Welke Co2 permanent test?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,942
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Welke permanent test zouden jullie mij aanraden, de 20 mg/l of 30 mg/l? En graag het waarom.

Aquarium 180 liter. Verlichting Day en Nature 9000/6000K. Er staan zowel snelle groeiers als minder snel.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Bijna alle dropchecker vloeistof die je koopt, of die bij je gekochte CO2 set zit in begrepen, zijn voor het CO2 gehalte van 20ppm.
Als je een aquarium koopt en kijkt naar de specificaties dan zie je dat de belichting altijd in de categorie medium-licht valt. Dat is ook logisch omdat 90% van alle aquariumplanten hier prima mee groeit. Met een gemiddelde belichting heb je in de regel ook een gemiddeld CO2 waarde van 20ppm nodig, simpelweg omdat hogere CO2 waarden helemaal geen nut hebben.
Dit komt omdat de plant een maximaal opnamecapaciteit heeft van voedingsstoffen. En CO2 is ook een (macro) voedingsstof.
Daarom is het gebruik van een vloeistof voor 30ppm in combinatie met langzaam groeiende planten (met een behoefte van 7 tot 15ppm) niet nodig. Daarnaast word er vaak geadviseerd (...) om een geel/groene dropchecker na te streven. Als je dan een indicatievloeistof gebruikt van de 30ppm variant zit je vaak onnodig veel CO2 toe te voegen.
 
Ik denk dat Colombo ook dan met de 20mg werkt en die bevalt me goed. Of die met 20mg werken kan @Cornelius wellicht wel zeggen.
 
Bedankt Cornelius
Bijna alle dropchecker vloeistof die je koopt, of die bij je gekochte CO2 set zit in begrepen, zijn voor het CO2 gehalte van 20ppm.
Als je een aquarium koopt en kijkt naar de specificaties dan zie je dat de belichting altijd in de categorie medium-licht valt. Dat is ook logisch omdat 90% van alle aquariumplanten hier prima mee groeit. Met een gemiddelde belichting heb je in de regel ook een gemiddeld CO2 waarde van 20ppm nodig, simpelweg omdat hogere CO2 waarden helemaal geen nut hebben.
Dit komt omdat de plant een maximaal opnamecapaciteit heeft van voedingsstoffen. En CO2 is ook een (macro) voedingsstof.
Daarom is het gebruik van een vloeistof voor 30ppm in combinatie met langzaam groeiende planten (met een behoefte van 7 tot 15ppm) niet nodig. Daarnaast word er vaak geadviseerd (...) om een geel/groene dropchecker na te streven. Als je dan een indicatievloeistof gebruikt van de 30ppm variant zit je vaak onnodig veel CO2 toe te voegen.
Bedankt Cornelius!
 
Toch vindt ik ook bij Colombo dat vaag want op de doos staat . Gewoon groen zeg maar is 15-25mg staat erbij maar ja wil dat zeggen dat heel lichtgroen dan die 25mg is?
Toch raar als dat zo is want bij de gele afbeelding staat 25 of meer. Nou ik zit volgens de tabel op zo n 30mg maar de checker is heel lichtgroen met een vleugje geel. Maar niet echt geel natuurlijk zoals de doos laat zien vanaf 25mg.
 
20mg zou ik doen.

Deze kun je dan lichtgroen laten worden. Als je één van 30mg neemt en als je dan ziet wanneer deze lichtgroen is dan zit je al tegen/over de bovengrens waar vissen tegen kunnen.

20 ppm CO2 is voor de meeste aquariumplanten ook wel voldoende.
 
20mg zou ik doen.

Deze kun je dan lichtgroen laten worden. Als je één van 30mg neemt en als je dan ziet wanneer deze lichtgroen is dan zit je al tegen/over de bovengrens waar vissen tegen kunnen.

20 ppm CO2 is voor de meeste aquariumplanten ook wel voldoende.
Thanks LaLizzerd!
 
Toch vindt ik ook bij Colombo dat vaag want op de doos staat . Gewoon groen zeg maar is 15-25mg staat erbij maar ja wil dat zeggen dat heel lichtgroen dan die 25mg is?
Toch raar als dat zo is want bij de gele afbeelding staat 25 of meer. Nou ik zit volgens de tabel op zo n 30mg maar de checker is heel lichtgroen met een vleugje geel. Maar niet echt geel natuurlijk zoals de doos laat zien vanaf 25mg.
Alles van Colombo is vaag in de omschrijving. Komt nml. uit dezelfde doos als Superfish
 
Ik gebruik de Colombo set, maar is voor mij meer een richtlijn. Geeft aan als het fout gaan (te hoog of te laag) voor de rest meten is weten.
 
Goed advies van @bosman!
Meten is weten: controleer regelmatig met een goede druppeltest je PH en KH en gebruik daarbij een PH/Co2 tabel.
 
Belangrijk bij die laatste is dat je die tabel ook een indicatie is op gemiddelde samenstellingen van water en als je turf of klei oid in je bak hebt (voedingsbodem) je de tabel helemaal niet kunt gebruiken.
 
Belangrijk bij die laatste is dat je die tabel ook een indicatie is op gemiddelde samenstellingen van water en als je turf of klei oid in je bak hebt (voedingsbodem) je de tabel helemaal niet kunt gebruiken.
Klopt en ik heb daar lang gelden een topic over gehad en de ph verlaging moet gerelateerd zijn aan co2 al is daar soms best nog een discussie over:

 
Belangrijk bij die laatste is dat je die tabel ook een indicatie is op gemiddelde samenstellingen van water en als je turf of klei oid in je bak hebt (voedingsbodem) je de tabel helemaal niet kunt gebruiken.
is dit ook het geval als je een aantal klei bolletjes gebruikt tussen de wortels?
 
Nee zover ik weet niet want die gebruiken alle leden bijna volgens mij. Volgens mij verlaagd dat niet je ph.
 
Stukje van Wiki over de werking van klei:

De kationenomwisselingscapaciteit, in het Engels cation exchange capacity genoemd en afgekort tot CEC, is de capaciteit van de bodem om positief geladen ionen uit te wisselen met de bodemoplossing. De CEC wordt meestal uitgedrukt in cmol(charge)/kg, in oude literatuur vaak in meq/kg. Kleimineralen en organische stof hebben een negatief geladen oppervlak dat positief geladen ionen (als Ca2+, Mg2+, K+, Na+, H+ en Al3+) aantrekt. Een bodem met een hoge CEC kan meer kationen aantrekken en heeft zo een potentieel hogere vruchtbaarheid dan een bodem met een lage CEC
 

Terug
Bovenaan