Welke corydoras is de beste optie


G

Gerjan90

Guest
Hallo,

Sinds bijna een week nu een 60 cm (60x30x30) aan het indraaien. Op dit moment zonder thermostaat(aangezien het hier in huis nu 24-25 graden is), het is wel mogelijk voor mij er een in te plaatsen. In de winter wordt het in huis nooit kouder dan 15 graden en in de zomer kan het tot 28 graden worden.

Ik laat het trouwens nog een week of 3 zo staan om verder in te draaien.

Mijn vraag is welke corydoras soorten in zo'n bak afmeting allemaal mogelijk zijn. Zowel hier op het forum als in de dierenwinkel(s) krijg ik veel verschillende adviezen. Van groepjes van 3 tot 10 dieren en van bepaalde soorten wel/niet.
Ik heb een fijne zandbodem(0,4-0,8 mm) en in het midden en vooraan de bak veel vrije ruimte om te grondelen. Daarnaast hout en stenen met anubias.

Zie foto:
KM5ca_EF0M2BA5g1M2VcK4tg12-03_Ub.jpeg


Ik ben van plan enkel cory's in deze bak te houden. (heel misschien gaat er na een tijdje mijn groepje van 10 brigittae bij in, maar daar blijft het bij).

Dus:
Welke soorten zouden mogelijk zijn (zowel verwarmd als onverwarmd) en welke vinden jullie erg leuk?

Hoeveel moet ik daar minimaal en mag ik daar maximaal van in plaatsen?

Het liefst een soort waarbij de kans op nageslacht goed aanwezig is. Dit lijkt me erg leuk maar is geen vereiste uiteraard.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Groetjes.
 
Ziet er mooi uit!

Een tip die ik nog al gegeven heb:

Als je de kleine plantjes vooraan zet,en de grote achteraan,cre�er je diepte.

Ook bijvoorbeeld zwarte achtergrond cre�ert diepte.


Alvast veel succes!
 
Leuk bakje!
Je kan nog een stukje hout plaatsen met wat meer fijnbladerige planten. indd. Zal er mooier uit zien.
Volgensmij zie ik dat je iets van een anubias hebt(rechtsachter). Deze moet op een stuk hout of steen, in de bodem rot zijn wortelstelsel weg.

Maar ontopic:

in 60 cm kan je meestal de kleine tot middelmatige soorten houden.

2 redelijk veel voorkomende dwergsoorten:
corydoras pygmaeus(kan ook beetje op half water gaan zwemmen)
corydoras habrosus(wel ''echte'' corydoras)

middelmatige soort:
corydoras trilineatus

Vind het vrij moeilijk zo, wil je echt pers� corydoras, of is een ander bodemsoortje ook goed?
Weet er niet zo veel over, maar er bestaat ook zoiets als aspidoras soortjes, en volgensmij blijven de meeste ervan kleiner. Is wel moeilijker aan te komen maar in een grotere zaak ook wel.
 
Plantjes kan je het beste uit de potjes halen en het steenwol van de wortels verwijderen.
 
Ik heb in de 60cm de Panda zitten. Rechts achterin zie ik dacht ik een Anubia en die mag niet met de wortelstok in de bodem.
 
Allen bedankt voor jullie reacties en adviezen.

@Cedric; ik heb bewust geen donkere achtergrond gedaan deze keer (in mijn andere 3 bakjes heb ik zwarte folie), wilde nu wat met de mooi egale witte muur die achter het aquarium zit. Verder heb ik een paar kleine plantjes vooraan zitten (javavaren).

@algeneter12; bedankt voor je adviezen, pygmaeus lijkt me ook een heel leuke. De habrosus (lees ik hier op forum) schijnt nogal moeilijk te verzorgen zijn. Aangezien ik nog niet zo ervaren ben (en helemaal niet met cory's), wil ik het risico niet nemen dat ik ze niet goed verzorg. De anubias rechtsachter zit op een steen gebonden, staat dus niet in de grond.
Hoeveel zou ik van de pygmaeus kunnen doen? (minimaal en maximaal aantal)

@Seabait; wellicht dat het op de foto zo lijkt, maar ik heb geen enkel plantje met steenwol/potjes. Alles zit op steen of hout gebonden met elastiekjes/touwtjes.

