Welke planten groeien goed op een zand grond (geen voedingsbodem)


M

Mientjekreeft

Guest
Ik heb in mij 70 liter aqarium zandgrond mijn waterwaardes zijn oke en ik voeg co2 toe maar welke bodembedekers en aqariumplanten groeien nu het beste zonder voedingsbodem en op zand
 
Echte waterplanten doen het prima op alleen zand omdat ze de voeding uit het water halen.
Plaatselijik de bodem bemesten is een trouwens ook simpel met osmocite capsules of kleinbollen/sticks.
 
Ik denk alle planten wel en zoals Dirk al zegt moet je voor de niet echte waterplanten dan voeding in de bodem toedienen. Daarvoor verkoopt lid Tuinkabouter capsules.
 
Oke bedankt voor de tip en hoe weet ik wat echte waterplanten zijn en wat niet
 
De wortels van echte waterplanten zijn b.v. anders als die van moeras planten.
Die zijn alleen voor het vast houden in de bodem terwijl die van moeras planten ook de voeding uit de bodem halen. Vergelijk de wortels van belgisch groen maar met die van een crypto.
Echte water planten zijn ook wat slapper.
 
Heb net geprobeerd om die wortels op te zoeken maar kan niet echt voorbeelden vinden
 
Bij crypto zijn de wortels denk ik dikker ofniet
 
Dikker en langer.

Water planten:
Limnophila heterophylla​
Ceratopteris siliquosa​
Hygrophila polysperma​
Vallisneria asiatica
En nog veel meer.​

Moerasplanten
Echinodorus alle soorten​
Cryptocorine alle soorten.​

En dan heb je nog planten die je op hout of steen moet binden zoals:
Anubias​
Javavaren​
 
Dikker en langer.

Water planten:
Limnophila heterophylla​
Ceratopteris siliquosa​
Hygrophila polysperma​
Vallisneria asiatica​
En nog veel meer.​

Moerasplanten
Echinodorus alle soorten​
Cryptocorine alle soorten.​

En dan heb je nog planten die je op hout of steen moet binden zoals:
Anubias​
Javavaren​
De Limnophila en de Hygrophila behoren tot de moerasplanten. De Ceratopteris varianten zijn ook in de grond wortelende planten die zowel aquatisch alsook subaquatisch leven.
 
De Limnophila en de Hygrophila behoren tot de moerasplanten. De Ceratopteris varianten zijn ook in de grond wortelende planten die zowel aquatisch alsook subaquatisch leven.
Die doen het anders prima op een voeding loze zand bodem.


"Alle Ceratopteris-soorten zijn water- of moerasplanten, en daardoor uitzonderlijk onder de varens. Ze komen wereldwijd voor in tropische moerasgebieden."
 
Die doen het anders prima op een voeding loze zand bodem.


"Alle Ceratopteris-soorten zijn water- of moerasplanten, en daardoor uitzonderlijk onder de varens. Ze komen wereldwijd voor in tropische moerasgebieden."
Dat klopt helemaal, Dirk. En wat die Ceratoperis soorten betreft; Aquatisch of sub aquatisch, ook juist!
 
In principe kun je alle planten houden in een bak zonder voedingsbodem. Mits de nodige voedingsstoffen aan het water worden toegevoegd middels vloeibare plantenvoeding, capsules oid.

In het aquarium doet het er niet toe of planten voedingstoffen door hun bladeren of via de wortels op nemen. De bodem en het water zijn geen gescheiden werelden: voedselrijk aquarium water stroomt ook door de bodem en omgekeerd zullen voedingsstoffen uit de bodem oplossen in het water.

Het is ook niet zo dat de dikke wortels van echinodorus of cryptocoryne dienen om veel voedingsstoffen uit de bodem te halen. Planten nemen hun voedingstoffen vooral op via de allerkleinste haarworteltjes. De grote dikke wortels dienen vooral als opslagplaats. Het zegt iets over de leefwijze van een plant. Cryptocoryne en Echinodorus zijn rozetplanten die langere tijd door blijven groeien, ze bewaren voedingsstoffen en suikers e.d. voor mindere tijden. De levenscyclus van een gemiddelde stengelplant is snel groeien, bloeien, zaadjes maken en afsterven. Ze gebruiken voedingsstoffen om zich zo snel mogelijk voor te planten, en maken dus geen dikke vlezige wortels aan die opslagplaats dienen. Het is een andere overlevingsstrategie.

