Welke kit is beter?


Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Berichten
12,323
Locatie
Hellevoetsluis
We gaan dan hopelijk dit weekend de bioloog repareren want er is een tussenschot losgelaten die gekit zat met tec7 en willen hem nu gaan kitten met bisonkit voor aquaria of patex aquariumkit, ervaringen hierover?
 
Kitcetrum.nl en kies dan voor de aquasilicone 310 ml.
 
Of die 'beter' is weet ik niet maar ik gebruik ook al zo lang ik mij kan herinneren de Zwaluw Aqua Silicone 310ml van Den Braven en die doet het echt prima.
 
Nog even een toevoeging. Die Zwaluw kit is wel een kit die moet drogen voor je die onderwater zet, volgens de beschrijving best lang al heb ik ook wel eens slechts een dagje gewacht. Bij een bioloog neem ik aan dat je die weer snel in gebruik wilt nemen? Wellicht is die tec 7 (al heb ik die zelf nooit gebruikt) dan een betere keus.
 
Den Braven is voor zover mij bekend wel de beste, maar misschien zijn er betere, denk het niet. Enkele Dagen geleden een tube besteld en daar 3 in totaal spuit-tube's bijgekregen, erg slim van hun om die toe te voegen omdat de kit de eigenschap heeft, uiteraard om uit te harden, en als je de kit enkele weken niet gebruikt gaat deze uitharden in de spuitmond van de tapse tube.
Gebruik je de kit weer eens na lange tijd, dan zal je de spuit-tube moeten vervangen, omdat deze nogmaals gaat indrogen, eraf draaien en een nieuwe plaatsen en hupla weer aan de gang.
 
Zelf goede ervaring met Ottoseal S28.

maar inderdaad de vraag, hoe lang kan je wachten met uitharden?
 
Welke kit we ook gebruiken, altijd de tijd nemen voor het uitharden, minimaal 48 uur en voor compleet gelijmde aquaria 4-5 dagen, de zure lucht moet eruit.
 
Ja d ebioloog moet het liefst toch wel sneller weer draaien dan 7 dagen, staan 6 bakken op en elke bak heeft wel een hmf nog maar ben bang dat dat niet toereikend is per bak, al is de bezetting voor ons doen vrij laag, nu had ik zelf gedacht (gaat om vak 2 van d ebioloog) het eerste vak gevuld te laten zodat de bacterien bewaard blijven, vak 2 leeghalen en filtermedia in een fikse emmer onder water bewaren en dan de boel schoonmaken en kitten en dan 24 uur later de bioloog weer in werking stellen maar vak 2 leeglaten qua filtermedia en die filtermedia pas na 7 dagen weer toevoegen in vak 2. Dus dan draait de bioloog met 1 gevuld vak.
 
Ik denk dat je met de meeste kit wel weg komt met 24 uur drogen hoor. De kit niet te dik smeren, het hoeft natuurlijk niet druppeldicht te zijn als het maar vast zit en bijna al het water tegen houdt.

Wel even een paar keer goed spoelen voor je hem weer in werking stelt.
 
Ik denk dat je met de meeste kit wel weg komt met 24 uur drogen hoor. De kit niet te dik smeren, het hoeft natuurlijk niet druppeldicht te zijn als het maar vast zit en bijna al het water tegen houdt.

Wel even een paar keer goed spoelen voor je hem weer in werking stelt.
Oke, ja het vak word dan weer gevuld met lavasteentjes en siporax qua filtermedia, dus dat drukt best wel op dat tussenschot (denk ik), dus vandaar d egedachte dat vak pas na 7 dagen pas te vullen
 
Dat kan wel iets vroeger als 7 dagen hoor, indien alles ( de te verlijmen delen) droog staan en er is iets gerepareerd met silicone hou dan 2-3 dagen aan. De druk tegen de zijschotten is te verwaarlozen, de meeste druk staat verticaal omlaag, dus eigenlijk weinig zijwaartse druk.
 
Zijn de bioloog en tussenschotten beide in glas, dan maakt het niet veel uit welke kit je gebruikt, zelf ben ik voorstander van Tec7. Is de bioloog of het tussenschot van plexi of pvc dan zijn ciliconeverbinding al heel wat minder betrouwbaar.
 
Dat kan wel iets vroeger als 7 dagen hoor, indien alles ( de te verlijmen delen) droog staan en er is iets gerepareerd met silicone hou dan 2-3 dagen aan. De druk tegen de zijschotten is te verwaarlozen, de meeste druk staat verticaal omlaag, dus eigenlijk weinig zijwaartse druk.
Ja 2 dagen is ook nog wel te overzien, dus dan kan de filtermedia na 2 dagen er ook gelijk weer in?
 