@Ludger; bedankt, die lijkt me ook heel mooi! Hoeveel zou ik hiervan kunnen nemen, minimaal en maximaal? Heb ze hier in de winkel ook wel gezien, alleen zijn aardig prijzig (rond de 6 euro).

@John; de anubias rechtsachterin zit op steen en staat niet met de wortelstok in de grond, dit geldt overigens voor al mijn anubias in deze bak. In een andere bak heb ik ze wel in de grond staan en ze groeien uit tot zeer grote planten met veel vertakkingen. Soms lijkt het goed te gaan en soms wat minder als je anubias wel in de grond zet. De panda lijkt me inderdaad een leuke vis!


Vervolgvraag:
Welke aantallen zijn er minimaal vereist en maximaal mogelijk van de panda of pygmaeus?

Verder zijn mijn andere opties de aneus van wat ik zelf heb gevonden qua informatie.
De paleatus is qua verzorging ook goed te doen alleen wordt deze te groot voor een 60 cm bak gelof ik (?).

Groetjes en bedankt maar weer.
 
Ik heb zelf 10 pygmaeus in een Lido 120 en dat gaat prima, heel leuke visjes om naar te kijken ook, zitten dus niet exclusief op de bodem maar zwemmen ook vaak door de bak, vaak stilhangend op 1 plek, ze doen heel druk dan maar blijven op 1 plek zwemmen, leuk om naar te kijken. De panda is al wel best wat groter en kan idd wel in een 60 cm, persoonlijk hou ik meer van meer kleine visjes dus dat is echt een keuze die je zelf moet maken. Als je alleen maar pygmaeus in de bak gaat houden kan je er ook wel 15 of 20 in doen, bij Corydoras geldt hoe meer hoe beter.
 
Zelf zou ik de panda het niet aan doen. Uit eigen ervaring heb ik geconstateerd dat ze te groot en te druk zijn voor je bak.
Ik zou dus voor de pygmaeus gaan en dan voor een stuk of 8 � 10. Afhankelijk van wat je uiteindelijk met je bak wil gaan doen.
 
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

De panda wordt voor mij dan al een mindere optie.
Het lijkt me dan wel super mooi om een grotere groep pygmaeus te hebben zwemmen. Her en der gelezen dat deze toch nog een stuk kleiner blijven dan de panda.

Hoe is de kans op nakweek bij de pygmaeus? En dan met name als het een speciaal-aquarium wordt alleen voor deze soort. Met eventueel briggitae erbij zou het groepje pygmaeus al kleiner moeten blijven en briggitae zijn geloof ik goed in eitjes eten :p.

Groetjes.
 
Ook van mij even een reactie. Ik heb zelf de Panda en de Pygmaeus. Daarnaast in mijn 1 meter vaak nog een groepje Corydora Loretoensis. Allemaal super leuke visjes.
Ik herken wel dat de Pandaatjes wat drukker zijn en dus zou ik die in een 60 cm bak met maximaal 6-8 houden. Ben ik ook gehad en dat gaat wel goed. Je zou meer van ze genieten bij een grotere groep met meer ruimte. Ik heb regelmatig eitjes en als je de ruimte hebt om ze uit te laten komen, is dat goed te doen. Panda's worden ongeveer 5/6 cm.
De Pygmaeus is een leuk en mooi visje. Ik vind ze in hier wel wat schuw. Zou kunnen komen omdat ze alleen in de bak zitten. Ik heb van de Pygmaeus bijna elke week eitjes. Ze leggen er behoorlijk veel, maar in het opgroeien heb je ook redelijk wat uitval. Zorg vooral voor bladeren op de bodem. Daar kunnen ze zich goed verschuilen en daar kunnen ze hun eten ook vandaan halen. Pygmaeus worden ongeveer 3 cm. Een groepje van 15 zou in mijn ogen wel kunnen, helemaal omdat het een speciaal bakje gaat worden.

Onthoud wel dat je voor kweken ook de ruimte moet hebben. Als je alles in 1 bakje laat, krijg je op den duur veel kans op inteelt en dat is niet wat je moet willen.

