Welke planten zitten in deze bak? (Foto)


Gumo

Well-known member
Lid geworden
19 september 2022
Berichten
72
Leeftijd
29
Goedemiddag allen,

Ik zou dit weekend eindelijk m’n aquarium willen laten indraaien en planten toevoegen.
Onderstaande bak vinden zowel m’n vriendin als ikzelf wel leuk en we vroegen ons af welke planten hierin zitten en of deze wat ‘beginnervriendelijk’ zijn. De plant rechts tegen het glas vinden ‘we’ niet mooi dus die hoeft niet ;-)

Alvast bedankt!
Gumo
 

Bijlagen

  • E74748C4-83B3-465D-B48D-3C9F7B1F36E8.jpeg
    E74748C4-83B3-465D-B48D-3C9F7B1F36E8.jpeg
    539.9 KB · Weergaven: 110
Ik denk dat we goed kunnen meedenken, alleen vraag ik me af, wat vind je leuk aan de bak? Zijn het de planten specifiek, zijn het de kleuren? Is het de indeling?
Rode planten zijn over het algemeen moeilijker te laten groeien dan andere planten. Om zn plantenbak te krijgen moet je wel heel erg aan specifieke waardes houden. Dat vraagt waarschijnlijk toevoeging van co2 en is alles behalve makkelijk volgens mij. Daarom ben ik benieuwd wat je mooi vind van de bak dan kunnen we mee denken naar eventuele alternatieven om toch het zelfde effect te krijgen! 😄
 
Het is wel belangrijk om eerst de vraag te stellen of je de plant kan bieden waar hij behoefte aan heeft. Misschien kun je iets vertellen over de maat van je bak en wat voor verlichting je gebruikt en of je co2 en voeding toevoegt.
 
Wel voor deze scape zou het een rio 350 betreffen. Als ik het me goed herinner was deze bak 20cm breder en 10cm hoger dan de mijne. Ga ook corydorassen (sterbai) steken dus de bodemgroeiers vooraan ga ik beperkt doen, dat ze goed kunnen foerageren.

Bodem zou jbl sansibar dark zijn, een 50kg.
Verlichting zullen de ‘standaard’ lampen zijn al zijn deze v.v. door de vorige eigenaar met led met blauw en rood bij.

CO2… Nog geen idee. Ik begin te denken dat wil ik er iets deftig van maken ik het sowieso zal moeten doen, kijk gewoon wat op tegen de €350 dat zo’n setje weer kost 😅 Als er planten zonder kunnen liefst zo, is een mooie bak onmogelijk zonder, zal ik nu ook wel niet sterven van die €350 :p
 
Is niet zo een moeilijke bakje als je verlichting , plantenvoeding en co2 voldoende zijn
Bacopa caroliniana
Heteranthera zosterifolia
glossostigma elatinoides
ludwigia repens
Hygrophila difformis
Ammannia gracilis
lobelia cardinalis mini
monosolenium pelia ??
myriophyllum tuberculatum
;)deze die niet graag ziet is een crypto dankbare plant en ideaal om minderbelichte hoeken te vullen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een RIO 350 met originele belichting, geen CO2, wel plantenvoeding (NO3, (PO4, al hoef ik dat niet toe te voegen), Kalium, sporenelementen, kleitabletten in de bodem).
Ik heb wel een flinke visbezetting met diverse generaties zwaarddragers en nog wat andere soorten. Maar die zorgen natuurlijk ook voor CO2.

Planten die rood kleuren willen meestal niet zo erg, maar verder doen het goed:
Nymphea minuta (bloeit zelfs)
Limnobium sessiflora
crypotocoryne (de groene versie)
Cryptocoryne (de bruinige versie)
Rotala rotundifolia "H'Ra"
Rotundula de groene
Ceratopteris siliquosa
Lileaopsis braziliensis
Sagitaria subulata
Proserpinaca palustrus
Vesicularia dubyana
vallisneria gigantea
Limnobia laevigatum
Riccia fluitans
Hygrophila Stricta
Hygrophila Siamensis
Hygrophila pinnatifada

Ik heb wat moeite met Echinodorussen (maar misschien dat dat beter gaat nu ze kleitabletten krijgen) en Lobelia cardinalis wil het ook niet erg bij mij doen.

Je hebt zo een heel lijstje met plantjes waar je eens naar kunt krijgen, en als ik weer eens snoei kun je van e.e.a. wel een stekje krijgen, indien beschikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Wauw niet verwacht om direct zo veel planten te horen! Super hard bedankt!

Straks maar eens samen met m'n vriendin elke plant overlopen, kijken waar ze thuishoren in het aquarium en dan snel de tweede filter uitwassen dat we zaterdag onze plantjes kunnen gaan kopen :)
 
Wel voor deze scape zou het een rio 350 betreffen. Als ik het me goed herinner was deze bak 20cm breder en 10cm hoger dan de mijne. Ga ook corydorassen (sterbai) steken dus de bodemgroeiers vooraan ga ik beperkt doen, dat ze goed kunnen foerageren.

