Welke planten bij sluierstaarten?


K

KiMmi

Guest
Beste forumleden,

Welke planten hebben jullie bij jullie sluierstaarten? Waar blijven ze goed vanaf? En welke vinden ze juist lekker.

Wilde zelf wat planten in het aquarium waar ze vanaf blijven en die sterk zijn. En ook planten waar ze lekker van kunnen eten. Heb er nu een paar planten in staan volgens mij de amazone echinodorus paniculatus (amazone zwaardplant). Maar deze doen het niet zo best. Heb ze hiervoor in mij tropische aquarium gehad en deden ze het super goed. Ook elke keer stekken van. Maar nu worden veel bladeren bruin en doorzichtig en zit er zelfs een soort (draadjes) alg op. Nu blijven de sluierstaarten van deze planten af. Ze trekken alleen zo af en toe het "draadjes" alg eraf. Ook heb ik een luchtpompje in het aquarium. Maar deze wil ik eigelijk wel behouden. Heb het idee dat ze dat wel prettig vinden en spelen er ook mee en in. Of doen de planten zo moeilijk door de vele waterwissels? Ook heb ik mos helemaal over een houtstuk heen gebonden. Daar zie ik ze wel vaak in wroeten en aan trekken. En heb ook waterpest in. Die had ik eerst er los in drijven. Met het idee dat ze die toch wel snel kaal zouden eten. Maar daar kijken ze niet echt naar om. Dus die heb ik uiteindelijk maar in de bodem geplant. Maar die vinden ze dus niet interessant. Ohja en heb een zwarte, fijne zandbodem.

Nu had ik wel gelezen dat jongen sluierstaarten meer behoefte hebben aan dierlijke eiwitten en op oudere leeftijd meer behoefte hebben aan planten en groenten. Ik heb ze nu ongeveer 1,5 maand en zijn nog klein en jong dus. Ze krijgen gevarieerd eten. 2 x per dag droogvoer (vlokken, pallets, korrels verschillende soorten en merken) en 1x per dag diepvries voer ( rode, zwarte en witte muggenlarven, watervlooien, artemia, cyclops, tubiffex, krill). En krijgen ze ook nog komkommer, paprika, doperwten, sla enzo.

Hoe doen jullie dat met de planten? Alvast bedankt!
 
Ik had in mijn sluierbak vallisneria's staan, de gigantea variant, en die deden het aardig goed! Evenals javamos op een groot stuk hout gebonden
 
Ik heb valesneria, diverse cripto's, javamos (eten ze ook van), javavaren, rode tijgerlotus, cabomba en eikebladvaren. Die laatste twee eten ze ook van.

Alles wat fijn en sprieterig is zien ze al snel als eetbaar is mijn ervaring. Als je dat geen probleem vind en in bijvoorbeeld een tweede bak kan kweken dan zit je goed. Alles wat ze eten gaat uiteindelijk ook echt op. De koppen worden er eerst afgegeten. En dan is het wachten tot de rest op is. Om de paar weken nieuw kopen kan natuurlijk ook maar ik weet niet wat je budget is.

Naar mate ze groter worden zullen ze ook meer aan bladeren van andere planten gaan trekken. Wat beschadigd wordt zwak en eten ze later weer op. De grootste van mij is ongeveer 20 cm en die kan eigenlijk alles eten. Maar hij doet het niet omdat er voldoende gevoerd wordt. Vegeet ik de autofeeders te vullen dan wordt al snel het plantenrijk aangesproken.
 
Ik heb alleen planten die niet in de bodem hoeven gezien sommige van mijn sluiers het erg leuk vinden om de boel uit de bodem te trekken en dan blijf ik aan de gang. Vallisnera omdat deze ook goed zijn voor je waterkwaliteit. Weet even niet hoe ze heten maar grote bladeren met wortelstokken, heb je vele soortjes van. Javavaren etc.

Bij het paaien gaan ze ook te keer in je plantjes. Ik heb mijne hufterproof gemaakt. Bosje planten met elastiekje eromheen. JBL plantenklem er door en met een zuignap aan de wand of bodem. Scheelt een hoop werk als ze de boel weer hebben gemolesteerd. Hangt het bosje boven in en plak ik zo weer vast.

