Welke lijm voor ombouw filter


Pipi

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
118
Leeftijd
35
Ik wil graag mijn Eden 501 ombouwen zoals in het volgende filmpje:

Echter kan ik echt geen Duits en ik snap dan ook niet welke lijm ik moet gebruiken 🤣

wie kan mij helpen?
 
Je kunt onder dat filmpje de CC (ondertitels) aanzetten en automatisch laten vertalen naar het Nederlands (klik daarvoor op t tandwieltje ernaast). ;) Alle producten die hij gebruikt heeft, staan overigens ook genoemd met link en al onder het filmpje. Hij gebruikt deze, je kunt ook gewoon Bison Glas kit halen.
 
Bedankt! Is bison glas kit dan niet schadelijk voor de waterwaardes bedoel ik, ik las hier en daar iets over pvc lijm?
 
Bedankt! Is bison glas kit dan niet schadelijk voor de waterwaardes bedoel ik, ik las hier en daar iets over pvc lijm?
Bison kit bevat geen fungicides en is daarmee aquariumsafe. Aquaria verlijmen is 1 van de genoemde toepassingen door Bison zelf. Ik heb 't zelf gebruikt ook in de bak die je via mijn handtekening kunt zien, om de lavasteen bij elkaar te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pipi
Zo'n kettingzaagje wil ik ook! :))

Ik heb het filmpje bekeken en volgens mij gebruikt hij gewone siliconenkit, die je voor aquaria gebruikt. Ik vroeg me alleen af of je dat pijpje wel vast moet lijmen. Je zou er ook een passende dop op kunnen zetten. Dan goed positioneren en voorzichtig het bio materiaal erin doen. Dat sluit het pijpje wel op.

Ik zeg ook maar wat....
 
Hij had zichzelf veel werk kunnen besparen en gewoon dat aanzuigpijpje weg kunnen laten. Ik had m'n 501 gewoon vol siporax mini. Werkte prima.
 
Zoals vaker verkondigd op dit forum: Juwel Conexo is voor kunststof goed spul. En niet giftig. 👌 Overigens denk ik dat de boel met die siliconenkit ook niet uit elkaar zal vallen.
 
Hij had zichzelf veel werk kunnen besparen en gewoon dat aanzuigpijpje weg kunnen laten. Ik had m'n 501 gewoon vol siporax mini. Werkte prima.
Dus dat hele pijpje kan er gewoon uit? Zorgt dat pijpje er niet juist voor dat er vanuit onderin het water omhoog wordt gezogen?
 
Dus dat hele pijpje kan er gewoon uit? Zorgt dat pijpje er niet juist voor dat er vanuit onderin het water omhoog wordt gezogen?
Nee want er zitten gaatjes over gans de lengte. Dit is niet van toepassing als je iets anders dan mousse gebruikt.
Dat buisje zat er om te zorgen dat er enkel water van binnenuit de mousse werd gezogen.
 
Nee want er zitten gaatjes over gans de lengte. Dit is niet van toepassing als je iets anders dan mousse gebruikt.
Dat buisje zat er om te zorgen dat er enkel water van binnenuit de mousse werd gezogen.
Vergeef me, maar wat betekent “mousse” ?
 
Vooraf je vraag beantwoorden: Deze meneer werkt met grijze universele siliconenkit. Wat hij doet is niet zo slecht bedacht. Hij corrigeert feitelijk dat het water welk in dit filter normaal eerste in het biologische deel komt nu eerst mechanisch gereinigd wordt. Pas dan loopt het door het biologische deel wat .m.i. ook werkelijk een verbetering is. Hij geeft overigens ook nog wat uitleg over dit filter waar hijzelf alvast langere slangen aan heeft gemaakt aangezien de bijgevoegde slangen slechts 50 cm lang zijn. Verder merkt hij op dat het filter bij de start naast het aquarium moet staan en niet eronder. I.v.m. de opbouwende druk welke het zwakkere bovendeel wellicht niet aan zou kunnen. Wanneer het eenmaal loopt kan hij wel onder de bak gezet worden. Dan is het een gesloten circuit, zoals hij vertelt. Daarnaast geeft hij ook nog ergens aan gebruik te kunnen maken van kranen om het reinigen makkelijker te maken. En hij tipt over de mogelijkheid van glas materiaal om het gezicht in de bak te verfraaien. Alles kort en vrij vertaalt.
 
Die mini kettingzaag is briljant! :DD
Mooi ding maar niet geschikt voor pvc, geeft veel te veel bramen wat je er weer uit moet vijlen/schuren.
Beter gewoon doorknippen zonder bramen.
Dit gebruik ik, dat is pas fijn werken.

69222.jpg
 
Oké even om een conclusie te trekken voor mezelf: in het filmpje wordt siliconen kit gebruikt maar eigenlijk kan ik heel dat pijpje eruit flippen dus ik hoef niks te lijmen 🤗👌
 
Oké even om een conclusie te trekken voor mezelf: in het filmpje wordt siliconen kit gebruikt maar eigenlijk kan ik heel dat pijpje eruit flippen dus ik hoef niks te lijmen 🤗👌
Nou, hij doet het wel met reden. Een reden die hij ook wel aangeeft namelijk dat wanneer de siporax in het voorste deel zit het lastig wordt om de kop met de pijp door het spul te wurmen om hem vast zetten op het filter. Daarom blijft dat pijpje staan tussen de siporax en wordt het eenvoudiger om de kop te installeren.
 
Nou, hij doet het wel met reden. Een reden die hij ook wel aangeeft namelijk dat wanneer de siporax in het voorste deel zit het lastig wordt om de kop met de pijp door het spul te wurmen om hem vast zetten op het filter. Daarom blijft dat pijpje staan tussen de siporax en wordt het eenvoudiger om de kop te installeren.
Maat dat ganse pijpje die op de kop zit heeft enkel nut indien gebruikt in combinatie met spons.
 