Bodem zou jbl sansibar dark zijn, een 50kg.
Verlichting zullen de ‘standaard’ lampen zijn al zijn deze v.v. door de vorige eigenaar met led met blauw en rood bij.

CO2… Nog geen idee. Ik begin te denken dat wil ik er iets deftig van maken ik het sowieso zal moeten doen, kijk gewoon wat op tegen de €350 dat zo’n setje weer kost 😅 Als er planten zonder kunnen liefst zo, is een mooie bak onmogelijk zonder, zal ik nu ook wel niet sterven van die €350 :p
Als je eenzelfde inrichting wil als de bak van je foto uit je eerste posting ontkom je niet aan co2 toevoegen
 
Hou wel ff in gedachten dat het best wel een tijdje duurt voordat jullie bak zo mooi begroeit is als de foto. Kwestie van veel snoeien en terugzetten.
 
Als je eenzelfde inrichting wil als de bak van je foto uit je eerste posting ontkom je niet aan co2 toevoegen
Wil gewoon een mooie bak en dat vond ik wel wat leuks, nu even aan het kijken naar de planten die Lysia, met succes zo blijkt, in eenzelfde aquarium kan hebben zonder CO2. Kan een mooi begin zijn.
Hou wel ff in gedachten dat het best wel een tijdje duurt voordat jullie bak zo mooi begroeit is als de foto. Kwestie van veel snoeien en terugzetten.
We (mijn vriendin en ik) zijn idd al tot de constatatie gekomen dat dit een hobby van geduld is, niet slecht voor ons, eens wat geduld moeten hebben, maar zijn enorm enthousiast en zoeken nu gewoon te kunnen starten, dat het aquarium kan indraaien en de plantjes al wat groeien. De routine erin krijgen :)
 
Ik denk dat we goed kunnen meedenken, alleen vraag ik me af, wat vind je leuk aan de bak? Zijn het de planten specifiek, zijn het de kleuren? Is het de indeling?
Rode planten zijn over het algemeen moeilijker te laten groeien dan andere planten. Om zn plantenbak te krijgen moet je wel heel erg aan specifieke waardes houden. Dat vraagt waarschijnlijk toevoeging van co2 en is alles behalve makkelijk volgens mij. Daarom ben ik benieuwd wat je mooi vind van de bak dan kunnen we mee denken naar eventuele alternatieven om toch het zelfde effect te krijgen! 😄
Dit berichtje was me ontgaan.
Wel ik denk de 'diepte' die in de bak zit en net het kleurverschil, begroeiing op hout, dat het planten zijn waar de visjes mooi tussen kunnen zwemmen (al is dit bij elke plant bijna zo :p)
We hadden gewoon allebei een wauw gevoel! Denk dat een deel ook komt doordat de planten allemaal kleine bladeren, veel vertakkingen,... hebben. Dus bij wijze van spreken liever 10 'takjes' met elk 30 'vertakkingen' dan gewoon de sanseveria achtige aquariumplanten (je begrijpt wel wat ik bedoel :p )
 
Er is een zeer ruime keuze aan mooie planten geef ze voldoende licht,co2 en voeding , zorg dat je het harde West-Vlaamse kraanwater iets kan verzachten.
 
Er is een zeer ruime keuze aan mooie planten geef ze voldoende licht,co2 en voeding , zorg dat je het harde West-Vlaamse kraanwater iets kan verzachten.
Haha ik woon nét over de grens met Henegouwen. Denk dat ik regenwater zou mengen met kraanwater en dan eventueel nog easy life erbij gooien. Ga denk ik eerst toch proberen zonder CO2
 
Makkelijk beginnen, moeilijker kan altijd nog. Bovendien kun je dan een beetje ervaring in watertuinieren krijgen.
 
Wauw niet verwacht om direct zo veel planten te horen! Super hard bedankt!

Straks maar eens samen met m'n vriendin elke plant overlopen, kijken waar ze thuishoren in het aquarium en dan snel de tweede filter uitwassen dat we zaterdag onze plantjes kunnen gaan kopen :)
Bedenk voordat je planten koopt wat die plantenkeus vragen om optimaal te kunnen groeien. Daarbij is de lichtsterkte belangrijk en of je die hardware al bezit of dat je bereidt bent die te kopen? Mogelijk moet de lichtsterkte dusdanig zijn dat er CO2 toegevoegd moet worden? Ook daarbij de vraag of je dit hebt of wilt kopen? Bij de aanschaf van verlichting moet gezegd dat dit een van de belangrijkste delen van een aquarium is waarvan de prijs navenant zal zijn. Bezuinigingen hierop is een van de meest gemaakte fouten bij beginners. Laat je ook geen dingen aanpraten bij een Lfs. Zij hebben belang bij verdienen. Weet daarom dus ook al vooraf wat je plantenkeus zal zijn.
 
