Welke planten voeding is de beste en welke kan ik gebruiken??


T

T.l

Guest
Hallo, ik heb hier een bak staan met:
- Javavaren.(microsorus)
- Vallisneria.(giganthea rubia)
- Anubias.(bateri)
- Echinodorus. (Beheri)
- Waterpest.(gewone)

En ik zou graag willen weten welke planten voeding ik het best moet/kan gebruiken? De bak draait op bio CO2. En er word wekelijks ververst.

De planten voeding moet goed zijn voor alle boven staande planten. En een betje goedkoop mag ook wel.... weet jij er misschien één?

Er was volgens mij ook iets waar de vallisneria niet tegen kon. Dan ging hij verslijmen en dat wil ik absoluut niet!

Mvg T.L
 
Das een hele goeie vraag,

Vallisneria.(giganthea rubia) hou je weelderig in groei door bij de wortels witbord krijt of witstoep krijt bij de wortels te drukken samen met Dennerile Deponit of JBL voedings ballen en ijzer tabs bijv van Dennerile E15 waar goed resultaat mee wordt geboekt.
Bij Echinodorus. (Beheri) is een voedingsvreter Dennerile deponit of JBL voedings ballen of Trerracaps of Easy-life rootsticks deze zijn ijzer houdend en vol spoorelementen.
Je kan ook mini osmoscote bolletjes kopen bij hornbach 9euro heb je 40bolletjes vol met NPK echt raadzaam om bij moerasplanten er 2- a 4 bij de wortels te drukken dan komen ze geen Kalium en fosfaten te kort.

De meeste bekende vloeibare plantenvoeding die goed zijn, Easy-life profito, Sachem flora grow, of de wat duurdere Dennerile Vita7 + Scapers green zijn duur maar zeer goede plantenvoeding.
 
Ik denk dat het ligt aan de mate waarin je bak zelf voorziet in nitraat en fosfaat.

Als dat met de bezetting voldoet is profito prima. Grotere verpakking t/m 5ltr verkrijgbaar bij amazon.de, 5ltr voor onder de 40 euro. Verbruik ongeveer 10ml per 100ltr aquariumwater per week, dus kan je uitrekenen hoe lang je er mee kan. Wel is de houdbaarheid doorgaans niet langer dan een jaar tot enkele jaren.

Wanneer je ook nitraat en fosfaat nodig hebt kan je bijvoorbeeld all in one gebruiken, een complete voeding van plantedbox. Dat kost rond de 50euro per 5ltr dacht ik. Gebruik tussen 10 en 30ml per 100ltr per week.

Wij combineren deze 2 met bio-co2 en dat gaat erg goed.

Voor deze planten zou ik in eerste instantie geen bodemvoeding geven. Alleen de echinodorus zal wat voedings/kleibolletjes of staafjes waarderen.

Easy carbo kan een probleem geven bij vallisneria, wij hebben dat probleem nooit gehad. Met de bio-co2 en goede voeding hebben we hier geen easy carbo nodig.

Wij geven de weekportie hier in 3x per week. Op die manier hebben de planten een vrij stabiele geleidelijke aanvoer van voeding. Wij vinden complete voeding makkelijker dat poeders die je zelf moet mengen, en voor onze planten werkt het prima. Zowel bij wat meer als wat minder licht.
 
Das een hele goeie vraag,

Vallisneria.(giganthea rubia) hou je weelderig in groei door bij de wortels witbord krijt of witstoep krijt bij de wortels te drukken samen met Dennerile Deponit of JBL voedings ballen en ijzer tabs bijv van Dennerile E15 waar goed resultaat mee wordt geboekt.
Bij Echinodorus. (Beheri) is een voedingsvreter Dennerile deponit of JBL voedings ballen of Trerracaps of Easy-life rootsticks deze zijn ijzer houdend en vol spoorelementen.
Je kan ook mini osmoscote bolletjes kopen bij hornbach 9euro heb je 40bolletjes vol met NPK echt raadzaam om bij moerasplanten er 2- a 4 bij de wortels te drukken dan komen ze geen Kalium en fosfaten te kort.

De meeste bekende vloeibare plantenvoeding die goed zijn, Easy-life profito, Sachem flora grow, of de wat duurdere Dennerile Vita7 + Scapers green zijn duur maar zeer goede plantenvoeding.
Waarom helpt het als je “stoep” krijt bij de wortels van de vallisneria giganthea rubia zet??

Ben best benieuwd
 
Waarom helpt het als je “stoep” krijt bij de wortels van de vallisneria giganthea rubia zet??

