Welke filter ?.


@DanielHoogland

Zet je aquarium maar een op een dak van een flatgebouw en de potfilter op de begane grond. Kijken of je potfilter werkt. Denk het niet, dus de opvoerhoogte is de hoogte van de pomp tot het bovenste randje van je aquarium
De weerstand van al die extra slang zal wat problemen geven maar in principe zou je filter het ook dan gewoon moeten doen. Beetje flauw bericht want je begrijpt dat ik de mogelijkheid niet heb om het te testen, wellicht kun je zelf een poging doen?

 
De weerstand van al die extra slang zal wat problemen geven maar in principe zou je filter het ook dan gewoon moeten doen. Beetje flauw bericht want je begrijpt dat ik de mogelijkheid niet heb om het te testen, wellicht kun je zelf een poging doen?

Daarbij is wel deze regel van groot belang:
"De wet is alleen van toepassing op open vaten waarin zich een homogene vloeistof bevindt die aan een gelijke zwaartekracht onderhevig is en waarboven een gelijke luchtdruk heerst. De snelheid waarmee de vloeistofniveaus aan elkaar gelijk worden gemaakt hangt af van de doorstroomopening van de verbinding en de viscositeit van de vloeistof."
 
Ja, water en water. In theorie werkt dat gewoon, alleen een beetje extra weestand door de lange slangen.

Het enig dan mis kan gaan is dat de filter barst door een te hoge statische druk.
 
Daarbij is wel deze regel van groot belang:
"De wet is alleen van toepassing op open vaten waarin zich een homogene vloeistof bevindt die aan een gelijke zwaartekracht onderhevig is en waarboven een gelijke luchtdruk heerst. De snelheid waarmee de vloeistofniveaus aan elkaar gelijk worden gemaakt hangt af van de doorstroomopening van de verbinding en de viscositeit van de vloeistof."
Aan al die eisen wordt toch voldaan? Het water is prima homogene, de zwaartekracht is op aarde overal redelijk gelijk (helemaal als je over 'maar' een flatgebouw praat), de luchtdruk boven de invoer en uitvoer is gelijk en daar tussen in is het een gesloten systeem. Vooral dat laatste is belangrijk om deze 'wet' te laten gelden. Als je de hevel eenmaal hebt werken (wat uiteraard een uitdaging is als je de lengte van een flatgebouw neemt.. ga die slang maar eens aanzuigen) dan komt het water in de uitvoerbuis van je filter gelijk te staan met het waterniveau in je aquarium, zonder ook maar een pomp te gebruiken.

Dan blijft alleen nog over of het pompje sterk genoeg is om het gewicht van het water in de uitvoerbuis op te pompen van waterniveau aquarium, over de rand het aquarium in en zoals Tommie1 net zegt, inderdaad de druk die op het systeem komt te staan. Stel we gebruiken slang van 25 meter met een interne diameter van 16mm dan zit daar een gewicht van 5kg (5 Liter) in de slang. Als je het in extremen trekt zal het pompje wellicht niet sterk genoeg zijn om dat op te pompen. Bij 'normaal' gebruik heb je hier geen last van.
 
Wanneer je een flat van 4 etages heb met gemiddeld 3 meter per etage zit je op 12 meter.
Je zal een flinke pomp nodig hebben om water boven de 10 meter te krijgen.
In een filterpomp is de werkdruk niet vreselijk hoog, zal iets meer dan 1 bar zijn.
Bij elke meter die je omhoog gaat zal de waterdruk met 0.1 bar afnemen, zonder pomp krijg je daardoor op 10m een waterdruk van 0 en hoger kom je niet.
Wil je het water hoger krijgen zal je dus met hogere werkdruk in je pomp moeten gaan werken, 3 bar of zo.
De meeste slangen of slangkoppelingen gaan dat niet leveren.
 
Om een idee te geven mijn 10.000 l/u pomp de Jecod Jebao DCP 10000 is best een behoorlijke pomp en heeft een opvoerhoogte van 6 meter.
 
Dat is juist de discussie die we voeren Raoul :) Je vergeet dat we geen water 12 meter omhoog pompen. We brengen namelijk eerst met een hevel het water 12 meter naar beneden en die kracht wordt gebruikt om het ook weer 12 meter omhoog te brengen. Er is dus geen kracht (behalve zwaartekracht) nodig om het water die 12 meter weer omhoog te brengen. Dat is het mooie van het gesloten systeem van een potfilter. Zouden we het over een bioloog hebben (met dus een open systeem) dan heb je helemaal gelijk.
 
