Welke bemesting voor mijn planten?


K

Khoppie

Guest
Beste mede forumleden,

Ik zou eigenlijk graag jullie mening willen over welke plantenbemesting ik het beste kan gebruiken voor mijn planten.

Welke planten heb ik nu:

2x Echinodorus Bleheri.
2x Echinodorus Aflame of Ozelot?
...x Vallisneria.

Planten die ik graag nog zou willen:

Hydrocotyle Leucocephala.

Ik heb nu bij de Echinodorussen kleibolletjes zitten van Dennerle maar kan ik deze ook bij de Vallisneria steken of is hiervoor weer andere voeding aan te raden?
ook heb ik de vraag of deze kleibolletjes voldoende voeding geven of is het raadzaam er nog een extra soort voeding bij te geven?
Ik merk namelijk aan mijn Echinodorussen dat er op sommige blaadjes bruine plekken komen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn/

Hoor het graag :)
 
Ook voor de Vallisneria kun je wel een bolletje gebruiken al zal deze meer via het blad opnemen.
Hoelang staan die Echino s erin want het kan gewenning zijn namelijk opf anders heb je een tekort misschien van het een of ander.
Gebruik je nu ook plantenvoeding en weet je ook je waterwaarden eventueel??
Vooral als je ook andere plantjes erbij koopt is het wel goed als je gewone plantenvoeding gaat gebruiken want die Hydrocotyle is ook geen moerasplant en neemt voeding op via de bladeren.
 
Als ik je bak zo eens bekijk is extra voeding eigenlijk onnodig, zo weinig planten heb je
 
De waterwaardes weet ik nu niet precies mijn testkoffer staat bij mijn ouders die hem nu gebruiken om de vijver stabiel te krijgen. Zal kijken of ik het van de week kan meten.
Verder voeg ik geen planten mest toe. Heb wel easycarbo en profito staan.
De planten staan er nu ongeveer een halfjaar in en krijgen om de 2 a 3 maanden een nieuwe kleibol erbij. Zou het dan raadzaam nu eens een andere soort kleibol te proberen voor de afwisseling.
ook zie ik dat ze bij de LFS van de tabletten die specifiek gericht zijn op 1 bepaalde soort plant dus bijvoorbeeld echinodorus soorten enz.

Het enigste wat er extra in komt en wat misschien als voeding voor de planten gebruikt kan worden is het smeltwater van het diepvries voer maar of dit ook echt zo is weet ik niet.
 
Ik neem aan dat je er ook vissen in hebt zitten. Ook die zorgen via hun ontlasting voor mest
 
Ja dat wel.
Zal eerst wel eens mijn waterwaardes meten en dan posten dan komen we verder denk ik.
 
Daar heeft Aquavisie dus gelijk in en daarom zei ik ook wanneer je meer plantjes erbij gaat kopen. Je huidige bestand heeft meer baat bij kleibolletjes.
Alleen zit daar geen nitraat en fosfaat in dus ben ik wel benieuwd wat voor waarden nitraat en fosfaat je hebt.
Stel dat er bijna geen nitraat of fosfaat in je aquarium aanwezig is dan KAN dat voor problemen zorgen ondanks de kleibolletjes.Want ook nitraat en fosfaat hebben ze nodig, maar ik zou eerst de waarden even laten vaststellen voordat je actie onderneemt.
Wellicht is het helemaal niet nodig namelijk.
 
Dan vraag ik of mijn ouders morgen de testkoffer meenemen zodat ik deze waardes kan meten. Als ik ze weet dan post ik ze wel gelijk :)

Ga zoiezo nog nieuwe kleibolletjes bijhalen want de mijne zijn nu op en moet eigenlijk weer aanvullen. Ga dan zoiezo 2 soorten door elkaar combineren. kan nooit kwaad denk ik. Deze wil ik dan gaan combineren:

-kleibolletjes van Dennerle (witte).
-JBL kugeln balls (bruine).
 
Kevin jij voert je maanvissen toch naar behoren veronderstel ik? Dan zou je al een aardige hoeveelheid voeding voor de planten daarvandaan komen. Sporenelementen zitten ook in kraanwater.
Met de planten die je al hebt en ook die Braz. klimop erbij voorzie ik niet zo snel problemen dan.
Neem als startpunt aan dat het wel goed zit en bekijk het vanuit daar verder.