Ik zou ook adviseren om te kijken of je de vissen bij een particulier kan kopen. Goedkoper en van iemand die over het algemeen wat ervaring heeft met deze visjes. Daarnaast zie je wat ze vandaan komen. Hier ook weer de tip.. Probeer ze bij 2 mensen te halen zodat je variatie in je groep houdt!
 
Zelf heb ik ervaring met de panda, de habrosus en de pygmaeus en als ik deze keuze zou moeten maken, zou ik voor de panda kiezen.

De habrosus is een leuke vis om te houden, maar je loopt het risico op flinke uitval in het begin, zeker met wildvang vissen.

Met de pygmaeus heb ik dezelfde ervaring als Homerno1, namelijk dat ze schuw worden in een speciaalbakje. Ik vind ze in zo'n setting ook lastig om te voeren, omdat het geen vreetzakken zijn zoals andere cory's. Hierdoor loop je de kans dat er regelmatig voer blijft liggen. Ik zou dan minimaal een paar garnalen of slakken in het aquarium erbij doen om te zorgen dat dit toch opgegeten wordt.
Hier kweken ze ook erg gemakkelijk. Dat is op zich leuk, maar het nadeel van cory's is, dat ze erg lastig te vangen zijn. Vooral de pygmaeus is vreselijk goed in zichzelf onzichtbaar maken. Ik heb regelmatig meegemaakt dat ik de hele bak leeggehaald had en er 100% van overtuigd was dat ik alle vissen gevangen had en er een paar uur later of zelfs een paar dagen later nog ergens een pygmaeus tevoorschijn kwam. Mijn groepje van 10 visjes zet ongeveer 200 eitjes per week af, dus stel dat daar 5% van overleeft dan zal je toch vrij snel kleintjes moeten gaan uitvangen en verkopen om overbevolking te voorkomen. Of een schooltje Boraras gaat helpen weet ik niet. Ik heb ze gehad in combinatie met panda eitjes en die lieten ze met rust.

De panda kweekt ook vrij gemakkelijk, maar in tegenstelling tot de pygmaeus eten zij vaak hun eigen eitjes op, dus als je niet ingrijpt zal het wel meevallen met kweken. Ik heb een groepje gehad in een Aqua60 (iets kleiner dan een normaal 60cm aquarium) en dat ging bij mij prima. Later heb ik ze in een 80cm aquarium gehad en daar vond ik ze minder leuk gedrag hebben (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een 60cm aquarium beter is dan een 80cm aquarium, want natuurlijk, hoe meer ruimte ze hebben hoe fijner het voor de vissen is).

Mocht je toch geen zin hebben in cory's die kweken, dan zou je ook nog eens naar de leucomelas kunnen kijken. Deze wordt ook niet zo groot en schijnt moeilijk te kweken te zijn. De melini blijft ook wat kleiner.
 
Die Corydoras die je daar op het eind noemt worden door Seriously fish in 80 en 90 cm bakken als minimum aangeraden, dus dat lijkt me niet goed voor een 60 cm bak.
 
Zover ik heb kunnen vinden worden ze zo'n 4,5cm groot, dus dat zou moeten passen in een 60cm aquarium.
Overigens zag ik net op Seriously fish dat de sterbai een bak van minimaal 45x30x30cm nodig heeft, dus helaas is die site volgens mij ook niet echt betrouwbaar meer.
 
Ja idd, apart. Maar goed, misschien kijken ze meer naar gedrag dan naar afmeting?
 
Volgens mij zijn de daar de laatste tijd flink aan het rommelen met de minimale bakmaat. Ik kan me nog wel herinneren dat ze enige tijd geleden bij bijna alle cory soorten 45x30x30cm of 60x30x30cm hadden staan, dus het is in ieder geval goed dat ze dat op sommige plekken aan het aanpassen zijn. Sowieso vind ik de 'eisen' die vissen stellen lastig te bepalen. Als je bijvoorbeeld naar de temperatuur eisen kijkt van verschillende soorten zie je hele grote verschillen, ook tussen de betrouwbare sites onderling.

Misschien is het nog het beste om te vragen of er iemand op het forum ervaring heeft met de melini en/of de leucomelas.
 