Ik heb zelf gemerkt dat het opstarten het makkelijkste met snel groeiende planten gaan zoals hoornblad. Deze zorgen dat alg minder snel de kans krijgen. Zoals lysia eigenlijk zegt, met makkelijke planten beginnen en dat langzaam uitbreiden als alles stabiel loopt. Het is bijna niet mogelijk om met een start echt alles zo mooi te hebben en houden. Alles zal eerst moeten balanseren met vallen en opstaan 😄
 
Eens vragen in de winkel om de gegevens(watt,lummen) verlichting te zien indien je daar dichtbij zit(y).
Co2 kan goedkoop via bio-co2 of co2 uit flessen die zo duur/technisch gemakkelijker wordt.
Je voorgesteld aquarium is een gemakkelijk zolang je de planten kan bieden wat ze wensen
Voldoende Licht en co2 daar kun je niet van onderuit.
Het kan wel om zeer mooie plantenbakken te maken met minder of zonder maar dan ga je tonnen ervaring moeten hebben en andere compromissen moeten sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Winkelwagentje staat klaar, het zullen volgende planten worden om met te beginnen:
1 x Myriophyllum mattogrossense red
1 x Cryptocoryne parva
1 x Cryptocoryne becketii
1 x Rotala sp. Vietnam
1 x Sagittaria subulata
2 x Vesicularia montagnei
2 x Vesicularia dubyana
1 x Vallisneria gigantea
1 x Hygrophila corymbosa
1 x Microsorum pteropus
1 x Limnobium laevigatum
1 x Hygrophila pinnatifada
1 x Echinodorus bleheri
2 x Anubis barteri
1 x Lobelia Cardinals mini
1 x Hydrocotyle leucocephala
1 x Ceratopteris thalictroides

Als hier geen grote bezwaren op volgen, worden deze vanavond besteld :-D
Denk dat de verdeling zo wel goed zit en dat dit toegankelijke planten zijn om te beginnen.
 
Winkelwagentje staat klaar, het zullen volgende planten worden om met te beginnen:
1 x Myriophyllum mattogrossense red
1 x Cryptocoryne parva
1 x Cryptocoryne becketii
1 x Rotala sp. Vietnam
1 x Sagittaria subulata
2 x Vesicularia montagnei
2 x Vesicularia dubyana
1 x Vallisneria gigantea
1 x Hygrophila corymbosa
1 x Microsorum pteropus
1 x Limnobium laevigatum
1 x Hygrophila pinnatifada
1 x Echinodorus bleheri
2 x Anubis barteri
1 x Lobelia Cardinals mini
1 x Hydrocotyle leucocephala
1 x Ceratopteris thalictroides

Als hier geen grote bezwaren op volgen, worden deze vanavond besteld :-D
Denk dat de verdeling zo wel goed zit en dat dit toegankelijke planten zijn om te beginnen.
Ik neem aan dat deze planten online besteld worden en je weet dus nu, online aanbieders geven veelal aan wat je planten nodig hebben voor een optimale groei, wat je planten gaan vragen en je hardware kan deze vraag ook aan?
 
Wel heb eerlijk gezegd gewoon gekeken welke planten weinig CO2 en weinig licht (relatief) nodig hebben. Maar is er meer licht en/of CO2 nodig dan investeer ik er gerust in. Blijkbaar zat er bij m’n aquarium ook een atomizer, dus dit moet ik al niet bekostigen (de plantedbox variant met druppelteller ingebouwd)
Bovendien zijn de meeste planten terug te vinden in wat Lysia in gelijkaardige opstelling heeft, dus zou moeten goed komen.

Al doende leert men, maar ik heb er vertrouwen in! Desnoods is het een beetje ‘leergeld’ wat ik betaal mochten er (wss) toch enkele planten sneuvelen.

De website waar ik zou bestellen heeft de minste uitleg van alle online sites die ik reeds vond, maar heeft wel de meeste van de planten die ik wou. Heb echter ook op verschillende andere sites gekeken :)
 
Laatst bewerkt:
Wel heb eerlijk gezegd gewoon gekeken welke planten weinig CO2 en weinig licht (relatief) nodig hebben. Maar is er meer licht en/of CO2 nodig dan investeer ik er gerust in. Blijkbaar zat er bij m’n aquarium ook een atomizer, dus dit moet ik al niet bekostigen (de plantedbox variant met druppelteller ingebouwd)
Bovendien zijn de meeste planten terug te vinden in wat Lysia in gelijkaardige opstelling heeft, dus zou moeten goed komen.

Al doende leert men, maar ik heb er vertrouwen in! Desnoods is het een beetje ‘leergeld’ wat ik betaal mochten er (wss) toch enkele planten sneuvelen.

De website waar ik zou bestellen heeft de minste uitleg van alle online sites die ik reeds vond, maar heeft wel de meeste van de planten die ik wou. Heb echter ook op verschillende andere sites gekeken :)
Net zoals mensen is elke plant ook unique, elke oogst is unique, elk aquarium is unique. Het is altijd maar uitproberen en aankijken wat pakt en wat niet. En na een half jaar kan het ook zo heel anders zijn met planten soms 😄
 

Terug
Bovenaan