Dat is juist de discussie die we voeren Raoul :) Je vergeet dat we geen water 12 meter omhoog pompen. We brengen namelijk eerst met een hevel het water 12 meter naar beneden en die kracht wordt gebruikt om het ook weer 12 meter omhoog te brengen. Er is dus geen kracht (behalve zwaartekracht) nodig om het water die 12 meter weer omhoog te brengen. Dat is het mooie van het gesloten systeem van een potfilter. Zouden we het over een bioloog hebben (met dus een open systeem) dan heb je helemaal gelijk.
Inderdaad.
Je moet eigenlijk zien als een gesloten buis waarvan je beide openingen bovenaan houdt. Het water zal even hoog staan.

nu snij je beneden de leiding door (zonder water te verliezen), en je zet er vliegensvlug een pomp tussen. Dat water blijft even hoog staan en er is geen debiet zo lang je die pomp niet aan zet. Wel krijg je per 10m hoogte een druk van 1 bar. Als de pot daar tegen kan is er geen probleem.

Als een pomp een opvoerhoogte heeft van bv 1 m, dan kan je water vanuit een emmer die op grond staat ca 1m omhoog pompen.
 
Die schijnen ook goed te zijn ja. Maar te veel electronisch gedeelte. Wat in mijn opzicht voor een filter niet een must have is. Hoe meer electronica hoe iets sneller stuk zal gaan.
En je zal vast zeggen bij mij niet. Maar een filter is een filter. Het is wel een leuke filter. Maar dit is ook een geheel ander prijsklasse dan een 2217 of 902.
Inderdaad een andere prijsklasse. Maar zo eenvoudig in onderhoud dat geloof je niet.
Je maakt 1 keer in de twee weken de cardridge schoon wat heel simpel gaat en de pomp laat je verder dicht.
Helemaal schoonmaken is iets wat jaren niet hoeft.
 
Spoel je nooit de sponzen of filtermedia wat uit dan?
Er zitten geen sponsen in.
En verder spoel ik niets uit.
De cardridge houd het vuil uit de bak met biologisch filter materiaal.
De laatste keer dat ik hem openmaakte heeft hij plm 2 jaar gedraaid en mijn conclusie was ik had hem beter dicht kunnen laten.
 
Voila, de JBL 902 staat er op. Wat een verschil in stroming!

Wel duurt het behoorlijk lang eer alle lucht er uit is.
Iedere keer als ik een beetje schud met de filter komen er nog bellen naar buiten en hoor ik wat gerommel.
 
Voila, de JBL 902 staat er op. Wat een verschil in stroming!

Wel duurt het behoorlijk lang eer alle lucht er uit is.
Iedere keer als ik een beetje schud met de filter komen er nog bellen naar buiten en hoor ik wat gerommel.
Dat houdt vanzelf op duurt inderdaad even
 
Mijn bak is wat mistig geworden, ik denk van het filtermedium. Ik heb ook het oude medium van mijn interne filter in de bakjes gegooid. Bacterien vasthouden!

Nu zou ik graag het waterverversen wat simpeler maken. Ik dacht onderin een Tstuk te zetten op de inlaat, en daar dan wet een snelkoppeling een slang van 12/16 aan te kunnen koppelen, maar ik vind die onderdelen niet. Moet wel betrouwbaar spul zijn natuurlijk, en de flow niet te veel tegen houden. Hoe doen jullie dat?
 
T-stuk is de juist gedachte maar niet op je filter zetten. Ik heb al eens beschreven hoe ik dat doe:

 
Als je dan toch via je filter een automatisch waterververssysteem wil aanleggen denk ik dat je de in en uitlaat van PVC moet maken en daar verlijm je dan een T-stuk in waarbij een kant naar een kogelkraan + slangtule gaat. Zo kun je die uit/in-gang afsluiten en er een flexibele slang op aankoppelen.
 
Bedankt voor de tips. Ga ik eens over nadenken.

Is het normaal dat ik na een dag draaien nog steeds zo veel zweefvuil heb?
Er moet ook een garnaal helemaal door de filter geraakt zijn. Ze zat vast in de spraybar.
 
Als een garnaal het tot daar red dan doet je vuil dat ook.
Hoe ziet je filtervulling eruit?
 
Standaard JBL vulling is niet veel soeps. Zit een erg grof voorfilter in en dan een grof/medium spons. Die gaat geen klein zweefvuil vangen tenzij je zelf het mechanische gedeelte onderhanden neemt met wat fijnere spons en filtervlies/watten.

Goed voorbeeld is deze video. Wat je aan biologische media doet moet je zelf weten maar het mechanische gedeelte is prima opgezet zo. Benvo zegt dat als je een e902 hebt kun je het principe van onderstaande video (het mechanische gedeelte) ook volledig toepassen in je voorfilter in het bovenste mandje. Let er dan wel op dat je het omkeert want water loopt daar nog van boven naar beneden. Dan heb je weer een extra mandje over voor biologische media!

