Welke filters voor de kweek? Awuariumstofzuiger en teststrips.....


visaquarium

Member
Lid geworden
21 december 2020
Berichten
13
Leeftijd
23
Hoii, ik heb een aantal vragen over mijn aquarium filter etc:help:


Ik heb nu een juwel van 60 liter met een juwel bioflow one filter.

Vissenbestand:

1 hele vriendelijke Betta man
4 Mollies (1 man en 3 vrouwtjes)
3 japonica garnalen
3 modderkruipers

Dit gaat goed en er zijn verder geen problemen tussen de Mollies en de Betta:D heel soms gaat de Betta achter een molly aan maar dan alleen als ze hem lastig vallen in zijn tunnel. Of tijdens het voeren soms.

Nu wil ik proberen de Molly's iets te laten kweken zonder dat alles meteen opgegeten of opgezogen wordt ( ; nou heb ik niet het idee dat het juwel filter heel erg hard aan zuigt de stroming is wel heel hard. maar ik heb ook nog een superfish aquaflow 200 liggen (waarvan de stroming ook lager gezet kan worden) zal ik deze Dan in mijn aquarium doen voor de jonge Molly's? en planten doen het toch ook beter met lichte stroming? Ze hebben wel veel beschutting van planten en ik ga nog drijfplanten Halen.
Een kweekbakje lijkt mij namelijk niks het is lelijk sneu en ze kweken toch snel genoeg... Zelfde met een sponsfilter ook zo lelijk en moeilijk te verbergen.

Dan mijn 2e vraag ( :
Ik heb gister een aquarium stofzuiger aangeschaft (superfish gravel clean large) met zon hand pompje. Nu wou ik die vandaag gebruiken alleen werkte het voor geen meter:unsure: hij zoog het water op en het vuil bleef een beetje zweven. Ik heb dezelfde stofzuiger bij meerdere mensen wel goed zien werken? Mijn aquarium staat op zon standaard juwel kastje en een emmer op de grond maar toch doet hij het niet goed genoeg.

Ennn Dan mijn laatste vraag....

Teststrips wel of niet doen?
Vandaag lagen ineens 2 van mijn Molly's rustig op de bodem. Nu wist ik gelukkig meteen dat dit een nitrietvergiftiging was en wat de oorzaak was. ik had de dag ervoor nieuwe algentabletjes gegeven.. te veel dus.:oopss: 50 procent water ververst en alles deed het weer. Maar was wel even schrikken en wil ik dus standaard elke week even mijn water testen welke strips werken het best?


Nou dat was het dan.... Ik hoop dat jullie mijn vragen begrijpen en mij wat advies kunnen geven












:oopss:
 
Vraag 1: nergens voor nodig je filter te wisselen, babyvisjes worden niet opgezogen door het filter

Vraag 2: gewoon een tuinslang nemen en daarmee afhevelen

Vraag3: geen teststrips nemen die wijken meer dan 50% af en de jbl proscan (werkt ook met strips) heeft daarnaast veel last van lichtinval waardoor de data onbetrouwbaar word, beter neem je druppeltests die zijn veel nauwkeuriger
 
Vraag 1: nergens voor nodig je filter te wisselen, babyvisjes worden niet opgezogen door het filter

Vraag 2: gewoon een tuinslang nemen en daarmee afhevelen

Vraag3: geen teststrips nemen die wijken meer dan 50% af en de jbl proscan (werkt ook met strips) heeft daarnaast veel last van lichtinval waardoor de data onbetrouwbaar word, beter neem je druppeltests die zijn veel nauwkeuriger
bedankt!! erg duidelijk alleen hoe maak je dan het grind schoon?? afval blijft er vaak tussen hangen.
 
Hier wat Fotos
 

Bijlagen

  • IMG_20221022_231552.jpg
    IMG_20221022_231552.jpg
    375.9 KB · Weergaven: 68
  • IMG_20221022_231528.jpg
    IMG_20221022_231528.jpg
    659.2 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20221022_231500.jpg
    IMG_20221022_231500.jpg
    460.5 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20221022_231449.jpg
    IMG_20221022_231449.jpg
    676 KB · Weergaven: 65
Je hebt zo te zien waar ik in eerste instantie aan dacht geen grof grind. Wat @Nicolientje-W zegt en daarbij wat met je hand bewegen zorgt ervoor dat vuil mee komt bij het afzuigen.

