Welke discussen heb ik??


K

Khoppie

Guest
Beste allemaal,

Na een hele lange tijd afwezig geweest te zijn op het forum ben ik weer helemaal terug. Na de verhuizing heb ik gelijk een groter aquarium aangeschaft.

Ik ben inmiddels gestart met het houden van discussen. De "groep" die ik op het moment heb is nogal een mengelmoesje. Ik heb er op het moment 4 maar er komt er nog 1 bij. De vier die ik nu heb zijn alle 4 van een andere soort maar wil de laatste die ik ga kopen toch hetzelfde houden als 1 die ik nu al heb namelijk de oranje/gele discus de rest zijn allemaal met blauw tinten.

Hier wat foto's en hoop aan de hand van de foto's dat jullie me kunnen vertellen welke het nou precies zijn want met de namen van de LFS kom ik niet echt ver, daar staat alleen geel/oranje en bij de blauwe, blauw.

Eerst de blauwe soorten:

De bazigste van de 4
467942khoppie_0_82_pb270017.jpg

653856khoppie_0_82_pb270025.jpg


Deze is helemaal blauw:
613971khoppie_0_82_pb270024.jpg

192596khoppie_0_82_pb270026.jpg


Deze is blauw met rode streepjes in het gezicht en op de boven en onder vinnen:
672561khoppie_0_82_pb270019.jpg


Dit is de oranje/gele:
388169khoppie_0_82_pb270028.jpg


Hopelijk weten jullie welke dit zijn.
Wat ze bij de LFS wel zeker wisten was dat ze van stendker waren. Ook wil ik weten of ze er gezond uitzien en of misschien vergroeid zijn? ik heb ze nu goed een week en ze eten goed en doen geen vlieg kwaad. alleen de discus van de eerste foto wil soms nog wel eens achter de andere 2 blauwe aanjagen maar ik neem aan dat dit normaal gedrag is en rangorde bepaling is??

Ze zijn nu tussen de 10 en 12cm dus een mooi startformaatje vind ik zelf. niet te moeilijk meer maar ze groeien nog voldoende :p

hoor graag van jullie!!

Groetjes Kevin.
 
Blue diamond- vlakblauw-rood tuqoise-pigeon soort iets in die geest.
 
over welke heb je het mondeo of benoem je ze nu alle 4 achter elkaar :p
 
Van boven naar beneden gezien.
 
zal eens kijken bedankt!!

Hoe vind jij dat ze eruit zien mondeo?
Persoonlijk vind ik ze eer niet slecht uitzien maar hoor het liever van mensen met meer ervaring in de discus wereld.
 
De eerste twee vind ik te klein, oog ten opzichte van het lichaam.
De volgende twee blauwe, zijn iets beter.Maar om te zeggen top, nee.
De 5e foto, ik vind de vis erg donker.Kan aan de foto liggen.
De laatste ziet er goed uit.

Dit is mijn mening.
 
de bovenste 4 foto's zijn van 2 dezelfde vissen.
Maar de bovenste vond ik inderdaad al dat deze vrij grote ogen had maar is me bij die helemaal blauwe niet echt opgevallen.
Die donkere lijkt inderdaad heel donker op de foto in het echt is hij/zij net iets donkerder blauw dan de helemaal blauwe.
 
Dat de blauwe dezelfde zijn op de foto,s heb ik gezien. Kijk maar naar de beschadiging op de staart ;)

Hoeveel voer je? Welke temperatuur en hoe vaak ververs je?
 
Mijn mening is dat je geen discusvissen moet kopen waar de benaming niet bij staat ;)
Rood,blauw en geel is wel heel gemakkelijk en betuigd dus dat de LFS geen verstand van discussen heeft :(
 
Ik raad je aan om indien mogelijk wat visjes bij te zetten. Vier is te weinig.
 
