Welke filter voor een 240l bak?


BUX

Member
Lid geworden
2 november 2023
Berichten
12
Leeftijd
41
Beste kenners,

Ik ben in het bezit van een eheim vivaline LED 240. Zoals de naam zegt is het een bak van 240L. Op internet al heel veel reviews gelezen waardoor ik niet meer weet welke filter te nemen, de meningen verschillen enorm, hoe meer je leest, hoe meer je twijfelt. Graag jullie mening op basis van jullie ervaringen want ik lees het volgende op het internet, al dan niet waar:

EHEIM: zijn niet meer de beste vanaf de professional 4 serie, zouden ook niet meer stil zijn en kwaliteit trekt op niets meer? Is de professional 3 (1200xl(t) een goede?
OASE BIOMASTER: goed concept maar veel herrie omwille van lucht dat zou aangezogen worden of vast komt te zitten (te wijten aan het prefilter)?
FLUVAL: FX series zouden ook lawaai maken?
JBL: maakt ook lawaai?
AQUAEL zou heel stil zijn maar hier zouden dan weer teleurstellingen zijn over de flow rate die niet klopt?
Andere merken aan te raden?

Het maakt me eigenlijk niet uit zolang ik maar een goede filter heb die liefst zo stil mogelijk is en goed werkt uiteraard, de prijs maakt eerlijk gezegd ook niet uit, een filter met te hoge capaciteit mag ook als je de flow kunt regelen.

Alvast bedankt.
 
Bux
Kijk eens simpel naar een eheim filter wat zich de laatste 30 jaar bij benadering heeft bewezen.
Dan kom je uit bij een eheim classic 600 buitenfilter, het filtermateriaal kun je zelf uitkiezen en in lagen in het filter stoppen.Dit filter is in mijn optie stil genoeg en ja de laatste filters van eheim zijn wel een vernieuwing maar geen vooruitgang.
Wat ooit goed was is het nu nog.
gr,bert
 
Ik heb Eheim filters en een Sera filter. De Eheim vind ik prettiger en heb nog geen slechter ervaring ermee, maar ik ben dan ook nog maar anderhalf jaar bezig met deze hobby.
 
Aan mijn Vivaline 240 had ik een Eheim professional 4 600 buitenfilter. Eigenlijk had er geen problemen mee.
Hoorde je eigenlijk niet...
Aan de grote bak draait een 1200XLT, die maakt wel heel wat meer lawaai.

Aan de nieuwe kleine bak heb ik JBL, die hoor je helemaal niet en ook de grotere filters van JBL hoor je helemaal niet.
Als ik eerlijk ben vind ik die zelfs gemakkelijker aan te sluiten als die van Eheim!
 
Ook bij de JBL 1502 hoor je weleens geluiden dat je ze hoort maar dat is niet mijn ervaring dus ervaringen kunnen soms behoorlijk verschillen.
 
Bedankt allemaal voor de reacties, ik hoor het liever van aquarianen omdat je op het internet toch ook moet opletten. Sommigen worden gesponserd door bepaalde merken waardoor het niet meer objectief is.
 
Alle filters (Eheim, jbl, fluval, etc) tot aan een max bak volume van 600 liter (naamgeving serie 600) zijn stil.
Ik heb alleen Eheim. Zijn stil. En redelijk degelijk.
Classic zijn zeer goede filters. Maar minder handig in gebruik.

Alle grote filters moet je niet nemen als je van stilte houd. Dus geen jbl 1500 of 1900 serie. Geen Eheim 1200xl
Geen fluval FX.

Volgens @sschot is de aquaell ultramax een uitzondering en is deze wel stil.
Hij heeft daar in zijn topic metingen aan gedaan, en houd ons nog verder op de hoogte.
Is een relatief nieuw filter. En weinig mensen hebben er ervaring mee.
Maar eerste indruk is positief.
 
Alle grote filters moet je niet nemen als je van stilte houd. Dus geen jbl 1500 of 1900 serie
Dat is dus het verschil in diverse waarnemingen want ik heb hem op 2 meter afstand van mij in de kast van de Fusion staan en ik hoor niks en zelfs met de kast open moet ik wel bijna met mn oor er tegenaan gaan liggen om de 1502 te horen.
Dit is ook bij bv een Aquaflow 100 het geval. De een hoort niets en bij de ander geeft ie een lichte brom.
 
Alle filters (Eheim, jbl, fluval, etc) tot aan een max bak volume van 600 liter (naamgeving serie 600) zijn stil.
Ik heb alleen Eheim. Zijn stil. En redelijk degelijk.
Classic zijn zeer goede filters. Maar minder handig in gebruik.

Alle grote filters moet je niet nemen als je van stilte houd. Dus geen jbl 1500 of 1900 serie. Geen Eheim 1200xl
Geen fluval FX.

