welke medicijnen zijn in must voor discus


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
Titel zegt het al, welke medicijnen zijn een must om deze thuis klaar te hebben staan voor het geval dat ….
welk merk heeft de voorkeur ?
wie kan iets vertellen over Manaus? aanrader ?
 
Wat ik altijd van toepassing vind, dus niet zozeer specifiek bij discus is iets anti-bacterieel.
Sera Baktpur Direct (zijn tabletten).

Helaas staan discus niet bekend om hun goede gezondheid, en het schijnt voor sommige discushouders heel normaal te zijn om 3x per jaar te moeten kuren tegen bepaalde ziektes ect.
ik vind het zelf alles behalve normaal, elke vis kan een keer ziek worden maar onze nakweek discus spannen wel de kroon, op nummer 2 gevolgd door sluierstaarten. (ook weer diepe nakweek waar alleen op uiterlijk word geselecteerd)
Wat ik vaak voorbij zie komen zijn flagellaten, dus ook daar tegen zou ik iets hebben klaarliggen (Manaus Octocil bijvoorbeeld).

hoe sneller je kan gaan starten met een behandeling, hoe groter de kans dat ze er gezond en wel weer uit komen.
 
Wat ik altijd van toepassing vind, dus niet zozeer specifiek bij discus is iets anti-bacterieel.
Sera Baktpur Direct (zijn tabletten).

Helaas staan discus niet bekend om hun goede gezondheid, en het schijnt voor sommige discushouders heel normaal te zijn om 3x per jaar te moeten kuren tegen bepaalde ziektes ect.
ik vind het zelf alles behalve normaal, elke vis kan een keer ziek worden maar onze nakweek discus spannen wel de kroon, op nummer 2 gevolgd door sluierstaarten. (ook weer diepe nakweek waar alleen op uiterlijk word geselecteerd)
Wat ik vaak voorbij zie komen zijn flagellaten, dus ook daar tegen zou ik iets hebben klaarliggen (Manaus Octocil bijvoorbeeld).

hoe sneller je kan gaan starten met een behandeling, hoe groter de kans dat ze er gezond en wel weer uit komen.
Ja helaas, vandaar dat ik op voorhand al het nodige klaar wil hebben staan.
Anti bacterieel, zal sera bactapur direct ook in huis halen, persoonlijk geef ik de voorkeur aan UVC, ozon en waterwissel om de bacteriële druk laag te houden.

Manaus octocil staat al op mijn lijstje. Alvast mijn dank
wie vult aan ?
 
Ik heb geen discus maar ellende vis soort 2 :D

Grote lijnen meest voorkomende ziekte verwekkers, wat behandelbaar is;

Parasieten, stip, tricho etc. Gezien hoge temperatuur zal je dit niet bij discus zien denk ik.
Kieuw en huidworm
Interne wormen/nematoden
Flagelaten
Bacterieel

Alles van manuas vind ik goed behalve de trichosal (bacterieel en parasieten). Ik gebruik voor bacterieel de bactopur direct. Is een must om in huis te hebben mocht het noodlot toeslaan ondanks alle pogingen dit te voorkomen. Slaat erg snel om zich heen en behandeling werkt enkel als je snel handel. Als je een paar dagen op post moet wachten ben je al te laat.

Voor grote aquariums ook voordeel dat het grote flessen zijn en lang houdbaar. Sera prof lijn ook goed maar van sera heb je met flinke plons water soms meerdere verpakkingen nodig om kuurtjes te kunnen afmaken.

De diprolal poeder is ook fijn spul. Zou je ook zo af en toe kunnen geven om weerstand te verhogen/hoog te houden.
Vitamine drupjes op voer, even laten intrekken, ook een goed preventief dingetje. Heb je vele merken van.
 
Absoluut niet om af te geven op de eigenaren hoor!
Maar helaas is het niet te ontkennen :oops:
 
Slaat erg snel om zich heen en behandeling werkt enkel als je snel handel. Als je een paar dagen op post moet wachten ben je al te laat.