Sterker nog, het pijpje heeft nadelen als je het gebruikt met biologische media.
immers het tussenschot zorgt dat er enkel water onderaan in het compartiment komt.
Door het pijpje kan er dus water quasi rechtsreeks door de pomp aangezogen worden terwijl het nog amper biologische media heeft gezien.
Zonder pijpje moet het water eerst door/rond alle media vooraleer het door de pomp opgezogen kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pipi
Sterker nog, het pijpje heeft nadelen als je het gebruikt met biologische media.
immers het tussenschot zorgt dat er enkel water onderaan in het compartiment komt.
Door het pijpje kan er dus water quasi rechtsreeks door de pomp aangezogen worden terwijl het nog amper biologische media heeft gezien.
Zonder pijpje moet het water eerst door/rond alle media vooraleer het door de pomp opgezogen kan worden.
Helemaal mee eens.
 
Ik heb zo'n Eden 501 hier draaien, snap de hele doel van ombouwen niet. De inlaat komt niet bij dat pijpje, dat is juist de uitstroom. Dus waar de persoon het schuim plaatst, komt het water binnen. Hier heb ik dus ook keramische pijpjes enzovoort gedaan en die ronde spons laten zitten, daar het water als laatste daar doorheen gaat de filter uit.

2021-03-24 16.36.14.jpg


2021-03-24 16.36.48.jpg
 
De filters met een bioloog, die ik ken, filteren eerst het vuil zoveel mogelijk uit het water voor het door de biologische sectie van het filter gaat. Het verbaast me, dat dat in die Eden 501 andersom gebeurt en kennelijk is dat ook het geval bij onze Duitse mede-aquariaan. het geval. Door de functie van de twee compartimenten van het filter om e wisselen, houd je de biologische sectie veel schoner.
 
en door alles te vervangen door biologisch (dat evengoed mechanisch werkt) hoef je niet eindeloos bezig te zijn met spons uit te kuisen.
Ff schudden met het filtertje, water aflaten en terug aansluiten.
 
Deze meneer uit het filmpje doet dit om ervoor te zorgen dat er eerst vóór gefilterd wordt, dus het grove vuil wordt mechanisch tegengehouden voor het in het biologische deel komt. En daarmee heeft hij wel een punt. Dat gebeurd namelijk in elk filter. Dus eerst komt het water door een mechanisch voorfilter pas daarna volgt het biologische deel.
 
Ik heb mijn filtertje helemaal volgestopt met biomedia, maar een enkel dun sponsje erop gelegd aan de intake kant. Houdt goed het vuil tegen, slibt niet heel snel dicht en houdt de biomedia mooi schoon.
 

Deze meneer uit het filmpje doet dit om ervoor te zorgen dat er eerst vóór gefilterd wordt, dus het grove vuil wordt mechanisch tegengehouden voor het in het biologische deel komt. En daarmee heeft hij wel een punt. Dat gebeurd namelijk in elk filter. Dus eerst komt het water door een mechanisch voorfilter pas daarna volgt het biologische deel.
Hier gebeurt dit in geen enkele filter. Sterker nog, ik heb zelfs de afzonderlijke voorfilters (zoals die van de oase biomaster en de aquael aquamax) er uit gesmeten.
Ik gebruik hooguit een laagje filterwatte tussen de vakken van m'n bioloog. Verder dient de blauwe spons hier enkel om te voorkomen dat jonge visjes aangezogen worden bij het verversen en filteren.
Zweefvuil is hier onbestaande.
 
Ik vind het dus ook veel logischer dat het eerst door spons gaat en dan pas door de siporax, dat was exact de reden dat ik mijn Eden wilde ombouwen :) maar als ik het goed begrijp kan ik alles volproppen met siporax en hoeft er bij de inlaat maar 1 spons te zitten? Ipv 1 vak siporax en 1 vak geheel spons ?
 
Ik vind het dus ook veel logischer dat het eerst door spons gaat en dan pas door de siporax, dat was exact de reden dat ik mijn Eden wilde ombouwen :) maar als ik het goed begrijp kan ik alles volproppen met siporax en hoeft er bij de inlaat maar 1 spons te zitten? Ipv 1 vak siporax en 1 vak geheel spons ?
Beide vakken gewoon volproppen met filtermedia; daarvoor zijn die vakken. 1 vol met biologisch filtermedia zoals siporax en 1 vol met mechanische filtermedia, zoals spons. Mechanisch vóór biologisch zou ik aanraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pipi
Mijn mening is hier al gekend.
Er kan netto 0,7 liter filtermedia in dat dingetje... Dan ga je daar toch niets van verkwisten door te gaan opdelen in mechanisch en biologisch.
 
Ik vind het dus ook veel logischer dat het eerst door spons gaat en dan pas door de siporax, dat was exact de reden dat ik mijn Eden wilde ombouwen :) maar als ik het goed begrijp kan ik alles volproppen met siporax en hoeft er bij de inlaat maar 1 spons te zitten? Ipv 1 vak siporax en 1 vak geheel spons ?
M.i. is dit inderdaad logischer. Eerst een voorfilter die er voor zorgdraagt dat er geen "grof" vuil in het biologische deel komt. Eerst dus de spons daarna de siporax. De ombouwer heeft, zo denk ik, een goed punt.
 
Mijn mening is hier al gekend.
Er kan netto 0,7 liter filtermedia in dat dingetje... Dan ga je daar toch niets van verkwisten door te gaan opdelen in mechanisch en biologisch.
Ik snap je, mij lijkt alleen dat spons ook een bacterie bron is dus ook meedoet aan de biologische filtering :)
 

Terug
Bovenaan