Ben best benieuwd

Als bron van kalk. Vallisneria houdt van kalk. ;)
Is een beetje een oldskool manier, vergelijkbaar met (verroeste) nagels in de bak als ijzerbron.

Ik zou zoals @benvo zegt ook kiezen om met poeders te werken, makkelijk en goedkoop.
En je kan de voeding op maat van je bak aanmaken. Maar dat is een keuze natuurlijk.
Zoals aangegeven kan je dat eventueel aanvullen met wat capsules in de bodem bij de vallisneria en de echinodorus.
 
Maar kan je ook gewoon stoep krijt gebruiken?
 
Maar kan je ook gewoon stoep krijt gebruiken?

Mja, blijkbaar wel... :juggle: In hoeverre het echt nodig is dat durf ik niet zeggen. Zal ook wat van je watersamenstelling (lage kh bvb)/bodembemesting/waterkolom-bemesting afhangen denk ik.
Ik las het sowieso al meerdere keren maar ik heb het zelf nooit geprobeerd.
Heb het nooit overwogen omdat ik nooit vallisneria of een andere plant met grote "kalkhonger" heb gehad.
Ik wist dus eigenlijk gewoon dat kalk de reden was vandaar mijn antwoord. ;)

Stoepkrijt (wit welteverstaan) zou weinig toevoegingen bevatten waardoor het wel safe is om te gebruiken blijkbaar.
Het is een manier, maar of het echt nodig is (en of het al dan niet de beste manier is) dat laat ik dus in het midden.
 
Laatst bewerkt:
Maar kan je ook gewoon stoep krijt gebruiken?

Lijkt mij niet handig.

Voor het aquarium zal je voornamelijk het ouderwetse krijt willen dat voornamelijk of alleen uit calciumcarbonaat bestaat. Het gladde witte krijt.

Het tegenwoordige krijt, grover, stroever van structuur, wordt veelal van gips gemaakt wat andere ingrediënten bevat.
 
Ik heb de vals uit mijn bak gehaald omdat het te hard groeide en woekerde en ik heb nooit stoepkrijt gebruikt.
Naar mijn idee voegt dit niet veel toe.

Profito is inderdaad prima in kombinatie met voldoende fosfaat, nitraat en kalium.
 
Profito is inderdaad prima in kombinatie met voldoende fosfaat, nitraat en kalium.
Kalium hoef je niet los nog toe te voegen dat zit al in Profito. Fosfaat en Nitraat voeg ik zelf wel los toe aan mijn bak. Erg simpel ook overigens om die laatste twee los toe te voegen hoor!
 
En de reden dat Vallisneria (en ook waterpest) zoveel van kalk houden is omdat ze koolstof in de vorm van carbonaat
direct uit het water kunnen onttrekken en gebruiken voor de fotosynthese. Dat is dan ook de reden waarom ze zoveel zuurstof kunnen produceren.
 
Ik denk dat het ligt aan de mate waarin je bak zelf voorziet in nitraat en fosfaat.

Als dat met de bezetting voldoet is profito prima. Grotere verpakking t/m 5ltr verkrijgbaar bij amazon.de, 5ltr voor onder de 40 euro. Verbruik ongeveer 10ml per 100ltr aquariumwater per week, dus kan je uitrekenen hoe lang je er mee kan. Wel is de houdbaarheid doorgaans niet langer dan een jaar tot enkele jaren.

Wanneer je ook nitraat en fosfaat nodig hebt kan je bijvoorbeeld all in one gebruiken, een complete voeding van plantedbox. Dat kost rond de 50euro per 5ltr dacht ik. Gebruik tussen 10 en 30ml per 100ltr per week.

Wij combineren deze 2 met bio-co2 en dat gaat erg goed.

Voor deze planten zou ik in eerste instantie geen bodemvoeding geven. Alleen de echinodorus zal wat voedings/kleibolletjes of staafjes waarderen.

Easy carbo kan een probleem geven bij vallisneria, wij hebben dat probleem nooit gehad. Met de bio-co2 en goede voeding hebben we hier geen easy carbo nodig.

Wij geven de weekportie hier in 3x per week. Op die manier hebben de planten een vrij stabiele geleidelijke aanvoer van voeding. Wij vinden complete voeding makkelijker dat poeders die je zelf moet mengen, en voor onze planten werkt het prima. Zowel bij wat meer als wat minder licht.

Let daarbij op: Verreweg het grootste deel van de planten die wij in onze bakken hebben zijn moerasplanten. Zij halen voedsel via hun wortelstelsel deels uit de bodem.
 
Let daarbij op: Verreweg het grootste deel van de planten die wij in onze bakken hebben zijn moerasplanten. Zij halen voedsel via hun wortelstelsel deels uit de bodem.
deels of grotendeels ……..
 