Voor ons is het voordeel van Cryptocoryne en Echinodorus dat als wij even de plantenvoeding vergeten, zij zelf vaak nog wel iets in voorraad hebben. Hierdoor zijn ze relatief wat gemakkelijker dan veel stengelplanten.

Planten die van nature voorkomen in sterk stromend water zijn ook gemakkelijke kostgangers omdat dit soort omgevingen meestal erg voedselarm zijn. Dit zijn planten als anubias e.d.

Ik ben een enorm voorstander van voedingsbodems/voedselrijke bodems, maar planten maakt het absoluut niks uit waar de voedingsstoffen vandaan komen, zolang ze er maar zijn. Dat betekend niet dat elke plant even gemakkelijk te houden is. Gelukkig is er in veel plantendatabases en op bijv de website van tropica veel te vinden over hoe moeilijk een plant is.
 
Laatst bewerkt:
Om hier even kort op te reageren, een Crypto is echt wel gebaat bij extra voeding in de bodem, je ziet zo'n plant echt helemaal opleven als je er weer een nieuw bolletje bij stopt, ondanks dat er voeding in de waterkolom zit.
En andersom, de meeste snelgroeiende stengelplanten zijn vaak niet mooi te krijgen met alleen voeding in de bodem, deze planten hebben echt voldoende voeding in de waterkolom nodig.
Voeding wat in de bodem zit blijft daar ook voor het grootste deel, er zal heus iets in de waterkolom komen maar te weinig om alle diverse soorten planten van hun voeding te voorzien.

Dus het is iets te kort door de bocht om te zeggen dat het niet uit maakt hoe de plant aan zijn voeding komt, de meeste hebben echt wel hun voorkeuren.
 
ja en nee,

met alleen een voedingsbodem is het lastig om alle voedingsstoffen in voldoende mate in de waterkolom te krijgen, vrijwel onmogelijk zeker als de voedingsbehoefte hoog is.
Daarom gebruikt een merk als ADA dat heel veel voeding in haar bodems stopt, ook nog steeds een (behoorlijk zwakke) vloeibare meststof. Deze laatste bevat vooral micro's en kalium terwijl fosfaat en stikstofverbindingen in hoge mate in de bodem zitten.

Bovendien gaat het nut van een voedingsbodem in mijn ogen verder dan alleen een bron van NPK en micro's. De symbiose tussen planten en schimmels/bacteriën om maar iets te noemen. Zoals ik al zei ik ben een groot voorstander van voedingsbodems. En ben er van overtuigd dat je het gemakkelijkst de beste resultaten haalt in een systeem met voedinsbodem en vloeibare bemesting.

Maar laten we niet vergeten dat al onze aquariumplantjes in de kwekerij ook niks anders krijgen dan voedingsstoffen die in water zijn opgelost. ook de crypto's nemen hun voeding op uit het voedselrijke water dat het steenwol binnendringt, zoals voedselrijk water in het aquarium ook een zandbodem binnendringt. In een aquarium dat flink bemest wordt bijvoorbeeld volgens de EI methode maken kleibolletjes die je extra toevoegt volgens mij geen verschil meer. Heb je een aquarium dat niet zo zwaar bemest wordt dan kan ik me goed voorstellen dat je effect ziet, en als je de meststof direct tussen de wortels van een crypto duwt zal die ook vast het eerst/meest profiteren. Maar het effect zit naar mijn idee vooral in de toevoeging van extra voeding en niet in de vorm.
 
In principe kun je alle planten houden in een bak zonder voedingsbodem. Mits de nodige voedingsstoffen aan het water worden toegevoegd middels vloeibare plantenvoeding, capsules oid.

In het aquarium doet het er niet toe of planten voedingstoffen door hun bladeren of via de wortels op nemen. De bodem en het water zijn geen gescheiden werelden: voedselrijk aquarium water stroomt ook door de bodem en omgekeerd zullen voedingsstoffen uit de bodem oplossen in het water.

