Welke planten verdragen Easy Life Carbo slecht


Maar om het even heel kort samen te vatten. Voor zowel C3 als C4 planten, is het beter om met CO2 te werken??
CO2 toevoegen zal in 99,9% van de gevallen altijd een positief resultaat geven. C3 kost het minste energie dus daar gaat de voorkeur naar als de omstandigheden goed zijn. Al de rest kost meer energie omdat er ook meer reacties moeten plaatsvinden, dus dat word pas toegepast

Ik denk dat het voor de gemiddelde aquariaan ook niet zo belangrijk is om dit soort info allemaal te weten en te onthouden.
Mits een plant voor het grootste deel uit koolstof bestaat is het altijd wel handig om te weten welke manieren er allemaal bestaan voor een plant om eraan te komen. Als je dan de grote lijnen kent weet je meestal meer als genoeg.


Dit is een hele interesante:
While some aquatic species have been shown to have CAM (I 1-14), no aquatic plant is known to have the C4 photosynthetic mode.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1064229/pdf/plntphys00579-0074.pdf
.
Daarom dat ik ook aangaf dat ik er niet verder op in ging omdat het anders te lang werd.
Zoek maar eens naar single-cell C4 photosynthesis, word ook gefixeerd door PEP carboxylase, wat mijn belangrijkste punt was.
Mijn uitleg was niet bedoeld om C3, C4 en CAM helemaal uit te leggen, want dan had het véél langer geweest. Maar als ik had gezegd dat als je een 4 koolstofverbinding in iets gaat steken waar er normaal 3 of 5 horen er dan wel eens problemen kunnen optreden, had niemand gesnapt wat ik bedoelde. En daarom dus een zeer beknopte uitleg zodat het, hopelijk, duidelijk werd wat ik bedoelde.

Het is niet omdat 1 bepaalde Vallisneria (of andere plant) een bepaalde soort fotosynthese kan dat de andere varianten dat ook kunnen. Dus je mag zeker niet veralgemenen als je iets vind van een specifieke sp..
 
Beetje oud topic maar wilde dit toch even kwijt over mijn bevindingen..

Easy Carbo werkt prima tegen algen, maar mijn bevindingen zijn dat Cabomba en gedoornd hoornblad hier aan kapot gaan bij 1ml de 50ltr dossering dus laat een overdosis tegen baardalgen maar zitten als je deze water planten hebt.
Ook gaat hier het kroos en eenden kroos van dood bij een normale dosering, kroos verliest eerst zijn worteltje en na 3 a 5 dagen wordt het geel en bruin, cabomba gaan de toppen eerst slap hangen en daarna komen de verderblaadjes los van de steel, daarna lijkt de plant op te lossen en te snotteren tot de dood.
Gedoornd hoornblad begint vrijwel op de zelfde manier als Cabomba te sterven, toppen slap en hangen en er komen ook naalden los van de steel, de plant wordt glazig en lost op en valt uit elkaar tot de dood.

Ik heb dit in 2 verschillende bakken gehad dus het was geen toeval dat deze planten het loodje leggen met Carbo toevoeging, nu zijn het wel echte waterplanten die de voeding uit het water opnemen, bij moeras soorten weinig problemen gehad en ze leken frisser groen van kleur en groeide ook prima.
Ook Javavaren lijken frisser en voller in het blad te zitten met veel uitlopers dus schijnbaar heeft deze er weinig last van als je Carbo toedient, ook een extra dosering om de baardalgen te doden had geen effect op de Javavaren zelf en groeide vrolijk verder zonder beschadigingen of blad verlies.
 
Ik geef al bijna een jaar easy carbo en tot hier toe redelijk tevreden al heb ik ook planten die volledig vergaan en afsterven.Nooit gedacht dat het hieraan zou liggen maar nu ik dit topic eens heb door gelezen denk ik er toch anders over en mijn fles van 500ml is bijna leeg en denk er over om deze niet meer aan te kopen maar te beginnen met een Co2 set en dit komt goedkoper uit.
Verder geef ik ook Profito & Ferro & All in One maar deze zijn wel goed voor de plantjes neem ik aan ?
 