 
Laatst bewerkt:
Standaard JBL vulling is niet veel soeps. Zit een erg grof voorfilter in en dan een grof/medium spons. Die gaat geen klein zweefvuil vangen tenzij je zelf het mechanische gedeelte onderhanden neemt met wat fijnere spons en filtervlies/watten.

Goed voorbeeld is deze video. Wat je aan biologische media doet moet je zelf weten maar het mechanische gedeelte is prima opgezet zo. Benvo zegt dat als je een e902 hebt kun je het principe van onderstaande video (het mechanische gedeelte) ook volledig toepassen in je voorfilter in het bovenste mandje. Let er dan wel op dat je het omkeert want water loopt daar nog van boven naar beneden. Dan heb je weer een extra mandje over voor biologische media!



Standaard jbl filtervulling werkt hier uitstekend. We hebben alleen de balletjes eruitgehaald in het bovenste mandje voor het voorfilter een liter siporax gedaan.

Kwam geen zweefvuil door tenzij het filter erg vies was.

Als er een garnaal via de inlaat van je filter in de spraybar komt, is het verstandig een spons om de inlaat van het filter te doen. Sommigen hebben liever een filterguard, maar dat vonden wij vieze roestige dingen (de Chinese dingen).

Het verhaal van biohome vind ik een verhaal wat vooral goed is voor mr. biohome.
 
Standaard jbl filtervulling werkt hier uitstekend. We hebben alleen de balletjes eruitgehaald in het bovenste mandje voor het voorfilter een liter siporax gedaan.

Kwam geen zweefvuil door tenzij het filter erg vies was.

Als er een garnaal via de inlaat van je filter in de spraybar komt, is het verstandig een spons om de inlaat van het filter te doen. Sommigen hebben liever een filterguard, maar dat vonden wij vieze roestige dingen (de Chinese dingen).

Het verhaal van biohome vind ik een verhaal wat vooral goed is voor mr. biohome.
Tsja ik geloof best dat het bij jou genoeg is. Wellicht heb jij minder last van dat hele fijne zweefvuil omdat je bijvoorbeeld een andere bodem hebt (geen zand toevallig?). Feit blijft dat die JBL zonder fijne mechanische filtermedia wordt geleverd, alleen blauwe spons en dus de hele fijne deeltjes (als je die in je water hebt) zal hij niet vangen. En kom op, als een garnaal zijn weg er doorheen kan vinden dan kun je dat niet een prima fijne mechanische filtrage noemen toch?
 
Als een garnaal het tot daar red dan doet je vuil dat ook.
Hoe ziet je filtervulling eruit?
En kom op, als een garnaal zijn weg er doorheen kan vinden dan kun je dat niet een prima fijne mechanische filtrage noemen toch?
uhu.
Iig iets van watten erin doen.
Je kan ook een kleine extra pot ernaast zetten met puur filterwatten en fijne sponzen puur voor de mechanise vulling.
En dan dit filter ombouwen naar alleen biologische vulling,
 
Je kan ook een kleine extra pot ernaast zetten met puur filterwatten en fijne sponzen puur voor de mechanise vulling.
Toevallig heb ik dat zelf gedaan..
IMG_0541.JPG

Die kleine witte pot staat in serie (en zonder pomp) met de JBL en bevat alleen spons en filterwatten en de JBL zit vol met biomedia. Nou is dat natuurlijk niet perse op deze manier nodig maar geeft je wel meer volume voor je biologische media en is vrij makkelijk met schoonmaken. Ik maak elke paar maanden die witte pot open om uit te spoelen de rest blijft dicht. Als je echter in die JBL ook wat filterwatten toevoegt verhoog je in ieder geval de fijne mechanische filtrage functie.
 
Precies zo bedoel ik het.
Ik heb zo'n pot over (SunSun) voor de liefhebber, verkeerd besteld uit China.
TS woont te ver weg zie ik.
 
Laatst bewerkt:
Standaard jbl filtervulling werkt hier uitstekend. We hebben alleen de balletjes eruitgehaald in het bovenste mandje voor het voorfilter een liter siporax gedaan.

Kwam geen zweefvuil door tenzij het filter erg vies was.

Als er een garnaal via de inlaat van je filter in de spraybar komt, is het verstandig een spons om de inlaat van het filter te doen. Sommigen hebben liever een filterguard, maar dat vonden wij vieze roestige dingen (de Chinese dingen).