Een voorbeeld van hoe jouw Superfish stofzuiger werkt zie je in het filmpje. Trouwens de bacterien in je bodem zorgen mee. Dus daar zuinig op zijn.

 
Teststrips wel of niet doen?
Vandaag lagen ineens 2 van mijn Molly's rustig op de bodem. Nu wist ik gelukkig meteen dat dit een nitrietvergiftiging was en wat de oorzaak was. ik had

Goed dat je direct water hebt ververst.

Ik vermoed dat de nitriet met het ‘stofzuigen’ te maken kan hebben gehad. Als je de bodem verstoort kan er zo een piek ontstaan. Dat lijkt mij logischer dan een algentabletje teveel geven. Maar goed ik weet het natuurlijk niet zeker het is slecht een vermoeden.
 
Goed dat je direct water hebt ververst.

Ik vermoed dat de nitriet met het ‘stofzuigen’ te maken kan hebben gehad. Als je de bodem verstoort kan er zo een piek ontstaan. Dat lijkt mij logischer dan een algentabletje teveel geven. Maar goed ik weet het natuurlijk niet zeker het is slecht een vermoeden.
Oke moet ik dat dan niet weer doen?? Ik heb het idee dat er meer vuil in mijn water komt Dan in de emmer....
 
Oke moet ik dat dan niet weer doen?? Ik heb het idee dat er meer vuil in mijn water komt Dan in de emmer....
Een klein beetje vuil op je bodem kan geen kwaad dat zakt je bodem in en word voedsel voor de bacteriën, maar als het te veel word kan je met je hand boven de bodem wapperen zodat het turbulente water de deeltjes omhoog brengt en je het met een slangetje goed kan afzuigen.

Als je met een slangetje te veel over je bodem gaat verstoor je de bacteriën die nodig zijn om de schadelijke stoffen om te zetten in bruikbare stoffen waardoor je juist meer het water vervuild. Als je filter goed draait na de waterwissel is het water zo weer schoon en je bodem ook een stuk schoner.
Ik kan me niet voorstellen dat je tussen de waterwissels een te vieze bodem krijgt, mits je niet te veel voert (die fout maakte ik ook) of je planten moeten erg aan het afsterven zijn dus misschien is daar ook ruimte voor verbetering. Scheelt jou moeite en geld en de vissen hebben schoon water 😄
 
Een klein beetje vuil op je bodem kan geen kwaad dat zakt je bodem in en word voedsel voor de bacteriën, maar als het te veel word kan je met je hand boven de bodem wapperen zodat het turbulente water de deeltjes omhoog brengt en je het met een slangetje goed kan afzuigen.

Als je met een slangetje te veel over je bodem gaat verstoor je de bacteriën die nodig zijn om de schadelijke stoffen om te zetten in bruikbare stoffen waardoor je juist meer het water vervuild. Als je filter goed draait na de waterwissel is het water zo weer schoon en je bodem ook een stuk schoner.
Ik kan me niet voorstellen dat je tussen de waterwissels een te vieze bodem krijgt, mits je niet te veel voert (die fout maakte ik ook) of je planten moeten erg aan het afsterven zijn dus misschien is daar ook ruimte voor verbetering. Scheelt jou moeite en geld en de vissen hebben schoon water 😄
Niets meer aan toe te voegen
 
Superfish is chineese meuk. Meeste filters kan je ook de uitvoer snelheid aanpassen. Een spraybar plaatsen helpt ook. Die zit vaak standaard bij een interne filter. Ik zou kijken of je ergens een flinke pluk javamos kan krijgen. Dan kunnen daar alle baby visjes in schuilen.
 
Op zich zullen er wel jongen overblijven bij wat schuilplekken. Ik heb hier zelfs een bak met hoogvinkarpers en alle jongen worden met rust gelaten. En ze groeien vrij snel (althans hier wel...).
Bodem schoonmaken doe ik gewoon met een hevelslang. Ik ben nog vrij old school wat dat betreft.
 

Terug
Bovenaan