Hier kun je ook zien wat je toevoegt.

https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php?lang=nl


Screen Shot 2017-10-30 at 08.22.18.jpg
 
Persoonlijk pas ik de profito dosering aan om voldoende ijzer te krijgen inplaats van ferro toe te voegen.
Dan blijft alles in verhouding
 
Bemesten doe ik als volgt.
Voeg Co2 toe van Dennerile via de grootste flipper tot 300ltr water en zit op 54bellen per minuut.

Elke dag 5ml Easy Carbo op c.a 150 liter water (Rio 180 liter brutto min aftrek bodem etc etc)

Elke week of om de 2 weken ververs ik 30% water en voeg enkel 20ml Profito toe en 4 dagen later 20ml Ferro.

Ik injecteer om de 2 weken Ferro+Profito in de bodem bij de wortels van de moeras soorten en doseer 1-2ml per plant.

Mijn fosfaat is 1mg dat iets aan de hoge kant is, heeft zelf weken op 2mg gezeten zonder problemen dan wat rood/bruin alg op de bladeren door een overschot aan fosfaat
Nitraat is 50-100mg en ook wat aan de hoge kant, teken dat het filter goed zijn werk doet maar er komen teveel afvalstoffen in het water door voeren en uitwerpselen van de vissen die afgebroken worden.

PH zit op 6.8
GH 8
DH 7
KH 6
Ferro kan ik niet meten omdat ik geen meet setje om te meten hoeveel Ferro ik heb

Conclusie ik heb een overbezette bak met teveel platy's (geschat 40 a 60 exemplaren) en 10 Corydoras Aeneus en zou eigenlijk 40% tot 50% wekelijks moeten verversen om deze stoffen kwijt te raken.

Verder hevel ik de bodem eens in de 2weken af met de waterwissel en verwijder noodzakelijk bladeren die slecht zijn of te veralgt door te hoge fosfaat.

Maar verder doen de planten doen het hier uitstekend, op Cabomba en gedoornd hoornblad na dat door de Carbo is overleden.
 
Je conclusie vindt ik juist :thumbs:
Doch fosfaat 1 of 2 is normaal te noemen en zeker niet hoog, je nitraat overigens wel, een betere verhouding zou zijn 20 nitraat tegenover 2 fosfaat.
 
Ik injecteer om de 2 weken Ferro+Profito in de bodem bij de wortels van de moeras soorten en doseer 1-2ml per plant.
Is dan Easy-Life Root Sticks geen betere oplossing?
 
Verder is een nitraat van 20 en een fosfaat van 2 prima.
 
Zou dit elke week doen.
Nu is het erg wisselend.

Klopt, soms heb ik even de tijd om dat in het weekend te doen maar ik ga met goed weer vaak vissen op karper en nu het kouder ga ik niet meer in de nachtelijke uren vissen.
Laatste meeting is nu al weer veranderd na een water wissel,

PH 6.8 (dien Co2 toe)
GH 8
KH 7
DH 10
Nitraat 25mg
Fosfaat 1mg
Nitriet 0
Chloor 0
Fe kan ik niet meten

Dien elke week bij de waterwissel 20ml profito en 20ml ferro toe en elke dag 5ml Easy Carbo rekening gehouden van netto 150liter water (Rio 180)
Internfilter moet om de 2 a 3 weken worden gereinigd, enkel de bovenste 2 sponzen en filter watten en de onderste 2 bakjes Cirax en grove spons doe ik even uit spoelen in aquarium water eens in de 3 a 5 maanden.
Extern filter Eheim 2213 met spraybar maak ik meestal schoon als het debiet afneemt na 6 a 8 maanden.

Ben ook weer terug gestapt van Led van Eheim power led op T5 buizen omdat 2x 7000K Led niet optimaal is en met T5 achter 1x Dennerile special plant 3000K en voor 1x Juwel daylight 7000K is voor mijn ogen fraaier en heb het idee dat de planten ook beter aanslaan en minder Co2 kost.

maarja... gewoon even nog afwachten wat de planten er van vinden.
 

Terug
Bovenaan