Welke folie als achtergrond?


Leon L.

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2020
Berichten
380
Locatie
Vlaardingen
Afgelopen week heb ik een nieuw aquarium besteld (rimless).
Ik wil hier een zwarte achtergrond in hebben.
Nu zijn de opties: verven, folie of een zwarte plaat erachter zetten.
Nu denk ik dat folie het mooiste is, maar welke?
Praxis, Hornbach, Gamma….?
UNI zwart, mat zwart, schoolbord zwart….?

Wie heeft hier ervaring mee?
 
Folie is niet persee mooier maar wel duurder, zou dan wel een matte kleur nemen anders is het net een spiegel, maar als je met een foamroller schoolbordverf erop smeert gaat net zo goed, gewoon meerdere lagen opsmeren, wijzelf hebben een piepschuimplaat met een roller verf behandeld en de plaat aan d ebuitenkant achter het aquarium gezet, meerdere voordelen: je ruit blijft schoon, het isoleert en kost geen drol, wijzelf hebben bamboegroen gekozen als kleur, kun je gewoon latex voor gebruiken
 
Ik heb nog zwarte vinyl van ADA gebruikt, makkelijk aan te brengen, er af gaat ook(wel iets moeilijker)
nu voor mijn huidige scape heb ik zwarte plexi die er los achter kan staan voor de foto's...
 
Wat dacht je van een zwarte vuilniszak achter het aquarium spannen, een beetje uittrekken en goed vastplakken.
 
Ook de vuilniszak ( vergeten te vertellen) even 2 x zo groot maken en dus open snijden of knippen.
 
Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar folie.
Dus benieuwd of er meer mensen zijn die folie gebruiken.
 
Vanmorgen nog maar een keer aan het zoeken geweest.
De eerder genoemde folie van Azaqua die @Fozzy adviseerde vind ik wel interessant.
Alleen kan ik daar slecht zien of hij mat of glanzend is.
Bijna iedereen de verft, gebruikt schoolbord verf (welke erg mat is).
Maar geldt dat voor folie ook?

Bij hornbach kwam ik de volgende folies tegen:
B237D5BC-2EDB-4326-AD69-5DE8C68D3B0C.jpeg
 
Heb zelf geen ervaring met folie, maar wat me wel van belang lijkt is de waterbestendigheid van zo'n folie, mocht er eens iets van water op terecht komen.
Weet niet of reguliere meubelfoliën dan geschikt zijn. Had een poosje een quarantainebak op een expeditkast staan, en na afloop was de folie op de kast toch wel wat aangetast, terwijl ik toch echt niet enorm heb lopen knoeien. Misschien een punt om in overweging te nemen.

Zelf heb ik er inmiddels zwarte fleecedekentjes achter hangen. Matte fleece, dus matte finish ;). Ik wil graag kunnen wisselen, zodoende waren de dekentjes een simpele en goedkope oplossing voor 3 euro per stuk.
 
Ik heb de meeste bakken beplakt met matte zwarte folie van de hornbach. Let goed op luchtbelletjes, id niet zo´n mooi gezicht.
Alle ruimte is beschikbaar in de bak (geen volume vermindering door dikke achterwand). Vooral met een blackwater of een dicht beplant aquarium vind ik het perfect.

Groetjes John.
 
1 tip kan ik je wel geven: neem een folie die je met water/afwasmiddel vastplakt.

De zelfplakkende moet je heeeeel secuur aanbrengen om geen luchtbelletjes te krijgen (bijna onmogelijk).

Het is mij met de zelfplakkende folieen en het beplakken van 8 ruiten op niet 1 ruit zonder 1 of meerdere lichtbelletjes gelukt…
 
Bedankt voor alle tips, ik heb nog even de tijd maar ik denk dat het de folie van Azaqua gaat worden.
En misschien als backup een rol matte plakfolie van de Hornbach.
 