Waarom helpt het als je “stoep” krijt bij de wortels van de vallisneria giganthea rubia zet??

Ben best benieuwd

Vallisneria giganthea rubia en vrijwel alle vallisneria soorten zijn gek op Calsium en ijzer en door wit stoepkrijt of wit bord krijt bij de wortels te drukken kan je verslijming voorkomen in zachter water.
Nu lees ik dat de tegenwoordige witkrijt meer uit Gips bestaat maar dan is er ook nog een andere manier om kalk en calcium te geven, kleine zeeschelpen bij de wortels drukken of een stukje dood zeekoraal bevat ook veel kalk en gaat dit afgeven.
Het is geen must maar het helpt wel tegen verslijming en lees ook dat mensen extra fosfaat en kalium niet nodig vinden via osmoscote bij moeras planten, planten verbruiken juist veel kalium en fosfaten om mooi weelderig te groeien en via osmoscote bij de wortels wordt dat langzaam afgegeven zodat de plant hier aan nooit een gebrek krijgt.
Moeras planten halen maar voor 20-30% voeiding directe uit het water en de overige 70-80% voedingstoffen wordt via de wortels opgenomen dus dan heeft vloeibare plantenbvoeding en extra vloeibare klalium gaan toedienen niet erg effect op de plant.
Het zijn maar tips maar dat zijn mijn planten ervaring de afgelopen 35jaar zonder maar ook een voedingsbodem te gebruiken maar toch de planten alles geven wat ze kunnen opnemen voor mooie groei.

Echte waterplanten hebben hier niet veel baat bij die hebben de stoffen in water nodig om te groeien dus dan volstaat een goede plantenvoeding ruim voldoende mits je ook voldoende nitraat en fosfaten,ijzer in je water hebt zitten.

Dit is wat osmoscote doet met 2weken groei.
81379721_3330897260314971_3683363454833393664_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Let daarbij op: Verreweg het grootste deel van de planten die wij in onze bakken hebben zijn moerasplanten. Zij halen voedsel via hun wortelstelsel deels uit de bodem.

Wie moet daarbij opletten?
Topicstarter geeft aan welke planten hij/zij heeft en vraagt op basis daarvan advies dacht ik.
 
Ik denk dat Ben bedoeld dat deze moerasplanten wat voeding bij de wortels wensen ;)k
 
Ik denk dat Ben bedoeld dat deze moerasplanten wat voeding bij de wortels wensen ;)k
Ik wil niet gaan muggenziften op taal gebruik, maar je schrijft WAT en WENSEN.
Kan iemand interpreteren als wat is een "beetje", en wensen als "zou er blij mee zijn".
Maar ik lees toch veel meer dat moerasplanten niet wat maar 80% van hun voeding via de wortels opnemen, en niet zozeer wensen maar eisen...en dat betreft dan alleen de door TS genoemde Echinodorus.
 
Ik wil niet gaan muggenziften op taal gebruik, maar je schrijft WAT en WENSEN.
Kan iemand interpreteren als wat is een "beetje", en wensen als "zou er blij mee zijn".
Maar ik lees toch veel meer dat moerasplanten niet wat maar 80% van hun voeding via de wortels opnemen, en niet zozeer wensen maar eisen...en dat betreft dan alleen de door TS genoemde Echinodorus.

Ja je kan op alle slakken zout leggen maar als ik zeg "ik lust wel wat" dan geeft dat niet altijd aan hoeveel volgens mij, maar goed dat terzijde. Ik zit hier nu vele jaren en schrijf altijd dat planten wat plantenvoeding wensen en volgens mij heeft iedereen dat altijd vrij goed begrepen ;)k.
 
Ik denk dat Ben bedoeld dat deze moerasplanten wat voeding bij de wortels wensen ;)k


Deze moerasplanten. Ok, javavaren? Waterpest? Anubias? Vallisneria?

De echinodorus had ik al aangegeven.

Sorry, maar in dit geval waar specifiek is aangegeven om welke planten het gaat, en bij deze planten, vind ik ben's opmerking nutteloos en nodeloos verwarrend.

Sinds wanneer is het advies in een aquarium kleibolletjes bij de wortels van de anubias te stoppen?

Dat vallisneria bij bepaalde waterwaarden wat extra hulp kan gebruiken was ook al uitgebreid genoemd.

Misschien lees ik over het enorme belang van de opmerking heen hoor, maar ik zie het vooralsnog niet.
 
