Welke Dwergcichliden leven in een groep


visstisck zei:
Ik had wel eens ervaringen gelezen dat kersenbuiken ook in groepen werden gehouden.Dit waren meestal wel grotere bakken van zeker 150 cm.

Binnen ons bedrijf staan her en der nog wat aquaria vooral in de labo's. In een daarvan, een bak van ca 60x60 heeft iemand ooit een groep kersenbuikjongen losgelaten. De eerste keer dat ik dit in de gaten kreeg dacht ik 'dit gaat nooit goed', maar ik heb deze bak gedurende enkele jaren regelmatig teruggezien bevolkt met naar ik schat een 10-tal van deze vissen die zich behoorlijk rustig gedroegen.
Ik denkt dat het kan uit noodzaak: sneuvelen of zich rustig houden...
 
Ja heb het tot nu toe alleen over Pelvicachromis pulcher gelezen.
 
Heb je enige idee wat de afmetingen van die bak waren?
 
Ik denk dat het P.pulcher waren (of zijn ik kom daar niet meer).
 
Groot ;) als ik moet gokken dan denk ik denk dat het vierkante bakken zijn van 150 cm breed
 
Hallo Gert en de rest

Ik waardeer je input maar noem het eigenwijs ik denk dat het beter is en je meer kans van slagen hebt als je beide soorten tegelijk toevoegd. Tuurlijk iedereen heeft zijn mening en die waardeer ik ook. Ik kies voor 2 soorten die een andere manier van bouw hebben en karakter...
 
Laten we Gert eerst eens de kans geven uit te leggen wat hij precies heeft bedoeld en wat de redenering achter de opmerking is... Wie weet zien we allemaal iets doorslaggevends over het hoofd.

~ Ivo
 
Ivo, ben zeker benieuwd na. Enkel baseer ik mijn antwoord niet puur op mijn eigen mening. Heb veel vragen gesteld aan leden op apistogramma.com en dat werdt mij aangeraden.

Definitieve maat is 160 x 70 x 70
 
Even een gedachten die ik kwijt moet..

De bak is zoals boven 160 x 70 x 70 wat ik mij afvraag je ziet soms op een andere nederlands forum foto's verschijnen met Midden Amerikaanse aquariums met 3 a 4 cichliden soorten..in aquariums van gelijke groter of iets langer maar minder diep.

is dat ook te doen met de Zuid amerikaanse cichliden? wat is jullie mening uiteraard aquarium inrichten zonder zichtlijnen of amper 1
 
1.60 is misschien weer een ander verhaal als je je inrichting er ook op aanpast. In mijn 1.20 zou ik het niet meer aandurven om 2 soorten dwergjes te houden. Alhoewel het nu wel weer redelijk goed gaat. Ik moet en ga maatregelen treffen maar ben nog aan het uitzoeken wat ik precies wil.

Ik had 2 soorten als zijnde 'rustige' vissen gekocht en samen in 1x in mijn bak gedaan naast de apisto's. Uiteindelijk was de apistogramma agassizzi de meest rustige soort in mijn bak terwijl het tegenovergestelde verwacht werd!

Ik zal vooral veel research doen, niet eigenwijs zijn (zoals ik), en goed luisteren naar de adviezen die je op bijv dit forum gegeven worden. Ik zie wel mogelijkheden maar dan is research een vereiste.

Gr Robin
 
mss zei:
Even een gedachten die ik kwijt moet..

De bak is zoals boven 160 x 70 x 70 wat ik mij afvraag je ziet soms op een andere nederlands forum foto's verschijnen met Midden Amerikaanse aquariums met 3 a 4 cichliden soorten..in aquariums van gelijke groter of iets langer maar minder diep.

is dat ook te doen met de Zuid amerikaanse cichliden? wat is jullie mening uiteraard aquarium inrichten zonder zichtlijnen of amper 1

3 a 4 verschillende soorten cichliden in een bak van die maten moet je gewoon echt niet willen. Maakt niet uit welk wereld deel ze vandaan komen.
Het kan natuurlijk wel, je kan ook 6 verschillende soorten erin proppen, maar of je dan natuurlijk gedrag gaat zien, ik denk het niet. En ik neem aan dat dat is wat je wil?
 
Mark-jan,

Was ook meer een vraag. Al vraag ik me af waarom er dan wel midden Amerikaanse zo gehouden worden in zelfde maat aquaria in Nederland.

@robin-s research is wat ik al weken aan het doen ben. Ik kijk naar leef omgevingen en of ze qua bouw anders zijn en liefst nog zelfs qua broeden.

Het bestand wat ik wil werdt me deels aangeraden door Mike wise van apistogramma.com en hij heeft met Tom erover gehad schreef hij. Nu waardeer ik die mening maar uiteraard tellen de meningen ook hier.

Al heb ik besloten om het zoiezo te gaan proberen en soms heb je pech en gaat het niet.

Groet
Stijn
 
Het is denk ik wel te doen,bak is er in ieder geval wel groot genoeg voor. Dan heb je van elke soort een 'koppel' of een harempje.
Maar ik ben ook van mening dat je met ��n (grotere)groep leuker gedrag ziet. Ze zwemmen met elkaar, eten samen, dagen elkaar soms uit. Althans dat zie ik bij mijn altispinosus.

Of misschien kan je(dwerg)cichliden kiezen die in verschillende 'waterlagen' zwemmen? Denk dat dat ook nog wel een kans van slagen heeft.

Welke dwergcichliden ga je nu nemen (omdat je zegt dat je het sowieso gaat proberen?, ben wel benieuwd.:)
 
mark-jan zei:
mss zei:
Even een gedachten die ik kwijt moet..

De bak is zoals boven 160 x 70 x 70 wat ik mij afvraag je ziet soms op een andere nederlands forum foto's verschijnen met Midden Amerikaanse aquariums met 3 a 4 cichliden soorten..in aquariums van gelijke groter of iets langer maar minder diep.

is dat ook te doen met de Zuid amerikaanse cichliden? wat is jullie mening uiteraard aquarium inrichten zonder zichtlijnen of amper 1

3 a 4 verschillende soorten cichliden in een bak van die maten moet je gewoon echt niet willen. Maakt niet uit welk wereld deel ze vandaan komen.
Het kan natuurlijk wel, je kan ook 6 verschillende soorten erin proppen, maar of je dan natuurlijk gedrag gaat zien, ik denk het niet. En ik neem aan dat dat is wat je wil?

Ben het hier niet mee eens. Waarom?

Het gedrag en temperament van Midden Amerikaanse cichliden kan velen malen sterker zijn dan Zuid Amerikaanse cichliden. Heel veel soorten combineren slecht met andere soorten, waardoor je dus echt goed moet kijken naar welke medebewoners je erbij kunt plaatsen. Meksjoef kan hier wel wat meer over vertellen waarom je met Midden Amerikaanse biotoopbakken weer minder aantallen/soorten ziet.
 
Ben nog steeds zoekende en de maat is uiteindelijk ook iets groter geworden dan de 160x70x70 zoals jullie weten

De twijfel bestaat nog steeds en af en toe gaat mijn gedachten naar Apistogramma met een iets wat grotere cichliden te combineren met soorten zoals biotodoma wavrini,cupido,Bujurquina,Nannacara of Laetacara wat is jullie mening hierover?.
 

Terug
Bovenaan