Welke Dwergcichliden leven in een groep


M

mss

Guest
Hallo mede cichliden liefhebbers.

Na dat het apistogramma topic zo goed intrek was besloten om nog een onderwerp te openen.

Dit topic is enigszins uit eigenbelang want ben zoekende voor een dwerg die in een groep kan en doel dan niet op een harem.

Buiten de apistogramma welke soorten leven erin groepen. Lijkt me leuk om dit een topic te laten worden waar we de verschillende dwerg cichliden in bespreken die in een groep leven.

Groet
Stijn
 
Ik heb zelf de Mikrogeophagus altispinosus in een klein groepje.Samenstelling wisselde (soms omdat ik te veel mannen en soms dan weer te veel vrouwen), maar ik vind dat ze veel leuker gedrag vertonen in een groepje dan in een 'koppel'. Ze zwemmen samen, eten samen. Soms dan zet er ��n zijn kieuwen tegen de ander op, waarna de ander dat ook doet. In het begin wel bekvechten, maar nu doen ze dat helemaal niet meer. Soms dan zonderen er twee altispinosus zich af en kan ik weer genieten van de broedzorg.

Ik heb er nu ook jongen 10-15 jongen van.Ook die zwemmen met de volwassenen mee. Erg leuk om te zien.
 
mss kun je vragen aan een moderator om de titel te veranderen ;) want een groep dode dwergcichliden gaat zo stinken :p Zeker als we er een sticky van willen maken :D
 
Misschien is het wel gemakkelijk als je dan ook de maat van je aquarium vermeldt
 
visstisck zei:
Ik heb zelf de Mikrogeophagus altispinosus in een klein groepje.Samenstelling wisselde (soms omdat ik te veel mannen en soms dan weer te veel vrouwen), maar ik vind dat ze veel leuker gedrag vertonen in een groepje dan in een 'koppel'. Ze zwemmen samen, eten samen. Soms dan zet er ��n zijn kieuwen tegen de ander op, waarna de ander dat ook doet. In het begin wel bekvechten, maar nu doen ze dat helemaal niet meer. Soms dan zonderen er twee altispinosus zich af en kan ik weer genieten van de broedzorg.

Ik heb er nu ook jongen 10-15 jongen van.Ook die zwemmen met de volwassenen mee. Erg leuk om te zien.
Kan je daar wat meer over vertellen? In wat voor formaat bak zitten ze? Hoe is deze ingericht (foto?)? Wat is de m/v-verhouding nu? Bij welke m/v-verhouding gaat het fout? Hoe zie je dat je moet ingrijpen?
 
Ik schaam me diep, Valt me nu pas op dat de titel zo staat. Pm naar moderators verstuurdt hopelijk veranderen ze het.

aquavisie is meer een algemeen topic. Aquarium is nog in de maak maar wordt 150 x 70 cm.

Visstick inderdaad gelieve zo compleet mogelijke informatie geven zodat we er ook echt wat aan hebben. Ben dus ook met de vragen van Jones eens
 
Ze zitten in een aquarium van 120x40x55 (Juwel rio240).
Toen ik ze voor het eerst had gekocht had ik ��n vrouw en drie mannen. In het begin waren ze wel aan het 'bekvechten', dit hield in dat ze elkaar enkele seconde vastpakte bij de bek en dan loslieten. Dit hebben ze twee weken gedaan (ook de vrouw deed het regelmatig),daarna bleef het bij heel even de kieuwen opzetten.

Omdat ik wilde proberen hoe het ging als er meer vrouwen ging had ik er twee vrouwen bijgekocht. Ook nu bleef het alleen bij de kieuwen opzetten (zowel bij de oude als de nieuwe altispinosus).Later kreeg ik nog 2 jongen die ik een aantal maanden heb gehouden, waarvan ik dacht dat het twee vrouwen waren. Die heb ik uiteindelijk weggedaan.
Heb nu 3 mannen en 3 vrouwen.

Echte gevechten heb ik gelukkig nooit meegemaakt. Tot nu is het bij de kieuwen opzetten gebleven (behalve de eerste paar weken dus).Als ze zouden vechten dan haal ik ze natuurlijk wel altijd uit elkaar. Ook zodra er vissen continue weg worden gejaagd en schuw worden dan haal ik ze uit elkaar.