Het is ook niet zo dat de dikke wortels van echinodorus of cryptocoryne dienen om veel voedingsstoffen uit de bodem te halen. Planten nemen hun voedingstoffen vooral op via de allerkleinste haarworteltjes. De grote dikke wortels dienen vooral als opslagplaats. Het zegt iets over de leefwijze van een plant. Cryptocoryne en Echinodorus zijn rozetplanten die langere tijd door blijven groeien, ze bewaren voedingsstoffen en suikers e.d. voor mindere tijden. De levenscyclus van een gemiddelde stengelplant is snel groeien, bloeien, zaadjes maken en afsterven. Ze gebruiken voedingsstoffen om zich zo snel mogelijk voor te planten, en maken dus geen dikke vlezige wortels aan die opslagplaats dienen. Het is een andere overlevingsstrategie.

Voor ons is het voordeel van Cryptocoryne en Echinodorus dat als wij even de plantenvoeding vergeten, zij zelf vaak nog wel iets in voorraad hebben. Hierdoor zijn ze relatief wat gemakkelijker dan veel stengelplanten.

Planten die van nature voorkomen in sterk stromend water zijn ook gemakkelijke kostgangers omdat dit soort omgevingen meestal erg voedselarm zijn. Dit zijn planten als anubias e.d.

Ik ben een enorm voorstander van voedingsbodems/voedselrijke bodems, maar planten maakt het absoluut niks uit waar de voedingsstoffen vandaan komen, zolang ze er maar zijn. Dat betekend niet dat elke plant even gemakkelijk te houden is. Gelukkig is er in veel plantendatabases en op bijv de website van tropica veel te vinden over hoe moeilijk een plant is.
 
In principe kun je alle planten houden in een bak zonder voedingsbodem. Mits de nodige voedingsstoffen aan het water worden toegevoegd middels vloeibare plantenvoeding, capsules oid.

In het aquarium doet het er niet toe of planten voedingstoffen door hun bladeren of via de wortels op nemen. De bodem en het water zijn geen gescheiden werelden: voedselrijk aquarium water stroomt ook door de bodem en omgekeerd zullen voedingsstoffen uit de bodem oplossen in het water.

Het is ook niet zo dat de dikke wortels van echinodorus of cryptocoryne dienen om veel voedingsstoffen uit de bodem te halen. Planten nemen hun voedingstoffen vooral op via de allerkleinste haarworteltjes. De grote dikke wortels dienen vooral als opslagplaats. Het zegt iets over de leefwijze van een plant. Cryptocoryne en Echinodorus zijn rozetplanten die langere tijd door blijven groeien, ze bewaren voedingsstoffen en suikers e.d. voor mindere tijden. De levenscyclus van een gemiddelde stengelplant is snel groeien, bloeien, zaadjes maken en afsterven. Ze gebruiken voedingsstoffen om zich zo snel mogelijk voor te planten, en maken dus geen dikke vlezige wortels aan die opslagplaats dienen. Het is een andere overlevingsstrategie.

Voor ons is het voordeel van Cryptocoryne en Echinodorus dat als wij even de plantenvoeding vergeten, zij zelf vaak nog wel iets in voorraad hebben. Hierdoor zijn ze relatief wat gemakkelijker dan veel stengelplanten.

Planten die van nature voorkomen in sterk stromend water zijn ook gemakkelijke kostgangers omdat dit soort omgevingen meestal erg voedselarm zijn. Dit zijn planten als anubias e.d.

Ik ben een enorm voorstander van voedingsbodems/voedselrijke bodems, maar planten maakt het absoluut niks uit waar de voedingsstoffen vandaan komen, zolang ze er maar zijn. Dat betekend niet dat elke plant even gemakkelijk te houden is. Gelukkig is er in veel plantendatabases en op bijv de website van tropica veel te vinden over hoe moeilijk een plant is.
ja en nee,

met alleen een voedingsbodem is het lastig om alle voedingsstoffen in voldoende mate in de waterkolom te krijgen, vrijwel onmogelijk zeker als de voedingsbehoefte hoog is.
Daarom gebruikt een merk als ADA dat heel veel voeding in haar bodems stopt, ook nog steeds een (behoorlijk zwakke) vloeibare meststof. Deze laatste bevat vooral micro's en kalium terwijl fosfaat en stikstofverbindingen in hoge mate in de bodem zitten.