~ Ivo
 
Khoppie zei:
Dan vraag ik of mijn ouders morgen de testkoffer meenemen zodat ik deze waardes kan meten. Als ik ze weet dan post ik ze wel gelijk :)

Ga zoiezo nog nieuwe kleibolletjes bijhalen want de mijne zijn nu op en moet eigenlijk weer aanvullen. Ga dan zoiezo 2 soorten door elkaar combineren. kan nooit kwaad denk ik. Deze wil ik dan gaan combineren:

-kleibolletjes van Dennerle (witte).
-JBL kugeln balls (bruine).

Je kunt veel goedkoper ze zelf maken met kleibollenmix via Aquariumbemesting.nl
Maar ja als je verder niks besteld zit je weer met de porto, maar mocht je hier ooit iets bestellen dan adviseer ik je hier eens naar te kijken.
 
Ik heb net gemeten en word er eerlijk gezegd niet vrolijk van....

Po4: 1,0 mg/L
No3: 10 mg/L

No3 valt niet tegen alleen de Po4 schrik ik wel van. Heb nog nooit zo'n hoge waarde gehad. Nu is het ook al een week geleden dat ik ververst heb dus misschien ligt het daar aan. Of vinden jullie het wel meevallen?

Hoor het wel :)
 
Er is niks mis met een Po4 van 1, maar zoals ik al gemerkt heb, zal ik deze keer niet generaliseren
dus zeg ik erbij, mits je vissen hier tegen kunnen.
 
met die waarden zijn niks mis hoor

welke waarden zou je liever hebben dan

po4 en no3 behoort ook tot voeding voor planten
 
Ow dacht noujuist dat Po4 schadelijk was maar is dat dan weer de NH3/NH4?
 
Dat is idd ammoniak.
 
ja dat is amonium / amoniak het begin van het afvalafbraakproces
dan komt no2 dit is giftig en moet altijd 0.0000 zijn
daarna komt no3 dit is voeding voor planten
een waarde tussen 10 en 50 is perfect voor planten en vissen
 
roosen zei:
een waarde tussen 10 en 50 is perfect voor planten en vissen

10 en 25* en dan nog afhankelijk van de vissen.
 
Die waarden zijn in het algemeen prima hoor. Mijn no3 is rond de 35mg na toevoeging wekelijks en mijn po4 is dan tegen de 4. Na een week vlak voor het verversen is daar een kleine helft van over.
 
Dus ik hoef niks te veranderen of toe te voegen enkel wat kleibolletjes bij mijn echinodorussen en vallisneria :)
 
Inderdaad, prima waardes voor jouw bak en planten.

en laat dat NO3 niveau van 50 maar voor mensen die geen door-nitraten-in-hun-groei-belemmerde (maan)vissen hebben... moet toch niet gekker worden zeg
 
Ok� dan ga ik deze waardes voortaan aanhouden :D bedankt voor de reacties :)
 
In principe heeft Roosen wel gelijk met de waarden die hij noemt. Dat is niet zo gek en dat zijn waarden die meer mensen hebben die een bepaalde bemstingsmethode volgen. ik haal die waarden met de EI ook niet hoor.
Maar bij sommige vissen ligt het iets anders en die kunnen wat moeilijker tegen bv een no3 van 50mg.
Maar voor de meeste vissen en planten is het prima hoor.
Maar in jou geval zou ik gewoon wat Ivo ook zegt opvolgen.
In principe moet je de behoefte afstemmen op je vissen en planten.
 
Ga me ook eens moeien. :sorry:

roosen zei:
ja dat is amonium / amoniak het begin van het afvalafbraakproces
dan komt no2 dit is giftig en moet altijd 0.0000 zijn
daarna komt no3 dit is voeding voor planten

NH3/NH4 en NO2 zullen nooit 0,0000 zijn, anders is er iets mis met je systeem.
Meet maar eens met een photometer.

NH3/NH4 is het eerste wat planten zullen opnemen. NO3 moeten planten zelf omzetten naar NH3/NH4 voor hun stikstof behoeftes.
Dit vergt energie en daarom dus liever NH3/NH4.

Mascha&Ivo zei:
en laat dat NO3 niveau van 50 maar voor mensen die geen door-nitraten-in-hun-groei-belemmerde (maan)vissen hebben... moet toch niet gekker worden zeg

jessicapilon zei:
Maar bij sommige vissen ligt het iets anders en die kunnen wat moeilijker tegen bv een no3 van 50mg.

