Welke filter


Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Berichten
243
Leeftijd
33
Hoi allemaal,

ik ben op zoek naar een goede en betaalbare filter voor een aquarium van 540L.

zelf heb ik de volgende 2 op het oog en twijfel tussen d
eze 2.

sera UVC-Xtreme (1200 L/h) met ingebouwde UV lamp

en de

BioMaster Thermo 600 (1250 L/h) met ingebouwde 300W verwarming


graag hoor ik van jullie wat jullie van deze 2 filters vinden en welke beter is


gr Lennard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet netto eigenlijk 1,5 tot 2 x de inhoudt van je bak overhouden en dan is het meestal wel nodig om bruto 4x je inhoudt te nemen. Dus zelf zou ik een filter nemen met een cap van rond de 2000 liter. Beter iets teveel capaciteit dan te weinig.
 
Je moet netto eigenlijk 1,5 tot 2 x de inhoudt van je bak overhouden en dan is het meestal wel nodig om bruto 4x je inhoudt te nemen. Dus zelf zou ik een filter nemen met een cap van rond de 2000 liter. Beter iets teveel capaciteit dan te weinig.

voor het merk oase en sera zijn deze 2 ook de grootste filters die er zijn zou dan betekenen dat er 2 nodig zijn of is er een ander merk met zo grote capaciteit?

maar bij een netto berekening van 2 keer de netto inhoud 540L X 2 is dan toch 1080 L. daar vallen deze 2 ruim in ?

en wat ik ook nog wilde vragen zo een UV lamp doet dat veel voor je aquarium of is dat overbodige luxe ? verkoper vertelde dat het daar beter schoon door wordt en dat ziektes en parasieten een minder grote kans hebben om toe te slaan
 
De filters die je noemt zitten bruto rond de 1200 liter maar daar zal je ergens rond de 600 van overhouden en ik vindt dat krapjes want dat is ongeveer 1,5x de bak. Het kan genoeg zijn maar dat hangt ook af van de belasting. Daarom zou ik in totaal voor 4x de inhoudt gaan en dan hou je rond de 2x ongeveer over netto.
 
bedankt voor de info alleen hoe zie je dat met de netto en bruto opbrengst van een filter


zitten er aan een uv lamp in de filter daar veel voordelen aan?
 
Wat vinden jullie dan van deze filter
Superfish X-Pro 2000

Deze draait 2000L per uur dat is ruim 4x het aquarium in 1 uur
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat vinden jullie dan van deze filter
Superfish X-Pro 2000

Deze draait 2000L per uur dat is ruim 4x het aquarium in 1 uur
Das een beest van een filter maar het verbruik ligt ook wel aan de forse kant is 45 watt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de info alleen hoe zie je dat met de netto en bruto opbrengst van een filter


Bruto is zeg maar leeg zonder sponzen en belasting in de sponzen. Door de sponzen zal er minder worden rondgepompt dan de leverancier aangeeft en met vervuiling erin is dat nog minder dus dan is netto de hoeveelheid water dat wordt rondgepompt veel minder.
 
Das een beest van een filter maar het verbruik ligt ook wel aan de forse kant is 45 watt.

Ja verbruik is dan nog niet zo hoog
En het prijs verschil met die jbl is bijna 100,-

Maar als die goed is dan ga ik denk ik voor die
 
Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in een Eheim of JBL maar ja de keus moet je zelf maken;).
 
Wat John al aangeeft + dat fabrikanten uitgaan van 0 opvoerhoogte.

jij komt al gauw aan 1m + opvoerhoogte, dit alles draagt bij aan een verminderde wateroutput.

Persoonlijk zou ik voor een bak van 150x60x60 altijd voor 2 filters gaan.
2x Eheim Pro 4+ 600 of iets vergelijkbaars bijvoorbeeld.

heb zelf ooit een JBL E1901 gehad... wat een herrie ding.
maar dat moet voor bijna alle filters gelden die zo'n volume kunnen verplaatsen.
 
Jij vind 45 watt verbruik nog niet zo hoog :S
Als je kijkt dat een verwarmingselement voor zo'n bak toch al 300W kan worden, valt de filter heel goed mee.
Je kunt berekenen hoeveel het gaat kosten, neem het wattage en vermenigvuldig dit met het aantal uren dat hij draait, neem nu per maand. En kijk dat hoeveel je betaald per KWh.
 
Dat is zeker waar

En als je het vergelijkt
Met de jbl die 36Watt verbruikt scheelt het 10watt


Een berwarmings element is inderdaad veel meer maar die draait niet continu
 
Nog een vraag als ik dan voor 2 filters ga kan ik dan niet bij opstarten van de bak 1 filter doen van ongeveer 1000 l/H en als die bezetting groter wordt een 2de er bij zetten
 
Nog een vraag als ik dan voor 2 filters ga kan ik dan niet bij opstarten van de bak 1 filter doen van ongeveer 1000 l/H en als die bezetting groter wordt een 2de er bij zetten
Ik en sommige andere onder ons zou voor 2 goeie stevige grote filters gaan want als er 1 filter uitvalt als je niet thuis bent ofzo dan heb je nog altijd de 2de die de boel draaiende kan houden en speel je op safe.
 
