Welke buitenfilter?


Ik heb er ook een spray van eheim bij gekregen om alle o ringen,bewegende delen enz even een beetje mee in te spuiten.
 
Zoals ik al in mijn volga 240 topic vermeld heb, ben ik gisteren een filter gaan kopen.
In 1ste instantie wou ik voor de pro 4 gaan,de 350 of 600.
Ik heb dan gisteren eens contact opgenomen met de lfs welke ik best zou kopen en wat hij mij zou aanraden.
Hij raadde mij de filtron 1500 aan en ik was vrijwel meteen overtuigd.
Qua prijs iets duurder dan de eheim maar hier zit dus wel alles bij,bij de eheim moest ik nog installatie sets bijkopen enz en dan kwam ik uiteindelijk op hetzelfde bedrag uit.
De filtron heeft ook 23 watt met een debiet van 1500 liter t.o.v. de pro 600 die 16 watt is met 1250 liter.
Bij deze pomp staat 1500 liter pompfebuet en 900 liter stromingsdebiet.
Is dat het verlies wat ze eraf trekken?
Dat is dan 600 liter?
Als dat bij de eheim ook zo is hou je van je 1250 liter nog maar 650 over.
Bij deze pomp zit een dubbele spraybar, in het totaal 80cm lang.
Alle filtrrmedia zijn erbij die in 3 stevige mandjes zitten.
De slangen kunnen net zoals bij de eheim afgesloten en losgekoppeld worden d.m.v. een hendeltje.
Hoop dat ik hiermee een goed filter gekocht heb maar eigenlijk twijfel ik daar niet aan want anders had de lfs mij die niet geadviseerd.
Moet alleen nog kijken hoe ik het de 1ste weken ga doen want de biobox zal er nog een week of 4 moeten blijven in hangen.

Fijne zondag...
Hai Marc,

het lijkt net of je wilt excuseren voor deze aankoop.
iedereen kiest iets waar hij (mede op het vertrouwen van je LF’s) zich goed bij voelt.
succes ermee.
 
Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd aangezien ik dit filter weinig tegen kom hier op het forum.
Als ik een bak enz hier heb om hem in te zetten dan plaats ik hem mss vanmiddag al.
En ik ben ook wel benieuwd naar het binnenwerk, dus mocht je nog de moeite willen nemen om foto's te maken....
 
Hai Marc,

het lijkt net of je wilt excuseren voor deze aankoop.
iedereen kiest iets waar hij (mede op het vertrouwen van je LF’s) zich goed bij voelt.
succes ermee.
Nee hoor,helemaal niet.
Voor mijn gevoel heb ik nou net een zwaarder filter.
Waarbij ik dan ook nog eens voor alle uitleg,onderdelen enz gewoon bij mijn lfs terecht kan.
Ik ben dus super tevreden met mijn aankoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62
Ik heb een spraybar van 80cm,mijn bak is 123cm,als ik de spraybar over de achterwand plaats hou ik 40cm over.
Hoe hang ik hem dan het beste? Verdeel ik die 40cm wat mijn spraybar te kort is aan beide zijden of laat ik hem aan de zijkant beginnen en heb ik dan aan de andere kant van de bak 40cm waar de spraybar niet komt.
Aan deze kant zou ik dan de aanzuig kunnen hangen.
Een andere optie is de spraybar aan de zijruit hangen,mijn spraybar zijn 2 Delen van 40cm.
Nog een andere optie is geen spraybar gebruiken en de uitlaat zo de bak laten inblazen.
 
Ik heb een spraybar van 80cm,mijn bak is 123cm,als ik de spraybar over de achterwand plaats hou ik 40cm over.
Hoe hang ik hem dan het beste? Verdeel ik die 40cm wat mijn spraybar te kort is aan beide zijden of laat ik hem aan de zijkant beginnen en heb ik dan aan de andere kant van de bak 40cm waar de spraybar niet komt.
Aan deze kant zou ik dan de aanzuig kunnen hangen.
Een andere optie is de spraybar aan de zijruit hangen,mijn spraybar zijn 2 Delen van 40cm.
Nog een andere optie is geen spraybar gebruiken en de uitlaat zo de bak laten inblazen.
Nog een optie: Bijgeleverde spraybars niet gebruiken. De gaten zijn veelal te groot. Het beste maak je zelf een spraybar over de gehele achterkant van je bak. Hoe omschrijf ik in het handige Tips Topic. Zie mijn handtekening.
 