Klopt, Panda kon ik even niet op komen ;)
Ik heb ooit nog een klein groepje van 4 habrosus overgenomen. Vond het erg leuke visjes die ook grondelen. Had 1 vrouwtje en 3 mannetjes uiteindelijk, heb er een aantal eitjes aan over gehouden maar die zijn beduidend kleiner dan die van de aeneus(die ik toen ook had).
Panda/pygmaeus/habrosus lijkt me dus de beste optie. Je mag een beetje zelf kiezen voor welke je gaat.
Ik zou ongeveer dit aanhouden:

Panda 6 � 8 stuks
Habrosus/pygmaeus 10-15 stuks
Je kan ook prima nog een oppervlaktevisje houden, want corydoras verblijven bijna altijd op de bodem. Briggitae zou ook zelfs bij garnalen kunnen, dus lijkt me best sterk van die eitjes. Ze kunnen er wel aan gaan knabbelen, maar dan nog hou je zat eitjes over. Het opkweken is een ander verhaal, dit vergt tijd en een beetje ''oefenen''.
 
Hartstikke bedankt voor jullie goede informatie!

De brigittae zwemt hier in mijn aquarium vooral in de bovenste waterlaag dus dat zou wel een goede combi kunnen zijn.

Het aquarium staat op mijn slaapkamer, dus loop er niet de hele dag langs. Dit zou de schuwheid geloof ik juist extra in de hand kunnen werken...hmm lastig hoor.

Ik vind vissen met leuk gedrag die goed zichtbaar zijn erg leuk, kans op nakweek lijkt me ook heel leuk en dan zijn beide dus een goede optie. Qua gedrag (als ik jullie ervaring af ga) neig ik naar de panda.

Bijkomend:
Alle dierenwinkels hier in mijn woonplaats verkopen geen pygmaeus (wellicht wel als ik er naar vraag dat ze een groepje kunnen krijgen).
De dichtstbijzijnde particulier die ze verkoopt woont 60 km verderop.

De panda's heb ik voor 4,50 op z'n goedkoopst gezien. Opzich nog wel te doen.

Habrosus valt voor mij toch af, vanwege de moeilijkheidsgraad die ik op dit forum tegen kwam + de uitval. Vandaag veel verschillende corydoras gezien in dierenwinkels (sterbai, aneus, paleautus, panda, metae, rabauti en zo nog een paar). Deze leken allemaal behalve de panda al vrij groot en lijken mij dus moeilijk in een 60 cm te passen.

Mijn keuze gaat dus tussen de panda en pygmaeus. Mochten er nog mensen zijn met aanvullende informatie en of adviezen zijn die uiteraard welkom.

Qua temperatuur, wat is voor deze visjes een goed range waarin ik moet gaan zitten?

Groetjes.
 
Voor mijn eigen 60cm ben ik aan het twifelen tussen de panda en de melini. Die laatste is op de meeste plaatsen alleen stevig aan de prijs. Beide hebben het liefst wat koelere temperaturen in de winter en een opwarming in de zomer. Zelf wil ik ze in de winter op 21 houden en in de zomer warmt het vanzelf wel op.
 
De soorten die je opnoemt worden allemaal 6-7cm groot. Heb ooit 4 aeneus gehad in een 60cm toen ik pas begon. Dit waren echt volgroeide vissen en deze waren dus echt te lomp voor het bakje. Vind het maar net aan gaan in 80cm. Voor jou zou ik het dus houden op de panda indd. Kan je ze niet ergens goedkoper krijgen? 4,50 vind ik alsnog best prijzig. Kijk anders eens op marktplaats.
Temperatuur ergens tussen de 20-25. Heb niet het idee dat het heel erg veel uitmaakt, maar zelf geen ervaring met deze soort.
 
Ja klopt ik vind corydorassen over het algemeen sowieso wel prijzig. Ik ben prijzen voor vissen (die ik op dit moment heb) gewend tussen de 1,50-2,00. Behalve de galaxy's dan.

Heb nu ondertussen voor 3,60 per stuk panda's gevonden(kan de pygmaeus sowieso niet vinden - zowel op mp niet als niet in dierenwinkels). Probeer nog te kijken naar goedkopere. Nou weet ik dan een hobby geld kost ipv oplevert, alleen probeer ik toch te kijken wat betaalbaar is.