Het verhaal van biohome vind ik een verhaal wat vooral goed is voor mr. biohome.
Ik ben best tevreden met jbl spul maar ik snap Daniel ook zeker. Het is niet de beste media. Maar goed het hangt van vele factoren af uiteraard.

Maar goed elk aquarium is anders. En dat het bij jou goed werkt( ten eerste :thumbs:) maar wilt niet zeggen dat het bij een ander het ook goed werkt.

~ My precious.
 
Ik heb de media van de oude filter bij de JbL media gedaan, en ook in het tweede mandje van onderen bijgevuld met Siporax. (Ronde spons er uit).

En sinds een uurtje of 3 heb ik in de voorfilter nog wat watten bijgeduwd. Garnaal roostertje is besteld, ik heb er ondertussen een panty rond gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je die nieuwe Siporax eerst uitgespoeld? Zo nee, dan komt daar ook een hoop stof vanaf en is het logisch dat het er allemaal wat troebel uit ziet.
 
Ik heb die even onder de kraan gehouden. Toch was er nog een beetje mist.
Het zweefvuil dat is zag waren stukjes vissenpoep en haarworteltjes van de mosselplantjes.

ik heb de filter ook wat geknepen. Water gaat nu trager, nu durven de vissen wat meer rondzwemmen.
 
Bedankt voor de tips. Ga ik eens over nadenken.

Is het normaal dat ik na een dag draaien nog steeds zo veel zweefvuil heb?
Er moet ook een garnaal helemaal door de filter geraakt zijn. Ze zat vast in de spraybar.

Dat garnalen in mijn filter zaten kwam hier ook voor. Totdat ik een zo'n roestvrij stalen korfje gebruikte. Dat laat het vuil behalve het grove door maar garnalen, ook de potentionele zelfmoordenaars, blijven in de bak. Zo'n korfje bevalt mij trouwens beter als een sponsje om de aanzuig welke je te vaak moet schoonmaken.
 
Dat garnalen in mijn filter zaten kwam hier ook voor. Totdat ik een zo'n roestvrij stalen korfje gebruikte. Dat laat het vuil behalve het grove door maar garnalen, ook de potentionele zelfmoordenaars, blijven in de bak. Zo'n korfje bevalt mij trouwens beter als een sponsje om de aanzuig welke je te vaak moet schoonmaken.
RVS roostertje is besteld bij Ali, maar dat duurt nog even.
Ze kunnen alvast wennen aan een panty in de bak.
 
RVS roostertje is besteld bij Ali, maar dat duurt nog even.
Ze kunnen alvast wennen aan een panty in de bak.

Een korfje waar ik trouwens nog wel mee moest knutselen. Ik had de grootste maat besteld bij tante Ali. Uiteraard past die niet op de maten gebruikt bij een aanzuig van een JBL 1502 filter. Maar een PVC buisje buitenmaat 12 mm die ik behoorlijk opgetrompd heb en vervolgens voorzien van een gleufje waar dan weer een O ringetje inpast kon ik toen in mijn aanzuig schuiven en aan het andere einde heb ik het korfje vastgezet. Maar goed, het houdt me van de straat.
 
Even een extra vraagje.
Omdat dat garnalenkorfje nog even op zich laat wachten heb ik een panty over de aanzuiging van de filter getrokken en met een elastiekje vast gezet.
Garnalen geraken er zeker niet door, maar nu zet die aanzuiging zich nogal snel dicht met zweefvuil. Om de 2 dagen moet ik die even poetsen, anders zakt de stroming van de filter heel erg.
Een paar weken overleef ik dat wel, maar hoe gaat dat met zo'n garnalen filterbescherming. Moet ik dat dan blijven doen? Of gaat dat beter?
 
Volgens mij is zo m guard grover dan een panty en zal dus minder snel dicht gaan zitten. Maar goed je kan hem wekelijks met verversen altijd even afspoelen want dat is zo gebeurt. Maar nodig lijkt het me niet.
 
Even een extra vraagje.
Omdat dat garnalenkorfje nog even op zich laat wachten heb ik een panty over de aanzuiging van de filter getrokken en met een elastiekje vast gezet.
Garnalen geraken er zeker niet door, maar nu zet die aanzuiging zich nogal snel dicht met zweefvuil. Om de 2 dagen moet ik die even poetsen, anders zakt de stroming van de filter heel erg.
Een paar weken overleef ik dat wel, maar hoe gaat dat met zo'n garnalen filterbescherming. Moet ik dat dan blijven doen? Of gaat dat beter?

Met een garnalenkorfje, ik gebruik er een, hoeft dat niet. Voorheen gebruikte ik wel van deze sponsjes die om de aanzuig passen maar daar ondervond ik hetzelfde probleem; herhaalde schoonmaak.
 

Terug
Bovenaan