Nog een optie: Bijgeleverde spraybars niet gebruiken. De gaten zijn veelal te groot. Het beste maak je zelf een spraybar over de gehele achterkant van je bak. Hoe omschrijf ik in het handige Tips Topic. Zie mijn handtekening.
Bedankt voor je antwoord,ik heb het gelezen hoe jij het hebt gedaan in het handige tips topic. De gaatjes zijn 4mm in mijn spraybar en zitten er 13 in op 40cm.
 
Als je de uitlaat schuin over de voorruit laat spuien dan heb je gelijk effect met iets meer debiet en minder te camoufleren
 
Ikzelf heb goede ervaringen met een Oase Biomaster pomp/filter
Groet,Peter
 
Als je de uitlaat schuin over de voorruit laat spuien dan heb je gelijk effect met iets meer debiet en minder te camoufleren
Aan de achterwand bevestigen en de gaatjes lichtjes naar onder gericht richting de voorruit laten blazen.
 
Bedankt voor je antwoord,ik heb het gelezen hoe jij het hebt gedaan in het handige tips topic. De gaatjes zijn 4mm in mijn spraybar en zitten er 13 in op 40cm.
Nou ja, dat is m.i. groot. Om te kunnen werken met een debiet dat zorgt voor een goede waterdistributie zou ik gaan werken van een pijp over de volle breedte van je bak met om de 3 cm gaatjes van 2 tot 2,5 mm. Daarmee wordt je water goede verdeeld over je bak met behoud van je debiet. En zo'n verdeling kan, maar dat is misschien een volgende stap, ook van pas komen wanneer er CO2 toegevoegd moet worden.
 
16695760891481263366909.jpg
ik vind het meer doen als iets met gaatjes.
 
Nou ja, dat is m.i. groot. Om te kunnen werken met een debiet dat zorgt voor een goede waterdistributie zou ik gaan werken van een pijp over de volle breedte van je bak met om de 3 cm gaatjes van 2 tot 2,5 mm. Daarmee wordt je water goede verdeeld over je bak met behoud van je debiet. En zo'n verdeling kan, maar dat is misschien een volgende stap, ook van pas komen wanneer er CO2 toegevoegd moet worden.
Ik zal sowieso moeten starten met de bijgeleverde 80cm spraybar,
aangezien mijn biobox tegen de achterwand hangt en deze nog een week of 4 zal moeten meedraaien,
kan ik nog geen spraybar over de hele achterwand doen.
Mijn slangen zijn maat 19/25,ik moet dus een buis van 19mm vinden?
Van die maat vind ik enkel elektriciteits buizen als ik eens snel even rond kijk op internet.
 
die elektra buizen kan je prima als spraybar gebruiken.
met een buigveer kan je er ook nog een bocht in buigen wat soms de aansluiting eenvoudiger maakt
 
Ik zal sowieso moeten starten met de bijgeleverde 80cm spraybar,
aangezien mijn biobox tegen de achterwand hangt en deze nog een week of 4 zal moeten meedraaien,
kan ik nog geen spraybar over de hele achterwand doen.
Mijn slangen zijn maat 19/25,ik moet dus een buis van 19mm vinden?
Van die maat vind ik enkel elektriciteits buizen als ik eens snel even rond kijk op internet.
Er bestaan transparante buizen van diverse diktes. Transparant heb ik zelf altijd gebruikt omdat dit gewoon mooier is en minder opvallend als elektrische buizen. Hieronder zie je voorbeelden:

 
die elektra buizen kan je prima als spraybar gebruiken.
met een buigveer kan je er ook nog een bocht in buigen wat soms de aansluiting eenvoudiger maakt
Ook het werken met een buigveer vergt wel wat oefening. Vul een buis met zand, verhit de buis en buig naar wens.... Zo maar een tip. ;)
 
Een buigveer is speciaal gemaakt om die buizen makkelijk te buigen en houd de buis automatisch goed rond.
zand is veel moeilijker in gebruik.
voor het buigen van electrabuizen is het helemaal niet nodig om de buis te verwarmen
 
En ik ben ook wel benieuwd naar het binnenwerk, dus mocht je nog de moeite willen nemen om foto's te maken....
Vanmiddag met de buitenfilter aan de slag gegaan.
Ben er nog mee bezig.
De slangen werken niet mee en krijg ik niet goed vast gezet naar mijn gevoel.
De spraybar hangt ook een stuk onder het water oppervlak en kan niet hoger gezet worden tenzij ik de jap eraf laat.
Dit zal toch nog wat aanpassingen gaan vragen.
 