Volgens @sschot is de aquaell ultramax een uitzondering en is deze wel stil.
Hij heeft daar in zijn topic metingen aan gedaan, en houd ons nog verder op de hoogte.
Is een relatief nieuw filter. En weinig mensen hebben er ervaring mee.
Maar eerste indruk is positief.
Biljoenblik,

Het lijkt wel waar wat jij zegt, zo komt het algemeen op neer.
Welke eheims heb jij dan? Alleen de classics?
Ja ik heb inderdaad al veel opgezocht van de aquael, probleem is dat ik een paar keer gelezen heb dat de flow niet zo krachtig is als ze beweren, die ultramax 2000 zou uiteindelijk ongeveer overeenkomen met een eheim die tot 1000 l/u of iets meer gaat. Ik beweer het niet, ik heb het gewoon gelezen, wat ik wel lees is dat ze ook allemaal heel stil zijn. De filter is qua prefilter wat hetzelfde systeem als de biomaster. Ik hoor ook dat aquael niet altijd een goede service heeft.
Flow moet goed genoeg zijn om mijn co2 mooi te laten verspreiden in de bak.
De laatste eheims zijn "niet meer van degelijke kwaliteit" en dan bedoel ik de buitenkant zoals het plastic, zoals de laatste prof 4 en prof 5, maar wat extra voorzichtig zijn vind ik niet erg als ze maar hun ding doen. Prijs lijkt ook overdreven maar nogmaals vind ik dat niet altijd erg als ik er maar plezier aan heb. Een miskoop komt sowieso vaak duurder uit.
 
Als je stemmen wil laten meetellen in je beslissing, doe de eheim classic 600 desnoods 2 van 2e hands of nieuw met dubbele kranen.
Geen mandjes en veel verschillende filtersubstraten dat is onnodig.
Die maken weinig geluid ook😀
 
Laten we eerlijk wezen en concluderen dat elk filter wel wat geluid produceert hoe groot of hoe klein ook.


MAAR….. hoe vaak zit je in een stille ruimte bij je aquarium? Er is altijd wel geluid van een tevee, radio of kinderen etc.
de een tilt er ook zwaarder aan als een ander Denk ik?
 
Sommige mensen hebben ook een bak miss. in de slaapkamer staan, dan kan ik me wel voorstellen dat je alles hoort.
Hier alleen positieve ervaring met Eheim, vroeger de potfilters de 2213 etc gehad die stil waren en nu op de meterbak de Eheim xperience die ook stil is.
En ja de een heeft ook betere oren dan de andere.....
 
Laten we eerlijk wezen en concluderen dat elk filter wel wat geluid produceert hoe groot of hoe klein ook.


MAAR….. hoe vaak zit je in een stille ruimte bij je aquarium? Er is altijd wel geluid van een tevee, radio of kinderen etc.
de een tilt er ook zwaarder aan als een ander Denk ik?
Dat is dus het verschil in diverse waarnemingen want ik heb hem op 2 meter afstand van mij in de kast van de Fusion staan en ik hoor niks en zelfs met de kast open moet ik wel bijna met mn oor er tegenaan gaan liggen om de 1502 te horen.
Dit is ook bij bv een Aquaflow 100 het geval. De een hoort niets en bij de ander geeft ie een lichte brom.


Hier niet hoor. Denk dat je daar een heel belangrijk punt aan haalt.
In veel gezinnen staat heel de dag de TV te tetteren. Of een blauwe speaker.
En dan nog maar te zwijgen over het aantal kinderen of huisdieren.
Ja, dan valt zo’n bromtol niet op.

Hier is dat alles niet. Ik luister soms muziek. Ik kijk soms tv. En heb verder niets wat herrie maakt.
Dus als ik de O2 belletjes hoor breken aan het oppervlak, dan wil geen pomp horen brommen.
 
Biljoenblik,

Het lijkt wel waar wat jij zegt, zo komt het algemeen op neer.
Welke eheims heb jij dan? Alleen de classics?
Ja ik heb inderdaad al veel opgezocht van de aquael, probleem is dat ik een paar keer gelezen heb dat de flow niet zo krachtig is als ze beweren, die ultramax 2000 zou uiteindelijk ongeveer overeenkomen met een eheim die tot 1000 l/u of iets meer gaat. Ik beweer het niet, ik heb het gewoon gelezen, wat ik wel lees is dat ze ook allemaal heel stil zijn. De filter is qua prefilter wat hetzelfde systeem als de biomaster. Ik hoor ook dat aquael niet altijd een goede service heeft.
Flow moet goed genoeg zijn om mijn co2 mooi te laten verspreiden in de bak.
De laatste eheims zijn "niet meer van degelijke kwaliteit" en dan bedoel ik de buitenkant zoals het plastic, zoals de laatste prof 4 en prof 5, maar wat extra voorzichtig zijn vind ik niet erg als ze maar hun ding doen. Prijs lijkt ook overdreven maar nogmaals vind ik dat niet altijd erg als ik er maar plezier aan heb. Een miskoop komt sowieso vaak duurder uit.