Die folie van Azaqua plak je dr zo op. aquarium goed nat spuiten, evt. Met een zeepsopje. En dan aanbrengen met een raamwisser. Daar lukte het mij in 1x mee, makkelijker als met een bankpasje oid strijken, omdat je een breder oppervlak in 1x gladstrijkt. Minder kans op bubbels met lucht eronder.
 
Die folie van Azaqua plak je dr zo op. aquarium goed nat spuiten, evt. Met een zeepsopje. En dan aanbrengen met een raamwisser. Daar lukte het mij in 1x mee, makkelijker als met een bankpasje oid strijken, omdat je een breder oppervlak in 1x gladstrijkt. Minder kans op bubbels met lucht eronder.
Heb je misschien een foto van het eindresultaat?
 
het zit bij mij om de buitenzijde van mn terrarium. Dus niet op een aquarium.
 
Ff foto gemaakt van het terrarium. Zit er dus retestrak op. Zelfs om de hoek gevouwen. Wel een tip om het met zn 2en te doen. Anders kom je handen tekort om het mooi te geleiden.
68F2E6A9-F444-4CC4-8BFD-B1E3B5865994.jpeg
 
Deze folie glimt. zelfs matte folie gaat volgens mij glimmen als je door je bak heen kijkt.
 
Deze folie glimt. zelfs matte folie gaat volgens mij glimmen als je door je bak heen kijkt.

Dus het spiegelt eerder? Juwel heeft ook zwarte achterwandposters maar die zijn eerder mat:

Een matte folie zal eerder diepte creeeren wat je niet krijgt bij een glimmende folie, toch?
 
Er is wel een verschil tussen glimmen en spiegelen. Als het glimt maar niet spiegelt zal het nog diepte creeeren en dat is dus niet zo een probleem.
Ik ben namelijk ook opzoek naar een manier om een zwarte achterwand te creeeren.
 
Ik heb de goedkoopste zwarte folie die ik kon kopen op Amazon (Lifetree Window Film) aan de achterzijde geplaatst en die werkt top.
Het glimt, omdat er uiteraard glas voor zit, maar spiegelen doet volgens mij niet 1 zwarte folie. Tenminste, ik heb het nog nooit met een aquarium meegemaakt.

Glimmen is zelfs het verkeerde woord. Je ziet er in ieder geval geen reflecties in, anders dan je van glas zou verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Juwel heeft ook zwarte achterwandposters maar die zijn eerder mat

Ik heb een tijdje geleden die juwel folie op een groot rimless aquarium geplakt, die moet je met speciaal "juwel spul erop plakken" is dus niet zelfklevend, of met water aan te brengen.
Ik heb nog nooit zo'n fuckprodukt gezien!!! Wat een onvoorstelbaar gekloot om netjes aan te brengen, echt totaal waardeloos in mijn ogen.
De volgende keer gebruik ik die van aquaza of gewoon raamfolie van de bouwmarkt!
 
Ik heb een tijdje geleden die juwel folie op een groot rimless aquarium geplakt, die moet je met speciaal "juwel spul erop plakken" is dus niet zelfklevend, of met water aan te brengen.
Ik heb nog nooit zo'n fuckprodukt gezien!!! Wat een onvoorstelbaar gekloot om netjes aan te brengen, echt totaal waardeloos in mijn ogen.
De volgende keer gebruik ik die van aquaza of gewoon raamfolie van de bouwmarkt!

Ik kom ook terug op mijn woorden. Heb het enkele dagen geleden geprobeerd en de folie van Juwel is echt prul.
 
Idd schoolbordverf. Ik heb een plaatje triplex op maat laten zagen en die geverfd en op de achterwand geklemd. (wel 2 kanten verven, anders trekt het triplex krom).
 
Ik heb het gewoon rechtstreeks op het glas gesmeerd. Goed ontvetten en met 2 lagen ben je klaar.
Als je het er weer af wilt ben je met een verfkrabbertje zo klaar.
 

Terug
Bovenaan