Zijn de bioloog en tussenschotten beide in glas, dan maakt het niet veel uit welke kit je gebruikt, zelf ben ik voorstander van Tec7. Is de bioloog of het tussenschot van plexi of pvc dan zijn ciliconeverbinding al heel wat minder betrouwbaar.
Ja de tussenschotten zijn van glas evenals het bioloog, die tec7 heb ik geen vertrouwen meer in want daar zaten de schotten mee gekit en is er nu dus 1 los gekomen, wel inmiddels kit besteld bij kitcentrum.nl en manlief had het meeste vertrouwen in ottoseal daar hebben we ook een cleaner bij besteld, dus nu hopen dat het morgen geleverd word en anders schuift de planning een week op
 
Als het alleen over een tussenschot gaat, ( een reparatie met weinig kit) dan denk ik dat 48-60 uur wel te doen is.
 
Als het alleen over een tussenschot gaat, ( een reparatie met weinig kit) dan denk ik dat 48-60 uur wel te doen is.
Het gaat inderdaad alleen om een tussenschot, dan houden we gewoon 2 dagen droogtijd aan, moet te doen zijn
 
Ottoseal komt een zeer sterke zure lucht vanaf, kijk dus uit waar je gaat kitten (goed geventileerd) en ga er zo min mogelijk met je bakkes recht boven hangen :)) dat heb ik wel eens gedaan en ging bijna van m'n stokje :DD

2 dagen... bij mij kwam er dan nog wel een flinke lucht vanaf... of het dan ook verder kwaad kan als je hem gaat afvullen.. denk t niet.
Stel je zou hem 5 dagen laten drogen, en in de tussentijd niet voeren en op dag 2-3 een 50% waterwissel, zou je dan veel problemen krijgen in de bakken?

Heb zelf 3 dagen lang filtermateriaal goed gehouden door het in emmers/kuipen te doen met een luchtsteen erbij, langer voorzie ik ook niet zo'n probleem in.
 
Ja niet voeren kan 1 dag maar langer niet, zijn uitzwemmers dus allemaal jonge dieren die in volle groei zijn, maar heb al gepland om dan repashy te voeren dat belast het water nauwelijks t.o.v droogvoer.
Ja die geur zal ik best last van hebben want manlief kan niet kitten omdat de bioloog ingebouwd zit en je er niet heel makkelijk bij kan en manlief ook copd 3 heeft dus dan steektie gelijk de moord maar gelukkig is ventilatie geen probleem, gewoon het dakraam open zetten maar de bioloog kan echt geen 5 dagen buiten gebruik blijven ben ik bang, denk niet dat die hmf's voldoende zijn zolang de boel draaiende te houden en de thermostaat staat dan ook niet aan want die zit in de bioloog, dus de bakken zullen ongeveer 2 graden afkoelen (we houden de kamer ook warm via de cv) maar ook dat kan niet heel lang zo doorgaan.
 
Een geheel ander antwoord op het topic aquariumkit,, maar ik denk dat een of twee dagen niet voeren niet echt een probleem geeft, mijn vrouw heeft ook copd dus ik begrijp wel waar je tegenaan loopt.
 
Ja dat voeren moet ik eens goed over nadenken inderdaad want wil niet dat ze verhongeren of een achterstand oplopen (al zal dat laatste wel loslopen met 2 dagen niet voeren)

Ja copd is heel naar inderdaad, heb 1x ervaren hoe dat moet zijn toen ik met het beeldhouwen geen lucht meer kreeg omdat mijn stofmasker dicht was geslagen door het stof, maarja voor mij simpel op te lossen (masker vervangen) maar iemand met copd kan niet ff bijhappen, die heeft het gevoel te stikken
 
Nicoline, ik geloof niet dat je na 2 dagen niet voeren een achterstand oploopt in de groei van de vissen. Lijkt mij te verwaarlozen. Maar ik denk even off topic dat iemand met copd met een mondmasker echt adem te kort komt omdat je de uitgeademde lucht deels weer terug inademd, maar goed.

Bij hyperventilatie wordt nog wel eens aanbevolen om de uitgeademde lucht weer in te nemen, daarbij voorkom je teveel zuurstof in je systeem, terwijl daar niet om gevraagd wordt,
 
Ja heb je ook gelijk in, denk inderdaad dat ik dan gewoon even 2 dagen niet voer.