Voor grote aquariums ook voordeel dat het grote flessen zijn en lang houdbaar. Sera prof lijn ook goed maar van sera heb je met flinke plons water soms meerdere verpakkingen nodig om kuurtjes te kunnen afmaken.

top tips van je, en inderdaad...beter in huis dan wachten, want meestal begint ellende op zaterdag..zondag en maandag gesloten, dinsdag pas op de post, woensdag in huis en ruim te laat dan.
 
Heb zelf nooit medicijnen in voorraad en waarom niet ,omdat wanneer we iets constateren we toch al even te laat zijn.En via de huidige kanalen (internet) hebben we meestal binnen 2 Dagen in huis hebben wat we willen.
Er zijn hoofdzakelijk en eigenlijk 2 ziekte verwekkers die soms of af en toe voor problemen kunnen zorgen bij Discusvissen .En dat zijn kieuwwormen en flagellaten.In mijn idee zijn er geen ernstige wormeninfecties meer,en hoor of lees er zelden meer van.
Wel heb ik kort geleden mijn vissen behandeld met cerpofor flagellex (colombo) vanwege een door mijzelf vastgestelde hexamita infectie,een vis had kleine wormpje's die uit zijn kop of net boven het oog groeiden en er waren kleine gaatje's zichtbaar bij nogmaals maar een vis.
De cerpofor kuur heeft er voor gezorgd dat het probleem verholpen is heeft,maar dit probleem kan natuurlijk ook weer eens terug komen.Voorlopig gaat het na de kuur weer goed,en ik wil wel kwijt dat ik zelden naar een medicijn grijpt,het probleem was zichtbaar bij een vis,en ja,ik heb de gehele bak van dit "gereguleerde"medicijn voorzien en als zodanig gekuurd.Ik vond dit mede door de aanschaf van enkele extra (jonge) Discusvissen geen probleem om dit te doseren.
Wil wel kwijt dat het door mij gebruikte en vermelde medicijn een bijzonder lage Ph heeft,in de beschrijving stond dat er voorzichtig druppels gewijs dit medicijn aan het oppervlakte water moest worden toegevoegd,en dat heb ik ook zo gedaan.
Ik heb een contineu Ph meter op mijn bak en moest aldus constateren dat de Ph val na de helft van de dosering al snel van Ph 7naar 5,7 ging,dus enige voorzichtigheid is wel aan te bevelen.

Ook is het belangrijk om nooit meer als 3 x het zelfde medicijn achtereen te gebruiken,vanwege resistentie,dus afwisseling ( indien noodzakelijk) geeft betere resultaten dan steeds het zelfde product.
Hoop hiermee een kleine bijdrage te hebben toegevoegd.
 
dank voor je input treb.
wow van 7 naar 5.7....dat is een flinke verlaging maar afhankelijk van de inhoud.
Ik geeft toch de voorkeur aan het belangrijkste in huis hebben, teveel ervaring gehad dat de wet van Murphy toeslaat.
En eerlijk, van Post.nl ben ik niet meer erg gecharmeerd, ik krijg tegenwoordig sneller iets uit Amerika via amazon prime dan met onze eigen post.
 
En eerlijk, van Post.nl ben ik niet meer erg gecharmeerd, ik krijg tegenwoordig sneller iets uit Amerika via amazon prime dan met onze eigen post.
Zo is het hier in België met bPost net hetzelfde :D
Ik bestel wat in Nederland, en ik heb het sneller dan vanuit België.
 
Zou persoonlijk enkel Bactopur in huis halen.

Merendeel van de andere medicijnen kan je halen indien nodig lijkt mij.

Mijn ervaring is wel dat discus vissen vissen zijn die vrij stress vol zijn en daardoor een zwakkere gezondheid hebben waardoor ze sneller ziektes dan andere vissen hebben.

Denk dat dat deels komt omdat ze zo ver zijn doorgekweekt.

Met alle wildvang L-nummers en andere vissen nog nooit problemen gehad :)
 
Zo is het hier in België met bPost net hetzelfde :D
Ik bestel wat in Nederland, en ik heb het sneller dan vanuit België.
Dat komt omdat wij nederlanders efficiënter en harder werken dan jullie belgen :D eigenlijk zijn wij gewoon beter :)
 

Terug
Bovenaan