Foto's van inrichting heb ik nu niet, kan ik binnenkort wel maken. Kan wel een beschrijving geven..heb een paar Echinodorus bleheri er inzitten, in de hoeken wat Vallisneria, Cabomba en waterpest.In het midden en aan de zijkanten heb
ik(moor)kienhout/wortelhout.Ook heb ik verspreid door het aquarium eiken en beukentakken. Ook heb ik gigantische wortels in de bak van de Limnobium laevigatum. En ik bedek de bodem met beuken en eikenbladeren. En doe er maandelijks ook amandelbladeren bij.

Heel anders ging het bij mijn ramirezi's ging het fout.Deze had ik ook geprobeeerd om in een groep te houden (ook in een Rio240).Had 3 mannen en 3 vrouwen.Dit bleef niet bij dreigen. Continue met elkaar aan het vechten (mannen met elkaar en de vrouwen met elkaar).Dit was me te heftig.Had toen een soortgelijke inrichting als wat ik nu heb.Na een week had ik alle 'koppels' maar een eigen bak gegeven.

Vind de altispinosus een makkelijke vis die goed in een groep te houden is,ongeacht de samenstelling man/vrouw. Dit is slechts hoe ik het ervaar.:)
 
Enorm bedankt voor de uitleg... Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met het houden van dwerg cichliden in groepen
 
er is een mooi filmpje op youtube https://www.youtube.com/watch?v=sPglG5y ... JxwR7tuDtX waar je kunt zien dat de leatacara curviceps als groep rond zwemt. Of dit ook werkt in een aquarium zou ik ook graag willen weten.

Zelf zit ik de denken aan een harem apitso agassizii (1 m, 3 v) te houden met of de leatacara curviceps of de dicrossus maculatus

In een 1.5*0,5*0,6 ZA bak
 
@berry

Prachtig filmpje kende hem toevallig al. Persoonlijk denk ik dat je best de agassizii met 1 van beide kan combineren. Al lijkt mij persoonlijk de curviceps de beste optie.

Weet iemand of de curviceps de enige in zijn familie is die in een groep leefstijl ?
 
Kan me vergissen, maar volgens mij had ik ooit een filmpje gezien waarbij ik de dorsigera in een groep zag zwemmen.
Ook o.a. ramirezi' s kwamen daar voorbij in een gigantische groep. In het wild dab he.
 
Ik heb dorsigera in een groepje van 6 in mijn bak gehad, 4 mannen en 2 vrouwen. Zwommen veel samen op. Toen er een koppeltje vormde probeerden die wel een beetje de rest te onderdrukken, maar een andere man gaf flink wat tegengas. Als er geen eieren waren zwommen ze weer met zijn 6en rond.
 
Wat mijns inziens belangrijk is als je dwergjes in groepen wilt gaan houden:
- koop jonge dieren
- koop de groep tegelijk
- later niet meer uitbreiden

Bij ons werkte het niet, een groep Dicrossus, maar dat was dan ook een harem later uitgebreid naar een groep. Bij Markvk gaat het prima, maar hij heeft ze jong en als groep gekocht. Dan heb ik het overigens niet over dieren die in het aquarium geboren zijn.

~ Ivo
 
Apistogramma's in een groep houden, net als bepaalde andere dwergcichliden is zeker wel mogelijk. Echter vereist het wel wat research naar achtergrond info. Als je kijkt naar hoe Apistogramma's in de natuur leven, dan leven ze allemaal in groepen. Echter tijdens de broedperiode zullen koppels zich afzonderen. Dat is wel iets waar je enigszins rekening mee moet houden. Een voordeel van een grotere groep is dat de agressie onderling beter verdeeld word en daardoor milder word.

Belangrijk is dat je als je gaat voor een groep dwergcichliden, je de bak daar zo goed mogelijk op inricht. Dus zorgen dat groot en deels de kijklijnen zijn doorbroken. Ook is het belangrijk om te zorgen dat je begint met jonge exemplaren, zoals Ivo al aangaf. De bak zelf moet ook groot genoeg zijn om meerdere exemplaren naast elkaar te houden.

