Welke buitenfilter?


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!


Helaas is gisteren mijn buitenfilter overleden en gelukkig had een vriendin een reserve pomp staan (Superfish Pro 1) die nu met mijn eigen slangen en filter inhoud draait. Nu moet ik een nieuwe buitenfilter hebben en wil graag jullie advies.

De filter gaat op een Rio 125 met een redelijke belasting qua vuil.

Mijn overleden buitenfilter is de JBL Cristal Profi Greenline e901


Nu had ik mijn oog laten vallen op de

Eheim 2213
Fluval 306
Tetratec 1200 (helaas hebben ze geen 1000)
JBL Cristal Profi Greenline e902

Welke raden jullie aan? Of hebben jullie een andere suggestie? Gelieve geen filter van €500:sorry:
 
Hoe beviel de E901? aan stroming en gebruiksgemak?

Bij het loskoppelen voor onderhoud aan de pomp moet je de in en de uitvoer eruit halen, want anders trekt hij je aquarium leeg, maar qua onderhoud is het een makkelijke pomp en alle onderdelen zijn makkelijk in en uit elkaar te halen. Zelfs IK krijg hem weer in elkaar :D stroming is 900 l/hr volgens beschrijving dus een redelijke stroming. Je merkt duidelijk aan je stroming, wanneer het weer tijd is voor onderhoud (nieuwe watten, slangen reinigen etc) de stroming valt dan weg.
 
Het leeglopen van je aquarium snap ik niet helemaal, als je de "kraantjes" dichtdraait en dan de slangpilaar loskoppelt is de hevel toch gestopt? oftewel dan hoef je niet de in & uitstroom uit de bak te halen.

Waar je ook aan zou kunnen denken is een Oase biomaster. deze zijn er ook met ingebouwde heater.
hebben tevens een apart uitneembaar voorfilter, deze kan je uitnemen en de pomp gewoon laten staan.
verlengt heel erg de tijd totdat je de pomp weer open moet maken.
Is nog een relatief nieuw merk op de aquarium markt dus veel gebruikers ervaringen zijn er nog niet mee.

Als de capaciteit en stroming van dit filter goed beviel, zou ik een filter kiezen met +/- dezelfde capaciteiten.

Eheim 2213 zou dan te weinig zijn, Tetratec ex1200 vind ikzelf weer teveel van het goede.
fluval ken ik niet.
 
Ja als de slangen nog op dat blokje zitten loopt hij niet leeg, maar ik maak gelijk de slangen schoon, dus als je die eraf haalt loopt hij wel leeg. Dat heeft inderdaad niets met de pomp te maken :rolleyes: De Eheim 2213 had ik al mijn twijfels over qua kracht (440 l/hr) Eheim 2424 is de Experience 250 geloof ik is 700 l/hr. De Cristal Profi e902 is de kracht hetzelfde als de e901 900 l/hr. Fluval 306 is 1150 l/hr, maar je kan bij deze de kracht regelen zonder afname van vuil wegpompen geloof ik.

Maar in hoeverre heeft de stromingskracht invloed op het vuil filteren? Kan het niet zo zijn dat bij de ene de stromingskracht minder is, maar wel goed filtert en de andere een krachtige stroming heeft, maar slecht filtert?
 
Ja dan snap ik t, zelf doe ik de slangen maar eens per half jaar tot heel jaar.

Voor zichtbaar vuil filteren is een goede flow belangrijk. Ook hebben filters met meer kracht vaak meer plek voor filtermateriaal.
Voor een bak met wat overbezetting wel aan te raden m.i.

Filter van 440l/u kan ook zijn werk doen hoor, maar heb zelf t liefst een wat steviger filter op mn bak.
 
Ik heb een voorkeur voor de Fluval G serie.
Niet de goedkoopste oplossing maar wel,een hele mooie.
 
Ik ben zelf heel erg fan van de jbl externe filters. Doen het bij mij al jaren goed, zonder echt problemen te geven. Het is natuurlijk ook een beetje waar je zelf de voorkeur aan geeft. De filters die je noemt hebben voldoende capaciteit voor je bak en zowel jbl, eheim als fluval zijn merken waar over het algemeen goed over wordt gesproken. Kijk dus waar je jezelf comfortabel bij voelt qua gebruiksgemak en prijs en maak daar je keuze op.
 
Eheim 2424 is een top filter als je je geen Fluval G6 kan veroorloven :D
 
Zou ik het verschil merken in mijn bak van een Eheim 2424 700 l/hr ten opzichte van JBL cristal Profi 900 l/hr?
 
Normaal ben ik altijd fan van eheim filters. Alleen met de Classic heb ik niks anders dan ellende gehad. Heb zelf 2x een Classic 150 gehad waar 2x de kop bij gescheurd is.

Mijn advies kijk eens naar de experience serie van eheim of de instap pro series. Pro’s zijn wel iets duurder.
 
Zou ik het verschil merken in mijn bak van een Eheim 2424 700 l/hr ten opzichte van JBL cristal Profi 900 l/hr?

Ik vind dat jbl er ook teveel spons in doet.

Je moet veel harde materialen in het filter doen. Bakje pijpjes (klei, keramiek) en een bakje sinterglas, siporax, micromec.

Als je de jbl knikkers hebt. In het bovenste bakje stoppen.

Als ik niet zo’n grote bak had, dan zou ik ook de experience gebruiken. Super filters. Stil en degelijk.
En niet zo’n onnozele ontluchtknop.
 
Heb je al eens overwogen om een gepaste filter te nemen van het merk Sera.
 
Tevreden met de eheim experience 350 hier.

Oase is heel fijn dat je een stuk van het filtermateriaal er zo uit kan pakken, zonder heel de pomp te openen.
 

Terug
Bovenaan