Ja klopt die ene heeft een kleine beschadiging aan de staart maar is al aan het genezen is vermoedelijk door het transport gekomen of door die dominante, maar houd dit in ieder geval wel goed in de gaten :)

Ik voer ze verdeeld over de dag 3 keer. Op het moment alleen nog runderhart omdat ik nog geen ander diepvries of levend voer heb maar ga na mijn nachtdiensten nog andere soorten vboer bijhalen zodat ik meer kan afwisselen.
Op het moment zitten ze op 26,5 graden maar ga dit geleidelijk opvoeren naar 28 graden. Dit doe ik geleidelijk omdat voordat de discussen kwamen er al andere vissen in het aquarium rondzwommen en ik deze ook de kans wil geven langzaam te wennen aan de nieuwe temperatuur.

Ik ververs 2x per week. 1x 30% en 1x alleen de bodem afhevelen zodat al het afval en uitwerpselen verwijderd worden maar dit zijn toch ook al snel weer 2 emmers dus ongeveer 20 liter. Dit verversen doe ik wel met kraanwater dat ik met een thermostaatkraan op temperatuur breng.

Bij sommige stonden de namen wel vermeld en waren correct maar bij die ik nam was het allemaal nogal vaag en er zaten meerdere soorten in 1 bak. Ik heb op alle namen gezocht die hun opgeschreven hadden maar noppes en sommige varianten die hun op de ruit geschreven hadden vond ik helemaal niet via google dus vermoedelijk zelf een naam voor verzonnen.

Ik heb geen idee hoeveel discussen er maximaal in mijn aquarium kunnen/mogen. Ik ben bij een hobbykweker geweest in tilburg en deze vertelde mij dat ik makkelijk 5 a 6 discussen in mijn aquarium onder kon brengen.
Ik heb een aquarium met de volgende afmetingen: 120x45x65 (LxBxH) en de filter is een JBL cristalprofi e1501 greenline.
De medebewoners zijn 15x rasbora espei. Deze kunnen de hogere temperaturen wat beter aan en zijn ook heel rustig wat ideaal is voor het samenhouden met discussen (op aanraden van de kweker). Ook wil ik er nog een schooltje corydorassen bij zetten omdat de discussen er een zooitje van maken tijdens het eten en dan kunnen deze de restjes voer die de discussen laten liggen opeten :)

Hoor graag van jullie want wil het wel goed doen natuurlijk :)

Groetjes Kevin
 
Hmmmm, 3x is te weinig. 8x komt meer in de richting. De temperatuur mag ook veel hoger zeker 29 graden voor deze grote.

Discus is een schoolvis, mag wel met 8 in deze maat op deze bak. En zoals je zegt, meer afwisseling in het voer.
 
Zolang het opbouwende kritiek is heb ik er geen moeite mee hoor dan mogen ze best comentaar geven. Als er geen comentaar gegeven word leer je ook niet denk ik persoonlijk.

Dan ga ik het voeren aanpassen voor zover dit mogelijk is want ik werk onregelmatig en het zal niet altijd uitkomen dat ik ze 8x per dag kan voeren. Maar ik ga het zeker opvoeren. Is meer verversen dan ook noodzakelijk of is met het verversingsbeleid niet zoveel mis?

Met de temperatuur ben ik bezig ik neem aan dat het niet goed is deze nu ineens van 26.5 naar 29 graden te doen. zullen de andere vissen ook niet leuk vinden denk ik of maakt dit opzich niks uit?

Dat het scholenvissen zijn wist ik al en daarom wou ik er nog minimaal 1 bijhalen zodat het er 5 zijn maar is 8 niet een beetje veel? Stel nou dat ze allemaal volwassen worden dan is mijn aquarium wel te klein denk ik. en dan heb ik er ook nog eens bijvissen. Kan ik dan niet beter zeggen maximaal 6. Dan zit ik aan 300 liter. Met 5 zou het eigenlijk nog beter uitkomen dan is het 250 liter en met de bijvissen heb ik dan alsnog een lichte overbevolking maar niet zoveel als met 6 discussen. Ik vind dit altijd een moeilijk punt want meer in een groep is beter maar wil absoluut geen enorme overbevolking dit is ook niet gezond voor de vissen.