In mijn oude 1.20m bak heb ik een groep van 11 Apistogrammoides pucallpaensis gehouden. De groep bestand uit 2 mannen en de rest vrouwen. Ik heb zelfs gezien in mijn bak dat ik meerdere vrouwtjes met eitjes had, en die zaten toch wel zo'n 10 tot 15cm van elkaar af.

Een ander mooi voorbeeld, is een bak van iemand die daarin 25 Apistogramma gossei hield. Hier zwommen volwassen exemplaren samen met jongen door de bak heen als ��n groep. De enige medebewoners die erbij zaten was een koppel Guianacara.

Nollie hier op het forum heeft in zijn 2m bak ook een groep Apistogramma's gehouden. Denk dat hij daar wel iets meer over kan vertellen.

Een andere persoon die ken, heeft in een bak een groep van 10 Mikrogeophagus ramirezi gehouden.

Zo ken ik ook iemand die in zijn 1.80m bak een groep Laetacara curviceps samen met Dicrossus maculatus heeft gehouden.
 
@gert,
Wat voor maat heb je die gossie gehouden?. Is ook wel meteen een kleine apisto

Nolie en ik heb veel contact en is ook iemand met inderdaad kennis. Maar hij vertelde maak eens een topic aan ben wel benieuwd na wat nog meer in groepen zou kunnen.

Ben met een nieuwe aquarium bezig en ga daar absoluut een dwerg in houden die in een groep kan. 150 x 70 aan oppervlakte dat geeft best wat mogelijkheden.

Wil zeker met een jongen groep beginnen en inderdaad gelijk en complete groep aanschaffen.

Welke dwerg ben er nog niet uit. Zeer waarschijnlijk een apistogramma.

Heb meer dan genoeg hout om een aquarium te maken met geen enkele zichtlijn
 
mss zei:
Enorm bedankt voor de uitleg... Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met het houden van dwerg cichliden in groepen

Moeten het perse ZA cichliden zijn? Neolamprologus similis en multifasciatus leven in groepen/kolonies, Neolamprologus brichardi bv ook.
 
In het verleden heb ik een groepje van 7 ramerezis in een 1m bak gehad. Soms zelfs probleemloos 2 nesten tegelijk. Erg leuk gedrag. Bak was erg rommelig ingericht met veel zichtbrekers, veel hout en veel bladeren.

Met dicrosussen wel eens een groepje willen vormen, maar dat gedaan door later een tweede harem toe te voegen. Dit ging ondanks een goede inrichting / veel verstopplekken niet goed. Het zwakkere mannetje zat altijd verstop en het sterkste mannetje bleef de zwakkere zoeken. Geen leuk gezicht.

Zoals door ivo en gert aangegeven denk ik dat een grotere groep dwergen goed mogelijk is en dat het mooi gedrag te zien geeft, als je de inrichting daarop aanpast �n de groep (jonge beesten) in 1 keer uitzet. Ik zou wel op zoek gaan naar een soort waar al positieve ervaringen mbt groepen van zijn.

Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Succes !
 
Saskia, in dit geval wel vandaar dat ik hem onder het Amerikaanse gedeelte heb gezet. Maar bedankt voor je extra input.

@cowboy, ik ben in contact met Tom c en Mike wise denk onder vele wel bekend en mij wordt duidelijk dat zeer veel Apistogrammas op een enkele na eigenlijk vrij goed in een groep gehouden kunnen worden.

Wat Ivo en Gert zeggen over jong kopen en niks bij kopen dat is ook wat Mike mij verteld.,dit was ik uiteraard ook van plan heb 3 a 4 soorten in gedachten maar het is niet iets wat binnen een korte tijd af moet.,aquarium moet nog gemaakt worden en vis bestand moet nog uit gezocht worden. Heb wel al enorm veel blad en 30-35 kilo spinnenhout. Moet enkel nog een extra filter aanschaffen.

Ook jij enorm bedankt uitgebreiden informatie.

Laat de informatie maar komen.