.
20221202_160233.jpg
20221202_160332.jpg
20221202_160610.jpg
20221202_160628.jpg
20221202_160728.jpg
20221202_160757.jpg
 

Bijlagen

  • 20221202_160753.jpg
    20221202_160753.jpg
    187.5 KB · Weergaven: 35
Mijn buitenfiltertje draait :)
Geen enkel probleem gehad met opstarten,
2x aan het hendeltje trekken en de filter loopt vol,stekker erin en hij werkte.
Geen problemen met lucht,geen lekkages en hij is vrij stil,
Als het muisstil in de woonkamer is hoor je hem lichtjes,maar zeker niet storend.
Qua stroming ook een heel verschil,zag al het vuil bewegen op de bodem,plantjes bewegen allemaal lichtjes,
dat is wat ik ook voor ogen had.
Ik zou alleen mijn spraybar een stuk hoger hebben willen hangen,
ik kan mss nog een cm of 3 omhoog als ik het terug los haal en wat van dat L stuk of zaag,
maar dat lijkt mij niet voldoende.
Ik heb de gaatjes van de sprybar nu iets naar onder gericht staan.
Als ik deze nu iets naar boven draai bv,
krijg ik dan nog hetzelfde effect dat het water tegen de vooruit terug naar onder en dan naar achter stroomt?
Eens de biobox eruit kan denk ik niet dat ik nog veel wateroppervlakte beweging ga hebben nu die spraybar zo laag hangt.

Fijn weekend...
 
Zoals ik al in mijn volga 240 topic vermeld heb, ben ik gisteren een filter gaan kopen.
In 1ste instantie wou ik voor de pro 4 gaan,de 350 of 600.
Ik heb dan gisteren eens contact opgenomen met de lfs welke ik best zou kopen en wat hij mij zou aanraden.
Hij raadde mij de filtron 1500 aan en ik was vrijwel meteen overtuigd.
Qua prijs iets duurder dan de eheim maar hier zit dus wel alles bij,bij de eheim moest ik nog installatie sets bijkopen enz en dan kwam ik uiteindelijk op hetzelfde bedrag uit.
De filtron heeft ook 23 watt met een debiet van 1500 liter t.o.v. de pro 600 die 16 watt is met 1250 liter.
Bij deze pomp staat 1500 liter pompfebuet en 900 liter stromingsdebiet.
Is dat het verlies wat ze eraf trekken?
Dat is dan 600 liter?
Als dat bij de eheim ook zo is hou je van je 1250 liter nog maar 650 over.
Bij deze pomp zit een dubbele spraybar, in het totaal 80cm lang.
Alle filtrrmedia zijn erbij die in 3 stevige mandjes zitten.
De slangen kunnen net zoals bij de eheim afgesloten en losgekoppeld worden d.m.v. een hendeltje.
Hoop dat ik hiermee een goed filter gekocht heb maar eigenlijk twijfel ik daar niet aan want anders had de lfs mij die niet geadviseerd.
Moet alleen nog kijken hoe ik het de 1ste weken ga doen want de biobox zal er nog een week of 4 moeten blijven in hangen.

Fijne zondag...
Ik heb de beschrijving ook gelezen in je link en qua netto doorstroming valt de hydro filtron met 900 liter per uur te vergelijken met een jbl 1502. De 2 soorten van capaciteit en distributie zit hem in weerstand door filtermateriaal.
 
Ik heb de beschrijving ook gelezen in je link en qua netto doorstroming valt de hydro filtron met 900 liter per uur te vergelijken met een jbl 1502. De 2 soorten van capaciteit en distributie zit hem in weerstand door filtermateriaal.
Thank's voor de info.
De jbl 1502 heeft een 1400l pomp en deze 1500l ,dat komt ongeveer overeen.
Ik heb maar een 240l bak dus ruim voldoende he.
 
Zou ik hier gewoon een stuk tussen uit kunnen zagen?
Maar veel hoger geraak ik er niet mee.
20221203_080135.jpg
 
In deze positie onder water moest je de spuitstok schuin omhoog richten.
Ik wou het vanmiddag als het licht aan is gaan proberen.
Gaat de stroming dan ook nog terug naar beneden als ze tegen de voorruit komt?
Bedankt voor de tip Edwin.
 