Groetjes.
 
Interessant topic!
Ben zelf ook een bak met bijna dezelfde afmetingen aan het opstarten (wacht nog tot de waterwaardes goed zijn), waar ik ook een corydora soort in wil gaan houden.
De lfs het dichts in de buurt verkoopt de panda's voor 7,95 (!) per stuk, en daar zitten ze ook nog eens op grind ( terwijl ze zand prettiger vinden).
Bij de lfs iets verder weg waren ze dacht ik (maar weet het niet meer zeker) 8 stuks voor 35 euro en daar zaten ze op zand
Dit was overigens wel bij een aquarium speciaalzaak.
 
Cactus zei:
Interessant topic!
Ben zelf ook een bak met bijna dezelfde afmetingen aan het opstarten (wacht nog tot de waterwaardes goed zijn), waar ik ook een corydora soort in wil gaan houden.
De lfs het dichts in de buurt verkoopt de panda's voor 7,95 (!) per stuk, en daar zitten ze ook nog eens op grind ( terwijl ze zand prettiger vinden).
Bij de lfs iets verder weg waren ze dacht ik (maar weet het niet meer zeker) 8 stuks voor 35 euro en daar zaten ze op zand
Dit was overigens wel bij een aquarium speciaalzaak.

Ik weet niet waar je woont in Noord Brabant, maar voor zover als ik Marktplaats soms doorzoek, zijn ze in Noord Brabant wel op MP te krijgen hoor. 1 iemand biedt er 10 aan voor �17,50 en ik zelf bied ze altijd aan voor 20� per 10.

In de buurt van Assen kom ik niet echt.. Excuses!
 
Bedankt voor de tip!!!
 
Zag in Brabant op mp iets in oosterhout, oss en raamdonksveer.
Dichtstbijzijnde van Assen is in Beilen (aquariumspeciaalzaak), daar zijn ze 3,60. Dat vind ik goed te doen.

Beetje offtopic maar wel grappig dat iedereen op het forum hun guppen niet kwijt lijkt te kunnen via mp, terwijl dat hier heel makkelijk gaat. Andere vissen echter zijn hier niet/nauwelijks te krijgen via mp en op andere plaatsen lijkt dat weer makkelijker te zijn haha.

Groetjes.
 
Ik heb de Cory Similis, erg mooie kleuren (op deze foto zie je dat helaas niet) en is een kleinere rustigere soort

166929sanneke80_0_85_2016_superfish_expert_3.jpg
 
Ook een mooie!
 
Weet niet hoe je gezocht hebt maar bij de eerste dierenwinkel op internet vind ik direct de Corydoras Pygmaeus, geen wildvang en voor slechts 2, 50.
aquawinkel
 
Die zijn ook mooi hoor Sanneke!

Maar waarschijnlijk zijn ze nog mooier in het echt, bedoel je ;)
 
Ja dat bedoel ik idd Cedric. Ze hebben namelijk een mengeling van rode kleuren en blauw in de staart zeg maar. Hoop dat ooit nog eens goed op de foto te krijgen.
 
MaoSan zei:
Weet niet hoe je gezocht hebt maar bij de eerste dierenwinkel op internet vind ik direct de Corydoras Pygmaeus, geen wildvang en voor slechts 2, 50.
aquawinkel

Verzenden zij ook? De panda is daar wel 6,95.
 
Dat is wel een goede webwinkel, ze bezorgen persoonlijk dus je hoeft niet bang te zijn dat er iemand mee gaat rijden die niet weet wat hij vervoerd.
 
Dat lijkt erg netjes inderdaad. Weet je misschien hoe de gezondheid en achtergrond van die dieren is?

Ik kan ze hier bij het tuincentrum voor 3,50 per stuk krijgen. En via die webwinkel dus voor 2,50 per stuk + 10 euro verzendkosten. Afname is minimaal 25 euro. Dus dan kom ik ook op 35 euro uit. Maar als die van de webwinkel nou een betere/bekende achtergrond hebben ga ik liever daar voor.

Groetjes.
 

Terug
Bovenaan