Welke is beter ? Ancistrus of PLECO? Voor sluiers?


T

T.l

Guest
Hallo,

Ik heb hier een Sluier bak staan van 180 liter. Maar ik wil hier ook een algeneter bij maar ik weet niet welke ik moet kiezen misschien weet een van jullie welke ik het best kan gaan kiezen.
(kan iemand misschien een soort op sc

Ik kan kiezen uit een PLECO (word groot)
Of
Ik kan kiezen uit een ancistrus (blijft redelijk klein)

welke kan ik dan het beste gaan kiezen?
Ik wil percé een algen eter en geen slakken( appelslakken).

en o ja weet iemand misschien ook wat ik dan het beste aan de algeneters kan gaan voeren?
Want ik heb er wel eens één gehad maar die bleef niet zo lang leven, omdat de sluiers telkens het voer afpakte van de algeneters (en ze waren schuw) ( tetra PLECO veggie wafers) (tabletjes)

en o ja, ik wil geen algeneters om het alg te bestrijden maar gewoon voor de leuk . Het aquarium heeft veelschuilplekken voor ze dus daar is mijn bak ideaal voor!

groet,
T.L
 
@michelle1 kan je er alles over vertellen, die heeft namelijk ook sluiers en daarbij twee mooie longfin ancistrussen zitten (een L144 longfin ancistrus en een wildkleur longfin ancistrus). Pleco is je bak te klein voor die kunnen daardoor niet groeien en zullen dus inwendig vergroeien met alle pijnlijke ellende van dien.
Wel zou ik kijken voor volwassen ancistrussen want de jonkies die doorgaans op mp aangeboden worden zullen als voer eindigen voor je sluiers
 
:D Nou de 2 mooie long fins zijn er ondertussen al tientallen :mad: Mijne komen bij Nicolientje vandaan. Zij kweekt deze soorten. Ik niet maar dat gaat vanzelf wel als je vrouwtje en mannetje heb...............

Ik had ook van alles gelezen over algen eters die sluiers kunnen beschadigen en geen goed idee was.

Proef op de som genomen en inderdaad de Longfins erbij. Doen het prima en liggen echt niet op de sluiers te knabbelen. Ondertussen heb ik nu heel veel jongen dus als je dit niet wil 1 tje nemen.

Het voeren is wel een aandachtspuntje. Ik heb bare bottom maar geeft geen problemen met de algeneters. Ik heb wel een gedeelte voor de slobbers gemaakt waar ze beschut kunnen slobberen want ze waren in het begin toch wel wat angstig voor de sluiers en verstoppen zich als ze er aan komen zwemmen maar nu ze al gewend zijn hebben de volwassen en de grotere baby s lak aan de sluiers en zie je dan ook gewoon voor op het raam of in het midden van de bak. Als sluier bij ze gaat grondelen vertrekken ze wel.

Je moet een stuk hout hebben voor de slobbers ivm hun maag en daar moet je goed naar kijken. Niet scherp zodat sluiers zich er aan kunnen beschadigen en stevig vast zetten zodat niet kan omdonderen als sluiers gaan paaien en geen bochten waar ze onder knel kunnen komen te zitten. Ik laat in de slobber gedeeltens alg op de ramen zitten zodat ze alg hebben en ik voer van alles maar dit moet ik wel goed verstoppen. De sluiers ruiken het ofzo en gaan zich in alle mogelijke posities wringen om dat voer te pakken. Als je grote sluiers heb dan gaat er van alles schuiven door het lompe gewroet. Kunnen echt uren lopen kloten om dat stukje van de slobbers te grazen te nemen.

Ik heb altijd stukken courgette met verlengde vork erin staan, algen tabletjes, repashy, sluier korrels en al wat je de sluiers geef dwarrelt ook wel naar hun.

Temperatuur is wel een dingetje. De slobbers hebben een minimale temperatuur nodig!!

Slobbers zijn ook erg vervuilend, bergen poep, dus zorg ook voor max. aan filtering.

Pleco heb ik geen verstand van.

Longfins vanaf pag 5

 
Laatst bewerkt:
Onder de noemer "pleco" vallen nogal wat vissen, maar doorgaans worden daar 2 soorten mee aangeduid: de Hypostomus plecostomus of de Pterygoplichthys pardalis

visjes van 25-35cm, mag duidelijk zijn dat dit m dus niet gaan worden tenzij je een bak aanschaft van pak m beet 200x60x60 :)

Maar zoals ik al zei: de term pleco wordt zeer ruim gebruikt (onlogisch eigenlijk) dus wellicht bedoel je toch een andere?

Ancistrussen worden vaker gehouden met Sluiers:
- Ze blijven kleiner, ook veiliger voor de sluiers zelf
- Ze kunnen tegen koelere temperaturen (niet koud maar wel koeler)

er zijn overigens ook diverse soorten ancistrus, ik weet niet van allemaal of ze ook tegen lagere temperaturen kunnen.
 
er zijn overigens ook diverse soorten ancistrus, ik weet niet van allemaal of ze ook tegen lagere temperaturen kunnen.
Alleen de cf cirrhosus (wildkleur), de L144 en de kweekvariant fire-red ancistrussen zijn hiervoor geschikt, alle andere ancistrussen moeten op minimaal 26 graden gehouden worden
 

Terug
Bovenaan