Zijn er bepaalde soorten voer die ik ze zeker moet geven?? Ik heb nu runderhart en dit vinden ze echt super lekker maar zijn er nog andere soorten voer die weer andere voedingstoffen toevoegen aan hun menu.
En kan/mag ik ze ook 1 of 2 keer per dag droogvoer geven? Ik heb bij de LFS namelijk van de speciale voeding gezien voor discussen. Zijn van de drijvende palletjes geloof ik.

Sommige vissen weet ik inmiddels welke het zijn dankzij jullie :D

de bovenste is zover ik nu kan zien inderdaad de blue of red turquoise alleen zijn de kleuren nog niet helemaal ontwikkeld. Kan dit nog komen naarmate ze groter worden en ik meer ga voeden en de temperatuur omhoog gaat of veranderd dit niet veel meer?

De helemaal blauwe is vermoed ik de diamant blue.

De andere blauwe weet ik nog steeds niet. Dit ga ik denk ik vanzelf zien naarmate de vissen ouder worden en groeien.

De geel/oranje vis is vermoed ik de marlboro yellow of red. Zo stond deze ook aangegeven bij de LFS.

Hoor het graag :)

Groetjes Kevin.
 
Hoi

Heb je je wel ingelezen voor je deze vissen kocht? De vissen zitten te koud. Het is fijn dat je je andere vissen wil laten wennen aan een hogere temperatuur maar dit had je dan beter kunnen doen voor je de discussen kocht.

Je aquarium is ook te klein voor 5 volwassen vissen maar heel eerlijk denk ik niet dat je visjes volwassen worden met het beleid dat je nu hanteert.

Ik heb zelf op dit moment een groep van 8 vissen, en als ik ze voer dan ben ik blij dat ik een grotere groep heb, ze kunnen namelijk bijzonder vervelend zijn tegen anderen uit de groep, hoe kleiner de groep, hoe groter de kans om een eenling over te houden die vervolgens wegkwijnt. Zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk maar 4 is gewoon echt te weinig, 4 is geen school.
Ik heb zelf gekozen voor een grotere groep vissen met het gevolg dat ik straks als ze echt groter worden een grotere bak ga aanschaffen, en hoogstwaarschijnlijk 2 van de 8 vissen zal gaan uitvangen, afhangende van hoe ze het tegen die tijd doen.
Ik heb alleen wat corydora's als bijvissen, verder geen scholenvisjes, vind ik persoonlijk niet nodig.

Mijn visjes krijgen 6 tot 8 keer per dag te eten en ik ververs zo'n beetje om de dag omdat de bak ongelooflijk snel vervuilt.


Ik zou als ik jou was eerst de topics die Marc aanhaalde goed doorlezen, en mocht je tot de ontdekking komen dat het toch niet jouw soort vissen zijn dan kun je ze nog terugbrengen.

Zoals ze nu te eten krijgen, en op een te lage temperatuur in een te kleine groep zitten is gegarandeerd ellende in de nabije toekomst.
 
En je moet echt je verversings beleid ernstig opvoeren.
 
Mag ik trouwens vragen waarom je je vissen niet bij die kweker hebt gekocht? Ik vind persoonlijk je eerste en derde vis er slecht uit zien. Ze zijn niet heel mooi rond en het oog is behoorlijk groot in verhouding tot het lijfje. Dit kan duiden op een groei-achterstand.
 
Ik denk dat ik weet waar deze vissen vandaan komen. De omloopsnelheid van Discus is daar erg traag. Dezelfde exemplaren zitten er maanden voor ze verkocht worden met 1 voorbeurt + een waterverversing van 20% per dag, dus dat verklaart wel waarom ze er zo uitzien.
 
