welke bescherming op de bodem ivm stenen


D

dice

Guest
Beste leden

ik heb even een vraag en bevindingen wat je het best kan gebruiken ivm ardennenbreuksteen in een aquarium

Ik heb nu 2cm dik piepschuim liggen en ruim 100 kilo ardennenbreuksteen in me aquarium

Maar maandag 30 mei komt een bedrijf me voorruit polijsten ivm waas wat op me glas zit, dus de bak gaat leeg

dus vandaar me vraag aan de kenners wat kan ik het best gebruiken piepschuim ?of...?

Het betreft een juwel rio 400 met 2750 l/h bruto filters er op met 500 watt interne verwarming

Met aulonocaras

alvast bedankt mensen ..ps eventueel graag foto.s plaatsen wat jullie zouden gebruiken als voorbeeld
 
Dun laagje piepschuim en daar bovenop vijverfolie met grind erop geplakt. Dat spul wat ze ook gebruiken voor watervallen en beeklopen.
 
meksjoef zei:
Dun laagje piepschuim en daar bovenop vijverfolie met grind erop geplakt. Dat spul wat ze ook gebruiken voor watervallen en beeklopen.

Dat is niet eens een slecht idee ivm dat piepschuim natuurlijk wit is en elke keer zie ik witte plekken :) ik hou dit idee even in me achterhoofd ;)
 
Sanneke ik heb dat filmpje bekeken en dat rooster is ook een idee idd alleen waar koop je zoiets en is het niet verstandig als je zoiets gebruikt om heel dun laagje piepschuim er onder teleggen of is dat dubbel op :) bedankt voor het filmpje btw
 
met dat rooster van het filmpje heb je toch nog druk punten lijkt mij ? volgens mij maakt het niet uit wat er onder ligt als het maar egaal is. dus idd piepschuim of een volledig stalen plaat maakt niet uit. tempex is wat dat betreft het goedkoopst. idee met dat vijverfolie erbij lijkt mij het beste.

PS: ook stenen stapelen op een rooster lijkt mij niet echt praktisch, heb je toch gaten waar ze tussen kunnen schuiven.
 
RichD1011 zei:
met dat rooster van het filmpje heb je toch nog druk punten lijkt mij ? volgens mij maakt het niet uit wat er onder ligt als het maar egaal is. dus idd piepschuim of een volledig stalen plaat maakt niet uit. tempex is wat dat betreft het goedkoopst. idee met dat vijverfolie erbij lijkt mij het beste.

PS: ook stenen stapelen op een rooster lijkt mij niet echt praktisch, heb je toch gaten waar ze tussen kunnen schuiven.

Daar heb je ook een punt idd
 
Ik denk dat ik gewoon weer piepschuim ga gebruiken tot nu toe zeer tevreden over en alles ligt goed stabiel :p en met de wekelijkse wissel van 30a40 procent kan ik altijd de bodem weer beetje verleggen waar het piepschuim zichtbaar wordt
 
Gebeurd dat snel dan dat je witte plekken ziet? (neem aan dat je malawi/tanganyika hebt)
 
Tempex beste mensen gaat ROTTEN, en dan ontstaat er onder die tempex een laag water welk bestaat uit zeer giftige stoffen. Als je over een paar jaar wat in je aqua zit te frotten, en wat grotere planten verpoot, dan komen stukjes verrot tempex mee.
En dan begint de ellende van de wegrottende planten en visjes die "zomaar" doodgaan!

Ik spreek uit eigen ervaring....!

Veel beter is het om op de bodem een laagje van 2 cm(rivier)klei te leggen en daarop de stenen. De klei verdeelt de druk uitstekend en is een natuurlijk product dat ook nog je planten voedt. Je moet het vrijwel droog, maar wel kneedbaar inbrengen en dan de stenen plaatsen. Heb je er verder geen omkijken meer naar.
O.Ja, de eerste paar weken zal je bak een beetje grijzig kijken, door de zeer fijne kleipartikeltjes, maar daar zal je filter uiteindelijk wel raad mee weten.
 
BigSmoke zei:
Tempex beste mensen gaat ROTTEN, en dan ontstaat er onder die tempex een laag water welk bestaat uit zeer giftige stoffen. Als je over een paar jaar wat in je aqua zit te frotten, en wat grotere planten verpoot, dan komen stukjes verrot tempex mee.
En dan begint de ellende van de wegrottende planten en visjes die "zomaar" doodgaan!

Ik spreek uit eigen ervaring....!

Veel beter is het om op de bodem een laagje van 2 cm(rivier)klei te leggen en daarop de stenen. De klei verdeelt de druk uitstekend en is een natuurlijk product dat ook nog je planten voedt. Je moet het vrijwel droog, maar wel kneedbaar inbrengen en dan de stenen plaatsen. Heb je er verder geen omkijken meer naar.
O.Ja, de eerste paar weken zal je bak een beetje grijzig kijken, door de zeer fijne kleipartikeltjes, maar daar zal je filter uiteindelijk wel raad mee weten.

Ik weet niet wat voor schuim jij had,maar gewoon dat isolatie tempex van de gamma bv gaat echt jaren mee. 20 jaar ofzo, als het moet.

Er kunnen weleens wat bolletjes loslaten dat ligt er vooral aan of de vissen bij de (afgebroken) randjes kunnen, maar daar gaan echt geen vissen/planten aan dood.

Klei met gravende cichliden? Dat kan nog weleens een beste troep worden..! Ook geeft klei stoffen af aan water, of je dat wilt zeker met malawi/tanganyika is maar zeer de vraag.

Ik houdt het zelf iig lekker bij tempex ;)
 
Tempex neemt water op en zwelt dan op, de persing wordt zwak en allerlei otganismen gaan op en in en ONDER
de tempex leven. En daar het veelal stilstaand water is, daar helemaal op de bodem, is er een no-time een anaerob ( zuurstofloos) areaal ontstaan, waar rottingsbacterie�n OOK tempex gewoon verteren.
En stinken dat dat dan doet.....En dat kan al binnen een jaar of wat een feit zijn.

Ieder zijn meug, ik geef alleen mijn mening, gebaseerd op vele jaren ervaring, niet alleen die van mij maar ook van een aantal oude rotten in het vak, die zelf niet op Aquaforum willen/kunnen reageren.
Take it or leave it, maar denk er eens objectief over na!
 
Ik gebruik altijd 'egg crates' ter bescherming ( Ebay of Alibaba)

egg crate.jpg
 
Nu we het topic toch al uit de sloot hebben gevist:

Styrodur, korrelt ook niet.

en indien je gravers hebt gooi je daar gewoon een laag vijver/grindmat overheen, mochten ze gaan graven dan zie je een laagje grind ipv de beschermplaat.
 
Met kans op bodemrot. Gewoon laten graven. Zit in de aard van het beestje,
Hebben ze bij nooit zoveel gedaan.
 

Terug
Bovenaan