Planten blijven een moeilijk geval bij sluiers, veel afval, verversingen, koud water. Ik doe geen pogingen meer om een mooie plantenbak te maken omdat dit gezien mijn ervaring zonde van je tijd is en inderdaad gewoon maar weer nieuwe kopen als ze bezwijken:mad: Rottende, slijmerige weg gooien omdat dit anders weer veel afval geeft.

Tip. Zet je nieuwe plantjes even een nachtje in flubendazole of zout zodat ze ontsmet zijn. Slakjes die groeien en die groter worden nemen ze ook in de bek om te proeven en kunnen vast komen zitten in de keel als ze te groot zijn.
 
Ja, je blijft schoonmaken en terugzetten. Vind ik ook wel zijn charmes hebben. Het is minder werk dan de hond die we hadden :p
 
als je 50 liter per vis aanhoudt, is het prima te doen. zelf ook een half jaar goudvissen gehad en zoveel schoonmaken wad het niet... ik hield ze vooral samen met waterpest, vast met een elastiekje aan een steentje... genoeg voeren dan gaan ze ook niet zo door de bodem heen
 
Bedankt voor jullie reacties.

Voor nu laten ze de planten wel aardig met rust. Maar zou ze ook graag plantjes willen geven die ze lekker vinden en dus van "mogen" eten. Heb er ook naaldgras in staan en daar zie ik ze ook wel fanatiek aan trekken. Maar voor nu blijft ook alles nog in de grond zitten. Maar dat komt misschien ook omdat ze nog klein zijn.
 
volgensmij eten ze alleen planten als ze honger hebben. kan je ze dan niet beter voedzaam voer geven?
 
Denk dat ze over het algemeen wel voedzaam voer krijgen. Zoals ik in mijn begin post al heb vermeld. Ze krijgen 3 keer per dag eten. 2 x droogvoer en 1 x diepvries. En daarnaast ook nog wat groente en fruit (niet elke dag). Maar dacht dat ze het ook fijn vonden om van de planten te eten, vandaar mijn vraag. En wil ook graag nog wat planten in het aquarium waar ze vanaf blijven. En dat was dus ook mijn andere vraag. Voor sterke planten waar ze over het algemeen vanaf blijven en die tegen veel waterwissels kunnen. Want de planten die ik er nu in heb lijken daar niet echt happy mee te zijn. (amazone zwaardplant)

En gebruiken jullie ook een luchtpompje/bubbels/bruissteen? Waarom wel en niet?
 
Mijne krijgen elke dag wat gepelde geblancheerde doperwten of tuinbonen. Door gedrongen bouw van sluiers vaak last van verstopte darmen. Doperwten of tuinboontjes laxeerd. Als ze verstopt zitten zie je witte draden als ontlasting en geef je 3 dagen alleen doperwten. Dan blazen ze de darmen schoon. Bij veel witte draen en bijna geen poep. Witte draden poepen kan ook stress wezen van verversing etc.

Geblancheerde spruit en broccoli vinden ze ook erg lekker.

Als je voorzie in hun groente laten ze de planten met rust. Ze grondelen van nature dus het wroeten in de bodem ga je houden. Nu nog klein maar als ze groter worden graven ze je hele bodem om. Niet perse om plantjes te eten. Waterpest en Cambodia eten ze graag.

Luchtpompje is met name om zuurstof in je aquarium te krijgen. De bubbeltjes houden je wateroppervlak in beweging en zo voorzie je dus in zuurstof. De belletjes zelf is minimaal aan zuurstof het gaat om de beweging die het veroorzaakt aan het wateroppervlak. Gewoon erin laten. Is altijd goed.
 
Kijk eens bij aquaplants online. Veel plantjes en als je op een fotootje klik zie je wat het plantje nodig heeft. Gezien je een koudwaterbak heb geen tropische planten nemen. Staat bij makkelijk, moeilijk, lichtbehoefte etc. Losse wortels, wortelstok, knol etc.
 

Terug
Bovenaan