Niet alleen vissen, maar ook diverse soorten planten groeien beter/mooier met lagere nitraat gehaltes.
 
jessicapilon zei:
In principe heeft Roosen wel gelijk met de waarden die hij noemt.
Nee, dat heb je niet als je zonder enige nuance spreekt over soorten planten EN vissen en enorm uiteenlopende waterwaarden. Zeker niet in een wereld waarin we weten we weten dat er enorm uiteenlopende behoeften zijn. Reeds daarom geen gelijk dus.

Vervolgens: leg mij en anderen maar eens uit waarom die 'tot 50' (NO3) 'nodig' zou zijn. Voor planten EN vissen. Kunnen we het daarna gaan hebben over 'perfect'. Voor planten EN vissen.

Excuseer mijn lompheid, maar je zou toch maar een beginner zijn die ineens ladingen NO3 gaat doseren omdat dat voor zijn vissen zo perfect zou zijn :stom:

~ Ivo
 
Ik bedoelde met mijn opmerking meer dat die waarden die hij noemde
in beginsel waarden zijn die een gemiddelde vis of plant goed kunnen verdragen.
Uitzonderingen zul je houden.
Ik heb niet gezegd dat een beginneling er maar 50mg nitraat in moet gooien dus.
De nitraat heeft een plant nodig voor de groei en de vis niet.
Er zijn zeker planten die erg weinig voeding nodig hebben, dat is ook een feit.
Ik heb nergens gezegd dat die 50 mg nodig is want dan ben ik zelf ook niet goed bezig omdat ik ook op een max van 35mg zit na toevoeging.Voor de verversing is er dan een kleine helft van over.
Zeker is een no3 van 50mg niet nodig maar vaak kan het ook geen kwaad. uitzonderingen dan weer daargelaten.
Wel kun je door wat hoger met je waarden te gaan zitten gemakkelijk tekorten voorkomen en veel meten voorkomen.
Dat is ook de reden dat ik met de EI vrij hoog zit.
Maar nodig zijnis heel wat anders. De EI staat ook voor gemak en dat is ook de reden dat ik die methode volg.
Alleen zoals ook al eerder wel gezegd moet je met bepaalde vissen oppassen met zulke waarden en ik begrijp uit de vorige post dat ook niet alle planten het waarderen.
Maar nodig is het zeker niet. In 3 bakken van mij voeg ik niks toe verder en daar zal de no3 mss hooguit 10mg zijn.
Maar dan moet je wel met je planten en het licht daar op inspelen want anders is het snel te weinig vaak.
 
jessicapilon zei:
Ik bedoelde met mijn opmerking meer dat die waarden die hij noemde
in beginsel waarden zijn die een gemiddelde vis of plant goed kunnen verdragen.
Uitzonderingen zul je houden.
Ik heb niet gezegd dat een beginneling er maar 50mg nitraat in moet gooien dus.
De nitraat heeft een plant nodig voor de groei en de vis niet.
Er zijn zeker planten die erg weinig voeding nodig hebben, dat is ook een feit.
Ik heb nergens gezegd dat die 50 mg nodig is want dan ben ik zelf ook niet goed bezig omdat ik ook op een max van 35mg zit na toevoeging.Voor de verversing is er dan een kleine helft van over.
Zeker is een no3 van 50mg niet nodig maar vaak kan het ook geen kwaad. uitzonderingen dan weer daargelaten.
Wel kun je door wat hoger met je waarden te gaan zitten gemakkelijk tekorten voorkomen en veel meten voorkomen.
Dat is ook de reden dat ik met de EI vrij hoog zit.
Maar nodig zijnis heel wat anders. De EI staat ook voor gemak en dat is ook de reden dat ik die methode volg.
Alleen zoals ook al eerder wel gezegd moet je met bepaalde vissen oppassen met zulke waarden en ik begrijp uit de vorige post dat ook niet alle planten het waarderen.
Maar nodig is het zeker niet. In 3 bakken van mij voeg ik niks toe verder en daar zal de no3 mss hooguit 10mg zijn.
Maar dan moet je wel met je planten en het licht daar op inspelen want anders is het snel te weinig vaak.

handig als je me de woorden uit de mond neemt

tuurlijk hoef je niet naar 50 no3 te sturen
is gewoonzinloos maar algemeen genomen zorgt dit niet direct voor problemen

en als je vissen hebben die absoluut lagere waarden nodig hebben dan weetje dat omdat je je normaal toch inleest over een vissoort voor je m koopt
 
roosen zei:
een waarde tussen 10 en 50 is perfect voor planten en vissen

er staat toch niet dat het perfect naar de 50 moet ergens ertussen is goed algemeen genomen

pas als het over de 50 gaat moet je zeker gaan ingrijpen
 
backplay zei:
Ga me ook eens moeien. :sorry:

roosen zei:
ja dat is amonium / amoniak het begin van het afvalafbraakproces
dan komt no2 dit is giftig en moet altijd 0.0000 zijn
daarna komt no3 dit is voeding voor planten