Bij een klein bezetting zou je met 1 filter nog door kunnen (kwa biologische afbraak gezien), het probleem wat ik eerder zie is de doorstroming.

1 uitstroom van bruto 1000liter gaat nooit al het water goed in beweging krijgen, wat weer voor dode plekken zal zorgen.
Dode plekken zorgt voor slechte plantengroei, en met een beetje pech ook voor blauwalg.

Stroming tekening.png


met 2 filters kan je rond 1/2-2/3 van de bak de stroming "herpakken" met een 2e uitstroom.

je kan ook is op marktplaats rondkijken voor 2e hands filters, met een beetje geluk heb je dan 2 filters voor de prijs van 1 nieuwe.
 
Marktplaats niet echt iets gevonden wat aan de liters voldoet (had ik ook al gekeken)

Ik ga starten met de superfish 2000
En als later nodig is doe ik er een 2de van filter bijvoorbeeld een oase 600 er bij
 
Jongens Mischien nog stomme vraag ik had deze filter bij een YouTube kanaal gezien van solid gold.

SunSun 404B extern 4 fasen aquarium filter 2000 l/h 9W UVC

Ik vroeg mij af of dit iets was of dat het zelfde valiever als de superfisch is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het in een ander topic al vermeld.

Je kunt beginnen met een jbl 1501.

Ik stond op het punt er een te kopen. Maar kon heel goedkoop aan een jbl 1501 komen.
Hier voor 130 euro thuisbezorgd.
https://www.dierenwinkelxl.nl/Aquarium/Pompen-en-Verwarming/4014162602121-JBL---CristalProfi-Greenline-buitenfilter-E1501?price[0]=0&price[1]=0&f45233[4]=4&

Ik vind de Eheim wel een stuk stiller.

Koop je een ander mandje erbij, heb je hem gelijk geupgrade naar de 1502.
 
Ik heb het in een ander topic al vermeld.

Je kunt beginnen met een jbl 1501.



Koop je een ander mandje erbij, heb je hem gelijk geupgrade naar de 1502.


Die maar is te klein voor mijn bak als ik voorgaande berichten mag geloven

Die filter die ik nodig heb zal rond de 2000L/h moeten draaien

Maar toch bedankt
 
Die maar is te klein voor mijn bak als ik voorgaande berichten mag geloven

Die filter die ik nodig heb zal rond de 2000L/h moeten draaien

Maar toch bedankt

Daarom zeg ik ook beginnen. Je kunt op zo’n bak veel beter 2 filters zetten.

1 grote maakt veel meer lawaai! En als er eens wat is met het filter heb je er geen meer.

Dat had ik laatst. Dus de jbl is hier een reserve filter.
 
Ooooo op die toer ja dat kan ik me inderdaad nog bedenken maar voor indraaien heb ik er nu 1 nodig
 
2 Filters is altijd beter en neem bv 2x Eheim professional 600+ 1250ltr per uur met 4 mandjes er in dan heb je genoeg filter materiaal en debiet van 2500ltr per uur minus verlies opvoer hoogte en slangen+filter materiaal hou je ongeveer 1500liter per uur over.
UV-C lamp kan preventief zweefalgen en bacterien verminderen die schadelijk zijn het is een must als je b.v Koi opkweekt voor de vijver maar ook met grote Chiclides kan je schimmels en ziektes voorkomen.
UV-C lamp op een gezeldschaps Aquarium gaat ook zweefalgen tegen en schadelijke bacterien, mocht je de keuze maken om deze lamp in te zetten tussen het filter dan moet je hier even rekening mee houden.

Altijd de UV-C lamp na het filter plaatsen op de uitstroom en nog niet gebruiken bij een aquarium in opstart fase om eerst de zwevende bacterien kans te geven zich te hechten en te vermedigvuldigen op substraat na c.a 2 maanden pas de UV-C lamp gaan gebruiken.
Omhulsel van glas in de houder (Kristalglas) om de 3 a 4 maanden schoonmaken en proberen deze nooit met je vingers aan te raken omdat dit glas of het glas van de lamp vetten van onze vingers inbranden. dus doekje gebruiken net als bij Halogeen
Lamp na 12maanden vervangen omdat het rendement van UV straling die deze lamp uitstraalt dan met 50% is verminderd, kosten ongeveer 20-30euro voor een vervanger.
Bij jou debiet en grote van het Aquarium is een lamp van 9Watt niet voldoende en heb je een 15-19Watt UV-C lamp nodig.
Kijk trouwens nooit direct in het licht van een UV-C lamp als hij aanstaat en vermijd licht op de huid, dit licht is kanker verwekkend en kan blindheid veroorzaken ! dus enige veiligheid met gebruik van een UV-C lamp is wel geboden.
De meeste lampen zijn beveiligd zodat ze niet buiten de gesloten houder per ongeluk aangezet kunnen worden.
 