Ik heb er nu al weer spijt van dat ik terug ben gekomen op dit forum.
Het sgijnt voor sommige toch moeilijk te zijn opbouwende kritiek te geven ipv gelijk de boel af te kraken en vooroordelen te hebben. Ik heb mw ingelezen en me laten informeren door hoogaangeschreven hobbykwekers en die vertelden dat dit totaal geen probleem is en 5 ook prima moet gaan. Ja ik heb een dominante discus die de rest in toom houd maar schijnt normaal gedrag te zijn.
En temperatuur staat al op 28,5 dus al een stap de goede kant op.

En nee Jones alleen de gele komt uit roosendaal de rest uit Hoogerheide.

Ga er toch nog eens over nadenken of ik hier nog online blijf komen. Ik neem alle "tips" die ik nu gehad heb wel mee maar vraag voortaan wel rechtstreeks advies aan de kweker die onderbouwt alles en heeft zelf gezegd dat 5 volwassen dieren krap is maar dat het wel kanen het niet schadelijk is voor de vissen.
 
Ik hoop dat je positief blijft, en op het forum blijft komen.
 
Tsja Khoppie...snap je wel. Zitten nou eenmaal stel betweters hiero, die het menen goed te bedoelen en met hun zgn " opbouwende" kritiek komen en bijna eisen dat je het opvolgt.
Als ik jou was zou ik gewoon hier blijven komen en die kennis en ervaring blijven gebruiken van forumleden waar je vertrouwen inkrijgt en de rest van je af laten glijden.
Geniet van je vissen en doe je best voor ze. Succes.
 
Ik wil jullie vragen om op te houden met elkaar verwijten toe te spelen.
Ts heeft daar part nog deel aan en zeker geen steun.
Ik reken op jullie begrip.
 
Elkaar verwijten toe spelen? Sorry hoor maar ik heb TS van fatsoenlijk advies voorzien om vervolgens door Peterdenhaag tot betweter gedegradeerd te worden. Dat is simpelweg een eenzijdige belediging van zijn kant uit waar ik voor bedankt heb. Dat TS hier niets aan heeft is enorm vervelend maar ik vind het ronduit onbeschoft dat een TS fatsoenlijk advies krijgt, en dat diegenen die advies geven hier gewoon neergezet worden als betweters en eisers. Bespottelijk gewoon.
 
Ik wil na het lezen van dit topic toch ff reageren
Iemand adviseren om 8 Discussen in een 120 cm bak te plaatsen vindt ik fout.
Dan het verhaal temperatuur iedereen schreeuwt ze moeten op 30 graden onzin, deze temperatuur wordt alleen maar aan gehouden zodat ze een snellere stofwisseling hebben en dus sneller groeien
Wat betreft het voeren, als je ploegen dienst draait kun per week je licht schema aan passen en geloof me de vissen wennen er aan
Aan de andere kant had je beter wat grotere discussen kunnen aanschaffen maar das achter af
En die kweker waar je ze van hebt heeft hij deze vissen zelf gekweekt ik heb mn twijfels
 
De vissen zijn niet van superkwaliteit maar daar heb je nu niks meer aan aangezien ze al rondzwemmen ;)
Ik zou er nog een stuk of 4 bijzetten want dan voelen ze zich op hun gemak en eten ook nog eens een stuk beter (ziet eten doet eten ;) )
Het is niet teveel (heb 8 volwassen discussen in een rio300 en mogen voor mijn gevoel nog wel wat bij)
Verversen zou ik minimaal 2x 60% per week inc. de bodem afhevelen en zo'n 8x voeren op een dag (wat helpt is een voer automaat voor het droogvoer )
Wat heb je voor de rest voor een techniek op de bak staan???
Voor de rest zou ik de links van Marcje1968 eens doorlezen daar staat een hoop info in.
 