Ja maar ik denk dat er wordt gedoeld op planten die het vragen en nodig hebben en dus in de bodem staan want een plant die is opgebonden op bv een steen of hout is een ander verhaal en daar kun je moeilijk voeding bij de wortels stoppen toch ;)k
 
Ik wil niet gaan muggenziften op taal gebruik, maar je schrijft WAT en WENSEN.
Kan iemand interpreteren als wat is een "beetje", en wensen als "zou er blij mee zijn".
Maar ik lees toch veel meer dat moerasplanten niet wat maar 80% van hun voeding via de wortels opnemen, en niet zozeer wensen maar eisen...en dat betreft dan alleen de door TS genoemde Echinodorus.

Die opname via de wortels door moerasplanten is moeilijk precies te omschrijven daar zitten aanzienlijke verschillen tussen. Zo zijn er inderdaad Echinodorussen die via de wortels een aanzienlijke voedselvoorraad tot zich nemen. Bij kleinere aquariums kon je Echinodorussen kleiner houden door ze juist op zandgrond te zetten met af en toe een bolletje, wisten we vroeger. Maar neem je een Alternanthera reineckii dan zie je, hoewel ze ook voedsel via het wortelstelsel vraagt maar dat een bodem anders zal zijn. Een fijne korrel en toch een voedselrijke bodem wordt daar gevraagd. Moerasplanten komen uit verschillende streken en kennen dus ook, van nature al, andere bodems. Bij Cryptocorynes zie je heel vaak een zanderige/leemachtige bodem. Een exacte omschrijving is m.i. dus moeilijk. Zelf kijk ik heel sterk naar mijn planten wat kan betekenen dat ik bij sommige soorten meer bodemvoeding geef dan andere.
 
Kalium hoef je niet los nog toe te voegen dat zit al in Profito. Fosfaat en Nitraat voeg ik zelf wel los toe aan mijn bak. Erg simpel ook overigens om die laatste twee los toe te voegen hoor!
De hoeveelheid kalium in profito is verwaarloosbaar.
Meestal krijg je als je kalium nitraat gebruikt wel voldoende kalium maar er zijn planten die wat meer kalium nodig hebben.
 
Vaak zegt men dan ook om net zoveel kalium als nitraat toe te voegen.
 
Vaak zegt men dan ook om net zoveel kalium als nitraat toe te voegen.
Daar hebben ze wat voor uitgevonden. KNO3.
1 kalium en 1 nitraat. Samen in een potje.

Let op. Geeft K:NO3 39:62 in ppm.
 
Daar hebben ze wat voor uitgevonden. KNO3.
1 kalium en 1 nitraat. Samen in een potje.

Let op. Geeft K:NO3 39:62 in ppm.

Met de EI voeg je rond de 13mg kalium toe dacht ik dus er moet vaak iets bij om op dezelfde waarde als de nitraat uit te komen.
 
Met de EI voeg je rond de 13mg kalium toe dacht ik dus er moet vaak iets bij om op dezelfde waarde als de nitraat uit te komen.

Edit:

Gebruiksaanwijzing:
41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm (bij voorkeur osmose-) water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.
 
Hallo, ik heb hier een bak staan met:
- Javavaren.(microsorus)
- Vallisneria.(giganthea rubia)
- Anubias.(bateri)
- Echinodorus. (Beheri)
- Waterpest.(gewone)

En ik zou graag willen weten welke planten voeding ik het best moet/kan gebruiken? De bak draait op bio CO2. En er word wekelijks ververst.

De planten voeding moet goed zijn voor alle boven staande planten. En een betje goedkoop mag ook wel.... weet jij er misschien één?

Er was volgens mij ook iets waar de vallisneria niet tegen kon. Dan ging hij verslijmen en dat wil ik absoluut niet!

Mvg T.L
Javavaren ( Microsorum pteopus) geef je geen bodemvoeding. De plant kan je op hout, achterwand o.i.d. zetten.
Vallisneria gigantea 'Rubra', deze plant kan echt heel groot worden. Hij houdt van middelhard tot hard water. Dit is een waterplant dus je kan vloeibare voeding toedienen.
Echinodorus grisebachii 'Bleherae' is veel voeding bij de wortels nodig. (lateriet kleibolletjes). Wanneer hij een voeding tekort heeft maakt het kleinere groene bladeren aan. Vroeger deden we dat wel eens expres als de plant te groot werd naar onze zin.
Waterpest, Elodea densa is ook weer een waterplant en neemt voeding via het water op.
Tenslotte de Anubias barteri is een langzaam groeier die je een beschaduwde plak moet geven. Kan in stilstaand water maar heeft liever wat stroming. Wanneer je hem op hout o.i.d. zet eet het plantje mee met je vloeibare voeding.
 

Terug
Bovenaan