Ja iemand met copd een mondmasker op laten doen is geen geschikt plan, manlief moest voor zijn griepprik afgelopen week en was een lange wachtrij waar mondkapje verplicht was, hij ging bijna dood hadtie het gevoel, maarja de prik zit er weer in en verder gaatie nooit de deur uit uit angst voor covid-19 dus hoeftie geen mondkapjes te dragen.
 
Maar Nicoline, de griepprik heeft niets te doen met het coronavirus, toch. Is een geheel andere toevoeging, tja, ,voor de standaard normale griep, maar we wijken af. Maakt mij verder niet uit.
Ik laat mijn vrouw ook thuis, en doe zelf de boodschappen .Binnenkort komt volgens mij de verplichting in het dragen van mondkapje's er wel aan en daar heeft iedereen baat bij.
 
Klopt dat de griepprik niks met covid-19 te maken heeft, maar omdatie toen een mondmasker op moest, daarom benoemd eik het.

En afwijken heb ik totaal geen probleem mee, kom je ook eens op andere onderwerpen uit wat dan soms ook best inzichten kan geven.

Ja die mondkapjesplicht is erg welkom naar mijn mening, mijn baas heeft ook al op alle werkplekken mondkapjes gelegd zodat we veilig kunnen werken
 
Helemaal duidelijk nicoline, met copd kom je adem te kort, en met een masker iets meer.
 
Klopt dat de griepprik niks met covid-19 te maken heeft, maar omdatie toen een mondmasker op moest, daarom benoemd eik het.

En afwijken heb ik totaal geen probleem mee, kom je ook eens op andere onderwerpen uit wat dan soms ook best inzichten kan geven.

Ja die mondkapjesplicht is erg welkom naar mijn mening, mijn baas heeft ook al op alle werkplekken mondkapjes gelegd zodat we veilig kunnen werkenv

veiliger*

laat je aub geen schijnveiligheid aanpraten door de verplichting en gebruik van mondkapjes :))
 
veiliger*

laat je aub geen schijnveiligheid aanpraten door de verplichting en gebruik van mondkapjes :))
Ja ik laat me niet zo snel iets aanpraten maar heb filmpjes gezien van een niesbui met mondkapje en zonder mondkapje, dat zette me aan het denken en zodoende ben ik er wel van overtuigd dat zo'n mondkapje absoluut wat toevoegt
 
Ergens begrijp ik Richard zeer zeker. Maar dit geldt enkel als men denkt dat een mondkap ipv 1.5 meter is.

Niet vergeten dat het mondkap EN 1.5m is.

Natuurlijk is mondkap geen oplossing maar het helpt wel iets, als iedereen het draagt
 
Rich, jij hoort bij de nee denkers, maakt verder niet uit maar bij koudere temperaturen is de vochtigheid en hoesten in uitstoot meer in horizontale lijnen. Zo infecteer je je ongewild een nieuwe slachtoffers.

:cool:We wijken af, geeft niet ging over kit, en nu over covid.
 
Eventueel is Juwel Silexo het overwegen nog waard? Is met +- 24u wat sneller uitgehard dan normaal siliconenspul. Wel wat duurder. En ik denk dat zelfs Juwel Conexo (iets meer lijmachtig, schijnt zelfs onder water te werken en geen gif af te geven) prima zo'n scheidingswandje vastzet. Heb ik hier de braces voor een HMF muurvast mee geplakt.
 
Als een hele ouwe aquariaan sorry heb ik geen vertrouwen in kit die onder water uithard, niet aan beginnen en gewoon even enkele dagen wachten, aquariumhouden vergt geduld, ook aanpassingen.
Gaat toch iets worden voor de langere duur, dus waarom die supersnelle haast.
 
Volgens mij begrijp men mij verkeerd, ik bedoel juist dat het veiligheid toevoegt maar dat men zich geen schijnveiligheid moet laten aanpraten (ik heb een mondkap, mij gebeurd niks meer :)))

ook ik ben geen fan van die onderwater lijmen, die tec7 (ook zo'n veilige onderwater lijm) laat niet voor niks los bij de bioloog van Antje :))
 
Helemaal duidelijk Rich komt soms anders over.
 
Dus kort samengevay is het advies 7 dagen de bioloog niet gebruiken?
 
De kit is gisteren bezorgd maar de plannen schuiven even een weekend op, we gaan eerst de bakken zoveel mogelijk leegverkopen, want 80 middelgrote algeneters minder scheelt een behoorlijk mindere belasting op de hmf's en dan ga ik net iets geruster aan de slag met de bioloog
 

Terug
Bovenaan