Ik heb op mijn werkkamer een Eheim 2211 classic op de cube.
In de woonkamer (moet nu nog opgebouwd worden) heb ik 3x Eheim prof4. 2x de 2275 (600 serie) en 1x de 2373 (350T).
De 350T heeft dezelfde kop (wattage) als de 2275.
Die 3 bij elkaar is veel minder geluid dan 1x 1200XL of JBL1500

Ik heb ook een hele tijd de classic 600 gehad. Die was redelijk stil. Op een rubber mat zetten en een gewicht op de kop.
De flow van de classics is echt goed. Krachtige motor.

De Oase biomaster 850 was ook nog acceptabel. Veel flow. Maar die had steeds ergens valse lucht.
En of dat probleem inmiddels is verholpen, dat weet niet.
De hele biomaster serie heeft namelijk dezelfde slangaansluiting en koppelstuk.
Dus denk dat daar iets mis gaat.

Je hebt helemaal gelijk dat Eheim wel minder degelijk is geworden. Manden zijn minder stevig. Ook de filterpot voelt minder degelijk.
De experience serie is ook heel degelijk. Maar niet zo krachtig.
 
Qua geluid is de Aquael voor als nog de stilste die ik in huis heb gehad, en wat ik in huis heb gehad zijn er aardig wat

Eheim 3 2076
Eheim 3 2078
Eheim classic 600
Fluval 406
Fluval FX2
Hydor Pro 600
Aquael Ultramax 2000

De laatste 2 zijn veruit het stilste uit deze rij, en voor mij is de aller stilste de Ultramax 2000.

Staat wel tegenover dat de Hydor ruim 5 jaar draait, de Ultramax nog maar net

Vind de flow niet slechter als bij de Hydor. Flow van pompen is altijd tov opgave slecht, omdat dit is onrealistische omstandigheden wordt gemeten.

Ik heb liever 2 stille filters voor 1 flow dan 1 "herrie" filter voor 1 flow.
Maar dat zal puur persoonlijk zijn.
1 flow is een waarde X in l/h voor de duidelijkheid

Kijk naar de Hypermax 4500, regelbaar vanaf de helft en zeer stil, althans volgens de specificaties op de doos.

Subjectief een filter stil noemen is onzin. Met telefoon en app meten, op 1 a 2 cm vanaf de pomp zelf. En dan nog zijn dit niet gekalibreerde metingen, dus niet heilig, maar wel indicatief.
 
In veel gezinnen staat heel de dag de TV te tetteren. Of een blauwe speaker.
En dan nog maar te zwijgen over het aantal kinderen of huisdieren.
Ja, dan valt zo’n bromtol niet op.
Ik ben vaak al voor 5 uur op en dan is het muisstil in de kamer en ook dan hoor ik niks als ik rustig mn broodje eet op de bank. Ik ben bang dat er soms best veel verschil zit in filters uit dezelfde serie.
 
Ik ben vaak al voor 5 uur op en dan is het muisstil in de kamer en ook dan hoor ik niks als ik rustig mn broodje eet op de bank. Ik ben bang dat er soms best veel verschil zit in filters uit dezelfde serie.
Dat is waar, voor de ene is het goed en voor de andere niet.
Mijn besluit staat vast en ik ga toch voor een eheim. Kom ik met een classic 600 toe ook qua goeie stroming voor CO2 overal te hebben? Twee filters kunnen ook. Ik twijfel ook nog aan de prof 4 en 5 serie, ondanks mindere kwaliteit als ze maar stil zijn. De 1200 xlt ga ik laten, lijkt me ook te zwaar om uit de kast te nemen. Over experience lees ik ook goeie dingen. Bedoeling was voor verwarming in filter maar dan gebruik ik wel externe.
 
Ik ben vaak al voor 5 uur op en dan is het muisstil in de kamer en ook dan hoor ik niks als ik rustig mn broodje eet op de bank. Ik ben bang dat er soms best veel verschil zit in filters uit dezelfde serie.

Dat jij niets hoort, is subjectief. Dit zegt praktisch niets en is niet representatief.

1 type uit dezelfde serie moet in basis niet echt van geluid verschillen, als er geen defect is.

Door verschillende filter opbouw en tegendruk kan er iets verschil optreden, maar dit kan en mag geen "dag en nacht" zijn.

Hoe hoger het pomp volume, hoe meer pomp vermogen, hoe meer geluid. Dat is eenvoudige natuurkunde.
 
Dat jij niets hoort, is subjectief. Dit zegt praktisch niets en is niet representatief.
Daarom zeg ik ook dat IK niks hoor en dat wil niet zeggen dat een ander niets hoort;)
De een is gevoeliger voor bepaalde geluiden dan de ander en ook dat speelt mee. Zelf heb ik wel de ervaring met de Aquaflow 100 dat je ze niet hoort maar toch had ik 1 of 2x een exemplaar die ik wel duidelijk hoorde en die zijn er weer uitgegaan. Maar goed ik heb er ook al vele versleten op alle kleine bakjes destijds.
 

Terug
Bovenaan