welke dwergchichlide voor mijn 80x40x40


M

mannic05

Guest
Welke dwergchichlide kan ik goed in een 80x40x40 houden. Ik heb een voorliefde voor microgeophagus ramirezi, of altispinoza, apistogramma cacatoides, borelli, agassii. Laetacara dorsigera . De bijvissen stem ik af op mijn keuze voor de dwergchichlide.

Kunnen jullie mij helpen.
 
Zelf heb ik de Caca s in de 80cm zitten en qua formaat van de bak gaat dat prima hoor.
 
Van de door jou genoemde dwergcichliden, zou ik alleen de altispinosa niet zo snel in een bak van 80 cm zetten. Kunnen toch best fors worden. Laetacara dorsigera wordt volgens mij ook wel wat groter.

Houd je van een uitdaging of wil je er een die relatief makkelijk te houden is?
Wil je een makkelijke, dan raad ik je de Apistogramma borelli aan. Behalve dat ze ontzettend mooi gekleurd zijn (blauw, geel/groen), zijn ze ook nog eens makkelijk in de verzorging. Ik heb ze zelf in een bak van 80 cm en houd ze op normaal kraanwater. Ook heb ik er geen verwarming in, want ze kunnen ook op kamertemperatuur gehouden worden.

En misschien een leuke bijkomstigheid: ze planten zich heel makkelijk voort. Ik verbaas mij nog steeds soms over de prachtige kleuren die de borelli mannen hebben.

Apistogramma cacatuoides kan ook. Wel wat feller gedrag vind ik, maar is goed te doen in een bak van 80 cm is mijn ervaring. Ook redelijk makkelijk te houden, in ieder de nakweek exemplaren die ik had. Kweken ook makkelijk.

Ramirezi kan ook. Maar dat vind ik toch wel de moeilijkste. Mijn ervaring is wanneer je schoon, zacht en zuur water kunt geven, je er wel plezier van kunt hebben.
 
Okee bedankt voor de reacties. En geld in alle gevallen dat je 1man op 2 vrouwen houd?.
 
Laetacara dorsigera is ook heel makkelijk te houden, ook een rustige vis. Wij hebben ze gewoon op kraanwater en we hebben al meerdere nestjes gehad ;)
 
De apistogramma soorten inderdaad 1m/2v. Laetacara en microgeophagus 1m/1v.
 
Ik heb hier de Curviceps en die zijn naar andere vissen in de regel vrij rustig en laten zich toch goed zien. Veel meer dan de Maroni die ik destijds heb gehad.
Maar goed het blijven cichliden natuurlijk..
Op het moment in de 80 cm heb ik 1 koppel Caca s zwemmen.Maar die bak is heel dicht beplant.
 
Nee. Borelli's kan ook goed per 'koppel' gehouden worden. Harem is ook mogelijk. Borelli mannen zijn vaak wel enthousiast naar de vrouwen, maar ook weer niet zo heel enthousiast dat het neigt naar agressie gelukkig.

Bij cacatuoides zou ik wel meerdere vrouwen houden,in jouw geval lijkt mij twee wel een mooi aantal.




Corydorasfan zei:
Laetacara dorsigera is ook heel makkelijk te houden, ook een rustige vis. Wij hebben ze gewoon op kraanwater en we hebben al meerdere nestjes gehad ;)


Ook geschikt voor een bak van 80 cm?
 
Ja, hele rustige vis. Ik zou het zelf wel aandurven als ik het gedrag in de rio 400 zo zie.
 
Ik heb L. dorsigera ook in een Rio 400. Een koppel.
Prachtige vissen vind ik het, ook heel interessant door het gedrag, en door de kleur die naar gelang de stemming van de vis verandert. Op zich �cht een aanrader, ze zijn ook niet al te kritisch wat betreft waterwaarden. Maar gezien het zwemgedrag zou ik ze toch niet aanraden in 80 centimeter. De anderhalve meter van mijn Rio 400 gebruiken ze toch echt wel helemaal.

Voor C. maronii (sleutelgatcichlide) geldt hetzelfde, behalve wat betreft de kleuren dan.
En M. altispinosa heb ik in een meterbak gehad, en dat vond ik eigenlijk al op het randje.

Eigenlijk vind ik persoonlijk alleen de Apistogramma borelli een optie in een bak van 80 cm.
Omdat jouw bodem ook 40 centimeter diep is zou M. ramirezi misschien ook wel kunnen, maar daar zou ik dan geen andere bodemvissen bij zetten.
 
Voor de dorsigera is een bakje van 80 toch een maatje te klein, zou niet mijn keuze zijn
 

Terug
Bovenaan