Wat is jullie idee over de nannacara kun je deze in groep houden of niet?.
 
Ik had wel eens ervaringen gelezen dat kersenbuiken ook in groepen werden gehouden.Dit waren meestal wel grotere bakken van zeker 150 cm.


Cowboynl zei:
In het verleden heb ik een groepje van 7 ramerezis in een 1m bak gehad. Soms zelfs probleemloos 2 nesten tegelijk. Erg leuk gedrag. Bak was erg rommelig ingericht met veel zichtbrekers, veel hout en veel bladeren.

Met dicrosussen wel eens een groepje willen vormen, maar dat gedaan door later een tweede harem toe te voegen. Dit ging ondanks een goede inrichting / veel verstopplekken niet goed. Het zwakkere mannetje zat altijd verstop en het sterkste mannetje bleef de zwakkere zoeken. Geen leuk gezicht.

Zoals door ivo en gert aangegeven denk ik dat een grotere groep dwergen goed mogelijk is en dat het mooi gedrag te zien geeft, als je de inrichting daarop aanpast �n de groep (jonge beesten) in 1 keer uitzet. Ik zou wel op zoek gaan naar een soort waar al positieve ervaringen mbt groepen van zijn.

Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Succes !

Had je jonge ramirezi's bij de aanschaf?
 
De Apistogramma gossie die de persoon in kwestie in een groep hield, waren gehuisvest in een bak van 3m. Maar ondanks dat de bak 3m was, was de diepte en de hoogte van de bak smal. Maar zijn inrichting was er dan ook zeker wel zo ingericht dat het natuurlijk overkwam.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JU9CYAUvsIQ[/video]

Een andere persoon die ik via een ander forum ken, had meende ik de Nannacara aureocephalus in een groep gehouden. Ik weet alleen niet wat zijn bevindingen daarvan waren.
 
@ visstick: ja de ramirezi's waren jong bij aanschaf, maar ik heb overigens bij de ramirezi's wel later nieuwe jonge exemplaren bijgezet en dat ging probleemloos.
 
Ik weet niet of ik dit in de goede sectie plaats. Ik denk het wel.
Een poos geleden heb ik mijn Rio 125 ingeruild voor een Ferplast Dubai 120. Prachtig aquarium en een flinke stap groter. Ik ben een groot fan van Z-A dwergcichlides en had in mijn Rio al een harem apistogramma Agassizzi double red. Omdat ik een stap groter ben gegaan was ik benieuwd welke mogelijkheid ik had om meer dwergjes in mijn bak te plaatsen. Na diverse adviezen (ook negatieve) heb ik besloten om 3 Laetacara Dorsigera's en 4 Cleithracara maronii's toe te voegen aan mijn bestand (in 1x). Dit ging maanden goed. Perfect zelfs. Maarrr....afgelopen paar weken heb ik te kampen gehad met een onbekende ziekte en ben ik mijn mannetje agassizzi en 2 dorsigera's verloren. Sindsdien is het 1 grote bak ellende in mijn aquarium. Critici zullen zeggen: Zie je nou wel (Visstick)! Vooral de sleutelgaten zijn erg 'aanwezig' de laatste tijd en jagen het overig bestand op en rukken planten los. Ik meen dat ik hier op voorhand al was voor gewaarschuwd maar het ging zo lang goed dat ik er niets van wilde weten. Het geslacht van de sleutels kan ik niet onderscheiden maar ik ben bang dat ik 3 mannen en 1 vrouw heb. Als ik met mijn camera/telefoon voor mijn aqua ga zitten, zijn ze plotsklaps verdwenen...

Ik heb de neiging om de sleutelgaten elders onder te brengen en wellicht geheel opnieuw te beginnen met een verantwoord bestand. Het agassizzi mannetje wordt sowieso aangevuld door een nieuw exemplaar. Voor mij voortaan nog maar 1 soort dwergcichlide.

Mits het aquarium groot genoeg is en je genoeg zichtbrekers hebt, is het wellicht een optie om in 1x een wat grotere groep dwergjes te plaatsen. Laat mijn verhaal duidelijk zijn: Liefst wel van 1 soort dan...

Gr robin
 
Robin, jammer dat het zo is verlopen in je bak.
Laetacara dorsigera en Ceithracara maronii is bij mij een tijdje ook een minne keuze geweest. Het probleem zit hem in het gedrag van de C. maronii. De maronii is een soort die zowel nieuwsgierig is als snel stressgevoelig. Ik merkte dat zodra mijn Laetacara's destijds in de 2m bak een nest hadden, dat de maronii zeer ge�nteresseerd waren in het koppel Laetacara. De Laetacara reageerde daar juist weer fel tegenover waardoor je steeds maronii's zag wegschieten en daarna weer polshoogte kwamen nemen.

Maar wil men dwergcichliden in een groep houden, dan moet men wel 1 soort nemen in een groep en daarnaast zeer goed kijken wat mogelijk is qua medebewoners. Men kan dus niet gewoon simpel elke dwergcichlide ernaast stoppen en verwachten dat het goed gaat. Dwergcichliden in een groep houden is ook iets wat niet voor iedereen is weggelegd. Je moet wel enigszins het gedrag kennen van de soort(en) en weten wat er nodig voor is. De inrichting speelt daarom ook een grote rol.
 
Hallo Gert en andere,

Even een persoonlijke vraag. Ik ga zeker een biotoop inrichten dus als ik voor 2 dwergen kies moeten ze uit zelfde land of rivier komen. Qua Apistogrammas denk dat ik wel de verhouding weet maar hopelijk kunnen jullie mi vertellen of jenhet er mee eens bent of niet

Oppervlakte is 150 x 70 misschien gaat zelf 160 x 70 worden ik had een verhouding in gedachten van 3 mannen en 6 vrouwen en hiernaast nog een koppelvormer?.

Uiteraard wordt de bak cichliden proof in gericht veel blad en hout vrijwel geen zichtlijnen.
 
mij persoonlijk lijkt me dat wel kunnen het mooiste zou dan wel zijn als je een substraat en een holen broeder neemt denk ik dan heb je minder kans dat ze elkaar in de weg gaan zitten
en aan je huidige bakken te zien geloof ik zeker dat ze cichliden proof worden
 
Bedankt voor je reactie..denk inderdaad dat het cichliden proof wel een makkie wordt met de 25 kilo hout dat ik heb liggen. En 3 zakken bladeren
 
Welke dwergen wil je gaan houden, Stijn? Er kan nogal een verschil in het gedrag van twee verschillende soorten dwergen zitten.
 
Heb wel een idee, En research is gedaan ga zoiezo voor 2 die niet op elkaar lijken qua bouw en een ander gedrag hebben.
 
Stijn, ik zou niet te hard van stapel lopen door gelijk 2 soorten dwergcichliden in die bak te houden.
Ik zou beginnen om 1 groep Apistogramma in te houden en dan verder te kijken. Als je namelijk twee verschillende soorten erin doet, waarvan dan 1 soort in een grote groep, dan kan het weleens mis gaan. Een ander verhaal is het wanneer je dwergjes op de bodem neemt en gaat voor een 4tal Mesonauta, bijvoorbeeld.
 
Wat is er dan met betrekking tot de ene dwerg in groep en de andere dwerg in koppel/harem dat die combinatie zo gevaarlijk maakt Gert?

~ Ivo
 
Gertbl zei:
Stijn, ik zou niet te hard van stapel lopen door gelijk 2 soorten dwergcichliden in die bak te houden.
Ik zou beginnen om 1 groep Apistogramma in te houden en dan verder te kijken. Als je namelijk twee verschillende soorten erin doet, waarvan dan 1 soort in een grote groep, dan kan het weleens mis gaan. Een ander verhaal is het wanneer je dwergjes op de bodem neemt en gaat voor een 4tal Mesonauta, bijvoorbeeld.

Maar Gert als je eerst met 1 soort begint, en later een andere soort toevoegt lijkt mij de kans van slagen alleen maar kleiner.
De nieuwe groep komt dan in het territorium van de oude groep. Tenzij je natuurlijk de hele inrichting van de bak omgooit.
 

Terug
Bovenaan