Duncs,
Sorry ik vindt dit geen goed advies, je praat nl niet over een Q periode wanneer de TS er 4 gaat bijplaatsen wordt het hommeles.
Ik weet er alles van 9 discussen peiger in 1 week dus pas op wat je zegd
En ja de 50 ltr regel per vis wordt schromelijk over schreden het kan, maar dan moet je er wel wat aan doen en als je het er voor over hebt is het prima
 
Waarom denken jullie dat ik adviseer om de 2 topic even goed door te lezen ?
Dan worden alle verkeerde inschatting, die absoluut niet bewust gemaakt worden, duidelijk en dat weet Khoppie precies waar naartoe gewerkt moet worden.

Dan zijn ook alle kleine onenigheidjes niet nodig en is iedereen happy ;)

Verder is het aan Khoppie om zijn dieren de juiste huisvesting te geven op de voor hem op dat moment juiste manier.

Bij serieuze vragen, weet iedereen mij te vinden en zal ik ze beantwoorden.
Het gekissebis ben ik al ff mee klaar en denk tegenwoordig mijn deel.

Ik weet wat ik aan kennis in huis heb en ik weet ook dat niet iedereen het daarmee eens is, maarja, we zijn allemaal mensen :D
 
Sorry Rienke maar ik heb nog nooit een q-periode gebruikt en alles gaat gewoon goed,dat het jou niet lukt wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is.

Schei nu gewoon eens een keer uit met dat tegendraads gezanik en luister gewoon eens naar de mensen die er wel verstand van hebben (niet dat ik het heb, maar jij weet heel goed wat ik bedoel)

Laat de ts zich lekker rustig op zijn gemak inlezen en verdere vragen komen dan vanzelf en worden ook netjes beantwoord.
 
Vorige bericht is niet meer aan te passen :(
Een q-periode is altijd beter maar niet iedereen heeft die mogelijkheid,goed overwennen scheelt al het halve werk en ik doe er 1 tot 1,5uur over om een vis over te wennen met kopjes water,bruissteen en een verwarming in een 20L emmer
 
@sterrekind: Het gaat er mij niet om dat je reageerd hoor dat vind ik allemaal prima maar de manier waarop kan wel anders vind ik persoonlijk. Alle hulp is welkom en ik sla niet zomaar dingen in de wind maar het stuit mij gewoon tegen de borst hoe er hier maar ook op andere forums gereageerd kan worden. Ik zeg niet voor niks opbouwende kritiek is welkom. Zoals ik jouw bericht nu lees is het niet opbouwend maar meer dwingend maar kan ook aan mij liggen maar gezien reacties van andere forumgebruikers ben ik niet de enigste. Zie dit niet als snauw of iets maar dit is wel de reden waarom ik er niet meer zo happig op ben op dit forum mijn vragen te stellen.

Zo nu weer verder met het onderwerp waar het over ging :)

Ik heb je links gelezen hoor marcje1968 en heb hier zeker iets aan :) Ik ga zoiezo het voer en verversingsbeleid aanpassen en ben hier vandaag al mee begonnen. Ik heb verspreid over 8 uur 6 keer kleine beetjes gevoerd en ik moet eerlijk zeggen dat de vervuiling dan een stuk minder is omdat ze het sneller opeten, dus het dwarreld allemaal niet zo door het aquarium. Ook de dominante vis gedraagd zich een stukje beter met deze manier van voeren :) Ook hadden ze nu een beter gevuld buikje en kreeg iedere discus bijna evenveel voer binnen dat was met het minder voeren wel anders.
De dominante discus at toen veel minder als de rest omdat hij/zij het te druk had met domineren. Hierdoor versterkte vervolgens naar mijn gevoel het domineren weer omdat hij/zij honger had. Ook zijn ze totaal niet schuw en eten ze de restjes diepvriesvoer van mijn vinger af wat ik wel een leuk gezicht vind :p
Hoeveel en hoevaak ik precies ga verversen weet ik niet maar zoeizo meer als dat ik nu doe.

