Welke Co2 reactor?


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Allen,

Ik ben op zoek naar tips voor een goede externe Co2 reactor voor mijn Juwel Rio 125.

Ik gebruik momenteel een JBL inline diffuser, maar wil dus graag ovestappen op een reactor, met name voor:

  • Minder tot geen zichtbare bellen
  • Efficienter Co2 toevoegen.
  • Minder tot geen onderhoud (geen ringen hoeven te vervangen en/of componenten moeten schoonmaken
Bij voorkeur zoek ik een relatief compact model. Hij moet in de kast onder het aquarium kopen, maar gezien daar al mijn filter en de 1200g Co2 fles staan, moet het een niet al te 'lomp' model zijn.

Ik wil geen doe het zelf project starten en koop dus graag een goede kant en klare oplossing.
Mijn eheim 2217 heeft een 12/16 uitstroom, dus dat is de aansluiting die op de reactor moet zitten.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor welke reactor ik zou kunnen kiezen.

Eventuele praktijk ervaringen en dingen waar ik op moet letten of rekening mee moet houden worden ook zeer gewaardeerd.
Ik weet dat een reactor wat flow kan verminderen, maar mijn 2217 geeft relatief sterke flow in mijn rio 125, en wat minder zou niet erg zijn.

Alvast bedankt!
 
Ik heb jaren de Eheim 2217 als filter/reactor gebruikt.
Gewoon de diffuser voor het filter aansluiten.
De co2 lost op in het filter. En hierdoor nagenoeg geen bellen in het water.

Ik heb nu een Eheim 2215 als co2 reactor. Naast een groter Eheim filter.
 
Ik heb jaren de Eheim 2217 als filter/reactor gebruikt.
Gewoon de diffuser voor het filter aansluiten.

Ik heb dit vaker gelezen. Allereerst vraag ik me af of de co2 in het filter er niet voor zorgt dat het filter meer geluid gaat maken vanwege de bellen.
Daarnaast zou het ook betekenen dat ik dan een nieuwe diffusor moet kopen, de Eheim 2217 heeft een 16/22 inlet en een 12/16 outlet en ik heb momenteel dus een 12/16 inline diffuser.
 
Die had ik ook al gezien idd en krijgt ook goede reviews.

Ik vraag me alleen af of die niet wat overkill is voor mijn 125 liter bak. Uiteindelijk maakt dat qua dosering niet uit natuurlijk, maar mogelijk heeft het wel een onnodig grote impact op de flow?
 
Tja het is dan wel geen reactor maar op de Rio125 heb ik jaren naar tevredenheid een medium flipper gebruikt. Misschien iets minder effectief dan een reactor maar ja zo n ding in het kastje vond ik ook maar wat.
 
Tja het is dan wel geen reactor maar op de Rio125 heb ik jaren naar tevredenheid een medium flipper gebruikt. Misschien iets minder effectief dan een reactor maar ja zo n ding in het kastje vond ik ook maar wat.
Mja ik heb alles gehad, van flippers, tot in-tank diffusors tot inline diffusors. Alhoewel de inline diffusor prima zn werk doet, merk ik wel dat er veel Co2 verspilt wordt, en dat is zonde van het geld vindt ik.

Ik neig op dit moment naar de Sera Flore 500 reactor ( https://www.sera.de/nl/product/zoetwateraquarium/sera-flore-actieve-co2-reactor-500-1000/ ).

Mooi compact, (relatief) stil en krijgt goede reviews.
 
Na t kijken van wat review filmpjes maak ik me alleen wel zorgen om het geluid, gezien de tank in de woonkamer staat
 
Hoelang doe je met 2 kilo op dei bak want hier was dat al snel dik 5 maanden dus ja dat beetje wat je dan verspilt nam ik op de koop toe. Fles vullen kost hier ook maar zo n 10 euro en dat kan ook uitmaken.
 
ik moet het even nakijken, maar volgens mij doe ik zon 4 maanden met 1200gr. Ik heb alleen wel een setup met wegwerpflessen. maar ik lees in veel reviews dat met een reactor mensen al snel 50% efficienter zijn met Co2, dus dat zou de investering zeker rechtvaardigen.

Vwb het geluid ga ik toch nog even verder zoeken, er zijn ook reactoren zonder impellers en die maken dus ook veel minder tot geen geluid, en dat heeft wel mijn voorkeur. Mijn aquarium meubel is open aan de achterkant, dus isoleert niet heel goed qua geluid.
 
Mja ik heb alles gehad, van flippers, tot in-tank diffusors tot inline diffusors. Alhoewel de inline diffusor prima zn werk doet, merk ik wel dat er veel Co2 verspilt wordt, en dat is zonde van het geld vindt ik.

Ik neig op dit moment naar de Sera Flore 500 reactor ( https://www.sera.de/nl/product/zoetwateraquarium/sera-flore-actieve-co2-reactor-500-1000/ ).

Mooi compact, (relatief) stil en krijgt goede reviews.
Mijn advies; koop dit ding niet. Het is gemaakt van hard plastic. Met name de tule waar je de CO2 slang opzet breek bij de minste druk af. Ik heb er drie (!) gehad die allemaal stuk zijn gegaan binnen een paar weken. De werking kon het trouwens niet halen bij mijn eigenbouw, zie daarvoor mijn handtekening. Niet doen dus!!
 
De Sera reactor zou ik, ook erg afraden.
Ik heb deze ook gehad en hij maakt erg veel herrie.
En zoals @benvo ook al aangaf, de aansluitingen zijn heel fragiel.
Ook ik heb mijn reactor zelf gemaakt, erg leuk om te doen!
 
Maar kleiner kan natuurlijk ook
 
Bedankt voor alle reacties. Uiteraard las ik de waarschuwingen van Benvo en Leon te laat, en had ik al de Sera gekocht. Ook omdat deze niet zo duur is, dacht ik, ik kan de gok wel wagen.

Ik heb em nog niet geinstalleerd vanwege dezelfde reden dat ik ook niet aan zelfbouw wil, ik heb het simpelweg te druk met mijn werk en studie momenteel.

vwb de fragieliteit van de Sera, ik heb dat niet teruggezien in vele online reviews en ik moet zeggen dat ie ook niet fragiel aanvoelt. Ik heb al stukjes slang met kranen erop gezet als voorbereiding voor installatie, en dat ging probleemloos en had niet het gevoel dat er iets kon breken.
Maar goed, tijd zal het leren. Als ie goed werkt zal ik er ook niet vaak aan hoeven zitten ofzo, en als ie een keer schoongemaakt moet worden, hoef ik niet aan de aansluitingen te zitten, daarvoor heb ik em tussen 2 kranen gezet zodat ik em makkelijk uit de loop kan halen.

Ik zal mijn bevindingen, wanneer geinstalleerd, hier wel posten ter informatie voor toekomstige overwegers / kopers.

En mocht ie teveel herrie maken, dan ga ik idd eens kijken naar de spullen van co2 reactor
 

Terug
Bovenaan