Welke CO2 materialen kopen?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Over het algemeen lees ik dat je CO2 aan je aquarium moet toevoegen om de plantengroei te stimuleren, echter soms lees ik ook dat mensen juist zeggen dat je geen CO2 zou moeten gebruiken, wat is hiervoor dan de reden om het juist niet te doen (behalve als je geen of weinig planten hebt natuurlijk)?

Ik verwacht dat ik in mijn bak sowieso CO2 wil gaan toevoegen, dus hieronder even een boodschappenlijstje om te checken of het klopt wat ik moet/kan aanschaffen:
- CO2 Reactor (zelfmaken)
- 5kg/10kg CO2 fles (halen bij een lokale gashandel)
- drukverlager/drukregelaar met 2 manometers
- magneetventiel
- naaldventiel
- Co2 bellenteller

drukverlager/drukregelaar
Ik begrijp dat er “eentrapse” (single stage) en “tweetrapse” (dual stage) modellen op de markt zijn. De meeste die worden verkocht zijn de eentrapse modellen, nadeel van dit model zou zijn dat wanneer de fles (bijna) leeg is dat het een 'end of tank dump' doet, de tweetrapse modellen voorkomen dit en zijn daardoor veiliger.

Al heeft die van palntedbox een Intern stabiliteitssysteem wat vergelijkbaar zou moeten zijn met dual stage: https://planted-box.com/product/co2-drukregelaar/.

--

Als ik zo even vlug kijk dan lijkt CO2Art eigenlijk alles te bevatten wat je nodig hebt voor een redelijke prijs (euro 119.99) > co2art PRO-SE-serie - Aquarium CO2 Dual Stage Regulator met geïntegreerde solenoïde

Is er een reden om voor een ander merk te gaan of is CO2Art juist al een van de betere merken? En stel ik wil in de toekomst gebruik gaan maken van een Dennerle CO2 pH controller Evolution DeLuxe, is deze er dan nog makkelijk tussen te plaatsen (i.p.v. het magneetventiel wat CO2Art erbij levert)?

Thanks
 
Is er een reden om voor een ander merk te gaan of is CO2Art juist al een van de betere merken?

Ik ben van Dennerle over gestapt op een Dual Stage van CO2ART en ben hier zeer tevreden over, ik denk zoals heel veel gebruikers van dit merk

En stel ik wil in de toekomst gebruik gaan maken van een Dennerle CO2 pH controller Evolution DeLuxe, is deze er dan nog makkelijk tussen te plaatsen (i.p.v. het magneetventiel wat CO2Art erbij levert)?

Ik heb dezelfde combi en bij mij werkt het perfect. Ik stuur via de controller gewoon het magneetventiel van CO2ART en gebruik hiervoor geen andere equipment
 
Over het algemeen lees ik dat je CO2 aan je aquarium moet toevoegen om de plantengroei te stimuleren, echter soms lees ik ook dat mensen juist zeggen dat je geen CO2 zou moeten gebruiken
Deze keuze word eigenlijk door je planten gemaakt, sommige bakken waar veel planten instaan hoef je geen Co2 te gebruiken omdat het plantenbestand daar niet direct om vraagt, zoals b.v. bij mijn aquarium, wil je b.v. een mooi grastapijtje hebben dan ontkom je daar niet aan mede omdat deze ook veel licht verlangen, dus meer voeding nodig hebben waardoor Co2 een must word.
 
Ik verwacht dat ik in mijn bak sowieso CO2 wil gaan toevoegen, dus hieronder even een boodschappenlijstje om te checken of het klopt wat ik moet/kan aanschaffen:
- CO2 Reactor (zelfmaken)
- 5kg/10kg CO2 fles (halen bij een lokale gashandel)
- drukverlager/drukregelaar met 2 manometers
- magneetventiel
- naaldventiel
- Co2 bellenteller

Bij CO2ART zit alles erbij. Ik mis een extra terugslagklep welke je net voor je reactor gaat plaatsen als extra veiligheid voor terugloop. Omdat deze na X tijd defect raken heb ik nu zelf een extra naaldventiel tussen mijn reactor en terugslagklep gezet, zodat ik bij wisseling van de CO2 fles, de boel even dicht kan zetten als de terugslagklep weer slecht begint te worden.

Lokale gas handel en/of dranken handel is prima plek. Meestal 6 of 10 kg. 5 komt volgens mij niet zoveel voor
 
Ik probeer het zonder co2. Daar heb ik mijn plantenbestand en belichting op aangepast. Niet wat betreft hoeveelheid planten, maar wel wat betreft de soorten. Ik wil ook een dichtbegroeide bak, maar zonder co2 en allerlei voedingssupplementen voor de planten. Ik ben te kort bezig (bijna 5 weken) om te kunnen zeggen of dit wel of niet gaat werken, maar tot op heden groeien de planten goed en (*Klopt dit af*) nog geen algen. Ik vond het te ingewikkeld om alles in de juiste verhoudingen toe te moeten dienen en heb het idee dat er bij high tech aquaria sneller schommelingen in de waardes kunnen ontstaan (in ieder geval bij mij omdat ik met plantenvoeding niet zo gestructureerd ben) en daardoor meer kans op algen. Ook heb ik weinig zin om elke week enorm veel te snoeien. Ik heb mooie voorbeelden gezien van dichtbegroeide low tech aquaria
 

Terug
Bovenaan