Ik ga morgen speciaal droogvoer halen voor de discussen zodat mijn vriendin de vissen ook eten kan geven mocht ik hetr op dat moment niet kunnen. Deze vind het diepvries voer maar vies en raakt dit met geen vinger aan maar het droogvoer wil ze wel dus is misschien ook een oplossing :)

Ik heb er nu 4 en ga ik maximaal nog 2 bijplaatsen zodat ik er 6 heb. Misschien word het er ook maar 1 maar ga dit langzaam bekijken en er over nadenken. Zoiezo als ze te groot gaan worden komt er een nieuw aquarium want heb hier plaats voor (nu de vriendin nog overtuigen) en anders zoek ik een goed tehuis voor ze. Ik heb mijn vissen nog nooit slecht behandeld en anders zoiezo niet doelbewust. Fouten maken we allemaal maar ik heb informatie ingewonnen bij een hobbykweker en mag toch aannemen dat deze wel weet waar hij over praat en het goed voorheeft met de vissen.
De vraag waarom ik de vissen niet bij hem gehaald heb is makkelijk te beantwoorden. Ik zag deze discussen bij de 2 LFS hier in de buurt zitten en vond ze echt prachtig. Ook dacht ik dat ze er gezond uitzagen, wat achteraf toch anders blijkt te zijn. Voor de prijs heb ik het zoiezo niet gedaan want bij de LFS en de hobbykweker waren de prijzen nagenoeg gelijk dus dat was het niet.

Ik heb voor de rest eigenlijk geen verdere techniek in het aquarium zitten dan een extern filter en een thermostaat. Wel heb ik nu de ledbalken die je kunt kopen voor de trofis aquariums maar dit heeft meer als functie de energierekening wat lager te houden :p Is meer techniek vereist dan want ben persoonlijk meer van hoe minder poespas hoe beter het is :) Dit wil niet zeggen dat ik lui ben ofzo maar ik hpoud dingen liever simpel :p

Hoor graag jullie tips want kan alle hulp gebruiken ook m.b.t. welk diepvries/levend voer ik eventueel nog aan het menu kan/moet toevoegen, heb nu namelijk alleen nog runderhart :)

Groetjes Kevin!
 
zo doe ik het inderdaad ook behalve de bruissteen danmaar die heb ik wel dus kan eventueel nog :) Ik doe er liever langer over zodat de vissen op hun gemakje kunnen wennen en zich aanpassen.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid ze in een Q te zetten maar goed overwennen scheelt inderdaad al een hoop, wat niet wegneemt dat het altijd nog mis kan gaan maar dat is altijd een risico wat je loopt ook in een Q kan het misgaan :)
 
Ik heb het eigenlijk ook lekker simpel Khoppie :D
rio300 of 400 2x tetratec EX1200 1x verwarming 300W en een 9w UV lamp.
Verlichting ligt aan welke bak ik gebruik in de rio300 de standaard t5 verlichting en de rio400 ook maar dan t8 en als ochtend en avondverlichting een qube led van superfish
 
Ik meet daarbij dan nog wel wekelijks mijn waterwaardes maar dit kan ik niet echt techniek noemen haha :p Dit kan iedereen :p Ik lees af en toe wel eens hoevel snufjes endergelijke mensen in hun aquarium hebben en daar omheen ook nog eens een hoop andere dingen en dan heb ik echt zoiets leuk, maar wat zou ik er mee moeten :p

Ik ben echt zo iemand van 1x per week de waterwaardes meten en de rest lees ik wel af aan het gedrag van mijn vissen en de uitstraling van het aquarium.
Doen mn planten het niet goed dan ga ik verder zoeken, heb ik algen of wat dan ook dan ga ik verder kijken en gedragen mn vissen zich raar dan ga ik verder kijken maar zolang het allemaal goed gaat houd ik het alleen bij verversen en 1x per week waterwaardes meten :)

Dat is inderdaad ook gewoon low-tech duncs maar zo vind ik het eigenlijk wel het leukst :D

Gr. Kevin.
 

Terug
Bovenaan