ja mijn keuze is nu voor de superfisch 2000 gegaan en indien nodig wil ik er een oase 600 of een sera 1200 bijzetten

in de sera zit een kleine uv-c lamp en daarvoor de vraag of het verstandig was om dit te hebben.

na ook meer onderzoek gedaan te hebben naar deze superfisch lijkt het mij geen verkeerde filter om deze bak te draaien ik snap inderdaad het probleem bij uitval van 1 filter als er maar 1 filter op zit daarom komt aar na een tijd een 2de filter op maar voor de opstart (toch nog geen vissen in) wil ik gaan starten met 1 ook mede het budget speelt hierin een rol en de functie van 2 filters bij het opstarten niet nodig is.
 
2 Filters is altijd beter en neem bv 2x Eheim professional 600+ 1250ltr per uur met 4 mandjes er in dan heb je genoeg filter materiaal en debiet van 2500ltr per uur minus verlies opvoer hoogte en slangen+filter materiaal hou je ongeveer 1500liter per uur over.
UV-C lamp kan preventief zweefalgen en bacterien verminderen die schadelijk zijn het is een must als je b.v Koi opkweekt voor de vijver maar ook met grote Chiclides kan je schimmels en ziektes voorkomen.
UV-C lamp op een gezeldschaps Aquarium gaat ook zweefalgen tegen en schadelijke bacterien, mocht je de keuze maken om deze lamp in te zetten tussen het filter dan moet je hier even rekening mee houden.

Altijd de UV-C lamp na het filter plaatsen op de uitstroom en nog niet gebruiken bij een aquarium in opstart fase om eerst de zwevende bacterien kans te geven zich te hechten en te vermedigvuldigen op substraat na c.a 2 maanden pas de UV-C lamp gaan gebruiken.
Omhulsel van glas in de houder (Kristalglas) om de 3 a 4 maanden schoonmaken en proberen deze nooit met je vingers aan te raken omdat dit glas of het glas van de lamp vetten van onze vingers inbranden. dus doekje gebruiken net als bij Halogeen
Lamp na 12maanden vervangen omdat het rendement van UV straling die deze lamp uitstraalt dan met 50% is verminderd, kosten ongeveer 20-30euro voor een vervanger.
Bij jou debiet en grote van het Aquarium is een lamp van 9Watt niet voldoende en heb je een 15-19Watt UV-C lamp nodig.
Kijk trouwens nooit direct in het licht van een UV-C lamp als hij aanstaat en vermijd licht op de huid, dit licht is kanker verwekkend en kan blindheid veroorzaken ! dus enige veiligheid met gebruik van een UV-C lamp is wel geboden.
De meeste lampen zijn beveiligd zodat ze niet buiten de gesloten houder per ongeluk aangezet kunnen worden.

Ed, kleine tip.

Koop een vervangende philips uvc lamp. Heb dit uitgezocht. Philips heeft hoogste uvc uitstraling per watt en een effectieve levensduur van 9000 uur ipv 8000 uur.
En ze zijn met 8 a 10 euro een stuk goedkoper.
Hier datasheet van een 9watt.

http://www.lighting.philips.com/mai...ter-and-air/tuv-pl-s/927901704007_EU/product#
 
top super voor de tip

nu komt er nog geen uv-c lamp op
 
heb zelf ooit een JBL E1901 gehad... wat een herrie ding.
maar dat moet voor bijna alle filters gelden die zo'n volume kunnen verplaatsen.

Ik heb ook een JBL 1901 draaien en die hoor je niet, afgelopen weekend een 1501 erbij gezet en die is net zo stil. Wat me wel opvalt is dat het water nu kraak helder is dus 1 filter is wel wat weinig voor zo'n plas water.
 
Ik heb ook een JBL 1901 draaien en die hoor je niet, afgelopen weekend een 1501 erbij gezet en die is net zo stil. Wat me wel opvalt is dat het water nu kraak helder is dus 1 filter is wel wat weinig voor zo'n plas water.

Of je hebt nooit een Eheim gehad. Of je weet niet wat stilte is.

Ben reuze blij dat mijn 1501 weer op zolder staat.
 
Een eheim heb ik ook maar , maar stiller dan stil kan toch niet? Je hoort gewoon niks en mijn meubel is niet geisoleerd.
 

Terug
Bovenaan