Bovendien gaat het nut van een voedingsbodem in mijn ogen verder dan alleen een bron van NPK en micro's. De symbiose tussen planten en schimmels/bacteriën om maar iets te noemen. Zoals ik al zei ik ben een groot voorstander van voedingsbodems. En ben er van overtuigd dat je het gemakkelijkst de beste resultaten haalt in een systeem met voedinsbodem en vloeibare bemesting.

Maar laten we niet vergeten dat al onze aquariumplantjes in de kwekerij ook niks anders krijgen dan voedingsstoffen die in water zijn opgelost. ook de crypto's nemen hun voeding op uit het voedselrijke water dat het steenwol binnendringt, zoals voedselrijk water in het aquarium ook een zandbodem binnendringt. In een aquarium dat flink bemest wordt bijvoorbeeld volgens de EI methode maken kleibolletjes die je extra toevoegt volgens mij geen verschil meer. Heb je een aquarium dat niet zo zwaar bemest wordt dan kan ik me goed voorstellen dat je effect ziet, en als je de meststof direct tussen de wortels van een crypto duwt zal die ook vast het eerst/meest profiteren. Maar het effect zit naar mijn idee vooral in de toevoeging van extra voeding en niet in de vorm.
+ 1
 
met alleen een voedingsbodem is het lastig om alle voedingsstoffen in voldoende mate in de waterkolom te krijgen
En ben er van overtuigd dat je het gemakkelijkst de beste resultaten haalt in een systeem met voedinsbodem en vloeibare bemesting.
Dat zjn nou precies de twee punten die ik zelf aanhaal ;)
Maar het effect zit naar mijn idee vooral in de toevoeging van extra voeding en niet in de vorm.
En hier spreek je dat helaas weer tegen:D
Maar laten we niet vergeten dat al onze aquariumplantjes in de kwekerij ook niks anders krijgen dan voedingsstoffen die in water zijn opgelost. ook de crypto's nemen hun voeding op uit het voedselrijke water dat het steenwol binnendringt, zoals voedselrijk water in het aquarium ook een zandbodem binnendringt.
Dat klopt, maar wel in een hele hoge concentratie en niet vergelijkbaar met wat wij in de waterkolom hebben, met name ijzer hebben (o.a.) de Crypto's nodig bij hun wortels en dit kunnen wij maar weinig aanbieden met het kleine beetje wat in de vloeibare bemesting zit.
 
Dat klopt, maar wel in een hele hoge concentratie en niet vergelijkbaar met wat wij in de waterkolom hebben, met name ijzer hebben (o.a.) de Crypto's nodig bij hun wortels en dit kunnen wij maar weinig aanbieden met het kleine beetje wat in de vloeibare bemesting zit.

Ik heb geen idee wat precies de samenstelling is voor de kweek van crypto's of andere aqauriumplanten. Denk ook niet dat dat te vinden is.

Kijk je naar de bemesting van andere gewassen in hydrocultuur dan kom je voor bijv. ijzer waardes tegen tussen 0.5 en 5 ppm. Daar kom je met profito ed. misschien niet bij in de buurt maar met Full Estimative Index dosering wel.

Met minder CO2 ( +/- 30 ppm vs. +/-400 ppm) en licht is de behoefte aan voedingstoffen in het aquarium ook al lager natuurlijk. Bovendien streven wij vooral naar gezonde groei en niet perse naar maximale groei.

Nogmaals ik vind het goed advies om op zijn minst voedingscapsules oid in de bodem te duwen. Het maakt het zeker gemakkelijker maar het is zeker niet de enige manier om gezonde plantengroei te krijgen.
 
Jammer dat een vraag van iemand die begint weer uitgroeit tot een (oeverloze) discussie.
Mijn antwoord was bewust kort en eenvoudig.
 
Bedankt iedereen voor de tips voor nu hou ik gewoon mijn zand bodem daar zitten al voedings capsules in en ik voeg van jbl de proscape elementen toe ook voer ik mijn waterwaardes op hun site in dan geven ze persies aan wat ik moet toevoegen dus ben ik hopelijk op de goede weg
 

Terug
Bovenaan