Welke LED verlichting voor Juwel Rio 125?


Corydorasfan

Well-known member
Lid geworden
25 december 2012
Berichten
1,396
Locatie
Urk, Flevoland
Hallo allemaal, omdat ik er niet echt uitkom begin ik zelf maar een topic over led verlichting.

Op dit moment heeft mijn Juwel Rio 125 de 'standaard' LED balken van juwel (multilux).
Ik zou graag iets willen waarbij ik zonsopkomst e.d. mee zou kunnen simuleren en een systeem waarbij ik ook beschik over rood licht.

Nu heb ik de nieuwe versie van Juwel Helialux gezien MET rood licht, dit is natuurlijk wel een handig systeem waarbij geen geknutsel e.d. nodig is.
Ook heb ik gekeken naar de JMB ledverlichting, ik weet alleen niet hoe ik dit zou moeten bevestigen in mijn rio 125. Ook weet ik niet echt wat ik dan allemaal nodig heb.

Heeft iemand ervaring met ofwel JMB of Helialux en is dit aan te raden? Of als er andere opties zijn hoor ik het graag! Ook speelt budget natuurlijk mee, goedkoper mag altijd ;).
 
Budget mag, moet vaak een rol spelen, toch zou ik willen adviseren om met goede producten te gaan werken. Teleurstellingen liggen maar al te vaak op de loer bij goedkoop wat uiteindelijk dan toch duurkoop blijkt. JMB balken heb ik zelf ook boven mijn Juwel Rio 180. Ik heb ze al jaren boven een plantenbak en ben er erg tevreden over. Je zou hoekprofielen aan de beide zijden in je bak kunnen lijmen waar je ze vervolgens oplegt.
 
Weet ik! Maar welke balken zou ik dan nodig hebben voor mijn bak? Ik zie veel verschillende soorten, ik heb een plantenbak met co2 systeem etc.
 
En, zou het helialux systeem een goed alternatief zijn? Aangezien ik dan eigenlijk mijn multilux systeem weer zou kunnen verkopen EN dit perfect past op mijn Juwel aquarium.
 
ik heb de helialux spectrum op mijn rio 240 ,is een prima lamp maar je moet er wel de smart control bijnemen dan kun je vanalles instellen eenigste nadeel is de prijs
 
Zijn wel dimbaar te maken..
 
Ik heb de helialux met smartcontrol op de rio 240. Mooi maar wel duur.

Met zelf knutselen moet je wel het waterdichte in de gaten houden.
 
Daytime matrix is een prima led verlichting die je zelf kan samenstellen met verschillende modules en passend op de Juwel bakken. Mbv de tc420 of tc421 kan je zonsopgang en ondergang instellen.
 
Daytime matrix is een prima led verlichting die je zelf kan samenstellen met verschillende modules en passend op de Juwel bakken. Mbv de tc420 of tc421 kan je zonsopgang en ondergang instellen.
Ja,maar daar schrik je ook van als je die samenstelt. Bijna €250,—. En dan moet je de led units etc. er nog bij aanschaffen.
 
Ja,maar daar schrik je ook van als je die samenstelt. Bijna €250,—. En dan moet je de led units etc. er nog bij aanschaffen.
Dat klopt, maar 2x iets aanschaffen wat niet goed funtioneerd is veel duurder!
Ik wil je adviseren om verder te sparen en koop op de langere termijn kwaliteit. Als je een plantenaquarium ambieert dan is goede verlichting een vereiste!
 
Ik heb zelf sinds een paar weken de Juwel helialux spectrum, mooi licht. Planten lijken het er beter door te doen dan met de multilux. Kwalitatief zit het erg goed met de helialux, mooi solide, afgewerkte lamp die net als de multilux perfect past met de kleppen. Zonder controller gebruik ik hem momenteel nog, dus op volle sterkte, vergeleken de multilux is hij dan net iets sterker en dekt het licht ook meer de zijkanten van de bak af, daar waar de buizen van de multilux geen volle lichtsterkte bereikten. Al met al erg tevreden en zeker een aanrader deze lamp!
 
Ja,maar daar schrik je ook van als je die samenstelt. Bijna €250,—. En dan moet je de led units etc. er nog bij aanschaffen.

Dan is de Helialux met smartcontrol goedkoper, iets meer dan 300 euro voor de Rio 240 (na wat speuren op internet)
 
Weet ik! Maar welke balken zou ik dan nodig hebben voor mijn bak? Ik zie veel verschillende soorten, ik heb een plantenbak met co2 systeem etc.

JMB Community serie 70 cm. 21 Watt balken. Zelf gebruik ik wit/rood achterin de 3000 Kelvin versie. In het midden koelwit en voorin witblauw. Ook in een plantenbak.
 

Terug
Bovenaan