NH3/NH4 en NO2 zullen nooit 0,0000 zijn, anders is er iets mis met je systeem.
Meet maar eens met een photometer.

en hoeveel mensen hier hebben een photometer

met de standaard aquariumtests die niet tot op labo niveau meten ken je toch best aanhouden dat 0 het best is

er zal alicht wel een ieniemienebeetje aanwezig zijn
maar die tests zijn lang niet nauwkeurig genoeg om dat op te merken
 
roosen zei:
roosen zei:
een waarde tussen 10 en 50 is perfect voor planten en vissen

er staat toch niet dat het perfect naar de 50 moet ergens ertussen is goed algemeen genomen

pas als het over de 50 gaat moet je zeker gaan ingrijpen

Helemaal met je eens hoor. De TS schrok een beetje van de waarde maar je gaf zeker niet aan dat de waarde 50mg moet zijn of dat dit nodig is.
Dat heeft Ivo denk ik niet helemaal goed gelezen of begrepen ;) .
Ook 12 mg kan prima zijn dus.
 
Wou niemand bruuskeren hoor. :engel:

Met meten met een photometer gaat het niet om het ieniemienie beetje (want het gaat in veel gevallen om waardes die zichtbaar zouden moeten zijn op de druppeltesten), maar de nauwkeurigheid.
Zodat je effectief weet hoeveel er in zit. En dan zie je dat er meer in zit dan je denkt, en dat het nogal schommelt.
 
backplay zei:
Wou niemand bruuskeren hoor. :engel:

Met meten met een photometer gaat het niet om het ieniemienie beetje (want het gaat in veel gevallen om waardes die zichtbaar zouden moeten zijn op de druppeltesten), maar de nauwkeurigheid.
Zodat je effectief weet hoeveel er in zit. En dan zie je dat er meer in zit dan je denkt, en dat het nogal schommelt.

Tja dat zijn meters die denk ik weinig mensen thuis hebben liggen omdat deze waarschijnlijk erg duur zijn.
Ik had er ook nog niet echt van gehoord geloof ik.
Ik kom niet verder dan een pen voor de ph en de geleidbaarheid ;)
 
backplay zei:
Wou niemand bruuskeren hoor. :engel:

Met meten met een photometer gaat het niet om het ieniemienie beetje (want het gaat in veel gevallen om waardes die zichtbaar zouden moeten zijn op de druppeltesten), maar de nauwkeurigheid.
Zodat je effectief weet hoeveel er in zit. En dan zie je dat er meer in zit dan je denkt, en dat het nogal schommelt.

nu zeg je het goed
 
jessicapilon zei:
roosen zei:
roosen zei:
een waarde tussen 10 en 50 is perfect voor planten en vissen

er staat toch niet dat het perfect naar de 50 moet ergens ertussen is goed algemeen genomen

pas als het over de 50 gaat moet je zeker gaan ingrijpen

Helemaal met je eens hoor. De TS schrok een beetje van de waarde maar je gaf zeker niet aan dat de waarde 50mg moet zijn of dat dit nodig is.
Dat heeft Ivo denk ik niet helemaal goed gelezen of begrepen ;) .
Ook 12 mg kan prima zijn dus.

tuurlijk
als je maar een enkele plant hebt kan het perfect

zolang het niet op 0 komt
 
Klopt helemaal :thumbs:
Zoals je vast wel weet heb ik 2 redelijke plantenbakken en vandaar ook dat ik na toediening vrij hoog zit en het tevens zo lekker makkelijk vindt.
 
roosen zei:
tuurlijk hoef je niet naar 50 no3 te sturen
is gewoonzinloos maar algemeen genomen zorgt dit niet direct voor problemen
Dus vanaf nu schrijf je niet meer dat 'tot 50' 'perfect' is voor planten 'en vissen'? ;)

Of ik nu doorhad wat jij wel of niet bedoelde is totaal niet relevant. Het ging me puur om de suggestie die je bewoording wekte, die zomaar eens door iemand die niet weet wat jij bedoelde verkeerd kan worden opgevat.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan