welke dwergcichlide erbij ?


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Mijn aquarium is een Juwel Rio 400: 150 x 50 x 55 (L x D x H).
Deze is ingericht als bijna-Amazone-biotoop, maar iets meer beplant. Ongeveer 1/3 van het wateroppervlak is bedekt met drijfbladeren.
Daardoor zijn er aardig wat schuilplaatsen. Bovendien is het aquarium door onderbroken zichtlijnen in 3 � 4 stukken verdeeld.
De temperatuur is 24 graden Celsius, de pH ongeveer 6,5.


In de bak wonen qua cichliden al een tweetal Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide) en een tweetal Laetacara dorsigera (Bobo- of roodborstcichlide). De Cleithracara's houden zich vooral bij de bodem op maar gedragen zich uitgesproken rustig, de Laetacara's zwemmen vooral in de middenlaag en vertonen zich maar af en toe op de bodem.
Verder heb ik op de bodem 4 kwi-kwi's (Hoplosternum thoracata of Megalechis thoracatum), vreedzame maar nogal lompe meervallen die niets of niemand kwaad doen maar onbedoeld wel regelmatig een medebewoner overhoop zwemmen of al zwemmend een plant uit de grond trekken.
En twee Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval).

In de middenlaag zwemt een school van 15 Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm), om het man/vrouw evenwicht te herstellen wil ik die naar 18 stuks uitbreiden.
Ik ben van plan er nog 5 � 7 Otocinclus bij te nemen.

Aan de oppervlakte zwemt nog niets, daar wil ik nog een groep bijlzalmen (voorkeur Gasteropelecus levis) loslaten.

Nu ben ik erover aan het denken hieraan nog een derde, kleurrijke dwergcichlide-soort toe te voegen. En daarbij heb ik drie soorten in gedachten:
- Dicrossus filamentosa (schaakbordcichlide),
- Apistogramma borelli (blauwe of parapludwergcichlide), en
- Apistogramma cacatuoides (kaketoedwergcichlide).

Ik heb eigenlijk geen idee hoe bij elk van zexe drie de interactie qua gedrag met de andere bewoners zal zijn.
Zou de verlegen A. borelli zich bij de drukke kwi-kwi's continu terugtrekken? Zou de brutale A. cacatuoides met de Cleithracara's in conflict raken? Zouden de Dicrossus zich durven laten zien?

Ik zou graag horen wat jullie ervaringen met deze combinaties zijn.
Of wat jullie er anderszins over kunnen zeggen.
 
Zeker geen 3de soort erbij doen! Reden is heel eenvoudig, nu zijn de nadere soorten nog redelijk vredig, maar als deze straks een keer gaan paren dan is de bak echt te klein voor 3 verschillende koppels chicliden! Dan is er van de vrede niks meer over, want papa en mama claimen dan zowat de hele onderlaag van de bak!

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
(...) want papa en mama claimen dan zowat de hele onderlaag van de bak!
Gaat dit specifiek en concreet over de genoemde soorten?

Want, ons koppel ramirezi verdedigde een gebied van zo'n 30x30, onze dames Dicrossus filamentosus verdedigde een gebied van zo'n 30x30, zodat het weliswaar best spannend was met 5 (!!) nesten in een 120 cm (kleiner dan die van Paddy!) aquarium. Als algemene stelregel zou ik het dus niet willen zien, dat 3 koppels niet zouden kunnen in 150 cm. Vandaar de vraag...

~ Ivo
 
Mijn ervaring was dat dit vooral gebeurde als papa en mama de jongen verplaatsen door de bak. Ze trekken dan zelfs Cory's aan hun staart van de plaats....! Eigen waarnemingen.

Greetzz BigSmoke
 
Mijn oorspronkelijke vraag is eigenlijk niet beantwoord: gaat dat specifiek om de vissen hier door Paddy benoemd?

~ Ivo
 
Hmmm, bij mij houden de dorsigera's zich enkel en alleen met elkaar bezig, maar aangezien er nog nooit een nest is geweest is dat natuurlijk nog niet echt een sterk argument .....
 
Voor de meeste otocinclus soorten is je bak te warm, zo ook voor apistogramma borelli en laetacara dorsigera. Voor dicrossus filamentosus mag het daarentegen wel wat warmer. Qua temperatuur kom je dan bij cacatuoides uit.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het in een bak met jouw oppervlak goed kan gaan als de inrichting goed is
qua temperatuur matchen borelli's niet echt
en de dicrossus vereist meestal wel wat aanpassingen aan het water weet niet of ze goed matchen met de rest niet echt naar gekeken
cacatuoides is een sterke vis dus lijkt mij wel geschikt
maar als je bang bent voor een te overheersende cacatuoides misschien voor de macmasteri gaan?
 
Bedankt voor de reacties allemaal.

Apistogramma cacatuoides lijkt dus de beste keus. Bij mijn bestand ben ik niet zo bang dat de man voor veel problemen op de bodem zal gaan zorgen.

Nu dan dus op zoek naar een mooi harem.
Wat raden jullie aan: een man met 2 vrouwen of met 3?
 
Je zou in zijn algemeenheid kunnen kijken naar de Peruaanse Apistogramma's. Die hoeven nagenoeg allemaal niet zo warm (vgl. met cacatuoides).
 

Terug
Bovenaan