In deze positie onder water moest je de spuitstok schuin omhoog richten.
Ik denk dat je beter de spraybar een beetje naar beneden kan richten. Richt je hem naar boven dan krijg je waarschijnlijk de circulatie langs de voorruit niet op orde. Maar probeer het gewoon uit en kijk goed of de circulatie naar wens is.
 
Ja, dan gaat het water via de hele voorruit naar beneden rollen zoals word beoogt.
Als je er wat voer in doet zul je goed kunnen zien hoe het dan stroomt.
 
Ik wou het vanmiddag als het licht aan is gaan proberen.
Gaat de stroming dan ook nog terug naar beneden als ze tegen de voorruit komt?
Bedankt voor de tip Edwin.
Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Wanneer je precies wilt zien hoe jouw stroming nu loopt is Easy Life Filter Medium een handig hulpmiddel. Het is een wit goedje wanneer je het in je bak gooit. Het laat dan even zien hoe je waterdistributie verloopt en verdwijnt dan.

 
De spraybarhoogte kun je aanpassen zonder zagen.
Als je dat hoekstukje en dat stukje buis ertussenuit haalt, en vervangt door er een passend stukje slang tussen te monteren, met eventueel een slangenklemmetje erop voor de veiligheid, kun je m hoger ophangen. Als de bocht te krap zou worden, kun je 'm de enen kant binnen laten komen, en dan met een slinger terug laten komen. Kost wat meer slang, maar op zich maakt dat niet uit. Je kunt dan zelfs besluiten of je je spraybar aan de andere kant van je aquarium laat uitmonden.
Dat vraagt nog steeds niet veel technisch inzicht en het is je ook gelukt dat ding in elkaar te steken...;)
 
Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Wanneer je precies wilt zien hoe jouw stroming nu loopt is Easy Life Filter Medium een handig hulpmiddel. Het is een wit goedje wanneer je het in je bak gooit. Het laat dan even zien hoe je waterdistributie verloopt en verdwijnt dan.

Ik heb het terug los gehaald en heb de spraybar nu hoger hangen. Ik heb 5cm uit gewonnen.
Ga zo kijken wat het doet.
Bedankt voor je uitleg.
20221203_132319.jpg
20221203_132356.jpg
20221203_132408.jpg
 
De spraybarhoogte kun je aanpassen zonder zagen.
Als je dat hoekstukje en dat stukje buis ertussenuit haalt, en vervangt door er een passend stukje slang tussen te monteren, met eventueel een slangenklemmetje erop voor de veiligheid, kun je m hoger ophangen. Als de bocht te krap zou worden, kun je 'm de enen kant binnen laten komen, en dan met een slinger terug laten komen. Kost wat meer slang, maar op zich maakt dat niet uit. Je kunt dan zelfs besluiten of je je spraybar aan de andere kant van je aquarium laat uitmonden.
Dat vraagt nog steeds niet veel technisch inzicht en het is je ook gelukt dat ding in elkaar te steken...;)
Bedankt voor de tip.
Dat is bij mij 1 geheel,dat bochtje.
Ik heb er nu toch een stukje vanaf gezaagd en nu hangt hij wat hoger.
Hij hing 8cm diep en nu hangt hij op 3cm.
20221203_132847.jpg
 
Iemand bekend met deze filters?

Is dat niet hetzelfde merk als die hydra filter modules met die wonderlijke hydroxyl radicalen?
Daar zijn hier ook een aantal topics over vol geschreven.

Maar goed, dat filter zal ook wel werken zonder die speciale cartridges.
 
Is dat niet hetzelfde merk als die hydra filter modules met die wonderlijke hydroxyl radicalen?
Daar zijn hier ook een aantal topics over vol geschreven.

Maar goed, dat filter zal ook wel werken zonder die speciale cartridges.
Idd,ik heb dat topic gelezen,17 pagina's discussie,
maar dat was in 2017 en ging meer over binnenfilters.
Hier zitten idd ook 3 van die zwarte blokjes in,
maar dat kun je ook uitzetten d.m.v. een aan/uit knop.
De filter ziet er stevig uit en is ook redelijk stil.
Ik heb hem sinds gisteren draaien en het zal sowieso een verbetering zijn t.o.v. mijn biobox.
 

Terug
Bovenaan