Welke mossoort met wortels is geschikt en betaalbaar?


N

nielsaquarium

Guest
Beste Allemaal

Ik heb een aquarium met veel agtergrond planten en co2,
Ik wil een oppervlakte van 8 vierkante decimeter beplanten met mos met wortels, hoeveel porties heb ik daarvan nodig en welke is een snelle groeier, maar ik heb er wel een nodig met wortels.

Gr Niels
 
Mos heeft geen wortels, maar iets wat er op lijkt, kleine uitstulpingen aan de basis van de plant , de zg rhizomen

Mossen kan je daarom het beste met behulp van draad of spelden vastprikken op de achterwand. Veel wordt Javamos , Vesicularia dubyana gebruikt
 
heb je dan nog planten die heel erg laag blijven voor op de voorgrond?
ze mogen niet hoger worden dan 4 cm of ik moet ze tot die hoogte kunnen snoeien.

Gr Niels
 
Misschien is Hemianthus Callitrichoides een idee, wordt veel gebruikt om een "tapijtje" te maken op de bodem en groeit snel
 
Meeste voorgrond/lage planten hebben intensieve verzorging en goed bemesting nodig.
Ook HC (Hemianthus Callitrichoides).
Misschien kan de TS beter wat mos op hout binden en dat op de bodem leggen, anders misschien mosballen.
 
franketrank zei:
Meeste voorgrond/lage planten hebben intensieve verzorging en goed bemesting nodig.
Ook HC (Hemianthus Callitrichoides).
Misschien kan de TS beter wat mos op hout binden en dat op de bodem leggen, anders misschien mosballen.

Niet allemaal dus; staurogyne sp. is bijvoorbeeld makkelijk klein te houden en is ook niet veel eisend. Mosballen zou ik persoonlijk minder vinden.
 
Mijn mos is op de bodem vastgemaakt met plantenklemmen. Groeit goed en blijft goed zitten.
 
@Niekserr
Staurogyne sp wat?
De Staurogyne die jij waarschijnlijk bedoelt is zeer vatbaar voor penseel/draad algen omdat er geen stromend water tussen de bladeren door kan stromen.
Zoals ik al zei de meeste voorgrond/lage planten hebben meer intensieve verzorging en goed bemesting nodig.
 
Ik denk toch dat ik voor de hemianthus callitrichoides ga groeit hij wel snel met 25 mg co2 per liter en een voedingbodem en met initialsticks ertussen? en met hoeveel potjes moet ik beginnen als ik een tapijtje wil van 8 dm2

Gr Niels
 
en is die wel te plaatsen met een grindlaag van 1,5 cm dik van 1-2 mm steentjes met een voedingsbodem eronder of moet ik dan de grindlaag dan wat dunner maken.

Alvast bedankt

Gr Niels
 
100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 denk ik (uiteindelijk)
 
Wat zijn je waterwaarden dan? en wat voor substraat heb je?
Wat is het bemestings beleid?
Je kan wel hc kopen maar zonder enige kennis gaan deze binnen 3 weken dood..
 
Ik heb 1-2 mm grind van 1,5 cm dik en daaronder de voedingsbodem met initialsticks van tetra en ik heb co2 altijd op 25 mg per liter verder heb ik boven de bak 2 tl's zitten een paarse en een gele.
mijn waterwaarden zij een ph van 7.71 stond op de ph controller en de rest heb ik geen testjes van

Gr niels
 
Ik keek net goed en ik heb een grindlaag van ongeveer 4 cm

Gr Niels
 
nielsaquarium zei:
verder heb ik boven de bak 2 tl's zitten een paarse en een gele.

Kan je iets specifieker zijn ??? Merk, wattage, kleurnummer ??

Ik heb namelijk een flauw idee dat die paarse een grolux-lamp is en dan ga je met deze planten totaal de mist in
 
dat zei ik net ik kan alleen de ph meten want voor de rest heb ik geen testjes
 
franketrank zei:
@Niekserr
Staurogyne sp wat?
De Staurogyne die jij waarschijnlijk bedoelt is zeer vatbaar voor penseel/draad algen omdat er geen stromend water tussen de bladeren door kan stromen.
Zoals ik al zei de meeste voorgrond/lage planten hebben meer intensieve verzorging en goed bemesting nodig.

De exacte naam weet ik zo niet, vandaar sp. zo werd die namelijk ook verkocht in de winkel (aquaplantsonline was het, dacht ik).

Gek genoeg heb ik totaal geen last van penseel/draad algen en heb ik nooit gezeur gehad met dit plantje.

EDIT:
Deze is het Staurogyne Sp.
 
het merk van de lamp is gro-lux 18 watt en daarachter staat gro t8 dat is de paarse de gele is standard 18 watt wharm white
29-530 t8

Gr Niels
 
Waarom zou je HC gaan houden als je alleen de pH kan meten dan?
Verlichting is belangrijk (PAR), bemesting CO2 pH KH NO3 PO4 FE SI?.
Daarnaast substraat, stroming, geleidbaarheid, etc.

Uiteindelijk wilde je 'mos met wortels' en die bestaan niet.
Bind mos op een stukje hout en leg het op de grond. Geen moeilijke verhalen..
 
nielsaquarium zei:
het merk van de lamp is gro-lux 18 watt en daarachter staat gro t8 dat is de paarse de gele is standard 18 watt wharm white
29-530 t8

Gr Niels

Dat vermoeden had ik dus al, en zoals gezegd is deze verlichting absoluut ontoereikend om de Hemianthus goed te laten groeien. Als je deze lampen wil houden zal je andere planten moeten zoeken
 
weet dan iemand anders dan nog planten waarmee ik een tapijtje kan maken?

Gr Niels
 
goed idee, had niet goed verder gelezen ik het eens proberen met van die haakjes die ze vaak voor kerststukjes gebruiken om van dan spons mee vast te maken.

Gr niels
 
Zie hier (rechts)

oDLNnoZMbsGj_tE3LOidQBZA8_DY7Zjt.jpeg


Vesicularia sp. groeit als een tierelier en is wat lichter van kleur dan Vesicularia dubyana (Javamos).
 

Terug
Bovenaan