erg donker rode tussen, dus mogelijk is het een mix.
 
Wij hebben zowel Japonica's als Vuurtjes in onze bak. Voordat we een CO2 systeem hadden gaven we Easy-Life Carbo. Het is, wanneer je je aan de dosering houdt ongevaarlijk en beslist goed voor de planten. Daarnaast kan je ook Profito geven afhankelijk van de hoeveelheid planten. In Profito zit ijzer dus of je dat nog weer moet toevoegen is de vraag.
Wat ik in ieder geval niet zou doen is twee varianten, Floracarbo en Easy-Life, doorelkaar gebruiken! Mijn voorkeur, maar dat is beslist persoonlijk maar wel gebaseerd op ervaringen, kies voor de Easy-Life producten.


Groet,
Ben.
 
Zou alleen easylife carbo ook voldoende zijn of is daarnaast profito geven wel aan te raden? Ik kan van de profito ook de halve dosering gebruiken of werkt het dan niet/onvoldoende?
 
Dus de easycarbo combineren met de profito en dan van de profito de halve of volledige dosering met garnalen?
 
Susanne zei:
Zit er in de floracarbo genoeg co2 of kan ik dan toch beter de easycarbo en de profito los geven?

Ik weet trouwens niet of ik gewone vuurtjes of sakura's heb, degene van wie ik ze overgenomen heb had het over vuurtjes, maar er zitten wel erg donker rode tussen, dus mogelijk is het een mix.

Als je je zorgen maakt om je garnalen ivm plantenvoeding, kies dan op zijn minst een product waar je de samenstelling van kent. Van carbo is het bekend wat er in zit, van de rest niet. Er zijn genoeg commerci�le producten die de samenstelling en hoeveelheid op de verpakking zetten.
Garnalen zijn veel gevoeliger aan carbo dan de meeste bewoners, dus daar zou ik wel mee oppassen. Het is en blijft een ontsmettingsmiddel dat je er in kapt.
Voor de rest hangt de toxiciteit van plantenvoeding samen met de pH van het water en of er veel bladeren of turf word gebruikt.
 
Ja naast carbo is plantenvoeding wel van belang voor je planten.In geen enkele carbo zit co2 maar een andere stof die zo n beetje hetzelfde doet. Een vervanger dus zeg maar.
Ik geef hier bij de Sakura de hele dosis profito dus.
 
Ik heb gisteren profito gekocht en zal hiervan eerst de halve dosis geven en kijken of dit iets doet. Mocht er geen verbetering optreden dan zal ik de volledige dosis toevoegen.

Ik heb toch geen easycarbo gekocht, ik ga waarschijnlijk binnen nu en niet te lange tijd over op de echte co2, kan via iemand van de aquarium vereniging een set overnemen voor maar �50 (alles nieuw en helemaal compleet) en dan kan ik het gewoon eens proberen. Met dit flesje kan ik met mijn aquarium ongeveer een jaar doen, dus dat is lang zat. En kan de fles dan weer laten vullen zodat ik daarna heel goedkoop uit ben. De suiker gist methode is nog goedkoper, maar dat schijnt heel erg fout te kunnen gaan, dus dat risico neem ik liever niet.

Bedankt voor de link benvo, zal zeker eens kijken!
 
Echte co2 zoals je dat noemt is natuurlijk het beste. Veel succes met de bak en de co2 natuurlijk.
 
Daarom, ben heel benieuwd of het wat gaat worden! En ook naar de set, want de eigenaar kon geen foto's sturen en kon me ook niet vertellen welke set het precies is. Maar ben natuurlijk ook niet tot aankoop verplicht, dus als ik het toch niks vind dan neem ik het uiteraard niet. Wil eigenlijk eerst wel het nodige over de set opzoeken op internet, maar vind het ook lullig als hij hem voor niks mee moet nemen. Maar er zijn op de vereniging genoeg mensen die ik om advies kan vragen op de vereniging, dus komt vast goed. Vind het ook wel spannend, maar door de vereniging krijg ik er wel steeds meer plezier in en leer veel, dus hopelijk worden mijn bakken steeds mooier en beter, wie weet ga ik ooit wel meedoen aan een wedstrijd met de vereniging. ;)
 
Zie alleen toch best aardig wat algen, hopelijk krijg ik deze weg met de plantenvoeding en co2. Jammer dat ik de co2 pas over 3 weken krijg...
 
Awel, je kunt het zelf ook alvast maken, Susanne.


Neem een 1 1/2 l colafles . maak een gaatje in de dop, steek er een luchtslangetje door,dat het NET door de dop is 3 cm ,en goed klem zit.


Doe dan 250-300 gram suiker oplossen in 1 l .water. Giet het in een 1 1/2 l colafles.
Doe er 1 theelepeltje gist bij.
duim erop,en goed schudden.

Dan dop erop en slangetje in de bak hangen.
 
Dat kan ik inderdaad tot die tijd ook doen, bedankt Bertus! Iemand van de vereniging zei al dat hij waarschijnlijk op korte termijn zoiets voor me heeft, zal hem eens vragen wanneer ik deze kan krijgen. Kan die dan inderdaad gebruiken totdat ik de echte co2 heb. Alleen ben ik wel een beetje huiverig, want (het hoe en wat weet ik niet precies) het schijnt gruwelijk mis te kunnen gaan met deze methode... Gelukkig gebruik ik het dan maar tijdelijk, hopelijk gaat het tot die tijd gewoon goed.
 
Kijk .als je die instelling nu al neemt.

Zeg nou gewoon, Ik Kan het.
Wat kan er mis gaan?
IK heb zelf witte plastic melkpakken staan ,2 l. met een luchtpompje erop.


Bovenin staat artikelen. staat ook Bio co2 bij.Bio CO2
 
Is niet een kwestie van mijn instelling, dit is mij gisteren op bij de aquariumvereniging vertelt en ben er echt voor gewaarschuwd. Bij de voorzitter is het schijnbaar gruwelijk mis gegaan, weet alleen niet hoe of wat.
 
Tja, wil toch niet zeggen dat dat bij jou gebeurt.

Zo gaat niemand meer de weg op, Want mijn buurman kreeg een aanrijding..... terwijl hij zat te sms. en.
 

Terug
Bovenaan